Spring naar bijdragen

Seksualiteit, wat mag er zijn?


erik

Aanbevolen berichten

Ik ben al meer dan 10 jaar op dit forum en er is van alles bijgekomen zoals roken, blowen en benzo de baas. Steeds meer kom ik erachter dat verslavingsgedrag allerlei vormen kan aannemen en hier kan je in besloten setting schrijven over alles. Maar er is de restrictie van wat jullie schutting woorden noemen. In mijn ogen is dat gelijk ook een oordeel. Want als ik over dingen zou schrijven die met seksualiteit te maken hebben dan zit ik taalkundig direct met dat ik niks mag omschrijven en het waardeoordeel dat wat ik schrijf rondom de schutting plaats vind. Alsof het ordinair is en niet gezien mag worden.

"Addiction begins with the hope that something "out there" can instantly fill up the emptiness inside." 

Dit is voor mij de diepere laag achter verslavingen. Daarin ben ik de spiri-wiri kant op gegaan en ben met workshops meditatie en dansen en zingen veel veranderd. In die workshops kom ik ook tantra tegen. Dat draait niet om seks hebben met elkaar maar maakt van seksualiteit wel expliciet onze vitale levensenergie en zet ons mensen neer als seksuele wezens met verlangen en grenzen en ego gedrag. Daar mag seksualiteit er zijn en besproken worden. Hier heb ik vaker een waarschuwing gehad van het is een openbaar forum en mensen lezen mee of kinderen lezen mee...... en dat voelt alsof ik mij zou moeten schamen.

Hoe zit dit op dit forum en het kunnen bespreken van alle vormen van verslavingsgedrag? Er was een dag dat ik de schaamte voorbij was en hier toegaf teveel te drinken en vond hier mensen die ook wilde stoppen. Er moeten mensen zijn die behalve met drank, roken, blowen of pammetjes ook andere uitingen hebben om dat gat in hun hart mee te vullen. En waar speelt dat gat meer dan rondom relaties en seksualiteit want dit is DE plek waar we van alles in ons projecteren op de ander en niks werkt beter dan een heftig gevoel voor iemand of een kort hoogtepunt om je even verbonden te voelen en uit je gedachtenstroom te zijn al is het een paar seconden. En juist hierop zit extreem veel schaamte merk ik in de samenleving.

Wat zijn bij relaties en het expliciet benoemen van seksualiteit, de regels en waarom zijn die zoals ze zijn? Ik voel namelijk al zo 10 jaar hier een sfeer dat alles behalve dat er mag zijn. Klopt mijn perceptie met jullie beleid hieromtrent? Nu heb ik met tantra en vrienden zelf genoeg ruimte gemaakt voor mezelf om daar mij in te kunnen uiten. Ik had zelf graag meer ruimte hiervoor gehad in de afgelopen 10 jaar maar toen was ik nog vol schaamte om hierover te beginnen.

Daarom nu pas mijn vraag terwijl het nu voor mij minder urgent is. Maar wellicht voor anderen wel....... Zou er online niet wat meer moeten mogen kunnen? Vooral voor het grijze gebied waar de drempel om je aan te melden voor seks verslaving issues echt nog niet passend voelt maar je wel denkt van he op dat gebied lijk ik dezelfde soort onmatigheid te hebben als met de wel bekende en geaccepteerde verslavingen.

Er is alleen een keerzijde waar ik niet uit kom maar toch wil noemen, namelijk dat mijn vrijheid juist iets kan zijn wat de ander triggert in angsten. Vind dit een erg lastig punt, want er zijn hier ook mensen die rondom seks juist nare dingen meegemaakt hebben. Ik weet niet goed hoe je beide kan laten zijn. De veilige space voor mensen die rondom seks iets naars meegemaakt hebben en de ruimte dat het er wel mag zijn.......

bewerkt door erik
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Dag Bor.

Dit thema is een thema waarbij we niet over 1 nacht ijs willen gaan. Zoals gezegd bespreken we dit binnen ons team. Tactus Verslavingszorg faciliteert de fora, een subforum openen is niet even zomaar gebeurd. Daarnaast zou je bijvoorbeeld ook aan fora voor internet-, gamen,- onlinedaten of andere verslavingen kunnen denken.

We waarderen het meedenken uiteraard en zullen hier ook zeker op terug komen.

Vriendelijke groet, de moderator

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Beste Bor,

Naast het faciliteren van fora bieden wij ook online internetbehandelingen aan. Momenteel hebben wij fora gekoppeld aan de bestaande internetbehandelingen. Voor overige middelen-/gedragsverslavingen hebben wij (nog) geen online behandelingen en/of fora.

In de praktijk behandelen wij iedere verslaving. In sommige gevallen kan er indien gewenst en geïndiceerd (in verband met evt. achterliggende problematiek) echter wel voor gekozen worden om samen te werken met andere disciplines/instanties.

Met vriendelijke groet,
de moderator

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...

Hoe staat het met de reactie op mijn vraag?

Deze vraag ging mijn niet eens om seksverslaving persé. Seksualiteit is in mijn ogen iets heel natuurlijks maar toch is er een taboe. Ik moest weer denken aan dit topic toen ik bij LEF facebook pagina las over de 13e stap bij AA link. De #metoo variant waar je ook met je alcohol verslaving in terecht kan komen. Dit heeft in mijn ogen alles te maken met een taboe. Een gebrek aan openheid. Dat seks onder cencuur valt zoals ook hier op ADB. Seksualiteit kan gaan over onmatig gedrag dat je dan seksverslaving noemt maar dat hoeft niet. Het kan ook gaan over seksuele ervaringen die je wegstopt en daardoor naar drugs grijpt om te verdoven en wat zou het in mijn ogen fijn zijn als we kunnen discussiëren over grensen en wensen en over wat er leeft. Ik had nog nooit gehoord van de 13e stap bij AA maar blijkbaar zijn er dus sponsors en mensen in herstel waar erg ongelijkwaardige relaties in ontstaan. Waar sekueel dingen gebeuren waar over gepraat moet kunnen worden. Ook wat dit betreft een pleidooi om het taboe er toch vooral af te gooien .

 

 

 

 

bewerkt door erik
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...

Dag forumleden, 

 

Bij mededelingen hebben we op 1 mei jl. een bericht geplaatst over de vraag van Erik. 

Beste forumleden,

Van enkele leden kregen wij de vraag of er een (sub)forum geopend kon worden over seks-gerelateerde onderwerpen. Inmiddels hebben we achter de schermen wat onderzoek verricht of het mogelijk is om een nieuw forum te openen. Dit is inderdaad mogelijk, alleen willen we goed afwegen hoe we een forum over seks vorm willen geven, bijvoorbeeld om het een zuiver forum te houden waarin de veiligheid om dergelijke persoonlijke zaken te delen wordt gewaarborgd. De vraag leeft dus bij ons ook en we komen hierop terug.

Een draad over specifieke onderwerpen,  bijvoorbeeld thema's rondom seks en alcohol, kan natuurlijk altijd gestart worden binnen het betreffende forum. De moderators zullen wel zorgvuldig kijken of zo'n forumdraad ook wordt gebruikt waarvoor het bedoeld is.

 

Tot zover,

Met vriendelijke groet,

De moderators

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...

Ik vroeg t me ook af, aangezien ik naast een verslaving aan nicotine en alcohol (bier), een dwangmatige drang heb naar (voor mijn mentale, spirituele en lichamelijke gezondheid soms wat gevaarlijke) seksuele uitvluchten.

bewerkt door Mereltje
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 months later...

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...