Spring naar bijdragen

IJsvogel


IJsvogel

Aanbevolen berichten

@IJsvogel hoop ook dat je het kunt zien als 'leermoment' kan het zo zijn dat de hele discussie wb gecontroleerd drinken iets bij je heeft getriggerd, misschien onbewust? Dat zou ik erg vinden. Natuurlijk ben je geen sukkel. Je weet nu voor jezelf dat dit niet meer kan. Voor eens en altijd. Dit is niet 'terug naar af" he. Denk dat ajb niet. Je kan weer verder gaan waar je bent gebleven. Ook al is de kater en bijbehorende emoties vreselijk balen. Zet m op:heart:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het was een soort optelsom van factoren. Vakantie is best leuk,  maar met 2 pubers ook wel eeehm,  kweet niet, voelt soms wel alleen. En er stond een welkomst fles rosé.  Die heb ik eerst heel stoer weggezet, maar later weer tevoorschijn gehaald. En ook dacht ik ineens hoe gezellig het bij bepaalde gelegenheden zou zijn als ik ook weer mee kan doen met een drankje. Ineens geloofde ik dat ik sociaal zou kunnen gaan drinken:wacko:. Eergisteren dus weinig gedronken,  gisteren al stiekum, verborgen voor de kinderen een fles rode wijn gekocht. Toen hadden alle alarmbellen moeten afgaan. En eerst bij het eten al 3 glazen gedronken en terug bij het huisje de hele fles. Toen mijn dochter wilde dat ik ging slapen werd ik boos

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 uur geleden zei Rosee:

kan het zo zijn dat de hele discussie wb gecontroleerd drinken iets bij je heeft getriggerd, misschien onbewust? Dat zou ik erg vinden. Natuurlijk

@Rosee als dat al zo zou zijn is dat helemaal mijn  eigen verantwoordelijkheid.  Het hield me wel bezig, gaf een soort gevoel van ergernis maar ik wist eigenlijk allang dat dat geen optie is voor mij. En toch ben ik dus gaan onderhandelen met mezelf. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 uur geleden zei IJsvogel:

Het was een soort optelsom van factoren. Vakantie is best leuk,  maar met 2 pubers ook wel eeehm,  kweet niet, voelt soms wel alleen. En er stond een welkomst fles rosé.  Die heb ik eerst heel stoer weggezet, maar later weer tevoorschijn gehaald. En ook dacht ik ineens hoe gezellig het bij bepaalde gelegenheden zou zijn als ik ook weer mee kan doen met een drankje. Ineens geloofde ik dat ik sociaal zou kunnen gaan drinken:wacko:. Eergisteren dus weinig gedronken,  gisteren al stiekum, verborgen voor de kinderen een fles rode wijn gekocht. Toen hadden alle alarmbellen moeten afgaan. En eerst bij het eten al 3 glazen gedronken en terug bij het huisje de hele fles. Toen mijn dochter wilde dat ik ging slapen werd ik boos

Ik kan me hier van alles bij voorstellen. Heb datzelfde gevoel vaak tijdens vakantie met mijn kinderen. Mijn vriend gaat nooit mee, soms ga ik met een vriendin met kinderen maar ook niet ieder jaar. Heb er ook niet altijd zin in om zoveel te moeten socializen. Maar soms kan ik me dan eenzaam voelen tussen al die families en stelletjes. Zonder dat ik dat gevoel toelaat eigenlijk. Ik heb dan zin om te drinken. Vind het soms gewoon zwaar in mn eentje. Ik hield het dan wel binnen de perken trouwens, maar het was wel degelijk verdoven. Bij het idee dat ik in de namiddag wijn mocht, vond ik de vakantie al een stuk leuker. En als er dan ook nog een welkomstfles staat... Waarom is dat toch zo normaal?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat vind ik zelf het enige nadeel van het jaarpact, als je 1 x drinkt lig je eraf en moet je weer onderaan beginnen. Dan voelt het alsof het voor niks is geweest. Maar dat is het niet. Wat @bumperjim zegt: denk aan alle dagen die je het droog hebt gehouden, die pakt niemand je meer af. Iedereen heeft zijn eigen weg. Ik hoop heel erg dat je je weer wat beter voelt en dat de kater snel over gaat.:heart:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

het kan ook een voordeel blijken Rosee
als ik naar mezelf keek; ik was een kampioen sjoemelen
en ben dat nog op gebied van snoepen en huishouden
maar door t jaarpact (mede) niet meer met drank
het is voor mij een stok achter de deur zo
als ik mocht doortellen, zoals soms geopperd wordt
dan was ik echt niet meer droog
misschien kinderachtig dat ik dit nodig heb maar het werkt wel zo voor mij

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Jammer Ijsvogel, maar inderdaad dan maar ervan leren. Ik ben zelf ook ooit in die kuil gestapt. Nu weet ik in ieder geval zeker dat "gewoon" drinken er voor mij niet in zit. 

Het jaarpact werkt bij mij net als voor lady Jane: een stok achter de deur. Ik ben hier niet vaak, maar dat jaarpact is voor mij van onschatbare waarde! 

Ik zag jou er daar ineens niet meer tussen staan, dus zocht ik je hier maar even op. Zoals de anderen al zeiden: vervolg je weg, die droge dagen zijn niet verdwenen! Ik denk dan maar liever zo: drie stappen vooruit en twee terug is nog altijd VOORUIT! 

Anderhalf jaar niet drinken is super knap en met wat je nu weet kom je nog veel verder! Op naar de top van het jaarpact!

Fijne vakantie nog mocht je er nog zijn ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi IJsvogeltje. Lees het nu net pas, m'n stopdatumgenootje, 13 december, gestruikeld... niks gebroken hoop ik, misschien wat verstuikt?  13 december is geen heilige dag, misschien voor ons een beetje schijn heilig, maar elke dag, elke datum is perfect als stopdag. 

Voor mij werkt het jaarpact wat beklemmend juist. Beloven om een jaar niet te drinken gaat m'n vermogen om mezelf voor 100% te vertrouwen te boven. Een dag vind ik nog te verhapstukken maar veel langer moet het niet worden. Daar ben ik te wispelturig voor, voor waar het m'n verslaafdenbrein betreft. Dag voor dag weet ik me tot nu toe redelijk moeiteloos te overtuigen om niet te drinken. Het dagpact past mij als verslaafde beter, is voor mij en m'n omgeving geloofwaardiger dan de belofte om een jaar of zelfs voor altijd niet meer te drinken. Ik houd het liever klein en overzichtelijk. Een 'verloren' (lees gedronken) dag is dan maar een verloren dag en ik kukel niet meteen van een torenhoge 'erelijst'. Misschien een detail, maar ik lees hier vaak hoe jammerlijk zo'n van onderaf opnieuw moeten beginnen ervaren wordt. 

Zelfs na ruim tien jaar blijf ik voorzichtig. Niet omdat ik niet in mezelf geloof maar omdat ik mezelf niet moet gaan overschatten, ook niet na tien jaar... júist niet na tien jaar. Want o, o... wat zou ik mezelf er gemakkelijk van kunnen overtuigen dat ik er best ééntje of hooguit twee, drie, och.. zelfs wel vier of vijf zou kunnen drinken om even 'uit het leven te stappen' en daarna gewoon weer verder te gaan. Na tien jaar móet dat toch kunnen...

Maar vandáág drink ik niet. Dat durf ik beloven en kan ik zo goed als zeker waarmaken. 

Ik wens je een droge dag toe.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Lonster ja ik ben er weer helemaal. InkJet is bij 2 dagen gebleven, best snel uit de bocht gevlogen, dat misschien maar goed.  Ik zie het inderdaad maar als een ervaring om van te leren.  Vooral hoe naar ik me weer voelde was een goede reminder. Echt zwaar in de put. Maar ja,  de wereld draait weer verder. Ik heb nu ook geen behoefte om te drinken,  en ben bijna verbaasd hoe ik mezelf heb omgepraat. Dat kan dus ook maar zo,  daarom ga ik nu maar dag voor dag verder. Wetende dat het voor mij echt beter is zo :rolleyes:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Fijn om te horen. Je hebt jezelf herpakt. Kan me voorstellen dat dat niet makkelijk is, van het jaarpact afgedonderd terwijl je al zo lang erop stond. Ik wens je veel succes en houd vol! Je kunt het, dat heb je wel bewezen. Je weet zelf wat het best bij je past. Dag bij dag is helemaal goed natuurlijk :rose:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 year later...

Weer even mijn draadje opgezocht. Ongeveer een jaar geleden ook een terugval. Toen maar 3 dagen,  nu 2 maanden. En toch echt hopen dat het nu wel kon. Ook heb ik een soort prille relatie,  voor het eerst in 8 jaar. Daar werd ik erg onzeker van.  Ook nu heb ik nog gedachten van zal ik dan alleen wat drinken als we samen zijn.  Maar dat is niet het probleem,  wel dat ik weer helemaal terug ben bij gewoon wijn tanken in min eentje. Snel en veel. Dwangmatig. Dus nee het kan helemaal niet. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...