Spring naar bijdragen

Ik ga voor beter


Beter

Aanbevolen berichten

Ik ging gisteravond voor de bijl, ik kocht een bokbiertje bij de supermarkt. Eentje. En toen gebeurden er allemaal interessante dingen in mijn hoofd. Ik ging het drinken toen ik naar bed ging, met een filmpje erbij. En het voelde een soort raar, het ‘hoorde’ in mijn hoofd helemaal niet meer dat ik alcohol dronk. Toch een eerste slok. Ik had zo verlangd naar die smaak. Maar het bleek helemaal niet zo lekker te zijn. Te zoet, te chemisch, te waterig, er zat veel discrepantie tussen de feitelijke smaak en mijn herinnering. Conclusie: bokbier is helemaal niet zo lekker, mijn verslaafde brein had me weer eens voor de gek gehouden. Ik heb het blikje wel leeggedronken en het idiote is dat het langzaam maar zeker lekkerder leek te worden. Zodra ik me dat bewust was, was dat effect weer voorbij. Na de laatste slok kon ik maar een ding bedenken: dit stelde echt niets voor, het was het niet waard. 

Vanmorgen bij het wakker worden de lichtheid, watten en vage hoofdpijn (van 1 blikje). En nog een keer het besef dat alcohol echt alleen maar negatief is. 

De mindset is nu direct weer om. @Cleo66 dank voor het inzicht. Zo ben ik ook begonnen, met de blijdschap dat ik niet meer hoefde. Die is nu, door deze ervaring, gelukkig weer helemaal terug. Ik hoef dit niet meer, ik ben eruit gebroken, uit die verslaving en dat is na gisteravond niet veranderd. Integendeel, het is juist opnieuw bevestigd.

@bumperjim ja, er moet inderdaad iets anders voor in de plaats. Al gedurende de dag. Wat dat is, dat weet ik nog niet.

dank voor de steun op dit forum, het helpt me zoveel verder!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op deze manier, door te kijken naar jezelf, ben je er wijzer van geworden, mooi! 

Een volgende keer denk je misschien niet 'wat heb ik toch zin in een bockbiertje' maar 'ik heb behoefte aan verdoving' en dat is toch anders.

En ja, wat komt één zo'n blikkie hard aan hè als je het niet meer gewend bent. Wat hebben we onszelf toch aangedaan??!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei Beter:

Ik ging gisteravond voor de bijl, ik kocht een bokbiertje bij de supermarkt. Eentje. En toen gebeurden er allemaal interessante dingen in mijn hoofd. Ik ging het drinken toen ik naar bed ging, met een filmpje erbij. En het voelde een soort raar, het ‘hoorde’ in mijn hoofd helemaal niet meer dat ik alcohol dronk. Toch een eerste slok. Ik had zo verlangd naar die smaak. Maar het bleek helemaal niet zo lekker te zijn. Te zoet, te chemisch, te waterig, er zat veel discrepantie tussen de feitelijke smaak en mijn herinnering. Conclusie: bokbier is helemaal niet zo lekker, mijn verslaafde brein had me weer eens voor de gek gehouden. Ik heb het blikje wel leeggedronken en het idiote is dat het langzaam maar zeker lekkerder leek te worden. Zodra ik me dat bewust was, was dat effect weer voorbij. Na de laatste slok kon ik maar een ding bedenken: dit stelde echt niets voor, het was het niet waard. 

Vanmorgen bij het wakker worden de lichtheid, watten en vage hoofdpijn (van 1 blikje). En nog een keer het besef dat alcohol echt alleen maar negatief is. 

De mindset is nu direct weer om. @Cleo66 dank voor het inzicht. Zo ben ik ook begonnen, met de blijdschap dat ik niet meer hoefde. Die is nu, door deze ervaring, gelukkig weer helemaal terug. Ik hoef dit niet meer, ik ben eruit gebroken, uit die verslaving en dat is na gisteravond niet veranderd. Integendeel, het is juist opnieuw bevestigd.

@bumperjim ja, er moet inderdaad iets anders voor in de plaats. Al gedurende de dag. Wat dat is, dat weet ik nog niet.

dank voor de steun op dit forum, het helpt me zoveel verder!

Ja héél goed! Kijken wat het met je doet. Zo fantastisch lekker is het niet. Niet de moeite om zulke cravings voor te hebben. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bijzonder proces wat jij hebt doorgemaakt. Hoop echt dat de bevrijding nu in je systeem zit. Vrijheid, zonder drank/verdoving! Heb ook de ervaring dat als ik een tijdje niet drinken,  ik de eerste ook echt vies vind. Helaas krijgt de roes vat op me zodat ik wel door blijf gaan. Sterk om op deze manier je bokbier te beschouwen! 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 7 months later...

Zeven maanden later. Daar ben ik weer. Er is veel gebeurd in die tijd. Na het eerste biertje kwamen er weer meer en er kwam wijn. Van eind september tot eind december heb ik weer elke dag gedronken. Eerst een glas en al snel weer een fles wijn per dag. Ik zakte weer weg in hetzelfde patroon. Vlak voor de jaarwisseling heb ik het tij weer kunnen keren. En de eerste drie maanden van het jaar heb ik niet gedronken. Het bleef zo moeilijk als het eerder ook was. En eind maart ging ik weer voor de bijl. Nu alweer een week of vier drink ik weer. Ik wil het niet meer, ik wil er zo graag vanaf. 

Al die tijd ben ik blijven meelezen op het forum. Ik wil nu heel graag weer mee schrijven. Hopelijk gaat het me helpen om de draad weer op te pakken. Mijn plan? De eerste niet nemen, vandaag. Vantevoren nadenken over mogelijke triggers en een ‘handelingsplan’ hebben voor die situaties. En toch maar weer proberen te voelen wat ik vorig jaar ook voelde: het kan een avontuur zijn, iets moois. Mezelf kennen zonder alcohol. Ik moet eerlijk zeggen dat het nu (nog) niet zo voelt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Daar ben je weer. Ik heb er respect voor dat je het niet opgeeft, dat je gewoon weer hier schrijft en de draad weer hebt opgepakt.

Ook voor jou lijkt te gelden, dat ook "eentje" niet kan. Dat is een les geweest die ik vaak heb moeten leren, voordat het er echt in zat...

Op youtube.com staat een interessant filmpje over verslaving. Het is een presentatie, waar in 35 minuten ontzettend veel informatie en inzicht wordt geboden op een hele prettige manier. Als je zoekt op "els noorlander" dan vind je het. Wat mij betreft een aanrader.

Toen ik nu vijf jaar geleden op het forum kwam, werden er nog meetings georganiseerd. Ik heb daar wat mensen leren kennen en de eerste maal, dat ik "lotgenoten" in levende lijve ontmoette, was een openbaring. Ik heb met een aantal van hen nog steeds contact. Ook is het voor mij aanleiding geweest om een zelfhulpgroep te gaan bezoeken. Die contacten zijn nog steeds erg belangrijk voor me. Het houdt me scherp, ik kan mijn verhaal kwijt en leer er altijd weer van.

Heb je een zelfhulpgroep weleens overwogen? Er zijn er meerdere, ook een beetje afhankelijk van waar je woont. AA, NA, Intact in het oosten van het land, Buitenveldert groepen en volgens mij nog meer.

 

     *typo

bewerkt door MijnGerrit
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 29-8-2018 om 20:53 zei Beter:

Morgen ben ik 50 dagen zonder alcohol. Ik kan het iedereen aanraden om niet meer te drinken. Wat een ongelooflijke hoeveelheid voordelen levert het me op.

Ik slaap beter, ben beter uitgerust als ik wakker word en godzijdank is dat wattige gevoel dat ik altijd s ochtends in mijn hoofd had, helemaal verdwenen. Ik heb meer energie gedurende de dag en heb gelukkig mijn woordenschat weer aardig terug, mijn woordvindingsproblemen zijn helemaal verdwenen. Als ik aan het einde van de dag thuiskom zie ik nog kans om fatsoenlijk te koken en met mijn kind aan tafel te eten. Ik ben denk ik een leukere moeder, ik kan het moeilijke gedrag van mijn (autistische) zoon beter het hoofd bieden. Mijn huis is opgeruimd, ik laat het niet meer zo uit de hand lopen. Mijn maagzuur, opgezette buik en vage buikpijn ter hoogte van mijn lever zijn verdwenen. Dat laatste heeft wel echt een week of vier geduurd. 

Nu ik iets verder ben dan een paar weken herken ik ook steeds beter de gevaarlijke momenten. Soms kan ik ze al voorspellen en heb ik ze voorbereid (hoe ga ik om met een borrel op mijn werk bedenk ik nu van tevoren), soms overvallen ze me maar kan ik een alternatief zoeken (na een moeilijke dag dan maar toch langs de supermarkt, maar niet voor een fles wijn maar voor een stuk chocolade). Ii

Al met al voel ik me veel meer levend.Het is zo bizar, ik dronk omdat ik zo weinig voelde, zo weinig verbonden was en nu blijkt dat dat juist veroorzaakt werd door de drank. 

Het is voor mij nog steeds bij de dag. Elke dag ben ik zo blij dat ik niet drink, dat ik niet wil drinken. En hoe langer ik ‘beter’ ben, hoe meer ik inzie hoe erg het eigenlijk met me was en hoe dankbaar ik elke dag weer ben dat ik niet hoef te drinken. 

Het leven is echt veel mooier zonder alcohol, al is het soms (heel erg) moeilijk :heart:

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei reboot:

Al met al voel ik me veel meer levend. Het is zo bizar, ik dronk omdat ik zo weinig voelde, zo weinig verbonden was en nu blijkt dat dat juist veroorzaakt werd door de drank. 

Citaat is van Beter. 

Fijn dat je weer schrijft Beter. Ik ben de voordelen van het niet-drinken aan het verzamelen om mezelf terug te motiveren. De conclusie die jij een paar maanden geleden trok, heb ik ook tot mijn verbazing gemerkt. Het gevoel van eenzaamheid, dat ik wilde dempen door me terug te trekken en te drinken. Het is weg, als ik niet drink.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi,

Als ik mijn stukjes teruglees op momenten dat ik positief ben over mijn nuchtere leven, dan spat daar ook het enthousiasme vanaf. Precies die dingen die jij schrijft. Fris in mijn hoofd en geen vage kwaaltjes. De hele wereld aan kunnen! En dan toch weer in de verleiding komen.... En hopen dat eentje af en toe wel kan..... Maar ja, 'op één been kun je niet staan' en 'af en toe' is een erg rekbaar begrip. 

Als ik aan drinken denk, denk ik meteen ook aan het gedoe dat volgt. Slecht slapen, niet uitgerust zijn, dat watterige gevoel in je hoofd, je oogleden voelen hangen, geen zin hebben in de dingen, niet van de bank af kunnen komen, leverwaarden die weer de verkeerde kant op schieten, het gevoel dat ik de dingen niet goed onthoud, geen aandacht hebben, etc. Niet allemaal echt levensbedreigende dingen, maar wel de vraag of ik daar straks of morgen zin in heb. In ruil voor een paar biertjes en een fles wijn. En de onzekerheid of diezelfde verleiding morgen misschien weer terug komt.

Succes ermee!

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

12 uur geleden zei MijnGerrit:

Daar ben je weer. Ik heb er respect voor dat je het niet opgeeft, dat je gewoon weer hier schrijft en de draad weer hebt opgepakt.

Ook voor jou lijkt te gelden, dat ook "eentje" niet kan. Dat is een les geweest die ik vaak heb moeten leren, voordat het er echt in zat...

Op youtube.com staat een interessant filmpje over verslaving. Het is een presentatie, waar in 35 minuten ontzettend veel informatie en inzicht wordt geboden op een hele prettige manier. Als je zoekt op "els noorlander" dan vind je het. Wat mij betreft een aanrader.

Toen ik nu vijf jaar geleden op het forum kwam, werden er nog meetings georganiseerd. Ik heb daar wat mensen leren kennen en de eerste maal, dat ik "lotgenoten" in levende lijve ontmoette, was een openbaring. Ik heb met een aantal van hen nog steeds contact. Ook is het voor mij aanleiding geweest om een zelfhulpgroep te gaan bezoeken. Die contacten zijn nog steeds erg belangrijk voor me. Het houdt me scherp, ik kan mijn verhaal kwijt en leer er altijd weer van.

Heb je een zelfhulpgroep weleens overwogen? Er zijn er meerdere, ook een beetje afhankelijk van waar je woont. AA, NA, Intact in het oosten van het land, Buitenveldert groepen en volgens mij nog meer.

 

     *typo

Dank je wel, MijnGerrit, voor je fijne reactie. Inderdaad, eentje kan niet. Ik heb nu al een aantal keren gemerkt dat dat betekent dat ik weer helemaal opnieuw moet beginnen en dat dat wel zes weken kan duren, voordat ik me weer een beetje herpakt heb.

Het filmpje van Els Noorlander ken ik en ik moet het weer een keer kijken, om het mezelf weer goed in de oren te knopen. Ik heb met dat jarenlang teveel drinken iets kapot gemaakt wat niet meer te herstellen valt en de enige manier om beter te worden en te blijven is om niet meer te drinken. 

De AA en zo vind ik een beetje eng. Ik denk er wel over na, maar die stap is nog erg groot voor mij. Ga jij daar nog steeds naartoe en heb jij ook al die stappen doorlopen? Ik wil er wel graag wat meer van weten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dank allemaal voor al die reacties. Pelle, wat een mooi maar ook droevig filmpje. En ik hoop zo voor je dat je na dat incident met die twee flessen (wel veel hoor!) weer gewoon op het nuchtere pad bent verder gegaan!

Wat fijn om mijn eigen citaat weer terug te lezen na vijftig dagen zonder wijn. Dank je wel, Reboot en Lonster. Dat klinkt heel goed, sterk en blij, ik hoop dat ik me zo weer ga voelen. Met tegelijkertijd de angst: een paar weken na die vijftig dagen dronk ik weer. Zo kwetsbaar is het dus.

Kruidenthee en Lika, dank voor het reageren. Jullie draadjes heb ik helemaal gelezen de afgelopen tijd en ze helpen me. 

Vandaag was in ieder geval de eerste nuchtere dag weer. Ik ga zo met een flesje ginger ale naar bed, lekker nog even lezen. En morgen eindelijk maar weer eens gaan sporten, want dat is er de laatste weken weer helemaal niet van gekomen.

bewerkt door Beter
Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei Beter:

De AA en zo vind ik een beetje eng. Ik denk er wel over na, maar die stap is nog erg groot voor mij. Ga jij daar nog steeds naartoe en heb jij ook al die stappen doorlopen? Ik wil er wel graag wat meer van weten.

Ik ben een paar maal bij een AA groep geweest en een paar maal bij een Intact groep. De laatste paste mij wat beter en daar kom ik nog steeds; maar anders was ik bij de AA gebleven. Ik begrijp goed, dat je het eng vindt. Ik weet vrijwel zeker, dat je goed ontvangen zult worden en er steun zult vinden, als je het even een kans geeft.

De stappen heb ik niet doorlopen; tenminste niet zo gestructureerd als dat bij de AA (of NA of CA) schijnt te kunnen gaan. Ik heb me er wel in verdiept en eigenlijk heb ik alle stappen wel doorlopen, maar dan op een wat andere, misschien wat lossere, andere manier. Of je nou naar de AA gaat of naar een andere zelfhulpgroep, uiteindelijk moeten we allemaal een vergelijkbaar probleem oplossen.

Hou je goed. 

 

bewerkt door MijnGerrit
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ben ook een paar keer bij de AA geweest. De eerste keer vond ik dat heel spannend. Maar het bleken allemaal vriendelijke mensen te zijn die allemaal een probleem hebben met alcohol. Het maakt niet uit of je veel dronk of weinig, het feit dat alcohol een te grote invloed heeft op je leven en dat je het niet onder controle kan houden maakt je daar welkom. En het prettige is dat het mensen zijn tegen wie je op een andere manier over dit onderwerp kan praten als tegen vrienden, familie en andere bekenden. Iedereen zit er met een zelfde soort ervaring en een zelfde doel. En het zijn echt hele gewone mensen, als je ze op straat ziet lopen zou je niet bedenken dat dat mensen zijn die bij de AA komen! 

Van de stappen heb ik er maar een paar gedaan, dan weer de ene, dan weer de andere. Niet netjes in de goede volgorde dus. 

Je probleem word niet groter door naar de AA te gaan. En misschien wel kleiner. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik vind de AA een hele grote stap. Mentaal, ik ga mezelf alcoholist noemen. Ik moet iets erkennen met een hogere macht. Ik weet het nog niet zo. Bovendien weet ik niet of ik zo goed ben in over mezelf praten in een groep, voor een groep. Ik heb die beelden voor me van een Amerikaanse film waarin iemand voor een groep staat, zijn naam zegt en zegt dat hij an alcoholic is, en dan zijn levensverhaal vertelt, waarna hij plotseling genezen is, of op z’n minst een ander mens. Waarschijnlijk klopt mijn beeld niet.

gisteren een goede dag gehad. Een feestje waarbij alcohol makkelijk was geweest, maar ik heb het niet gedaan. En nu ga ik de derde dag in. Ook vandaag drink ik de eerste niet.

bewerkt door Beter
Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei Beter:

[...] Ik heb die beelden voor me van een Amerikaanse film waarin iemand voor een groep staat, zijn naam zegt en zegt dat hij an alcoholic is, en dan zijn levensverhaal vertelt, waarna hij plotseling genezen is, of op z’n minst een ander mens. Waarschijnlijk klopt mijn beeld niet.

Vergelijk het maar met de -ook amerikaanse- tekenfilm Bambie die ons een inkijkje in het bosleven geeft. Ook niet helemaal zoals de werkelijkheid (hier) is.. :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja, dat is best een hele stap. I know...heb m ook gezet. 

En al de ideeen en voorstellingen die je maakt..ach, daar is maar één manier voor om erachter te komen of het ook echt zo is, of je beeld klopt...gewoon gaan. Het beeld klopt in ieder geval niet met de groep waar ik naar toe ga, nog geen wonderbaarlijke genezingen haha! Wel een groep alcoholisten (ja, ik ben ook alcoholist..stap één, erkennen. En of je nou naar AA gaat of niet, dat is zowiezo de eerste stap om je verslaving aan te kunnen pakken.), die ervaringen delen .De herkenning en erkenning was en is voor mij belangrijk. 

Je bent in principe in alle groepen welkom. Sommige groepen vinden het fijn als je je eerste bezoek aankondigt, middels een telefoontje. En je bent niks verplicht.  En je 'moet' niks, ja de intentie hebben om te willen stoppen met drinken. En die heb je. Je kunt geheel vrijblijvend een kijkje nemen. Meerdere groepen bezoeken om te kijken wat bij je past.

Fijn dat je een goede dag had gister, knap gedaan.

Succes met deze dag.

 

 

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

3 uur geleden zei Beter:

Ik vind de AA een hele grote stap. Mentaal, ik ga mezelf alcoholist noemen. Ik moet iets erkennen met een hogere macht. Ik weet het nog niet zo. Bovendien weet ik niet of ik zo goed ben in over mezelf praten in een groep, voor een groep. Ik heb die beelden voor me van een Amerikaanse film waarin iemand voor een groep staat, zijn naam zegt en zegt dat hij an alcoholic is, en dan zijn levensverhaal vertelt, waarna hij plotseling genezen is, of op z’n minst een ander mens. Waarschijnlijk klopt mijn beeld niet.

gisteren een goede dag gehad. Een feestje waarbij alcohol makkelijk was geweest, maar ik heb het niet gedaan. En nu ga ik de derde dag in. Ook vandaag drink ik de eerste niet.

T klopt wel ongeveer vermoed ik, behalve dat plotseling genezen :D 

Weet je, als t maar helpt en die hogere macht die kan je met een schep zout nemen als je wilt. Haal eruit wat helpend voor je is. En is het niks dan zoek je wat anders.

"de alcohol heeft steeds weer gewonnen" schreef je in je allereerste post, dat is toch een duidelijk teken, of je het nou alcoholist wil noemen of iets anders. 

bewerkt door bumperjim
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...