Spring naar bijdragen

Afbouwen Zopiclon


Kaida74

Aanbevolen berichten

Goedemiddag lotgenoten,

Ik kamp al een flink aantal jaren met een afhankelijkheid/verslaving aan Zopiclon. Wat begon met 1 tabletje Zolpidem voor de nacht (toen ik in scheiding lag) werd er na verloop van tijd door mijn psycholoog (GGZ) overgestapt op Zopiclon. Dit ging, i.c.m. anti depressiva (mirtazapine) een aantal jaren ''goed''. Ik ben altijd al een slechte slaper geweest, maar de afgelopen 10 jaar is het hek van de dam! Ik ben onderzocht bij de slaappoli toen de afhankelijkheid nog niet op z'n heftigst was, maar daar konden ze niks afwijkends vinden. Dus maar gewoon weer nieuw recept mee en doorgaan. Op een gegeven moment had ik niet meer genoeg aan 1 tablet (pas na enkele jaren) en werd de dosis verhoogd i.pl.v afgebouw (Ik begrijp hier nog steeds niks van!! Waarom bleven ze voorschrijven???) Toen ik uitbehandeld was bij de slaappoli werd ik overgenomen door mijn huisarts. Hij drong erop aan dat ik zou stoppen. Ik moest per week een halve tablet minderen en dan was het klaar. Maar zo makkelijk ging het niet!!!! Ik kreeg natuurlijk vreselijke ontwenningsverschijnselen, maar daar had hij geen boodschap aan. Ik moest maar doorzetten en door de zure appel heen bijten! Hij schreef me niks meer voor en ik was in paniek! Ben via internet aan het speuren gegaan en zo aan mijn DURE medicatie gekomen. En toen ging het pas écht mis........ Vorig jaar juni stopte mijn ''leverancier'' er van de een op andere dag opeens mee en zat ik een dag voor het weekend zonder medicatie. Met als gevolg één en al paniek!!! Vorig jaar januari overgestapt naar een andere huisartsenpraktijk, want in mijn vorige huisarts had ik , ook door andere fouten van zijn kant, allang geen vertrouwen meer. Ik heb die dag mijn nieuwe huisarts gebeld en mijn hele verhaal open gegooid. Wat voelde ik me klein en stom! 

Hij heeft me aangehoord, maar schreef niks voor (en ik slikte soms met gemak een strip per nacht weg....) Ik moest er zelf maar aan zien te komen, want hij wilde niet meewerken aan het in stand houden van de verslaving. Dit resulteerde in heftige paniekaanvallen, trillen, overgeven, buikpijn, etc..... De hele ram bam aan afkickverschijnselen heb ik voorbij zien komen. Een goede vriendin is van zaterdag op zondag bij me gebleven en heeft een aantal keren de H.A.P gebeld en kreeg ik oxazepam 50 mg (3x p.d) Zo heb ik het weekend ''overleefd'' en zat ik maandag weer bij de huisarts. We zijn gaan praten over mijn probleem en besloten me aan te melden bij het Jellinek om middels cognitieve gedragstherapie mijn overmatig pillengebruik af te gaan bouwen. Dit ging redelijk tot ik op 4 tabletten per nacht zat. Toen waren we door de sessies heen en moest de huisarts het maar weer overnemen..... Ik kreeg nog de keuze om voor een snelle afkick te gaan door me op te laten nemen bij het Jellinek, maar dan zou ik tussen de zware drugs verslaafden zitten en de afbouw zou nóg veel sneller gaan. (1 tablet per 2 a 3 dagen) Dat zag ik niet zitten. In Januari dit  jaar ben ik geopereerd aan mijn galblaas en toen ging het heel even iets beter. En dan spreek ik over een paar weken.... Tot er complicaties optraden en ik weer terug naar het ziekenhuis moest voor een opname van 5 dagen. 

Ondertussen is het april, zit ik thuis met een burn out en slik ik ondertussen alweer 6 tabletten per nacht (waarvan er 4 via de huisarts en 2 via internet) en krijg ik 50 mg oxazepam voor de nacht tegen paniek en angst aanvallen. Ik ben opnieuw aangemeld bij SGGZ, omdat ik er echt helemaal klaar mee ben! Ik wil van die rotzooi af! Het beheerst mijn hele leven! 

Mijn vraag is: zijn er lotgenoten die ook zo ontzettend heftig reageren op het afbouwen van, met name Zopiclon, en hoe heb je het aangepakt. Ik heb de hele dag dit forum doorgespit en zag al de Ashton manual en de tapering methode. Waarom is er door de huisarts of zelfs de psychiater bij Jellinek hier niet naar gekeken?? Ze wisten hoe zwaar ik het had/heb met afbouwen? 

Ik kijk uit naar jullie reactie's en hoop op steun, zonder wijzende vingers, want ik weet donders goed dat ik het voor het grootste deel aan mezelf te danken heb (internetbestellingen plaatsen en  het zo uit de hand laten lopen...) 

Kaida

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dag @Kaida74, allereerst welkom hier!

Joh, wat een verhaal. Zoplicon is weliswaar geen benzodiazepine, maar acteert wel op soortgelijke wijze op je GABA-receptoren. 

Als ik het goed begrijp slik je 6 Zoplicons per dag en 50 mg Oxazepam?
Je zult dus beide medicijnen moeten afbouwen......
Je komt bij mij erg gemotiveerd over en dat heb je echt nodig voor een succesvolle afbouw. 
Ik wil ook nog even kwijt dat ik weer eens niets begrijp van de arts die jou dit allemaal in 1e instantie voorgeschreven heeft, maar eigenlijk verbaast me dat ook al niet meer. 

Wat afbouwen betreft: doe dat langzaam. Ik denk dat je 5% kunt afbouwen in 2 of 3 weken. Die tussenperiode heb je nodig om te stabiliseren. Je doet er dan wellicht meer dan een jaar over, maar alleen dan blijven de afkickverschijnselen binnen de perken. Wanneer je sneller afbouwt vrees ik dat het echt te zwaar wordt. 
Taperingstrips zijn een prima alternatief, maar waarschijnlijk heel kostbaar omdat verreweg de meeste zorgverzekeraars dat niet vergoeden. 

Kaida, probeer je aan te sluiten bij onze dagelijkse huiskamer. Daar tref je lotgenoten en ervaringsdedeskundigen die je verder kunnen helpen, kunnen motiveren en kunnen meedenken. Je vindt de dagelijkse huiskamer bij Ditjes, datjes en dagdraad.

Heel veel sterkte gewenst! 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dag Cyclad58,

 

Dank je wel voor je reactie! Ja het is een heel verhaal, wat al veel te lang duurt... Ik ben er zo verschrikkelijk klaar mee. Maar heb nog een lange weg te gaan als ik dat zo hier op het forum lees.... Ik heb zojuist een berichtje geplaatst in de huiskamer en hoop daar ook bruikbare reacties te krijgen. 

De oxa 50 mg heb ik ''pas'' sinds een week erbij. Hiervoor alleen op 6 zopiclon's, maar omdat ik niet meer sliep heb ik van de huisarts nu de oxa erbij gekregen om me er even doorheen te trekken. Ja dat lukt wel, want ik heb een week best goed geslapen, maar het is natuurlijk wachten op de volgende verslaving :-( 

Ik heb idd gelezen over de tapering strips, maar ik heb een basisverzekering bij CZ dus denk niet dat dat 'm gaat worden. Dan heb ik nog gelezen over de Ashton methode. Dit wil ik aan mijn huisarts of anders de psycholoog bij GGZ (waar ik volgende week intake heb) of zij bekend zijn met deze methode. Want ik heb echt ontzettend last van de ontwenningsverschijnselen aan het einde van de middag en avond. Ik kijk de uren op de klok weg tot ik weer ''mag''..... Waardeloos!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 minuut geleden zei Kaida74:

Dag Cyclad58,

 

Dank je wel voor je reactie! Ja het is een heel verhaal, wat al veel te lang duurt... Ik ben er zo verschrikkelijk klaar mee. Maar heb nog een lange weg te gaan als ik dat zo hier op het forum lees.... Ik heb zojuist een berichtje geplaatst in de huiskamer en hoop daar ook bruikbare reacties te krijgen. 

De oxa 50 mg heb ik ''pas'' sinds een week erbij. Hiervoor alleen op 6 zopiclon's, maar omdat ik niet meer sliep heb ik van de huisarts nu de oxa erbij gekregen om me er even doorheen te trekken. Ja dat lukt wel, want ik heb een week best goed geslapen, maar het is natuurlijk wachten op de volgende verslaving :-( 

Ik heb idd gelezen over de tapering strips, maar ik heb een basisverzekering bij CZ dus denk niet dat dat 'm gaat worden. Dan heb ik nog gelezen over de Ashton methode. Dit wil ik aan mijn huisarts of anders de psycholoog bij GGZ (waar ik volgende week intake heb) of zij bekend zijn met deze methode. Want ik heb echt ontzettend last van de ontwenningsverschijnselen aan het einde van de middag en avond. Ik kijk de uren op de klok weg tot ik weer ''mag''..... Waardeloos!

Ha @Kaida74, kijk niet vreemd op als de arts of psycholoog zegt de Ashtonmethode niet te kennen. Veel artsen beweren dat namelijk.

Tip: neem een afbouwschema vanuit de Ashton Manual mee en zeg dat je het echt op die langzame manier wil. De meeste artsen en psychiaters willen te snel laten afbouwen, met als gevolg dat de afkickverschijnselen te heftig kunnen worden. Artsen weten veel te weinig van benzo's, het zijn helaas de ervaringsdeskundigen zoals wij hier die de gevaren wel onderkennen, domweg omdat we het zelf meemaken/hebben meegemaakt. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 months later...

Wat benzodiazepinen en andere medicijnen doen met je lichaam, is onder andere dat ze zorgen voor tekorten aan diverse vitaminen, mineralen en andere stoffen in je lichaam. Op internet kan je vinden welke medicijnen welke tekorten te zien geven. Wat benzo's (en SSRI's en antipsychotica) doen is de aanmaak van melatonine afremmen. Een middel als Mirtazapine heeft dit laatste nadeel niet. Bij het afbouwen/stoppen kan je dit soort ontregelingen extra voelen. Je lichaam kan stofjes als serotonine en melatonine zelf aanmaken als je maar zorgt voor de juiste bouwstoffen, in de vorm van diverse vitaminen, mineralen, vetzuren en aminozuren. Zelf gebruik ik Griffonia/5htp; een natuurlijk middel. Mag NIET in combinatie met antidepressiva; bij benzo's zou je  moeten navragen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...

Ik denk dat @Kannietmeer of @Cyclad58 hier wel een mooie aanvulling op kunnen geven.

Zelf slik ik probiotica van Solgar, multi vitamine, maria distel (ter ondersteunig van het reinigen van de lever, door al die zooi in mijn lijf) en een flinke dosis vitamine C, magnesium (met 5-htp, vit B6), Vis-olie capsules. Hmmmm denk dat dat het wel zo'n beetje was.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 months later...

Hallo, 

 

ik ben nieuw hier en kamp ook met een zware verslaving aan zolpidem. Ik ben in de maand november een maand opgenomen geweest en afgekickt van Rivotril, Contramal en Rohypnol. Enkel de Zolpidem kreeg ik niet uit m'n systeem, ik heb alles geprobeerd tijdens mijn opname. Het staat naar mijn mening wel vast dat ik iets nodig heb om in te slapen (zolpidem) en om door te slapen (Trazodone). Momenteel neem ik de zolpidem voor de roes  ook overdag en zit ik gemakkelijk aan 20 tabletten per dag, voor te slapen neem ik 4 tabletten. Ik zoek nu naar een manier om de innames overdag bruusk te stoppen, ik kan me wel voorstellen dat dit de nodige ongemakken met zich zal meebrengen om van 20 tabletten ineens terug te springen naar 4 tabletten 's avonds. Ik vraag me ook af of dit wel gezond is om te doen. Ik ga het in elk geval ook met mijn psychiater bespreken.  Van die 4 tabletten die moeten overblijven zou ik er graag nog 2 van minderen op langere tijd en erg langzaam, om de maand bijvoorbeeld een halfje minderen, dan ben ik op 4 maanden tijd toch met 2 tabletten gedaald en daar zou ik perfect met kunnen leven natuurlijk. Dus ik vraag hier nu om advies.

 

Met vriendelijke groeten

 

Andy Pinxteren

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op ‎31‎-‎12‎-‎2018 om 19:09 zei Andy1880:

Hallo, 

 

ik ben nieuw hier en kamp ook met een zware verslaving aan zolpidem. Ik ben in de maand november een maand opgenomen geweest en afgekickt van Rivotril, Contramal en Rohypnol. Enkel de Zolpidem kreeg ik niet uit m'n systeem, ik heb alles geprobeerd tijdens mijn opname. Het staat naar mijn mening wel vast dat ik iets nodig heb om in te slapen (zolpidem) en om door te slapen (Trazodone). Momenteel neem ik de zolpidem voor de roes  ook overdag en zit ik gemakkelijk aan 20 tabletten per dag, voor te slapen neem ik 4 tabletten. Ik zoek nu naar een manier om de innames overdag bruusk te stoppen, ik kan me wel voorstellen dat dit de nodige ongemakken met zich zal meebrengen om van 20 tabletten ineens terug te springen naar 4 tabletten 's avonds. Ik vraag me ook af of dit wel gezond is om te doen. Ik ga het in elk geval ook met mijn psychiater bespreken.  Van die 4 tabletten die moeten overblijven zou ik er graag nog 2 van minderen op langere tijd en erg langzaam, om de maand bijvoorbeeld een halfje minderen, dan ben ik op 4 maanden tijd toch met 2 tabletten gedaald en daar zou ik perfect met kunnen leven natuurlijk. Dus ik vraag hier nu om advies.

 

Met vriendelijke groeten

 

Andy Pinxteren

Hallo @Andy1880, welkom hier!

Sorry voor de late reactie, maar ik zie je bericht nu pas. Je hebt de moeite genomen om je toch heftige verhaal hier te plaatsen, dat verdient ook een reactie. Allereerst: ontzettend knap dat je Rivotril hebt afgebouwd, bij mijn weten de lastigste benzo om af te bouwen. Trazodone ken ik zelf niet (gebruik je dat elke dag?), maar Zolpidem is een benzo lookalike en is ook een kwade pier om gaf te bouwen. Je zegt dat je 20 tabletten per dag neemt, waarvan 4 in de nacht. Wat je niet moet doen is de gehele daginname te reduceren tot alleen 4 per nacht, daarvan krijg je onherroepelijk hinder. 

In mijn opinie is het 't beste om de dagdosering langzaam te verminderen, bijvoorbeeld met 1 tablet in de week of in de 2 weken, totdat je van de dagdosering af bent. Daarna pak je de nachtdosering aan, maar dan ben je al wel een paar maanden verder. Dat kun je langzaam afbouwen met bijvoorbeeld een halve tablet in de 2 of 3 weken. 
Loop in elk geval nu in het begin niet te hard van stapel, want er is een gerede kans dat je er dan veel last van krijgt, terwijl je met een geleidelijke afbouw minder heftige ontrekkingsverschijnselen krijgt. 

Wij zitten overigens met een aantal gebruikers, afbouwers en ervaringsdeskundigen in onze dagelijkse Huiskamer. Je bent van harte uitgenodigd om daar een kijkje te nemen en mee te praten. Je vindt de Huiskamer onder Ditjes, Datjes & Dagdraad. Veel succes en sterkte en laat het ons weten als je nog vragen hebt! 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...

Ik zit nu op de moment aan 30 stuks, alé, toch vorige week, de dokter bouwt drastisch en te zwaar af. Ik wil gerust afbouwen. Tot en met 31 januari nog op 30 stuks doen, minder zou mooier zijn, maar maximum 30, en dan op 4 weken tijd er 25 tabletten af krijgen zodat ik in Maart enkel terug mijn tabletten van 's avonds kan nemen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

15 uur geleden zei Andy1880:

Ik zit nu op de moment aan 30 stuks, alé, toch vorige week, de dokter bouwt drastisch en te zwaar af. Ik wil gerust afbouwen. Tot en met 31 januari nog op 30 stuks doen, minder zou mooier zijn, maar maximum 30, en dan op 4 weken tijd er 25 tabletten af krijgen zodat ik in Maart enkel terug mijn tabletten van 's avonds kan nemen.

30 stuks.... allememaggies.... dat is nogal wat. Omdat je ook de ritrovil hebt afgebouwd, is je lichaam ontwenning al  gewend. Het kan zijn dat je lichaam het zelfde reageert als hiervoor. Wat ik niet begrijp is dat je wilt doorgaan met 30 stuks, een maand geleden zat je nog op 20 stuks, dus je bent nogal omhoog gegaan, en dan wil je nu ineens in Februari wel met 25 stuks naar beneden. Waarom wacht je af? Waarom ben je omhoog gegaan naar 30?  Kan het zijn dat je eigenlijk de ontwenning van de ritrovil aan het maskeren bent deze slaaptabletten? Want 30 stuks Zoplicon klinkt niet goed.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 9 months later...

Ik heb ook 2 jaar zolpidem gebruikt. Ben er nu sinds kort vanaf. Misschien een tip voor andere gebruikers. Ik heb de zolpidem afgebouwd met behulp van olanzapine 5 mg. Gebruikt voor de bijwerking slaperigheid. Ik heb elke week 1 mg van de zolpidem afgesneden met een mesje. Net zolang tot ik op 0 zat. En dat samen met 1 tabletje olanzapine. Ging heel goed.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 year later...
  • 1 month later...
Op 23-11-2021 om 10:53 zei SophiaL:

Iemand bekend met afbouwen van zolpidem? Hier wordt verteld dat het gevaarlijk is (insulten) en je het over moet zetten naar een ander middel. Het is kortwerkend dus je hebt continu afkickverschijnselen de hele dag. Ik gebruik er 4-6 per etmaal.

Gebruik je ze ook nog gedurende de dag? Ik gebruik Zolpidem alleen in de avond en zal binnenkort onder begeleiding van Jellinek beginnen met afbouwen. Ik word omgezet naar Diazepam inderdaad. Volgens mij is dat ook de geadviseerde methode volgens de ashton manual. Ik zit persoonlijk ook niet te wachten op een andere verslavende benzo, maar je receptoren hebben tijd nodig om te herstellen. Als je ineens de Zolpidem weg laat (en dat heb ik geprobeerd) leidt dit tot vreselijke slapeloosheid. Je lichaam moet langzaam weer zelf gaan slapen. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...
Op 24-11-2021 om 11:43 zei karin123:

Dankje. Ik ben al voor de helft afgebouwd momenteel. So far so good.

@SophiaLben je weer opgebouwd?

Ik ben vrij goed afgebouwd zelf. Van 6 naar 4 naar 3 naar 2 per etmaal momenteel. Volgende week wordt het 1 en driekwart en de week erna anderhalf. Ik doe het goed. Had wel onttrekking maar het ergste is voorbij. Ik heb wel goede hoop dat het gaat lukken. Voel me best goed eerlijk gezegd.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 year later...

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...