Spring naar bijdragen
Forum Verslavingdebaas
Etty

Stoppen met verdoven

Aanbevolen berichten

Ik had totaal niet verwacht dat ik weer gedachten zou krijgen aan het willen drinken van wijn.  Ik was een overtuigde niet drinker geworden.  Ik wil weer terug naar die denkstaat.  

Sinds december drink ik af en toe.  En steeds als ik het doe denk ik dat het geen goed idee is, meid verzin wat anders om met je gevoelens om te gaan! 

Ik ken inmiddels een hele trucendoos,  en weet het ff niet.    Afgezien waar het toe zou kunnen leiden, ook al is het nu nog binnen de perken, ik wil weer terug naar de rust van het niet drinken.   Stoppen met de verslaving aan denken aan drank.  De behoefte aan verdoving niet meer opfokken in mijn hoofd.

bewerkt door Etty

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

:heart: is er een specifieke reden? Een specifieke gedachte waar je niet naartoe wil? 

Sterkte Etty. Ik betrapte mezelf in een lastige situatie dat ik wil wegdrukken en dan maar één ‘gemakkelijk’ probleem hebben (drank). Makkelijker. Dacht ik even...Ha! Tot is bedacht, dat ik nu heel en mezelf beter maak. Dat dat andere makkelijke probleem tot een grotere ellende  zou leiden. 

PGA naar waar je wilt zijn. Je kunt het. :rose:

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Lieve Etty. Goed dat je het onderkent. Is de behoefte aan verdoving er opeens weer? Nieuwe reden of is de oorzaak gewoon nooit verdwenen? 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hallo Etty. Heb jij niet net als ik in de zomer van 2016 een cursus bij voorbijalcohol.nl gevolgd? Je was daar toen heel positief over, als ik het me goed herinner. Misschien kun je daar nog eens naar terug voor een vervolgsessie of zo. Je werkt daar vooral aan je achterliggende beweegredenen. De website heet tegenwoordig anders maar je wordt vanzelf doorgelinkt.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hee Quinn,

Op zich is er natuurlijk altijd dat zwaarmoedige antwoord op welke tegenslag dan ook, die is nooit weggeweest.  Ik gok er ook niet op dat dat ooit zal veranderen. Ik  heb er om leren lachen, èn geleerd om er liefdevol voor te zijn, dat zuigende slachtoffertje op mijn linkerschouder.   

Wat nieuw is is de rebel. Ik zit in een opstandigheidsfase.  Overgang.  En nu niet er tegenaan, maar er middenin.  Dat roept van alles op.  Ben vooral zorg en prikkelmoe.   Woon samen met man en twee kinderen (met regelmatig aanhang over de vloer, badkamer, keuken en bed).   We zijn er allemaal aan toe om op onszelf te wonen merk ik.  Het vergt. 

Ik was vorige week 5 dagen met man naar een zonnig eiland,  ok, het duurde even voor we werk en thuis los konden laten, maar wat was het heerlijk om onbeperkt de aandacht te hebben voor wat er zich in ons eigen leven aandiende (en voor elkaar!). Dat smaakt naar veel meer en dat is even een ding. 

Bob, toevallig heb ik weer contact inderdaad!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hee Lika,

I know,  jouw woorden hadden de mijne kunnen zijn even geleden. Blijkbaar gaat het dan toch weer even zo.  Onverwacht.  

Wil niet wachten totdat de schaamte me genoeg gaat motiveren.  Even bij de les blijven nu. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Herkenbaar verhaal Etty. Ook ik wilde de rust terug in mijn hoofd! 5 jaar lang niet gedronken en toen dacht ik het kan wel weer af en toe. Al snel draaide mijn leven weer rond de alcohol. Nu 113 dagen gestopt en het wordt al rustiger in mijn bol! Jij ook veel succes! :rose:

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Francoise ik had veel berichten geplaatst waar ik wellicht uit te herkennen was,  opeens vond ik dat helemaal niet meer fijn. Ik wilde weer even opnieuw beginnen en schrijven met mijn privacy meer in mijn achterhoofd. , en heb alle berichten laten verwijderen.  

Fijn te horen dat je iets aan mijn berichten had. 

Amethist,  heb daar dus helemaal geen zin in, dat het om alcohol draait. Bij hoe ik in het leven wil staan past geen alcohol.   Punt.  

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik was gisteren bij een soort van bijeenkomst van nuchteren of zij die dat willen zijn.  Eye opener voor mij was dat een spreker vertelde over hoe jammer zij het nog vond soms, dat ze niet meer dronk.  Ze dronk al jaren niet en was hier erg tevreden over.  Ze vergeleek het met een picknick waarbij het niet zo zonnig was als voorspeld. Jammer, meer niet. 

Ik denk dat dit één van mijn valkuilen is geweest waardoor ik weer ben gaan onderhandelen.  Ik heb/had een soort van overtuiging dat je pas goed je best hebt gedaan als je kunt zeggen: nee hoor, ik mis het nooit, geen last meer van.   Een soort van hoogste sport op de ladder van een succesvol nuchter leven.    Misschien wel om het aan mezelf en aan anderen te verkopen, zodat 'niet normaal kunnen drinken' geen falen wordt  (de beeldvorming is toch dat je het hoort te kunnen en sneu bent als dat mislukt) maar juist iets is om trots op te zijn.    

Dus toen ik het wel weer ging missen in november zag ik dat als falen in plaats van iets dat er gewoon bij hoort en weer over zou gaan.  Geen moment in me opgekomen om dit te delen hier.   Heb het ook zelf zo van de daken geroepen, dat een alcoholloos leven zo geweldig en fantastisch was !  (dat is het ook hoor, in vergelijking met drinken als je het niet kunt laten)

Ik ben in de flinke meid modus gestonken. 

Voortschrijdend inzicht. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dank je wel. Een heel waardevol inzcht. Ga ik goed op me laten inwerken.

Zelf voel ik het ook meer als "dit bevalt me beter dan wat ik van vroeger ken dus hou ik het maar zo." Dat is inderdaad wat anders dan "nooit meer mogen" of "nooit meer willen".

bewerkt door Bob

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als ik drink, ook is is het af en toe terwijl ik vaak denk aan wanneer het weer mag,  merk ik dat ik daardoor makkelijk is om  te accepteren dat mijn leven niet lekker loopt.  Dat ik er niets aan doe, geen initiatief neem tot verandering.   Wel regelmatig verzucht: ik trek het niet meer, ik ben het zat, maar met een glas wijn valt het allemaal wel weer mee.  Ik  merk ook dat  ik weer tegen dingen op ben gaan zien,  dingen die spannend of eng zijn voor mij.  Als ik niet drink ben ik veel meer bereid om dingen aan te gaan,  kan ik er minder omheen. Niet altijd leuk maar wel een soort van zekerheid en voortgang.  Groei.  Veel fijner, veel meer kracht. 

Dit even om te onthouden voor mezelf. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast

Ik denk dat als je langer gestopt bent dat je erachter komt dat het helemaal niet om drinken gaat. De alcohol is maar een middel. Juist wat je omschrijft, het omgaan met je eigen gedachtes, is het moeilijke gedeelte. Ik zie het zoveel en deed het zelf ook. Het tegen het overdreven af zeggen dat je zo blij bent dat je niet meer drinkt. Hoe vaker ik het zei hoe ongelukkiger ik er van werd omdat het helemaal niet zo was. Ik krijg per dag zoveel op mij af dat ik het heerlijk vond om dat s-avonds allemaal even te vergeten en alcohol werkte daar perfect bij. Jammer van alle bij effecten.

Maar ik heb inmiddels ervaren dat ik alleen nuchter met mezelf kan omgaan, die gedachtes onder controle kan krijgen. Met alcohol kan ik kortstondig ontspannen maar levert daarna weer meer stress op waardoor ik weer wil drinken en dan ga ik in een stroomversnelling. Nuchter leven is af en toe rottig maar die stroomversnellingen heb ik niet meer, de ups and downs en vooral de downs zijn veel minder.

Ben je nog aan het hardlopen? Ik ben inmiddels verhuisd en mis de duinen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik wandel tegenwoordig in de duinen,  ook fijn.  Kan me voorstellen dat je het mist!

Inderdaad Fruitvlieg, het heeft niets met alcohol op zich te maken.   In de basis is het de hardnekkige gedachte dat je iets buiten jezelf nodig hebt om van nare gevoelens en gedachten af te komen.  De gedachte aan dat 'iets' wordt een dwanggedachte die al in de plaats komt voor die nare gevoelens, nog voordat we het 'iets' hebben genomen of gedaan.    Deze gedachte doorzien en weer terug naar: wat was de trigger,  oja, ik voelde me buitengesloten en mislukt,  levert dus op de korte termijn een rotgevoel op.  De ander kant op is gewoon een 'wijntje' nemen , of iets anders waarmee je de gevoelens kunt afdekken. Sowieso is bezig zijn met verslaafd zijn een enorme afleidingsmanoeuvre en een excuus om je problemen niet aan te pakken.: mijn enige probleem is dat ik te veel zuip.  (ja, in de ogen van anderen, maar stop maar eens een maand en zie welke problemen je hebt met jezelf). 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
30 minuten geleden zei Etty:

Sowieso is bezig zijn met verslaafd zijn een enorme afleidingsmanoeuvre en een excuus om je problemen niet aan te pakken.: mijn enige probleem is dat ik te veel zuip.  (ja, in de ogen van anderen, maar stop maar eens een maand en zie welke problemen je hebt met jezelf). 

Jep, helemaal raak. Een schijnoplossing voor al uw problemen. Hoe gaat het verder met je Etty?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hoi Etty,

Fijn om je weer te lezen. 

Je ervaringen, inzichten, hoe je ze verwoordt ervaar ik als enorm helpend, ondersteunend en herkenbaar. Dank hiervoor.

En succes weer voor jou, om naar je wenselijke denkstaat te komen. Volgens mij ben je daar eigenlijk al wel...of niet zo ver vanaf. :rose:

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wederzijds kruidenthee;) Knop lijkt weer om inderdaad, geeft rust. 

Qua drinken Quinn gaat het goed, wil weer graag nuchter zijn.  Ben wel moe en 'het zat'.  Nog geen ontploffingsgevaar gelukkig.  

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 4/7/2018 om 08:46 zei Etty:

Ik was gisteren bij een soort van bijeenkomst van nuchteren of zij die dat willen zijn.  Eye opener voor mij was dat een spreker vertelde over hoe jammer zij het nog vond soms, dat ze niet meer dronk.  Ze dronk al jaren niet en was hier erg tevreden over.  Ze vergeleek het met een picknick waarbij het niet zo zonnig was als voorspeld. Jammer, meer niet. 

Ik denk dat dit één van mijn valkuilen is geweest waardoor ik weer ben gaan onderhandelen.  Ik heb/had een soort van overtuiging dat je pas goed je best hebt gedaan als je kunt zeggen: nee hoor, ik mis het nooit, geen last meer van.   Een soort van hoogste sport op de ladder van een succesvol nuchter leven.    Misschien wel om het aan mezelf en aan anderen te verkopen, zodat 'niet normaal kunnen drinken' geen falen wordt  (de beeldvorming is toch dat je het hoort te kunnen en sneu bent als dat mislukt) maar juist iets is om trots op te zijn.    

Dus toen ik het wel weer ging missen in november zag ik dat als falen in plaats van iets dat er gewoon bij hoort en weer over zou gaan.  Geen moment in me opgekomen om dit te delen hier.   Heb het ook zelf zo van de daken geroepen, dat een alcoholloos leven zo geweldig en fantastisch was !  (dat is het ook hoor, in vergelijking met drinken als je het niet kunt laten)

Voortschrijdend inzicht. 

Sluit aan bij iets wat me laatst was opgevallen, maar waarvoor ik het juiste moment nog niet had gevonden om het op te schrijven. Ik lees best vaak dingen als "drank is ook helemaal niet lekker". Nu kan het zijn dat sommigen dat inderdaad vinden, maar ik denk dat het grootste deel zichzelf dit probeert wijs te maken. Werkelijk alles wat met drank te maken heeft lekker overzichtelijk in 1 en hetzelfde hokje stoppen. Het "foute" hokje

Je kunt echter beter eerlijk tegen jezelf zijn. En er toch maar gewoon mee dealen allemaal. Want zoals jij ook schrijft, ooit komt het dan als een boemerang weer terug. Bijvoorbeeld in de hoedanigheid van een gevoel van gefaald te hebben. Omdat je beeld toch niet bleek te kloppen (nee logisch, dan had je maar eerljk tegen jezelf moeten zijn).

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 4/7/2018 om 08:46 zei Etty:

Voortschrijdend inzicht. 

Dit vind ik ook een hele mooie en diepe. Zo ver was ik nog niet. “Je bent et pas echt af als je het helemaal niet mist/jammer vindt”, ik realiseer me nu eigenlijk dat dat flauwekul is. 

Je (ik) bent er gewoon heel lang veel te ver mee gegaan met alcohol, en nu dus gestopt en dat is beter, maar daar is niets fantastisch aan. En tegelijkertijd is er ook niets mis mee dat nog weggepoetst moet worden/perfect moet worden gemaakt. Ja jammer. En meer ook niet. Volgend onderwerp. 

Deze onthou ik voor straks bij de vrijdagavondcraving :) 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Sandro:

Sluit aan bij iets wat me laatst was opgevallen, maar waarvoor ik het juiste moment nog niet had gevonden om het op te schrijven. Ik lees best vaak dingen als "drank is ook helemaal niet lekker". Nu kan het zijn dat sommigen dat inderdaad vinden, maar ik denk dat het grootste deel zichzelf dit probeert wijs te maken. Werkelijk alles wat met drank te maken heeft lekker overzichtelijk in 1 en hetzelfde hokje stoppen. Het "foute" hokje

Je kunt echter beter eerlijk tegen jezelf zijn. En er toch maar gewoon mee dealen allemaal. Want zoals jij ook schrijft, ooit komt het dan als een boemerang weer terug. Bijvoorbeeld in de hoedanigheid van een gevoel van gefaald te hebben. Omdat je beeld toch niet bleek te kloppen (nee logisch, dan had je maar eerljk tegen jezelf moeten zijn).

Ja er is een hoop wishful thinking, maak ik me ook schuldig aan, het is ook een soort peptalk voor jezelf. Dat heeft bij mij een paar maanden gewerkt maar tegenwoordig minder. 

bewerkt door bumperjim

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 13-4-2018 om 11:28 zei Sandro:

Dat eerlijk tegen jezelf zijn is niet iets wat je kunt afdwingen is mijn ervaring.  Je gaat het pas zien als je het doorhebt, zoiets is het wel.  

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 13-4-2018 om 13:20 zei bumperjim:

Ja er is een hoop wishful thinking, maak ik me ook schuldig aan, het is ook een soort peptalk voor jezelf. Dat heeft bij mij een paar maanden gewerkt maar tegenwoordig minder. 

Gevoelens van teleurstelling, rouw, spijt, jammer, brrr, gauw afdekken. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

• Nieuwe aanmaken...