Spring naar bijdragen

Zonder 12 stappen


DennisvanB

Aanbevolen berichten

Dag,

Sinds ruim 8 maanden ben ik clean van de middelen waar ik aan verslaafd ben. De laatste jaren met name alcohol. 
Ik heb in een 12 stappen kliniek gezeten en bezoek twee of drie keer week een NA meeting. Echter, ik merk de laatste twee maanden dat de 'cult' NA of AA me steeds meer gaat tegenstaan. 

Mijn instinct vertelt me namelijk dat het NA programma je ipv afhankelijk van je middel je afhankelijk probeert te maken van het programma. Daarnaast legt het 12 stappen programma de oplossing voor je verslavingsprobleem buiten jezelf, waar ik er van overtuigd ben dat je motivatie en de oplossing intrinsiek is. 

Het punt is echter dat ik deze twijfels niet tegen andere NA bezoekers aan kan hangen of kan uitspreken op een meeting. Het antwoord is dan dat ik zonder het programma terugval en doodga (kort door de bocht.)
Doordat ik me een jaar of vijf mede door m'n verslaving nogal heb geïsoleerd en mijn gebruikmaatjes heb afgestoten bestaat mijn huidige 'gezonde' netwerk vooral uit NA mensen. De rest van het netwerk is niet verslaafd. 

Graag zou ik eens sparren met iemand die het zonder het 12 stappen programma doet en clean is. Het liefst met iemand die het 12 stappen programma ook uit ervaring kent. 
Zijn er praatgroepen zonder de 12 stappen? Zonder een God?

Ik wijs het het 12 stappen programma zeker niet af. Want, de verbinding heeft me heel erg geholpen. Ik besef me alleen steeds meer dat ik een heel rationeel mens ben en dat een aantal kernpunten van deze filosofie me tegen de borst stuiten.  

Dennis
35, bijna 20 jaar heftig gebruik, 8 maanden clean

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dag Dennis,

Goed dat je gestopt bent met het gebruiken van "middelen". Acht maanden is een mooie basis om verder op te bouwen. Zelf ben ik inmiddels goed vier jaar van de alcohol af. Ik heb echter wel het idee, dat ik mijn nuchterheid niet als iets vanzelfsprekends moet gaan opvatten, omdat ik dan het risico loop weer terug te vallen in gebruik. Stoppen is één ding, gestopt blijven weer iets anders.

Ik heb zelf wat AA- en NA bijeenkomsten bezocht en me later wat verdiept in het gedachtegoed. Ik liep op tegen het woord "God"; het programma is echter spiritueel en niet religieus. Wat voor iemand zijn of haar "hogere macht" is, kun je naar eigen inzicht invullen. Voor de één is het de natuur, voor de ander de groep. Om het goed te kunnen begrijpen, heb ik mijn eigen invulling gegeven.

Ik bezoek geen AA- of NA bijeenkomsten. Wel ga ik trouw naar Intact meetings, dat paste mij wat beter. Die zitten vooral in het oosten van het land. Ze volgen niet de formule van de AA of NA. Ook heb je Buitenveldertgroepen, die weer net iets anders werken. Als je wat zoekt op het internet, dan kun je waarschijnlijk nog wel wat alternatieven vinden. Overigens is het mijn ervaring, dat de vorm van de diverse meeting dan anders mag zijn, maar de problematiek en de oplossing toch ontzettend veel op elkaar lijken.

Ik hoop dat je wat zult vinden. Zou ik geen Intact groep in de buurt hebben, dan zou ik wel AA of NA bezoeken.

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Dennis,

Ik kon zuipen zonder hulp van de hogere macht en ik ben zonder diens hulp  gestopt. Gods wegen zijn ondoorgrondelijk, en voor mij heeft hij er een aangelegd die ik op eigen kracht nuchter kan bewandelen. Je gaat niet meteen dood zonder een 12-stappen programma.  Ik drink, ondanks dat ik nog leef, al twee en een half jaar niet meer. Ik heb hier op het forum “Roken de baas” een draadje. Dat staat wel bij het forum voor de nicotineliefhebbers, maar vanaf 5 oktober 2017 gaan mijn berichtjes voornamelijk over alcohol. Als het je interesseert, dan kijk daar maar eens onder “Wie is wie” bij “Ik weet geen titel”.

Ik denk dat je heel voorzichtig moet zijn met dingen die je hebben geholpen (NA of AA) overboord te zetten!! Ik wou je alleen laten weten dat het (wellicht slechts voor een enkeling?) wel mogelijk is 2,5 jaar zonder buitenaardse hulp nuchter te blijven.

bewerkt door Gast
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 25-3-2018 om 18:15 zei DennisvanB:


Mijn instinct vertelt me namelijk dat het NA programma je ipv afhankelijk van je middel je afhankelijk probeert te maken van het programma. Daarnaast legt het 12 stappen programma de oplossing voor je verslavingsprobleem buiten jezelf, waar ik er van overtuigd ben dat je motivatie en de oplossing intrinsiek is. 

Het punt is echter dat ik deze twijfels niet tegen andere NA bezoekers aan kan hangen of kan uitspreken op een meeting. Het antwoord is dan dat ik zonder het programma terugval en doodga (kort door de bocht.)


Ik wijs het het 12 stappen programma zeker niet af. Want, de verbinding heeft me heel erg geholpen. Ik besef me alleen steeds meer dat ik een heel rationeel mens ben en dat een aantal kernpunten van deze filosofie me tegen de borst stuiten.  

Dennis
35, bijna 20 jaar heftig gebruik, 8 maanden clean

Hallo DennisvanB. Heb je een sponsor? Dit soort vragen zijn bij uitstek geschikt om met een sponsor te bespreken.
Zelf heb ik ook jarenlang (ruim tien) AA- en (merendeels)NA-meetings bezocht. Ik heb het heel erg nodig gehad om via de weg van 'buiten mezelf om' (?)
naar mezelf te kunnen kijken en tot de conclusie te komen dat ik zélf inderdaad het 'probleem' ben en het ook zélf kan oplossen door ermee te leren omgaan.
En ja, er waren vele onderdelen en punten van en in het programma die ook mij tegen de borst stuitten. Gelukkig maar, denk ik dan, zo bleef ik kritisch kijken
naar het programma én naar mezelf. Mét hulp van een sponsor, die me ook regelmatig de keel uitkwam maar me wel aan het denken hield.
Het ging er mij niet om of ik me helemaal kon laten wegzakken in een nieuwe cocon (het programma), in een nieuw veilig haventje, het ging mij er om
dat ik op een andere manier tegen de dingen aan leerde kijken zodat ik de cocon van 'roes' niet meer nodig had, zodat ik helemaal geen cocon meer nodig had.
Want hoe lekker, veilig, warm en verbazingwekkend passend een cocon ook kan zijn, een cocon belemmert me in m'n zélf zijn.
Ik ben wél in gesprek gegaan met NA bezoekers, juist met degenen die ook zo hun twijfels hadden, en we kwamen elke keer uit op het punt dat we
best zélf onze weg zouden kunnen vinden maar dat de suggesties die de 12 stappen doen daar toch elke keer op de een of andere manier wel
in verweven zouden zitten. Dus kwamen we weer terug..

Ik ben nu ruim een jaar niet meer naar meetings geweest en ben nog steeds clean. Dat wil niet zeggen dat ik de stappen uit m'n geheugen heb gewist.
Ik lees het één en ander om toch een leidraad te hebben en niet alles zelf te hoeven uitvinden. Er zijn vele wegen die naar Rome leiden, maar vele wegen
'verbergen' ergens een 'cult'. Laat je daar niet door afleiden, zie de richtingsborden en besteed niet teveel aandacht aan de entourage.

O ja, gefeliciteerd met je 8 maanden clean. !!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dag,

Dank voor de antwoorden. 

Na wat intern en extern beraad heb ik besloten dat ik in ieder geval even pauzeer met het 12 stappen programma. Naast eerdergenoemde redenen merk ik vooral dat ik mezelf niet durf te zijn aldaar. Praten over de onderliggende problematiek is vrijwel onmogelijk binnen NA. En juist die problematiek (PTSS) steekt de kop op wanneer ik niet gebruik. 

Het wrang grappige is dat ik veel rustiger in mn hoofd ben wanneer ik afstand neem van NA. Dat zorgt er voor dat ik weer meer bij mezelf kom waardoor ik geen zucht heb.

Ik zal dus waarschijnlijk vaker hier te vinden zijn. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nee, geen zeepbel. Excuus daarvoor, maar het bleef zo lang stil... Fijn dat je wat van je laat horen.
Tja, voor je dat hebt gevonden wat je zoekt of nodig hebt kun je soms een lange weg afgelegd hebben. Je hebt het dus nog niet gevonden, maar je bent
in elk geval wel al acht maanden van de verdovende middelen af. En dat is denk ik wel een voordeel als je de PTSS-problematiek wilt onderzoeken en aanpakken.
Nuchter en clean kun je nou eenmaal beter stappen vooruit maken dan onder invloed. Succes met je verdere 'zoektocht' en ik hoop dat je professionele hulp
niet schuwt. Misschien zelfs in combinatie met wat je van het 12-stappen programma hebt opgestoken... want zo heel gek zijn die stappen nou ook weer niet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...
  • 2 months later...

Hi Dennis,

Goed dat je weloverwogen je keuzes maakt. Ik kan me helemaal vinden in wat je zegt over het gevoel dat je krijgt bij het 12 stappen programma. Ik heb 3 jaar verschillende 12 stappen meetings bezocht. Helaas heb ik al van alles geprobeerd en na de eerste 4 maanden van dit jaar geen druppel te hebben gedronken (door mee te doen aan facebook groepen zoals dry January en nog n droge februari erachteraan door n vlaamse fb groep waarvan ik de naam niet meer weet) begon ik op ironisch genoeg bevrijdingsdag weer met n biertje en n sigaret... :( Ik heb me nu aangemeld voor interne behandeling 2 mndn lang.

Sterkte met clean blijven.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 years later...

Hallo Dennis,

Ik heb dezelfde gevoelens als jij. Het woord God en de verwijzingen die altijd weer in die richting gaan maken dat ik ook zeer veel moeite heb met het 12 stappen plan. Vandaag kreeg ik een boek van een medepatiënte opgestuurd, ik heb net in een ontwenningskliniek gezeten, met de titel "Twelve steps wihout God" van David Vartabedian. (isbn 978-1-927664-15-5) Ik heb het boek net maar de kleine stukjes die ik vluchtig heb gelezen geven mij een goed gevoel over dit boek. Want zoals jij ook zegt, het 12 stappen plan heeft zeer zeker zijn goede kanten en heeft mij tot op zekere hoogte zeer geholpen. Maar goed....het woordje God!

Misschien heb je er wat aan.

Succes verder met jouw alcoholloos leven!

One Day At A Time!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...