Spring naar bijdragen

Herstel van lichaam na stoppen


AlJo

Aanbevolen berichten

Nadat ik gestopt was met drinken ging ik er ook veel over lezen. Met name over ontwenningsverschijnselen, hoe om te gaan met trek en schade die alcohol aan het lichaam kan aanbrengen. Maar gelukkig is het lichaam een hele efficiënte "fabriek" die ook heel goed kan herstellen, mits er geen onherstelbare schade is aangericht. Voor mezelf miste ik een lijstje met positief herstel van het lichaam als extra houvast ( ben nu eenmaal een feitjes en lijstjes mens) Vandaar dat ik hier plaats wat ik ben tegen gekomen. Wellicht dat de lijst nog aangevuld kan worden.

Na 24 uur: Het meest directe effect van alcohol dat je als eerste voelt is waarschijnlijk de kater. Dit komt o.a. omdat je lichaam aan het "opschonen" is. Ook zal je bloedsuikerspiegel langzaam weer stabieler worden. 

Na 48 tot 72 uur: gaat je lichaam detoxen. Het allerergste is voorbij. Ontwenningsverschijnselen kunnen langer aanhouden. Met name vermoeidheid is een klacht die langer kan blijven.

Na 72 uur: Veel hersencellen gaan regenereren. Angst, nervositeit en misselijkheid kunnen sterk zijn in deze periode.

Na 1 week: je slaapritme wordt behoorlijk in de war geschopt door alcohol. Je denkt misschien dat je er lekker door kunt slapen, maar eigenlijk is dat meer knock-out gaan. Vaak wordt je midden in de nacht wel een paar keer wakker waardoor je geen goede nachtrust hebt. Goed nieuws als je 7 dagen niets hebt gedronken. Je slaapritme begint na 7 dagen beter te worden.

Na 2 weken: last van maagzuren? Grote kans dat dit door alcohol komt. Als je 2 weken gestopt bent met drinken zullen de klachten afnemen. Daarnaast wordt je huid gezonder, begin je ook af te vallen en verbetert de spijsvertering zich.

Na 3 weken: nieuwe neuronen beginnen zich te ontwikkelen en ondersteunen je cognitieve functies. Als je veel drinkt stijgt je bloeddruk. Na 3 tot 4 weken zonder alcohol zal die hoge bloeddruk weer wat minder worden. 

Na 1 maand: zul je ook echt beginnen te zien dat je huid mooier wordt. Goed nieuws voor de lever. Het vet in je lever neemt af met 15% en zal dus je buikvet kunnen afnemen, als je de drank tenminste niet hebt vervangen door snoepen en snaaien. De witte en grijze stof in je hersenen begint in grootte toe te nemen.

Na 2 maand: veel studies hebben aangetoond dat de cognitieve functies na 2 maanden geen alcohol weer terug naar normaal gaan.

Na 3 maand: je mentale gezondheid heeft zich na 3 maanden zonder alcohol weer hersteld. Gevoelens van depressie en angst, die te maken hebben met stoppen met drinken, zijn zo goed als voorbij. Helaas geldt dat niet voor depressies die hier los van staan. Door veel drank worden je bloedcellen groter en dat maakt je moe. Het kost je bloedcellen nl meer zuurstof om door het lichaam te gaan. Maar na 3 maanden zullen deze bloedcellen zich vernieuwen waardoor je een stuk meer energie overhoudt en je fitter voelt.

Na 1 jaar: dan kun je gemiddeld 6 kilo aan buikvet kwijt zijn. De kans op mond, lever en borstkanker is sterk verminderd. En je portemonnee? Uitgaande van 2 kratjes bier in de week ruim €1600 bespaard.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@AlJo interessant! Zit pas aan de 48 uur, maar nergens last van nog. Las juist net dat de afkickverschijnsen en het risico op een delerium het hoogst is na 48 en tot 72 uur. Ben hier heel bang voor. Zat op twee flessen wijn per dag ( gemiddeld) en weet niet of dat een verhoogd risico is. Ik voelde me vandaag heerlijk. Nu lees ik dat net op een site en schiet de stress erin. Weet jij hier misschien meer van ?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Roos1977 De kans op een delirium heeft met heel veel dingen te maken. Ik weet wel dat het niet voor iedereen verstandig is om in een keer te stoppen. Als je bang bent voor delirium of andere zware ontwenningsverschijnselen kun je het beste overleggen met je huisarts. Misschien dat je de stap naar huisarts eng vindt, maar die kan je goed begeleiden, eventueel met medicijnen of een afbouwschema. Een pas klaar antwoord kan ik je helaas niet geven. Heel veel sterkte ermee.

 

bewerkt door AlJo
aanvulling
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op ‎14‎-‎4‎-‎2018 om 22:50 zei NickyLJ80:

O nou...nu 8 maanden droog. Dus er gaan nog 6 kilo's buikvet de deur uit? Yesssss:D

Haha, ik hoop het echt voor je, maar geef geen garanties;)

@bumperjim Ik hoop dat dit verhaal mensen kan motiveren. Ik ben nog op zoek naar positieve veranderingen vanaf 3 maanden, voor extra motivatie

Link naar opmerking
Deel via andere websites

16 minuten geleden zei Sandro:
Op ‎16‎-‎4‎-‎2018 om 07:48 zei AlJo:

Ik ben nog op zoek naar positieve veranderingen vanaf 3 maanden, voor extra motivatie

Nóg meer? Ik lees er al een heleboel in je verhaal.

Van positiviteit kun je nooit genoeg krijgen, toch?;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 4/16/2018 om 07:48 zei AlJo:

Haha, ik hoop het echt voor je, maar geef geen garanties;)

@bumperjim Ik hoop dat dit verhaal mensen kan motiveren. Ik ben nog op zoek naar positieve veranderingen vanaf 3 maanden, voor extra motivatie

Haha nou weet je, niet ALLES is geweldig, daar hadden we laatst een discussie over. Na een maand of 3 is de stopeuforie over en begint het wat gewoner te worden om niet te drinken en dan moet je toch een keer aan de slag met datgene wat je de hele tijd aan het wegzuipen was. Want de meesten drinken om problemen te vergeten en die kom je dan levensgroot en onverdund tegen. En dat is dan ff helemaal niet positief en euforisch. 

Maar als het dan lukt om langzaam maar zeker daar mee om te gaan, dan is dat wel positief en zeer motiverend om droog te blijven. 

Niettemin had alcohol vroeger wel degelijk een zekere functie en af en toe mis je dat en dat is jammer maar helaas. Net als een puber zn oude fopspeentje soms mist. Ja jammer, grow up man. :) 

bewerkt door bumperjim
Link naar opmerking
Deel via andere websites

@bumperjim Precies dat wat je zegt is wat ik zo eng vind. De euforie verdwijnt, jezelf en de omgeving gaan het normaal vinden dat je niet drinkt en hoe motiveer je jezelf dan? Sommigen vinden het maf, maar ik heb nu eenmaal houvast aan positieve lijstjes. Zeker als je je eigen problemen onder ogen moet zien en moet aanpakken.

23 uur geleden zei bumperjim:

Net als een puber zn oude fopspeentje soms mist. Ja jammer, grow up man. :) 

Mooie metafoor, die ga ik onthouden!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja maar @AlJo ik snap je wel en het is niet maf maar soms is alles gewoon k en ben je de motivatie kwijt en kan je niet ff een lijstje uit je zak toveren met 5 positieve gedachten voor vandaag. Dan moet je er ff met ingehouden adem droog doorheen tot de volgende dag.

Wat ga je dan doen. Je kan dan toch gaan drinken. Dan ben je de volgende dag helemaal gaar en spijt als haren op je hoofd want oh ja zo was het en dat wilde ik niet meer. Dat is de ezel-en-dezelfde-steen methode. Waar je zelfvertrouwen telkens een deuk van krijgt. Af te raden dus.

Je kan beter je eigen draadje dan teruglezen of de draadjes van andren waar motiverende ideeën instaan of de negatieve ervaringen met drank draad. 

Of je post even je wanhoop in je eigen draad en dan komt er meestal binnen een half uurtje al steunreacties. 

Maar soms is alles k helaas :) en dan zie je t ff niet zonder de stopeuforie en dan moet je gewoon vasthouden aan het principe dat je vandaag niet gaat drinken, punt uit, en de motivatie voor morgen komt morgen wel weer.

Weet niet of het duidelijk is wat ik schrijf. Het is een wil die geleidelijk aan steeds meer van binnen gaat komen, niet meer afhankelijk van signalen van buiten zo van oh wat zie ik er fris uit in de spiegel. Soms sta je droog maar zie je er helemaal niet fris uit. En dat is dan jammer maar dat kan je verder niet schelen want je gaat er niet van drinken want dat doe je sowieso niet meer. 

Ik val in herhaling :) beter uitleggen dan dit lukt me ff niet

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik zit mee te lezen. Zit nu in de stopeuforie. En inderdaad vraag ik me af wanneer het 'gewoon' voor mij is om niet meer te drinken. Al die gewoontes, triggers, het zijn er zoveel. Het is een kwestie van alert blijven, en hopen dat de eerste weken niet al te ellendige dingen gebeuren.

Dat zal zeker minder zijn, aangezien ik die, in elk geval de komende 24 uur, niet meer laat gebeuren vanwege de gevolgen van het drinken.

Scherp blijven, scherp blijven, etc.....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

19 minuten geleden zei Captcha:

Ik zit mee te lezen. Zit nu in de stopeuforie. En inderdaad vraag ik me af wanneer het 'gewoon' voor mij is om niet meer te drinken. Al die gewoontes, triggers, het zijn er zoveel. Het is een kwestie van alert blijven, en hopen dat de eerste weken niet al te ellendige dingen gebeuren.

Dat zal zeker minder zijn, aangezien ik die, in elk geval de komende 24 uur, niet meer laat gebeuren vanwege de gevolgen van het drinken.

Scherp blijven, scherp blijven, etc.....

Dat komt vanzelf dat gewoon worden. Das een zaak van lange adem. Maar maak je geen illusies, af en toe komen toch de cravings weer terug in bepaalde situaties. Minder vaak, korter. Maar je merkt ze wel. Gaat vanzelf weer voorbij. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 year later...

Hallo allemaal,

Over tijd gesproken. Ik ben inmiddels een krappe maand onderweg op mijn alcohol-vrije reis.  Ik merk ook al best veel positieve gezondheidseffecten.  Wel ben ik ontzettend moe !     Een werkdag (9-5   niet lichamelijk)   gaat prima.  Ben helder , fris , fit en kan meer verdragen van iedereen.    's avonds na het eten echter kak ik in.  Voorheen na mijn borreluurtje  bij thuiskomst viel ik vaak in slaap op de bank (oorzaak drank)   maar nu  hou ik de avond amper vol !!        Hebben jullie hier ervaringen mee?   Hoe lang duurt zoiets?       Ik zal jullie er niet op vastpinnen natuurlijk ;)

Bedankt voor tips/advies en iedereen succes met het weerstaan van  het borrel-monstertje !!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...