Spring naar bijdragen

voorstellen


doorbijter

Aanbevolen berichten

goedemorgen,

ik ben nieuw hier op het forum en zal even kort mijn verhaal doen........

Eind 2014 raakte ik overspannen. Helaas door allerlei heftige gebeurtenissen alleen maar verder afgegleden en begin 2016 in een zeer heftige burn out (BO) terecht gekomen. Wist me ook toen geen raad, zakte alsmaar dieper. April 2016 lorazepam van de huisarts gekregen en nu dus nog steeds in gebruik. Zomer 2016 zat ik op 4mg per dag. Ik heb dit zelf rustig (volgens mijn psychiater kon dit best snel) afgebouwd naar 0,75mg pd zomer 2017, helaas najaar 2017 weer opgehoogd naar 1,5mg per dag en inmiddels zit ik al een maand of 3 op 0,5mg per dag. Ik heb steeds het idee gehad dat de afbouw best goed ging, althans zonder noemenswaardige ontwenning, maar de laatste maanden weet ik dat niet meer zo zeker. Ik kom nl niet verder. Steeds dacht ik dat mijn klachten kwamen door een terugval van de BO, maar inmiddels twijfel ik en toen ik me er eens goed in ging verdiepen vraag ik me toch echt af of ik geen last heb van ontwenningsverschijnselen of zelfs gebruik van de lorazepam. 

Ik neem s morgens rond 10 uur 0,25 mg, heb die de meeste dagen dan ook echt nodig. Wordt tegen die tijd erg onrustig, licht in mn hoofd, eigenlijk gewoon een ellendig rotgevoel. Na een kwart lorazepam voel ik me meestal wat beter. Rond half 4 neem ik dan het tweede kwartje en is het de verdere dag redelijk vol te houden. De laatste weken voel ik me ook met dit halfje per dag echt niet super. Thuis voel ik me best ok de meeste tijd, maar zodra ik de deur uit ga, boem, komt alles raar binnen. Gevoel om duizelig te worden, licht in mn hoofd. Ik herken dit zeker van mijn BO (nog voor ik lorazepam nam), maar vraag me nu ten zeerste af of het niet ook door gebuik/ontwenning kan komen. Ik ben dan ook helemaal klaar met die benzo, wil het liefst zsm stoppen. Ik weet ook dat dat niet per vandaag zal gaan. Ben ook heel erg bang voor erge ontwenningsverschijnselen. Helemaal met steeds weer een vakantie van de kinderen in aantocht. Ik voel me al zo schuldig richting hen omdat ik al jaren niet kan wat ik graag zou willen (en ook nu schieten de tranen weer in mn ogen). Straks zit ik met vreselijke ontwenningsverschijnselen als we van t zomer op de camping in frankrijk zitten (voor t eerst gaan we met de kinderen naar t buitennland). Dat zie ik dan ook weer niet zitten. dus stel ik verdere afbouw al 2 maanden uit. En zo kom ik er dus nooit vanaf.... Nu moet de knop om en moet ik maar even door de zure appel heen. Ik zou zo graag horen wat ik kan verwachten tijdens de afbouw.

Zijn er mensen die ook de lorazepam hebben afgebouwd? en hoe lang hebben jullie gedaan over het laatste halfje? En middels welk afbouwschema? En natuurlijk wil ik graag weten hoe lang jullie lat hebben gehad van ontwenningsverschijnselen. Ik heb een weegschaal besteld om te schaven, maar die komt pas met 2 weken. Ik wil nl niet eerst overstappen op diazepam.

ik zie trouwens dat het een erg onsamenhangend verhaal is geworden.... 

Lieve groet,

doorbijter

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ha @doorbijter,

Allereerst, welkom hier! 
Op dit forum tref je veel lotgenoten, afbouwers, ontwenners en ervaringsdeskundigen. In onze dagelijkse huiskamer (zie ditjes, datjes en dagdraad) praten we samen, helpen en steunen we elkaar. Je bent van harte uitgenodigd om mee te doen in de Huiskamer!

Nu je vragen.
Ik heb in 2016 ook 4 mg Lorazepam gekregen (voor een maand) en heb dat in een jaar afgebouwd, waarbij ik 4 maanden heb gedaan over de laatste 0,5 mg. Dat is erg lang, maar het was nodig omdat de afkickverschijnselen anders te heftig werden. Mijn hulpmiddelen daarbij waren een Excelsheet, een nagelvijl en een weegschaal. Ik lees dat je een weegschaal hebt besteld, top! Daarmee kun je uitstekend microtaperen. In dat geval ervaar je ook zeker nog hinder, maar echt minder heftig. Ik raad je daarom aan om zeker door te gaan met afbouwen, maar het uit te smeren over 3 of 4 maanden. Wij kunnen  je desgewenst aan een hulpschema in Excel helpen, waarbij je exact kunt bijhouden hoeveel mg je per dag moet nemen tot je afgebouwd bent. 

Je kunt ook overstappen op Diazepam (equivalent van 0,5 mg Lorazepam is 5 mg Diazepam). Ik lees dat je dat liever niet doet, maar het kan de ontwenning net even iets minder heftig maken omdat Diazepam een langere halfwaardetijd heeft en het daarom wat geleidelijker uitsluipt. 

Nadeel van overstappen is dat je eerst wel weer aan de Diazepam moet wennen. Ik heb er ook voor gekozen om niet over te stappen en met Lorazepam af te bouwen. 

Bij mij vallen de ontwenningsverschijnselen (ik ben nu 4 maanden Lorazepamvrij) redelijk mee, alleen het slapen is nog steeds een probleem, al zitten er ook betere nachten tussen. 
Welke klachten jij krijgt valt niet te voorspellen. Het kan erg meevallen, maar de meest gehoorde ontwenningsklachten zijn hoofdpijn, wazig zicht, buikklachten, slaapklachten, zweten, onrust, angstgevoelens, duizeligheid en spiertrekkingen. Er is een heel scala van afbouwklachten bekend, maar je krijgt ze echt niet allemaal. 
Ga er vanuit dat de klachten die je bij het afbouwen ervaart ook ontstaan als je afgebouwd bent. Na verloop van enkele weken tot maanden (bij ongeveer 10% duurt het zelfs langer dan een jaar) wordt het beter en ga je meer windows (goede momenten) ervaren. 

Nog een tip. Blijf de leuke dingen gewoon doen. Heb ik ook gedaan en dat is doorgaans goed gegaan. Bovendien kan dat ook motiveren om door te blijven gaan, afleiding is best belangrijk en tijdens een vakantie ben je toch ook met andere dingen bezig.

Sterkte en als je vragen hebt, we zijn er voor je! 

bewerkt door Cyclad58
Link naar opmerking
Deel via andere websites

hoi Cyclad58

Dank voor je reactie. 

Ik heb voor mezelf al de keuze gemaakt om niet over te stappen op diazepam. Tot nu toe is de afbouw steeds best redelijk gegaan, dus ik heb de hoop dat ook dit laatste halfje niet vreselijk ellendig zal worden. Maar ik weet ook dat het laatste beetje het moeilijkst is. En ik zie er als een berg tegenop. Ben zo bang dat ik niet zonder kan. Zo stom, want ik weet ook wel dat ik t eigenlijk niet meer nodig zou moeten hebben voor de klachten waarvoor ik het gekregen heb. 

Als ik een afbouwschema zou kunnen krijgen, heel erg graag. Dit kan ik dan voorleggen aan mijn psychiater. Deze wil nl al een tijdje geen nieuw recept meer voorschrijven. Kun je deze via dit forum sturen of moet ik daar nog iets anders voor doen? Zelf dacht ik af te bouwen met 0,1 gr per 14 dagen. Maar dat zou wel beteken dat ik met 8 weken al klaar zou zijn. Lijkt me een beetje snel. Als ik er 4 maanden over doe, ben ik klaar als we terug zijn van vakantie en de kinderen weer naar school gaan. Dit lijkt me een beter moment om te stoppen als een maand eerder, aangezien ik dan net gestopt ben als we op vakantie gaan. Als ik dan erg last krijg van het gehele stoppen, zit ik er mooi mee op vakantie. Denk niet dat ik daar erg vrolijk van wordt. M'n weegschaaltje is helaas nog niet binnen. Hoop ook dat deze snel komt. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

7 uur geleden zei doorbijter:

hoi Cyclad58

Dank voor je reactie. 

Ik heb voor mezelf al de keuze gemaakt om niet over te stappen op diazepam. Tot nu toe is de afbouw steeds best redelijk gegaan, dus ik heb de hoop dat ook dit laatste halfje niet vreselijk ellendig zal worden. Maar ik weet ook dat het laatste beetje het moeilijkst is. En ik zie er als een berg tegenop. Ben zo bang dat ik niet zonder kan. Zo stom, want ik weet ook wel dat ik t eigenlijk niet meer nodig zou moeten hebben voor de klachten waarvoor ik het gekregen heb. 

Als ik een afbouwschema zou kunnen krijgen, heel erg graag. Dit kan ik dan voorleggen aan mijn psychiater. Deze wil nl al een tijdje geen nieuw recept meer voorschrijven. Kun je deze via dit forum sturen of moet ik daar nog iets anders voor doen? Zelf dacht ik af te bouwen met 0,1 gr per 14 dagen. Maar dat zou wel beteken dat ik met 8 weken al klaar zou zijn. Lijkt me een beetje snel. Als ik er 4 maanden over doe, ben ik klaar als we terug zijn van vakantie en de kinderen weer naar school gaan. Dit lijkt me een beter moment om te stoppen als een maand eerder, aangezien ik dan net gestopt ben als we op vakantie gaan. Als ik dan erg last krijg van het gehele stoppen, zit ik er mooi mee op vakantie. Denk niet dat ik daar erg vrolijk van wordt. M'n weegschaaltje is helaas nog niet binnen. Hoop ook dat deze snel komt. 

Hi Doorbijter, klinkt alsof je het grootste deel al gedaan hebt. Ad heeft dit gedaan met een afbouwsheet dat ik hem heb gestuurd via dit kanaal. Dat kan hij vast wel aan je doorsturen, want ook voor hem ging het om het laatste staartje. Toch Ad? @Cyclad58

Je hebt dit zeker niet nodig en de reden dat je je rot voelt in de ochtend en het nodig hebt is omdat het ontwenningsverschijnselen zijn. Je hebt het waarschijnlijk zelf uiteindelijk helemaal niet nodig, het is gewoon de verslavende werking van die verrekte pillen. Je lichaam gaat gek doen zonder want de signalen vliegen van hot naar her. Kan je niets aan doen. Jij bent niet aan het terugvallen, het zijn geen BO klachten. Het zijn benzoklachten.

Als je vaker hier op de website komt, zoek dan naar Ditjes, Datjes en Dagraad. Daar maken we dagelijks een huiskamer we elkaar bemoedigen en raad geven en vragen kunnen stellen of uithuilen.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

10 uur geleden zei Kannietmeer:

Hi Doorbijter, klinkt alsof je het grootste deel al gedaan hebt. Ad heeft dit gedaan met een afbouwsheet dat ik hem heb gestuurd via dit kanaal. Dat kan hij vast wel aan je doorsturen, want ook voor hem ging het om het laatste staartje. Toch Ad? @Cyclad58

Je hebt dit zeker niet nodig en de reden dat je je rot voelt in de ochtend en het nodig hebt is omdat het ontwenningsverschijnselen zijn. Je hebt het waarschijnlijk zelf uiteindelijk helemaal niet nodig, het is gewoon de verslavende werking van die verrekte pillen. Je lichaam gaat gek doen zonder want de signalen vliegen van hot naar her. Kan je niets aan doen. Jij bent niet aan het terugvallen, het zijn geen BO klachten. Het zijn benzoklachten.

Als je vaker hier op de website komt, zoek dan naar Ditjes, Datjes en Dagraad. Daar maken we dagelijks een huiskamer we elkaar bemoedigen en raad geven en vragen kunnen stellen of uithuilen.

 

@doorbijter @Kannietmeer

Zal ik zeker doen, maar dat wordt op zijn vroegst vrijdag. Ik ben nu niet thuis en heb niet de beschikking over Excel op mijn telefoon. 

Komt goed!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dank Cyclad58, ik heb er even snel naar gekeken. Denk dat ik me hier wel mee ga redden. Vind trouwens wel dat t snel gaat de eerste 3 weken..... had jij nog een bepaalde periode veel last van ontwenningsverschijnselen of de hele tijd evenveel? Heb mn Weegschaal vandaag ontvangen. Nu de batterijen nog, grr. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei doorbijter:

Dank Cyclad58, ik heb er even snel naar gekeken. Denk dat ik me hier wel mee ga redden. Vind trouwens wel dat t snel gaat de eerste 3 weken..... had jij nog een bepaalde periode veel last van ontwenningsverschijnselen of de hele tijd evenveel? Heb mn Weegschaal vandaag ontvangen. Nu de batterijen nog, grr. 

Ha @doorbijter, hopelijk kun je zo snel als je wilt beginnen.

In het begin gaat het qua absolute afname hard, maar procentueel niet, elke afbouwstap was ongeveer 4%. 

Overigens ben ik op 20-11-2017 gestopt toen ik nog 0,05 mg Lorazepam had. De reden was dat het eigenlijk best goed ging en dat 0,05 mg Lorazepam al nagenoeg niet meer verder te verkleinen is. 

Ik had vooral in het begin wel last van met name onrustgevoelens en slaapproblemen. De aflkickverschijnselen zijn in elk geval naar het einde toe niet verergerd. Verder was ik na de laatste Lorazepamdag een paar dagen wat slecht, omdat ook toen weer de slaapproblemen opspeelden. Bij mij grijpt het als eerste in in mijn slaappatroon. Nu ik ruim 4 maanden vrij van Lorazepam ben zijn verreweg de meeste klachten wel weg of sterk verminderd en dat is hartstikke mooi. Alleen het slapen (vooral het inslapen, als ik eenmaal slaap kan ik wel doorslapen) is een probleem. Maar goed, het is bij iedereen anders, best mogelijk dat jij slaapt als een roos!

Succes! 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Cyclad58,

Wat fijn om te lezen dat jij niet al te veel last hebt gehad van ontwenning. Ik miet zeggen dat ik er ook niet heel erg vatbaar voor lijk te zijn. Ben al een hele tijd aan t afbouwen met 3 verschillende ap/ad, naast de lora, en dat gaat eigenlijk steeds best aardig. Onlangs met 1tje helemaal gestopt en 1 dag erg slecht geweest. Ook nu met ad aan t afbouwen van t laatste halfje naar een kwart en nagenoeg geen last. En ook van de afbouw lora tot nu toe niet al te veel last. Ik hoop dus maar dat dit ook voor de verdere afbouw van de lora gaat gelden. Jouw verhaal geeft me in ieder geval wel vertrouwen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 uur geleden zei doorbijter:

Cyclad58,

Wat fijn om te lezen dat jij niet al te veel last hebt gehad van ontwenning. Ik miet zeggen dat ik er ook niet heel erg vatbaar voor lijk te zijn. Ben al een hele tijd aan t afbouwen met 3 verschillende ap/ad, naast de lora, en dat gaat eigenlijk steeds best aardig. Onlangs met 1tje helemaal gestopt en 1 dag erg slecht geweest. Ook nu met ad aan t afbouwen van t laatste halfje naar een kwart en nagenoeg geen last. En ook van de afbouw lora tot nu toe niet al te veel last. Ik hoop dus maar dat dit ook voor de verdere afbouw van de lora gaat gelden. Jouw verhaal geeft me in ieder geval wel vertrouwen

Ha @doorbijter

 

Ik heb mijn moeilijke momenten zeker gehad, maar dat kwam vooral door slaapgebrek. Dat is meteen mijn zwaarste ontwenningsverschijnsel en dat is nog niet over. De overige verschijnselen waren te doen en zijn na nu bijna 5 maanden Lorazepamvrij te zijn wel nagenoeg verdwenen. Soms nog wat onrust en dan het slaapgebrek. Maar als ik terugkijk naar een jaar geleden is het al zoveel beter. Succes! 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

even een korte update van mijn kant...... inmiddels enkele dagen met de weegschaal bezig. Ga in 0,02 naar beneden. Nu op 0,33. Tot zover gaat het redelijk. Wel af en toe wat mindere momenten, maar dat kan ook komen van afbouw ad (zat al een tijdje op 1/2, nu in 2 weken naar 1/6 en over een week op 0). Jep, dom, ik weet t, ik doe er 2 tegelijk, maar dat is even niet anders. T weekend blijf ik rond de 0,33 en dan nog een paar dagen tot aan 2 weken vakantie van de kinderen. Aangezien ik ook dan niet al te belabberd wil zijn en dan ook de ad helemaal is gestopt , ga ik dan even niet verder met afbouwen. De bedoeling is na t weekend 4 dagen 0,01 eraf te doen. Dan zit ik in de vakantie op 0,29. Als dat heel goed gaat en ik geen noemenswaardige last heb van stoppen ad, na 1 vakantie week naar 0,27 en dan na de vakantie weer verder met 0,01 per dag, althans tot aan 0,2 en afhankelijk van hoe het dan gaat bekijk ik hoe de verdere afbouw gaat. Cyclad58, ik doe het dus wel ietsje anders dan jouw schema, maar ik heb dat zeker als leidraad gebruikt. IK heb er tot nu toe vertrouwen in. Maar ik weet uit ervaring dondersgoed dat dat zo kan omslaan. Wordt vervolgd......

Link naar opmerking
Deel via andere websites

3 minuten geleden zei doorbijter:

even een korte update van mijn kant...... inmiddels enkele dagen met de weegschaal bezig. Ga in 0,02 naar beneden. Nu op 0,33. Tot zover gaat het redelijk. Wel af en toe wat mindere momenten, maar dat kan ook komen van afbouw ad (zat al een tijdje op 1/2, nu in 2 weken naar 1/6 en over een week op 0). Jep, dom, ik weet t, ik doe er 2 tegelijk, maar dat is even niet anders. T weekend blijf ik rond de 0,33 en dan nog een paar dagen tot aan 2 weken vakantie van de kinderen. Aangezien ik ook dan niet al te belabberd wil zijn en dan ook de ad helemaal is gestopt , ga ik dan even niet verder met afbouwen. De bedoeling is na t weekend 4 dagen 0,01 eraf te doen. Dan zit ik in de vakantie op 0,29. Als dat heel goed gaat en ik geen noemenswaardige last heb van stoppen ad, na 1 vakantie week naar 0,27 en dan na de vakantie weer verder met 0,01 per dag, althans tot aan 0,2 en afhankelijk van hoe het dan gaat bekijk ik hoe de verdere afbouw gaat. Cyclad58, ik doe het dus wel ietsje anders dan jouw schema, maar ik heb dat zeker als leidraad gebruikt. IK heb er tot nu toe vertrouwen in. Maar ik weet uit ervaring dondersgoed dat dat zo kan omslaan. Wordt vervolgd......

Fijn @doorbijter, goed bezig. Fijn ook dat het schema je helpt. 

Als je jouw tempo kunt volhouden is het prima. Als je te snel gaat geeft je lichaam dat wel aan en kun je altijd nog bijstellen, zolang je maar niet terug naar boven gaat. 
Succes met je verdere afbouw en ook ik heb er alle vertrouwen in dat het je gaat lukken! 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 20-4-2018 om 19:05 zei doorbijter:

even een korte update van mijn kant...... inmiddels enkele dagen met de weegschaal bezig. Ga in 0,02 naar beneden. Nu op 0,33. Tot zover gaat het redelijk. Wel af en toe wat mindere momenten, maar dat kan ook komen van afbouw ad (zat al een tijdje op 1/2, nu in 2 weken naar 1/6 en over een week op 0). Jep, dom, ik weet t, ik doe er 2 tegelijk, maar dat is even niet anders. T weekend blijf ik rond de 0,33 en dan nog een paar dagen tot aan 2 weken vakantie van de kinderen. Aangezien ik ook dan niet al te belabberd wil zijn en dan ook de ad helemaal is gestopt , ga ik dan even niet verder met afbouwen. De bedoeling is na t weekend 4 dagen 0,01 eraf te doen. Dan zit ik in de vakantie op 0,29. Als dat heel goed gaat en ik geen noemenswaardige last heb van stoppen ad, na 1 vakantie week naar 0,27 en dan na de vakantie weer verder met 0,01 per dag, althans tot aan 0,2 en afhankelijk van hoe het dan gaat bekijk ik hoe de verdere afbouw gaat. Cyclad58, ik doe het dus wel ietsje anders dan jouw schema, maar ik heb dat zeker als leidraad gebruikt. IK heb er tot nu toe vertrouwen in. Maar ik weet uit ervaring dondersgoed dat dat zo kan omslaan. Wordt vervolgd......

klinkt niet verkeerd @doorbijter Je bent goed bezig en hebt goed door hoe je op jezelf moet letten en hoe te verminderen. De afbouw van de AD kan ook voor dezelfde achterlijke symptomen leiden, dus ergens is het jammer dat je die ook zo snel afbouwt. Zou eigenlijk ook een lange afbouw verdienen. Maar wie weet gaat het goed. Hoop het voor je. Echt goed bezig verder. Fijn om te horen!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...