Spring naar bijdragen

Yana


Yana

Aanbevolen berichten

2 uur geleden zei Yana:

Vanavond stond er opeens een open fles wijn in de keuken op het aanrecht (normaal staan ze in de kast of koelkast) en die fles stond zo naar me te roepen. En daar was de gedachte om een glas te nemen, ik ga zitten met mijn ogen dicht maar dat hielp niet. Ik lees wat op het forum, ik loop een rondje door de tuin en die gedachte bleef maar komen.

Je probeerde wel afleiding te zoeken maar het zou voor de hand hebben gelegen om de fles ook uit het zicht te plaatsen. Weet je waarom je dat niet deed?

2 uur geleden zei Yana:

Maar wat was er nou toch aan de hand?
Komt dit omdat ik eraan denk om weer te proberen wat te drinken

Ja, ongetwijfeld. Dat moet het zeker zijn.

Mijn vraag is nu: wil je dit echt?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Idd fijn dat je nog kon stoppen. In een boek dat ik las stond dat, op het moment dat je jezelf in je hoofd toestaat om die slok te nemen of naar de winkel de rijden, dat er dan al stoffen vrijkomen waar je een beetje euforisch van wordt waardoor het nog moeilijker is om nog normaal na te denken. Dat herken ik zo, ik zie mezelf nog zitten in de auto op weg naar het tankstation om sigaretten te halen. No way dat ik dan nog terug kon als de knop eenmaal om was.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Yana knap dat je niet helemaal los bent gegaan! Je zegt zelf dat je alcoholbrein al aan stond en dat herken ik, je bent er al mee bezig in je hoofd, wachtend op een mogelijkheid. Bij mij gaat het ook zo en gepaard gaande met euforie zoals ijsvogel beschrijft. Eigenlijk ben je al beneveld en is het heel lastig nog om helder te denken. Maar goed je bent gestopt dus dat is heel knap. Wel gekozen voor het slechtste moment. Als ik denk aan jou eigen plan. Ik neem een glas als ik er geen trek ( graving) in heb. En niet alleen ( thuis). Je geeft zelf ook al verklaringen, druk zijn. Je noemt jezelf een wonderlijk wezen, zit hierin een oordeel besloten? En hoe gaat het nu met je vandaag?

bewerkt door Nietmeer
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Klopt @Rosee een niet geplande overval was het.

@Bob ik zette die fles niet uit het zicht omdat ik hem leeg wilde gooien, hij was al een paar dagen open en m'n vriend had hem wegens ruimtegebrek uit de koelkast gehaald. Maar toen kwam opeens die gedachte aan een glas opzetten en deed mijn hand niet wat hij had moeten doen. En op je vraag: 'wil je dit echt?', nee natuurlijk niet maar ik heb het er mee te doen. Het brengt me dichter bij de gedachte dat het er voor mij misschien nooit meer in zit om een glas te drinken. Jullie kunnen dat met z'n allen nog zo hard roepen (waarvoor dank) maar het wil er nog maar mondjesmaat bij me in.

@Francoise en @IJsvogel van stoppen met roken ken ik dat ook, als ik dan denk aan 'misschien roken' is het hek van de dam en ben ik met geen tien paarden meer tegen te houden al moet ik kruipen naar het benzinestation. Toen ik die fles wijn had leeggegooid was de craving in 1 klap over, apart toch wel.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 uur geleden zei Etty:

Het kan ook dat de stress van die tig loge's je al getriggerd heeft.  Normaal zou je daar misschien wat bij gedronken hebben rond dat tijdstip? 
Ik dacht nog, het zijn'maar' twee slokken maar wat is eigenlijk het verschil met twee glazen als het gaat om jouw experiment?
Het lijkt erop dat het opschuiven van grenzen is begonnen.   Ik merk dat ik je wil behoeden voor 'eerst zien dan geloven'.   Helpdrang:)

Al die logees is wel een gedoe ja, daar zou ik voorheen niet 'wat' bij gedronken hebben maar echt veel.
2 slokken of 2 glazen, voor mij is het verschil dat ik toch nog heb kunnen remmen, maar de les is hetzelfde. Ik zie het inderdaad ook als het opschuiven van de grens die ikzelf had aangegeven en dat wil ik helemááál niet. Lief dat je me wilt behoeden :rose:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 uur geleden zei Nietmeer:

Je noemt jezelf een wonderlijk wezen, zit hierin een oordeel besloten? En hoe gaat het nu met je vandaag?

Nee hoor, geen oordeel, eerder verwondering. Ik voel me goed, heftig gedroomd over martelingen en moord (brrrr) maar weer lekker fris mijn bed uit. Heel blij dat ik geen kater heb opgelopen. Vandaag rustig nadenken en zeker niet drinken.

21 minuten geleden zei Pytje:

je droom heeft het misschien getriggerd of je gewaarschuwd... ik kan me voorstellen dat je er door van je sokken werd geblazen. Nu je maar weer verhouden tot deze (nieuwe) werkelijkheid:rose:

Ik heb geen talent voor het interpreteren van dromen helaas, maar dat het alcohol-verhaal diep ingrijpt in mijn systeem is wel duidelijk.
En inderdaad, een heroverweging is wel op zijn plaats.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

'Droogdrinken' was waar ik aan dacht...

De helpdrang is mij ook bekend ;) En dat is lastig, want iedereen bewandelt zijn eigen pad. Het mijne is niet het enige en juiste. Wel zie ik soms overeenkomsten..valkuilen...redeneringen waarvan ik door schade en schande weet...dat gaat 'm niet worden...en zelfs dan....is het aan de ander. En kan ik alleen maar mijn eigen ervaring uitspreken. 

En het blijft een proces...wat betekent...tijd, ervaren, reflecteren...leren. En daar zit je volgens mij volop in.

 

Dat je voorheen veel gedronken zou hebben bij dat 'gedoe' is voor mij wel een signaal.  Dat je dat dus nodig dacht te hebben om zo n situatie te overleven. Dat herken ik.  Interessant is wat je nu zou kunnen doen, om daar mee om te gaan, zonder drank. Met de gedachtes en emoties die bij dat 'gedoe' horen. Als je dat gaat ontdekken, toe kunt passen komt er een andere beweging. Tenminste, dat is hoe ik dat ervaar. :)

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik kan me dat zo goed voorstellen @kruidenthee67 dat je ziet wat ik doe en dat je dan staat te trappelen om tot me door te dringen en hoe frustrerend het is als ik dan een eigenwijze kop blijk te hebben. Ontroerend ook dat je zo je best voor me doet.

Jullie zijn allemaal geweldig :rose::rose::rose:

Ik heb gisteren heel even gedacht om er niets over te schrijven (onder het motto: als niemand het weet dan is het niet gebeurd). Maar daarom ben ik hier, om zo eerlijk en helder mogelijk te verwoorden wat er met me gebeurt en lering te trekken uit jullie reacties.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

15 minuten geleden zei Yana:

Ik heb gisteren heel even gedacht om er niets over te schrijven (onder het motto: als niemand het weet dan is het niet gebeurd). Maar daarom ben ik hier, om zo eerlijk en helder mogelijk te verwoorden wat er met me gebeurt en lering te trekken uit jullie reacties.

Heel goed en zeer belangrijk. Eerlijkheid. Ik ga met de billen bloot:  ik heb het gepresteerd om me droog af te melden bij mijn maatje en vervolgens een fles leeg te drinken. En dat meerdere malen.  Stiekem drinken en ontkennen als er naar gevraagd werd door partner...afschuwelijke tijd. Gelukkig hebben zij mij nooit laten vallen.

Eerlijkheid op alle fronten is de enige weg. Wat je ook kiest, wat je ook doet. Blijf eerlijk, naar jezelf. Schuld en schaamte, door niet eerlijk te zijn (en andersom) is zĂł niet werkend...

Het hoort ook bij de principes van AA om anderen 'te helpen'...daarin een goede balans vinden is een uitdaging. Maar dat lukt me steeds beter. Dus ik deel graag mijn ervaring..maar ik ben niet hard voor jou aan het werken..dat mag je zelf doen :D

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

12 minuten geleden zei kruidenthee67:

Dat je voorheen veel gedronken zou hebben bij dat 'gedoe' is voor mij wel een signaal.  Dat je dat dus nodig dacht te hebben om zo n situatie te overleven. Dat herken ik.  Interessant is wat je nu zou kunnen doen, om daar mee om te gaan, zonder drank. Met de gedachtes en emoties die bij dat 'gedoe' horen. Als je dat gaat ontdekken, toe kunt passen komt er een andere beweging. Tenminste, dat is hoe ik dat ervaar. :)

Ja, daar was ik al mee bezig en ik heb ook al een paar logeerpartijen zonder te drinken meegemaakt. Maar toen had ik 'gewoon' besloten niet te drinken, nu ik denk dat 'af en toe een glas moet kunnen', is het kennelijk weer een nieuw verhaal.

Nederlanders in Frankrijk hebben allemaal hetzelfde probleem, vrienden en familie komen langs en dan niet voor een kopje koffie maar meteen voor een paar dagen inclusief logeerbed, ontbijt, lunch, drankjes, avondeten en gezelschap. En ondertussen gaat mijn werk gewoon door, het is niet dat ik altijd vakantie heb (sommige gasten lijken dat wel te denken, of ze denken helemaal niet na).
Het is heel lastig om daar ontspannen mee om te gaan. Als ik alleen voor mezelf een kop koffie zet omdat ik even geen zin heb om dat voor iedereen te doen, tja, dat is meteen zo'n statement hè. Ik doe mijn best, ik breng het ter sprake (en dan is de kunst dat niet uit irritatie te doen), ik probeer ontspannen te blijven en tegen sommige mensen zeg ik dat het niet uitkomt als ze komen. Maar het belangrijkste wat ik kan doen is me ontspannen, me niet verantwoordelijk voor hun welzijn voelen. Vroeger ging ik ook nog met iedereen op pad om ze de omgeving te laten zien, daar ben ik mee opgehouden. Ontspannen, vragen of ze een keer zelf boodschappen willen doen en willen koken, en genieten van de gezelligheid.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Het gaat goed met me, in principe drink ik niet tenzij ik af en toe 1 glas wijn neem. Die gedachte geeft me een rustig gevoel. Het niet drinken is vrij normaal geworden, nog steeds zijn er trekmomentjes maar daar niet aan toe geven is al een beetje routine geworden.

Vorig weekend dronk ik een glas wijn voor de leuk bij het eten met vrienden, hij smaakte me goed en 1 was genoeg. Afgelopen weekend dronk ik een glas wijn toen verder iedereen al naar bed was, over deze twijfelde ik een beetje want niet zozeer voor de leuk maar meer ter ontspanning na een drukke dag. Ik heb er toch maar van genoten in mijn eentje onder de sterrenhemel en had wel zin in een tweede maar dat was natuurlijk geen optie.

Het drinken van een glaasje wijn en daarvan genieten voelt heel anders dan zo snel mogelijk een fles naar binnen kiepen, dan proefde ik niet eens hoe het smaakte.
Het verbaasde me wat 1 glas met me doet, voelbaar ontspannend maar ik was ook meteen iets minder fris de volgende dag.
Verder staat het hele drinkgebeuren niet zo centraal en ik zit niet reikhalzend uit te kijken naar het volgende moment dat ik weer 'mag'.

So far so good, mijn plan blijft hetzelfde: rustig doorgaan met leven en eventueel 1 of 2 glazen wijn in de week (geen mag ook natuurlijk).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...

Het gaat met mij nog altijd verbazingwekkend goed, sinds de vorige update heb ik nog 2x een alcoholisch drankje genomen. Als ik zo'n glas dan inschenk merk ik nog de neiging om hem zo vol mogelijk te doen, die gewoonte moet nog slijten denk ik. Verder lijkt het wel alsof ik een raar soort allergie voor alcohol heb ontwikkeld, na zo'n glas slaap ik verschrikkelijk beroerd.
Er zijn zeker nog wel momenten dat ik zin heb om te verdoven met drank, maar ik overweeg geen moment serieus om dat ook te doen. Bier in de koelkast en ontkurkte flessen op het aanrecht zijn momenteel ook geen probleem voor me. Ik kan bijna niet geloven dat ik zoveel jaren een probleem had dat zich nu zo eenvoudig oplost, ik ben er erg dankbaar voor.
Ik lees hier wel verhalen van mensen die na jaren niet drinken toch weer terugvallen, dus ik kan er na vier maanden niet vanuit gaan dat ik vanaf nu probleemloos met drank kan omgaan, ik verwacht dat het de rest van mijn leven om aandacht zal vragen, maar daar voel ik me heel rustig onder.

Inmiddels ben ik bezig om mijn nicotineverslaving aan te pakken, ik rook al een jaar met zo'n dampapparaatje en sinds een half jaar geen gewone sigaretten meer. De nicotine heb ik zachtjesaan verminderd naar nu 0% maar ik zit nog als een malloot aan dat ding te zuigen. Een rare fopspeen is het geworden :blush:. Voorlopig sta ik dat mezelf maar toe en observeer ik mezelf.
Koffie drink ik ook nog maar 1 kopje per dag omdat mijn hart zo heftig reageert op cafeĂŻne. Zo kom ik zachtjesaan nog van alle verdovende en opwekkende middelen af en dat maakt me blij.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...

Het gaat nog altijd helemaal goed! Ik drink gemiddeld 1 glas per week en daar geniet ik van. Alhoewel, ik ben tot de conclusie gekomen dat een glas appelcider de moeite niet waard is (want smaakt naar vieze appelsap) en de saké bij de Japanner is ook niet helemaal mijn ding, wijn daarentegen kan echt lekker zijn. Voorheen dronk ik alles waar alcohol in zat maar nu proef ik het pas echt.

Het proces om alcohol de baas te worden gaat ondertussen rustig verder. De meeste dagen heb ik geen enkele behoefte om te drinken, maar een enkele keer kan de trek heel sterk zijn. Dat gebeurt in specifieke stress-situaties waarbij ik voorheen veel dronk. Ik denk dat het een kwestie van oefenen is om het zonder drank te doen en dan zal de gewoonte er vanzelf wel uitslijten, het komt in ieder geval steeds minder vaak voor. (Het zijn dus niet die stress-momenten waarop ik een glas drink.)

Els Noorlander zegt dat er bij een alcoholist iets gebeurt met de receptoren in je hersenen na het drinken van een beetje alcohol waardoor je een periode geen geluk meer kunt ervaren. Daar merk ik niets van, een glas wijn geeft even wat ontspanning en daarna voel ik me weer hetzelfde als daarvoor. En ik voel me goed, mijn leven is in wat rustiger vaarwater gekomen nadat ik jarenlang druk ben geweest met een project. Nu is er meer tijd en die gebruik ik o.a. om ons huis op orde te brengen, kastjes uitsoppen en spullen wegdoen.... heerlijk! Ik word heel gelukkig van kasten die niet stampvol zitten maar die lekker fris en overzichtelijk zijn, dus volgens mij doen die receptoren van mij het nog prima :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...