Spring naar bijdragen

Nieuwe start in 2020


mcflurry

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

Ik zal beginnen met me kort voor te stellen:  ik ben 35 jaar, ben gehuwd en heb twee kinderen. Verder heb ik al jaren last van depressies en in mindere mate angst. Ik ben opgegroeid in een gezin met de nodige problemen (heel veel hevige ruzies, moeder psychisch niet ok,...). In de ruimere familie was (te) veel drank gebruiken normaal, net als roken. Met beide ben ik dan ook al vrij vroeg begonnen.

Ik ben al een aantal jaren aan het worstelen met alcohol. Ik wil steeds meer en vaker drinken, drink om me beter te voelen (psychisch), om me losser te maken op feestjes,... Maar het gaat nu écht de verkeerde kant op merk ik. Momenteel drink ik sowieso elke vrijdag en altijd teveel dan. Daardoor heb ik black-outs, maak in ruzie met mijn man, doe ik rare dingen,... Soms drink ik ook nog op andere dagen, soms niet. Lijkt niet zo erg, 1 à 2 dag per week maar feit is dat ik niet kan stoppen tot ik echt niet meer kan. En het is ooit ook al een fles per dag geweest...

Ik maak me erg zorgen over schade aan mijn lichaam en hersenen. Maar zeker ook over mijn relatie en vooral de impact op mijn kinderen. Ik dacht dat zij niks door hadden maar 1tje heeft hier recent iets over gezegd tegen mijn man. Dat deed pijn toen ik dat hoorde daarna... Voel me een mislukking!

Ik wil stoppen met drinken (en later ook met roken) maar vind dit heel lastig. Ik heb al vaak geprobeerd te minderen maar dit lukt niet lang. Ik heb een aantal jaren geleden al eens campral (campari maakt autocorrect hiervan ;)) genomen en dat hielp toen wel. 

Nu de twijfel: hoe pak ik dit aan? Ik denk nog te vaak dat het toch zo erg niet is, dat ik nog kan gaan werken en niet dagelijks drink of al van ‘s morgens. Dan vraag ik me af of ik niet overdrijf. Om dan weer te denken aan de black-outs, mijn man die er nu écht genoeg van heeft, mijn tante die er na jarenlang drinken serieuze schade aan overgehouden heeft,.... En dan ben ik weer overtuigd dat ik wel een probleem heb en dit nu moet gaan aanpakken. Om dan weer te denken ‘nooit meer klinken op nieuwjaar of een wijntje drinken op een warme zomeravond :face-icon-small-shocked:?!’. Plus de schaamte naar de omgeving toe als dit uitkomt. En zo blijf ik maar voort sukkelen...

Ik heb trouwens al hulp voor mijn depressies en neem hier ook medicatie voor (ook lekkere combinatie met alcohol :blush:). Met die psychiater bespreek ik ook wel mijn probleem met drank. Ik hoop met die hulp en door dit forum een klik te kunnen maken en finaal af te rekenen met deze vicieuze cirkel van goede voornemens, falen en schuldgevoelens. Maar hoe?! 

Ik heb hier vandaag al heel wat gelezen en wat een herkenning. Doet deugd moet ik zeggen want het voelt toch heel eenzaam. 

bewerkt door mcflurry
Nieuwe start
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welkom en fijn dat je er bent. Herkenbaar om te denken dat het misschien niet zo erg is. Maar als je echt geen maat kan houden en alle remmen losgaan, dan denk ik dat je een goed besluit hebt genomen om (voorlopig) te stoppen. Succes:rose:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo en welkom :rose:  Goed dat je met (en voor!) jezelf aan de slag gaat. Erkenning van het probleem is al stap 1. Minderen is voor de meeste van ons lastig of niet te doen. Voor mij is het geen optie, mijn rem is kapot(gedronken). Ik ben dus gestopt. Je merkt snel wat voor jou werkt.

Ik wens je succes op je pad!

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welkom! Minderen lukte mij ook niet. De eerste niet nemen, dag voor dag zijn veel gehoorde helpende methodes. Ik heb met mezelf een jaar afgesproken. Dat gaf mij rust. Dus denk goed na wat voor jou goed voelt.

ik kan je beloven dat niet drinken op zich geen eind aan je problemen maakt, maar ze wel hanteerbaarder maakt en (in mijn geval) WEL een eind aan mijn schuldgevoel. En dat schept ruimte om iets aan je problemen te doen en dan voel je je waarschijnlijk toch weer beter!

succes

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welkom. Lastig hè? Als je stiekum denkt dat het allemaal nog wel meevalt, waardoor de motiviatie wisselend is. Was bij mij ook vele jaren zo, hoor! Geef jezelf in ieder geval eens de ruimte om heet een week of twee weken of een maand (net wat voor jou goed voelt) niet te doen. Succes!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Flurry, ik las je bericht over je negatieve ervaringen met drank. Voldoende redenen om jezelf ervan te verlossen lijkt me.
Als je nou vandaag niet drinkt, kun je morgen trots zijn op jezelf. Dat is alvast de eerste winst, succes!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Flurry. Als je zelf vindt dat drank een probleem voor je is, dan is dat zo. De hoeveelheid maakt dan niet uit denk ik en hoe vaak ook niet. Goed dat je je aanmeldt. Ik ben nu 3 en halve maand gestopt en vind t het beste wat ik ooit heb gedaan, ook al zijn er vaak lastige momenten. Succes!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bedankt allemaal! Fijn om reacties te krijgen.

Mijn plan is om sowieso een tijd af te spreken met mezelf dat ik helemaal niet drink. En hopelijk heb ik tegen dan de behoefte om mezelf te verdoven niet meer/veel minder. En het geeft ook rust in de zin dat die ‘nooit meer’ dan niet of minder speelt in mijn gedachten.  Ik twijfel nog over de duur van de periode. Een jaar lijkt me heel mooi. En het inderdaad dag per dag bekijken. 

Ik wil ook voor mezelf nagaan waar de drang om mezelf vol te gieten vandaan komt. Dus op moeilijke momenten proberen na te gaan wat er juist scheelt. En de echte problemen dan proberen aan te pakken. 

Waar grote winst te behalen valt (denk ik) is in de manier waarop ik mezelf bekijk en behandel. Helemaal niet liefdevol. En wat maakt het dan uit als je jezelf langzaam vernietigd als je jezelf toch niks waard vindt. 

Verder proberen om negatieve gedachten om te draaien en mezelf niet zielig te vinden. Dus niet ‘ik mag geen glas en het is zo’n mooie zomeravond, boehoe’ maar ‘ik gun mezelf een gezond lijf’. Hier moet ik nog een aantal goede alternatieven voor bedenken. Dus moesten jullie tips hebben zijn ze zeker welkom!

Ook voor de minimaliserende gedachten moet ik erg gaan opletten en een ‘tegengedachte’ gaan bedenken! 

Verder zit ik nog te worstelen met schaamte en schuldgevoelens. Die helpen me zeker niet vooruit maar tot nu toe wou ik niet echt voelen en beseffen hoe erg het was, hoe ik schade aanrichtte aan mijn gezin,... En dan is het makkelijk om gewoon door te gaan natuurlijk, met de kop in het zand. Ik zal dit toch even echt moeten voelen en beseffen. En dan hopelijk achter me laten...

En verder, 100000x mijn lijstje lezen bij negatieve ervaringen en hier meelezen en schrijven.

Maar ja, makkelijk gezegd/getypt maar moeilijker te realiseren natuurlijk. Ik weet het allemaal wel en wil het allemaal wel maar het nu doen hè... Al is het mogelijk heb ik hier op het forum al gelezen :).

Een vraagje: is er ook ergens een topic waar de nieuwelingen samen schrijven of is het echt ieder een apart topic? Of waar er gewoon meerdere mensen samenschrijven? Ik las iets van de dageraad maar begrijp de insteek daarvan niet goed. 

Misschien ga ik de titel van dit topic ook laten aanpassen indien mogelijk. Kwestie van er positief in te staan ;).

bewerkt door mcflurry
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welkom op ons forum.

De dagdraad is een soort van viruele huiskamer; er kan worden gebarvardeerd (over ditjes/datjes koetjes/kalfjes, worden geschreven,
maar er worden ook soms thema's aangeboord, hulpkreten geslaakt, en diskussies gestart over welk onderwerp ook maar leeft.

Er zijn ook andere hoofdstukken; thema's waar aparte topics worden behandeld, tips, vragen aan de prof.hulpverleners enz enz.

Zeker in je begintijd is het handig om flink bij te lezen. Je zult veel herkennen en we hoeven  niet allemaal opnieuw het wiel uit te vinden.
mij houdt het nog steeds scherp anderen te lezen. En 1 jaar is een goede periode denk ik om dag per dag geen alcohol te drineken. Succes.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@mcflurry dat klinkt als een goed plan! Je zal zien het is een intens leerzame periode, je leert zoveel over jezelf als je die kop uit het zand trekt :) 

Schaamte en schuldgevoelens zijn de prijs die je betaalt voor het vele drinken maar liever dat dan een enge ziekte :P Er zijn zo veel mensen die een issue hebben met alcohol, die schaamte is dus maar relatief en die wordt vervangen door de stop-trots ;) 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je klinkt heel helder en gemotiveerd, zet em op!

Ook ik ben hier nieuw en het is idd wel een uitdaging om hier mijn weg te vinden tussen al die mensen, maar ik leer veel van wat hier geschreven wordt en het houdt me bij de les.
Om er positief in te kunnen staan zou je misschien ook een lijstje met voordelen van niet drinken kunnen schrijven?
Ik heb nu drie weken niet gedronken (een wonder!) en het valt me op dat er natuurlijk wel momenten zijn dat ik trek heb, maar dat gaat voorbij en is eigenlijk helemaal niet zo erg. Het valt in het niet bij de dagen met een kater en schuldgevoel.

Ik ga je volgen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bedankt voor de uitleg @lady jane!

@bumperjim, da’s waar, een enge ziekte is nog een pak erger inderdaad. En hopelijk wordt de trots groter dan de negatieve gevoelens.

Dat lijstje is een goed idee @Yana. Dat ga ik doen. 

Vandaag is een beetje lastig. Het is dé avond waarop ik sowieso drink normaal gezien én het zonnetje schijnt (eigenlijk is dat een onnozel reden maar ik koppel drank aan goed weer, extra gezelligheid ofzo). Maar goed, vandaag niet! Morgen fris met het gezin iets ondernemen i.p.v. trillerig, misselijk en met hoofdpijn. 

Wat wel raar is, ik heb nog niks over deze omslag aan mijn man verteld. Ik vermoed dat ik zo extra druk wil vermijden.  Als het nu mislukt stel ik enkel mezelf teleur. Of misschien omdat ik toch bang ben dat ik dan niet meer kan terugkrabbelen indien ‘nodig’?! Dat wijst toch op weinig vertrouwen in mezelf...

Snel toch maar eens bespreken. 

bewerkt door mcflurry
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Na het inzicht van je achterdeurtje: bang niet meer terug te kunnen krabbelen;

in het woordje  eens  na het woord snel  zit je 2e achterdeurtje.

gauw dichtgooien en van eens, nu maken? Waarom uitstellen wat je vandaag kan doen en
waarvan je dus des te langer plezier/nut zult hebben.

(deze uitsteller/sjoemelaar herkent alle smoesje Mcflurry, enik  ben er nog steeds mee aan het werk)
 

bewerkt door lady jane
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Succes vanavond en welkom natuurlijk. De schaamte herken ik , toen ik dronk en net gestopt was was die heel hevig. Gaandeweg werd dat minder. Door hier open en eerlijk te kunnen zijn ervaar je dat je niet de enige bent. En word de schaamte minder. Ook naar de mensen in je omgeving. Dat is tenminste hoe ik het ervaar. Ik hield het altijd angstvallig voor me dat ik een drankprobleem had. Nu voor het eerst deel ik het met mijn omgeving ik schaam me niet meer voor mezelf. Stoppen met drinken brengt je zoveel kadootjes. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@lady jane, jouw opmerking over het woordje ‘eens’ was terecht maar dat had ik zelf niet eens door bij het posten! Goed dat je me er op gewezen hebt. 

@kruidenthee67, dat is waar!

Ik heb het dus gisteren besproken met mijn man. Had reageerde heel lief, begripvol en ondersteunend. Heeft ook duidelijk gezegd dat hij de persoon die ik word op zo’n zuipavond echt niet kan apprecieren en zijn grens bijna bereikt was. Ik heb daarna een potje gehuild en voel me vandaag nog steeds een beetje down. En boos op mezelf.  Hoe heb ik dit zo uit de hand kunnen laten lopen? Ik wist dat ik risico liep en toch koppig door doen. Maar goed, het is wat het is en ik neem nu tenminste mijn verantwoordelijkheid. 

Maar man wat is het een drukte in mijn hoofd. Een stemmetje herinnert mezelf eraan dat er wel een probleem is en ik een nieuwe weg wil inslaan. Een ander stemmetje vindt het allemaal zó erg niet en blablablabla. Is dat dan de verslaving die spreekt? Ik weet dat ik drank misbruik maar verslaving vind ik zo’n zwaar, moeilijk woord om te verenigen met mezelf. Maakt uiteindelijk ook niks uit hoe het heet. Als ik drink stop ik niet op tijd en dat is niet ok. Misschien dat na een nuchter jaar dit anders is. Dat zien we dan wel. Gewoon dag per dag nemen zeker... En hopelijk is het snel wat stiller in mijn hoofd. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dapper dat je het besproken hebt met je man én je hebt niet gedronken én je doet je best om de valkuilen te herkennen. Allemaal redenen om blij te zijn met jezelf toch?
Ik weet niet wat je moet doen aan die drukte in je hoofd, misschien maar even op zijn gemak laten kakelen? Ik wens je een mooie droge avond.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Yana, misschien wel ja. Die reflex van ik ‘voel me niet lekker en dat moet nu stoppen’ zal ik moeten afleren. 

Nen ik moet inderdaad ook leren blij zijn met kleine stapjes i.p.v. de lag steeds zo hoog te leggen dat ik enkel kan falen.

Heel moeilijk wel....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik schreef net op mijn eigen draadje dat deze zin me wel raakte: Addiction begins with the hope that something out there can instantly fill up the emptiness inside.
Nou heb jij het niet over een leegte in jezelf maar wel over dat 'instantly'. Eigenlijk zijn we best verwende tiepjes, we willen dat we ons NU lekker voelen, we willen niet eerst ons best doen, niet de moeilijke gevoelens even verdragen, we willen het nú. Het lijkt de peuterpubertijd wel.

Wat mij ook wel helpt op de moeilijke momenten is de wetenschap dat ik dan even trek heb en me rot voel maar dat gaat wél weer over. Als ik op dat moment toch ga drinken krijg ik een kater en schuldgevoel (en misschien uiteindelijk ook nog wel hersenbeschadiging of levercirrose of een ontwricht huwelijk) en die ellende duurt veel langer dan het eerste moment waarop ik een keuze kon maken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...