Spring naar bijdragen

Time out


Rosee

Aanbevolen berichten

Zo, hier ben ik weer eens. Ik wil niemand triggeren door over mijn 'gematigd' drinken te beginnen, maar op mijn draadje mag ik het erover hebben toch? Ik heb in mijn vakantie 4 x 1 tot 2 glazen wijn gedronken tijdens het eten. De onrust die ik had tijdens de vorige keren dat ik dit deed ( zie hier boven) had ik nu niet. De eerste paar dagen van de vakantie hield ik het droog, daarna voelde het ok om een glas te nemen. Ik had daarna niet het gevoel dat ik meer wilde. Het was ok. Ik sta meer stil bij mijn emoties, gebruik geen alcohol meer om deze te verdoven. Dat is voor mij heel belangrijk. Heb het nog wel vaak moeilijk met bepaalde emoties en de gedachte aan verdoven is aanlokkelijk, maar dat weiger ik. Zo voelt het nu voor mij, ik hoop dat ik het goed heb! Het voelt niet alsof ik mezelf voor de gek hou. Maar goed, de tijd zal het uitwijzen. Het belangrijkste voor mij is: bewust blijven. Ik denk dat die onrust die ik ervoer na de eerste keer drinken na anderhalf jaar deels ook angst was: wat ben ik aan het doen? Haal ik nu alles weer overhoop? Etc. Maar ik begin nu voorzichtig het idee te krijgen dat ik de alcohol de baas aan het raken ben. Of maak ik mezelf maar wat wijs? In ieder geval ben ik blij met hoe het nu gaat. Ik hoop dit zo vast te kunnen houden. Ik geef zo nu en dan een update en hoop nogmaals dat ik niemand trigger, zet me anders ajb op negeren.:rose:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@GewoonDoen ik weet het nog niet. Maar nu je dit zo schrijft denk ik meteen: zie je wel, ik hou mezelf voor de gek. Toch voelt dat nu niet zo. Ik ben tijdens de vakantie helemaal niet echt met alcohol bezig geweest. Dacht ook niet: hoera vanavond mag ik weer. Misschien scheelt het ook of het 1 a 2 glaasjes bij het eten is of op de nuchtere maag. Ik wil in ieder geval nooit meer in mijn eentje drinken en niet meer dan 3 glazen (hooguit). En dus belangrijker: alcohol niet gebruiken als 'medicijn'. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zo fijn om te horen @Cleo66 dat je zo vastberaden bent hierin. En zoveel voegde die 1 a 2 glazen niet toe. Eigenlijk niks. Waarom ik het dan toch deed? Ik weet het niet. Ik wilde gewoon weer net als 'iedereen' een glas retsina kunnen drinken bij het eten. Er bewust van genieten. De fles wijn die er bij aankomst klaar lag als welkom in de koelkast heb ik daar zonder moeite laten liggen (maar echt). Maar ik wil niet dat ik de gewoonte weer aanwakker. We deden daar een dag een boottocht inclusief drankjes. Om half elf zaten mensen al aan het bier. Ik vond het eigenlijk zielig om te zien. Die moeten in de namiddag al doodmoe zijn, en dan die katers met dat hete weer. Ook een moeder met haar gezin al om 11 uur met een halve liter bier in haar hand bij het zwembad. Dat soort dingen vallen me nu wel op. Dat moet allemaal maar kunnen, onder het mom van vakantie. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goed van je Rosée, als het voor jou nu goed voelt op deze manier dan is het toch goed? En mocht dat over een poos toch weer anders worden, nou dan doe je het weer anders. Zolang je maar bewust blijft en het zelf in de hand houdt, zelf de baas blijft.

Je triggert mij niet, wel vind ik het interessant om je te volgen. Zo van, het kan dus toch. Ik blijf alcoholvrij, in ieder geval voorlopig. Eerst maar eens een behoorlijke tijd zonder.

Bedankt voor het delen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

21 minuten geleden zei Rosee:

[...] Ik ben tijdens de vakantie helemaal niet echt met alcohol bezig geweest. Dacht ook niet: hoera vanavond mag ik weer.

[...] En dus belangrijker: alcohol niet gebruiken als 'medicijn'. 

Lieve Rosee, die eerste zin lezend denk ik meteen: nou, zo hoor je met alcohol om te gaan. Niets aan de hand, lekker af en toe een glaasje zonder
daar van tevoren mee 'bezig' te zijn. Meteen daar achter aan zou je dan kunnen denken: 'wat doe je hier op het forum?' ;)
Maar je tweede zin rechtvaardigt meteen weer je aanwezigheid hier. Je stelt jezelf een beperking door de waarschuwing aan jezelf om alcohol
niet als 'medicijn' te gebruiken, waaruit dus blijkt dat je voor jezelf wel met alcohol bezig móet zijn om ongelukken te voorkomen. 
In die zin ben je dus toch gecontroleerd aan het drinken.
Ook ik heb regelmatig gepoogd gecontroleerd te drinken. Punt was echter altijd, wie controleerd mijn drinken dan.. dat kwam altijd neer op mijzelf.
En ik heb door schade en schande ondervonden dat controle over alcoholgebruik aan mij niet uitbesteed moet worden. De relatie tussen mij en
alcohol is ooit een grens overgegaan waar voorbij voor mij geen terugkeer mogelijk bleek. Hoe graag ik ook wilde terugkeren naar die tijd dat ik niet
hoefde na te denken over wat en hoeveel ik dronk, het is mij nooit gelukt. Daarom heb ik 'asiel aangevraagd' en gekregen in het 'land van alcoholvrij' en daar heb
ik me nu een goed bestaan weten te creëren. Inclusief mijmeringen over hoe fijn het vroeger was én wat er uiteindelijk van me geworden is.
Maar zonder daar spijt en verdriet bij te voelen. Wel rust.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 minuten geleden zei Kohtje:

Daarom heb ik 'asiel aangevraagd' en gekregen in het 'land van alcoholvrij' en daar heb
ik me nu een goed bestaan weten te creëren. Inclusief mijmeringen over hoe fijn het vroeger was én wat er uiteindelijk van me geworden is.
Maar zonder daar spijt en verdriet bij te voelen. Wel rust.

En dat vind ik dan ook weer heerlijk om te lezen.... Heel fijn toekomstbeeld!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Kohtje ik besef dat ik inderdaad alert moet blijven. Dus eigenlijk moet ik met alcohol bezig zijn, om er juist niet mee bezig te zijn. Behoorlijk tegenstrijdig... misschien is het niet voor me weggelegd, ik ben er nog steeds niet uit. Wel heb ik het gevoel dat er veel, heel veel ten goede veranderd is, sinds ik mij hier heb aangemeld op dit forum.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goed te horen dat je een fijne vakantie had!

 

Je triggert mij niet en ik vind zeker dat je moet schrijven wat jou beweegt in jouw proces! 

Ik kan alleen maar voor mezelf spreken en voor mij is alcohol een no go area. Ik wil het ook niet meer uitproberen. Ik meen te weten dat als ik het weer zou gaan drinken ik in no time op een plek ben waar ik never nooit meer wil zijn. Wat ook al gebeurde bij de terugvallen in de periode dat ik probeerde te stoppen. Steeds meer, sterker, sneller en vaker. Geen rem. 

Ik ga daar voor mijzelf zwart/wit mee om. Maar dat helpt mij. Er is geen ruimte voor onderhandeling. Dat geeft rust. Niet omdat iemand mij iets verbiedt, maar omdat ik mezelf letterlijk en figuurlijk de vernieling in help als ik weer zou drinken. En mijn dierbare omgeving erbij. Daarvoor is mijn leven me te waardevol. (wat fijn om dat eens 'hardop' te zeggen)

Ooit hoorde ik van de 'pickle line'. In het kader van verslaving.

Wanneer je een komkommer in het zuur legt, wordt het een augurk. En nooit meer een komkommer. Ofwel er is geen weg terug. Zo is dat ook met verslaving. Eenmaal de lijn over van te veel drinken naar verslaving is er geen weg meer terug. Dus ook geen 'genezing'. Wel een manier om er goed mee te leven. Elke dag de eerste niet nemen.

Toen ik dit hoorde, werd het voor mij ook acceptabel. Oke..helder. Niet doen dus. Voor mij dan he? Want ik ben die pickle line over...en nee, ik ben geen zure augurk :P

 

Hoe het voor jou werkt kun je natuurlijk alleen zelf ontdekken en uitvinden, en door hier te schrijven ook de andere perspectieven mee te nemen in je besluiten. Dat lijkt me heel goed. Wat ik me wel afvroeg..je schrijft 'wat voegt het eigenlijk toe?'...dus, wat voegt voor jou het af en toe een glas drinken toe?

Persoonlijk heb ik wel momenten gehad dat ik dacht: ja, samen op de bank, een glas wijn...dat is een bepaalde sfeer die ik 'mis'. Maar ook daar is mee te leven.

 

O en dat er veel verandert als je hier schrijft en bewust met alcohol bezig bent kan ik alleen maar beamen! Lekker blijven doen:rose:

 

 

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...

Korte update: afgelopen periode met mate gedronken. Dat hield in: een glas wijn bij het eten in restaurant op mn verjaardag. Een andere keer 2 glazen wijn op een terrasje. En een keer een gin tonic. O ja en 1 x 2 glazen wijn op een verjaardag. Ik merk dat ik er minder mee bezig ben. Wat ik wel merk: ik heb moeite met een aantal dingen in mijzelf, die ik niet meer verdoof. Het gaat nu niet meer om de alcohol, maar om die zaken die ik afwijs in mezelf. Alcohol is nu geen gewoonte meer, maar een uitzondering. Ik heb er dus niks meer aan als middel om mezelf te verdoven en dat vind ik soms lastig. Dit is het voor nu, ik hoop dat ik dit zo kan vasthouden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat je alcohol niet meer wilt inzetten als verdoving kan dan het verschil maken misschien. Alcohol heeft zijn scherpe randjes verloren voor je. Of zijn aantrekkingskracht, het ligt er maar aan hoe je het bekijkt. In elk geval fijn dat je er niet meer zo over tobt. Als het zo blijft, en dat houd je vast wel in de gaten, is dat perfect toch

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Eerlijk blijven, ja, ik word er wel degelijk jaloers van. Goed, ik dronk ook om knock-out te gaan, maar ook omdat ik echt kan genieten van een mooie whisky. En dat durf ik niet meer, nu niet meer, nog niet weer? 

Niet dat ik het jou niet gun uiteraard! 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Lonster ik geniet er wel van en drink veel langzamer dan vroeger, doe een uur over 1 glas. Doordat ik zo weinig drink, is het effect ook groter. Maar misschien stop ik er uiteindelijk wel weer mee, als blijkt dat het ook voor mij niet is weggelegd. Vanavond ga ik bijv naar mn vriend en drink ik niet, hij wel. Ik wil niet dat de gewoonte erin gaat sluipen dus ik wil niet 'zomaar' drinken. Het gekke is dat de roes (als die teveel wordt aangewakkerd) me ook tegenstaat en teveel dingen  oproept. Waarom zou je er dan uberhaupt nog aan beginnen denk je dan. Tja. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja, dat klinkt vervelend lekker...  :ph34r: één glas, er een uur over doen en ook nog een roesje. Maar niet een te grote roes inderdaad... als je die voorwaarden voor ogen houdt en het gaat goed, dan is het fijn om af en toe te drinken. 

Het lijkt me vooral fijn als het geen issue meer is. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@knakker ik was altijd gek op de roes en daarom dronk ik ook. Maar nu denk dat t idd te beladen is als de roes te groot wordt. De eerste keer dat ik na anderhalf jaar weer dronk, dronk ik meteen 4 glazen wijn (gedurende 7 uur dat wel) kreeg er achteraf wat onbestemd gevoel van. Geloof dat met mate drinken nu in mn systeem zit. Ik denk weinig aan alcohol, behalve op t forum. Maar goed, misschien is dit toch niet het juiste, dat weet ik niet. Ik ben mezelf er nu bewust van en drink niet meer om mezelf te verdoven en  dat vind ik een vooruitgang. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als je zoekende bent wordt een verhaal vaak onsamenhangend :) kan moeilijk anders.

Ik herken dit wel hoor. Het kan, met mate drinken, maar je verdooft er niks mee en zo fantastisch is het niet. Als je daarmee kan leven dan sta je sterk. 

De aantrekkingskracht van de alcohol die blijf je toch houden. Voor je t weet drink je meer en meer. Blijf dus heel erg bewust wat je doet. Sterkte ;) 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 months later...

Weer eens een korte update. Nog steeds drink ik met mate, dwz dat ik in principe niet drink, maar heel af en toe en alleen als het 'goed' voelt. Zal voorbeeld geven: laatst had ik een verjaardag waarbij ik alleen de jarige kende, gemeenschappelijke vriendinnen konden toevallig niet. Iedereen dronk en ik voelde me niet lekker in mn vel. Dan drink ik dus expres niet, omdat ik het dan zou doen om me zelfverzekerder te voelen en dat wil ik niet meer. Ik ging wel vrij snel weg trouwens. Laatst een ander feestje, ik voelde me goed en dan drink ik met mate. Toch merk ik dat helemaal niet drinken me beter bevalt, het geeft meer rust. Ik moet alert blijven dat ik ook echt stop na 2/3 glazen en tot nu toe lukt dat, maar het maakt ook onrustig. Wat ik ook merk: de mateloosheid in mij zoekt nu stiekem een andere weg, ik kan bv geen 2 koekjes nemen, zak moet leeg, ik kan niet 'normaal' sporten, moet mezelf kennelijk halfdood rennen, blijf maar moeite hebben met de balans. Het sprookje alcohol is voor mij iig voorbij, ik gebruik het niet meer als 'tovermiddel'. Maar ik voelt soms nog steeds dat ik moet oppassen als ik een glas drink, van te voren duidelijke afspraken met mezelf moet maken dat het hierbij blijft. Helemaal niet drinken is dan toch makkelijker waarschijnlijk... 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Altijd leuk, korte updates!

Ik denk niet dat de mateloosheid verdwijnt als je helemaal stopt met drinken. Dat zal wel in ons zitten, ik merk het iig ook. Ik kan prima zonder eten, maar als ik eenmaal begin...

Ik ben wel benieuwd naar je met mate drinken, maar wil niet als een zeur overkomen. Ik was er bij Lonster ook al over begonnen en wil niet het idee geven dat ik iemand iets wil opdringen. Maar ik krijg ergens het idee dat je er toch niet helemaal tevreden mee bent. Waarom niet?
En waarom zou je dan niet helemaal stoppen? Zijn af en toe die 2/3 glazen dan toch wel heel belangrijk? Ik kan me dat eigenlijk niet zo goed voorstellen. Ik zou de glazen die daarna komen belangrijker vinden, maar die ontzeg je jezelf dan weer wel. Wat me heel verstandig lijkt overigens! 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tja alles mate...Heb ik ook niet echt in me. Van roken, drank tot werken en eten. ( en ELKE dag zwemmen) Na roken en drinken probeer ik nu het eten te normaliseren. Tis me wat met ons. Dan maar ruimte geven aan gezonde onmatigheid.... Forum? Lachen?

Take care!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...

Met griep op de bank, dus alle tijd om op mn draadje te schrijven. Nog steeds gaat alles goed qua alcohol. Ik drink eigenlijk zelden, laatste keer alweer bijna een maand geleden 2 glazen wijn. Maar ook weinig sociale dingen gehad en in mn eentje drink ik sowieso niet meer. Ben ik nu gelukkiger? Nee. Moet dat dan? Mmm. Wel leer ik een hoop over mezelf. Alleen word ik daar niet altijd blij van. Ik mis vaak echte verbinding met mensen, omdat ik het moeilijker vind om mezelf te uiten. En minder in ben voor spontane dingen, blijf vaak liever thuis. Voel me soms een buitenstaander. Nu ik ervoor heb gekozen om af en toe te drinken, sta ik ook niet meer op het jaarpact, af en toe vind ik dat jammer, als ik eraan denk dat ik nu bijna de 2 jaar zou hebben volgemaakt. Voel me dan ook een buitenstaander. Misschien is dat wel een rode draad in mn leven, heb vaak het gevoel dat ik er niet bij hoor, bij 'het leven', als kind al. Ik mis de verdoving af en toe vreselijk, weet soms niet meer waar ik heen moet met mezelf. Zoek onbewust andere dingen om mezeld te verdoven, maar dat wil ik nu juist niet. Twijfel vaak aan alles: werk, relatie, mn kwaliteiten als moeder, vriendschappen. De meeste van mn vriendinnen ken ik al erg lang, zouden we nu ook nog bevriend raken als we elkaar nu zouden ontmoeten? Ik heb het gevoel dat er iets moet gebeuren, maar wat? Geen touw aan vast te knopen dit waarschijnlijk, snap het zelf ook niet. Sowieso is de decembermaand voor mij vaak een tijd om aan alles te twijfelen. Alcohol is iig geen oplossing. Helaas, denk ik soms...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...