Spring naar bijdragen
Forum Verslavingdebaas

Aanbevolen berichten

• Antwoorden 1,8k
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Zo gammele dag, een herkenbare van de vorige keer toen ik mijn eerste weer nam. Man komt thuis met twee flessen rode wijn, neem savond zijn eerste en enige glas en zegt....ik mag het niet zeggen, maar

Sorry bj. nog even. Vannacht werd alles mij helder.  Ga op je eigen plek staan. Ook naast je partner. Je zus, broer. Ze zijn je je gelijke. Probeer er niet boven te staan. Accepteer hoe de a

17 maanden YES!!   Zo mijn sporten heb ik er op zitten. Lekker. en nu de was, strijk, stofzuigen, vanmiddag een lunch met demente schoonmoeder(gezellig, NOT) en vanmiddag boek en verzin

Posted Images

Geplaatst (bewerkt)

Ik ben halverwege het boek De fontein. 

Mijn vraag is Hoe aanvaard ik mijn moeder, hoe accepteer ik haar met al haar negatieve invloed die ze op mij heeft gehad. 

Ik ben niet haar. Alleen het zit er zo ingebakken. Ik begin, nee, dat doe ik al heel lang, een anti gedrag naar mannen te kweken. Wat totaal niet van mij afkomstig is. Mijn vader is een goedzak, mijn man is een goedzak, de hulp die ik krijg is ook een goedzak, ze zijn vriendelijk en willen me helpen enz, maar ik stoot ze echt allemaal af, ik word getriggerd, word emotioneel en de ander denkt nou laat maar. Mijn ego heeft gewonnen en ik heb verloren.

En wat ik begrijp en geloof uit dat boek is ....aanvaard je moeder met al haar positieve en negatieve kanten. 

Ik heb nu een podcast geluisterd van haar en een docu op tv gezien. Moeders zijn ook dochters. 

Nu ben ik weg...afspraak kapper.

bewerkt door GewoonDoen
toevoeging ego
Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei GewoonDoen:

Ik ben halverwege het boek De fontein. 

Mijn vraag is Hoe aanvaard ik mijn moeder, hoe accepteer ik haar met al haar negatieve invloed die ze op mij heeft gehad. 

Wat zou heb je opleveren? 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Vanmorgen dus wakker geworden met het inzicht dat ik altijd de rol van mijn moeder heb gespeeld. Met terugblikken naar vroeger naar mijn kinderen toe, maar ook die naar mijn man toe. En nu nog speel. Ik ben het huwelijk aan het naspelen van mijn ouders als ze nog bij elkaar geweest zouden zijn. Ik boos op man, zijn schuld, hem straffen (geen intimiteit), hij is er nooit, gezannik over vakanties van mij, hond aanschaffen waarvan ik wel liefde krijg. Echt, dit was ik niet, ben ik niet.

En oh wat een schaamte, dat ik dit niet heb gezien.

"Ik ben mezelf niet of nooit geweest" komt weer boven.....

Oh dat zie ik als een super teken.

Die had ik ook toen bij het stoppen met alcohol destijds, verlost zijn van de alcohol.

Oh ik hoop nu toch echt dat ik er bijna ben.

Weer een stukje wakkerder geworden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Geplaatst (bewerkt)

Ik ben het wel gaan zien de afgelopen 1.5 jaar dat ik de kwaaltjes van mijn moeder aan het overnemen was, het niet kunnen lopen. Dat is in december veranderd toen mijn man zei dat ik niet mijn moeder was.

Maar mentaal, ben ik ook mijn moeder niet, en god, wat heb ik daar tegen gevochten, wederom die overgave en het bij haar laten.

Wow.

bewerkt door GewoonDoen
Link naar bericht
Deel via andere websites
54 minuten geleden zei GewoonDoen:

En oh wat een schaamte, dat ik dit niet heb gezien.

oh ja!

iemand zei een keer tegen me: het is best arrogant om te denken dat jij in je eentje een menselijke geest hebt die niet zo werkt als alle andere. We worden gewoon onze moeder of vader tot we het doorhebben, en dan word je ze een beetje minder. 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wow ja.

'Wakker worden'...steeds meer 'zien'...hoe het werkt, wat jij doet. En dan de uitdaging wat kun je er mee, moet je er mee? Hoe dan?  Ik denk niet dat het ooit 'klaar' is. Ik hoop op kunnen dealen met. En hoop omdat ik het ook verdomd ingewikkeld en moeilijk vind:blush: Hoop als in moed, om het goede te doen.  Wat goed is voor mij. Want als ik goed ben voor mij dan ben ik ook beter voor mijn omgeving. (Sprak zij na een paar pittige dagen waar het thema 'projectie' in al zijn heftigheid voorbij kwam maar er ook weer een laag is afgepeld, en dat geeft hoop, hoe pijnlijk ook)

En ik drink niet. Jij ook niet.

Keep up the good work GD :rose:

Link naar bericht
Deel via andere websites

een wijze vrouw vertelde ooit
als je op de wereld komt, ben je
1/3 moeder, 1/3 vader en 1/3 jij
Naarmate je je ontwikkelt, groeit
aan het leven en (ondanks) opvoeding
ga je steeds meer jezelf worden
Daarvoor is wel bewustwording en hard werken nodig
maar het kan dus
ik lees hier bevestiging, ervaar het zelf ook
er is hoop:heart:

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja tegen het leven zeggen.

Maar het ook voelen en doen, serieus gaan zitten of liggen en er met je gedachten naartoe gaan en je eraan overgeven. En opeens is het daar.

Ik lees al jaren Lichtflits, Just be You, heb de app van Michael Pilarzick en luister op Facebook naar Lorie Ladd. En op een gegeven moment weet je het wel, het valt de hele tijd in herhaling. Maar oh wat heb ik daar een ondersteuning aan gehad, ik zie nu zoveel meer. En dan nog naar de ander kijken, van je zegt dit en dat, maar je doet het niet, de schuld bij de ander neerleggen. Terwijl ik het echt al die tijd zelf was, alleen met de patronen van mijn ma.

Alles wat daar voorbij komt, zie ik, snap ik, ben spiritueler geworden, er is meer en ik weet dat het in jezelf zit en dat je zelf de slingers op moet hangen en genieten van het leven, maar het ook doen zonder je schuldig te voelen, dat jij wel gelukkig mag zijn. pfffff

Oke daar mag ik nu mee verder gaan. Let it go en vooral laat het negatieve bij haar.

Ik heb net mijn psych verteld dat ik een andere hulp ga zoeken.  Misschien iets te snel gereageerd, maar ik zou nu doorverwezen worden naar een revalidatie centrum.....die fase ben ik allang voorbij.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ondertussen heeft mijn huwelijk hier wel een flinke opdonder gehad. Manlief heeft het al die tijd hard te verduren gehad. (Ik ook) En moeten we nu ff elkaar de ruimte geven.

Hij stelde nu zelf voor om ff apart te gaan slapen en eigenlijk vind ik dat een heel goed idee na 30 jaar. 

Toen ik stopte met drinken heb ik al een keer gezegd dat ik hem opnieuw moet leren kennen. En de afgelopen jaren heb ik alleen maar gekeken naar wat ik niet leuk aan hem vind. Oh Wat vind ik dit erg. Ik zag het allemaal door de ogen van mijn ma.   Brrrrrr waar je je op focust groeit.

Godzijdank heeft hij volgehouden.

En oh wat lucht het op om hier te schrijven. 

Dankbaar

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja absoluut. 

En ik zeg dat ik het niet zag. Maar ik zag het wel, ik zie het ook bij anderen, maar eruit komen. 

En niet vergeven wat ik eerder wel zei, maar het loslaten en het bij de ander laten. De fontein, ik heb hem bijna uit, kwam weer op het juiste moment. Zo'n herkenning. Ik heb het idee dat ik het proces heb omgedraaid. Eerst alles herbeleefd 1.5 jaar lang,  alles verwerkt en verteld en nu pas het bij de juiste persoon heb neergelegd. Het is niet van mij. Al die tijd de schuld op me genomen. Mijn moeder proberen te redden. 

En ja eerst stoppen met alcohol. Een hele belangrijke. Dit was nooit gebeurd anders. 

En acherm mijn man. Hij heeft het altijd al gezegd en het is nooit tot me doorgedrongen. Ik was getrouwd en veilig. En kon mijn moeder laten zien dat ik het wel kon. Getrouwd blijven en kinderen opvoeden. Ik heb mijn best gedaan, maar mijn man is "bewust bekwaam" gebleven. 

nu dan echt verder met opnieuw leren leven. En hopen dat mijn kinderen niet mijn troubles teveel op zich hebben genomen. 

Link naar bericht
Deel via andere websites

O wat een herkenning....;)

Ik ervaar ook heel sterk dat de inzichten er niet zouden zijn geweest als ik nog zou drinken.  En het gekke is dat hoe lastig het af en toe ook was en soms is...drinken ook echt geen optie meer bleek/blijkt te zijn. Oja, nog wel het gevoel 'weg te willen', want dat was de functie.  Ook ik ben dankbaar...en ga nog maar eens een paar gesprekken aan met een 'professional', om nog een stap te zetten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

• Nieuwe aanmaken...