Spring naar bijdragen

‘t Theedraadje


bumperjim

Aanbevolen berichten

Ik dacht, laat ik eens een draadje starten over onze favoriete drank. Thee natuurlijk :) 

Ben er sinds een half jaar of zo helemaal aan verslingerd. Eerst overdag op het werk, omdat ik me niet genoeg hydrateerde (koffie hè) en dat ‘s avonds “moest” (lol) inhalen met bier en wijn (niet dat dat wel hydrateert of zo). Eind september toen ik stopte met alcohol ook ‘s avonds thee als vervanging.

Ik ben direct een vreselijke snob geworden, bestel losse thee op een chique site, waarvan 100 gram net zoveel kost als een goede fles wijn, met dan wel als verschil dat je er 50 keer (of zo) langer plezier van hebt dan van een fles peut dus het blijft nog steeds een armeluisdrankje ;) En het hydrateert hee!

M’n all time favoriet bljff groene jasmijn (chun feng het liefst), op de voet gevolgd door earl grey. Heb lang groene earl grey gedronken, nu weer terug bij zwart maar met wat extra rode bloemblaadjes waarvan de naam me ff ontschoten is maar die echt indecent lekker ruiken.

Bij het eten (in geval van grote wijncraving) heb ik nu een geroosterde groene thee (die er bruin uit ziet), japans, die gewoon op zichzelf bij de theetijd haast niet te drinken is, maar net als veel wijn ineens veel lekkerder is als je er iets bij eet. Het etiket beveelt (met een stalen gezicht) vooral zalm aan, lachen hè Japan is echt een parallel universum, heb hem nog niet met zalm geprobeerd maar dat is vast een killer. 

Overdag zit ik vaak ook aan de sencha of aan de chaï, die heb ik mee naar t werk genomen want daar houdt mn liefje niet van (thee drinken is thuis een duo activiteit ;) ).

Zijn er nog meer theeleuten die uit de kast willen komen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ben vnl nogal koffie-verslaafd, maar als ik thee drink is het sterremunt , groene jasmijn, chai, earl grey of zoethout.

Thuis doe ik bijna in alle soorten een stuk gesneden gemberwortel, zeker 's winters heerlijk verwarmend,  en koud geworden is die thee ook lekker,
zeker als je het aanlengt met wat fruitsap en in de koelkast zet.
Als ik hoofdpijnerig ben, wat gelukkig haast nooit meer voorkomt, dan detox ik met yerba maté, een theesoort die in Argentinie, Brazilie en Chili heilig zijn.
Het voert afvalstoffen af, je schijnt er van af te vallen, en de mensen daar hebben yerba rituelen waar de Engelsen niks bij zijn. google maar eens. De verpakkingen gaan per 500 gr of kilo en ik doe daar jaren mee. Er zijn 10tallen verschillende merken en de kenners weten verschil, ik niet, ik laat de ober van Arg. restaurant meestal kiezen en heb dus af en toe een ander merk, maar proef het verschil toch niet.

Verder heb ik een hele voorraad doosjes die ik af en toe neem; kruidentheeen, om te slapen, opwekkend, mint, kalmering enz enz; doe ik ook veel te lang mee☺

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja Thee!!:D

Ik ben gek op 'kruidenthee'. Liefst verse blaadjes uit de kruidentuin in de pot en water erbij. Voor de hand liggend is dan verse munt. Er gaan hier een paar potten thee per dag door heen.'s Ochtends een mok koffie en de rest van de dag thee. In ons dorp zit een winkeltje waar ze losse thee verkopen. Die hebben ook een heerlijke earl grey, met lila bloemblaadjes. Soms ben ik wat 'flauw' van de kruidenthee en dan is dat een lekkere opkikker. Gember ook fijn. Pure valeriaan ruikt vies, maar ik heb het gedronken in een periode dat ik heel slecht sliep...hielp wel. Overigens moet je wel opletten met kruidenthee. Die hebben soms medicinale werking...dus is té veel niet ok. Bijvoorbeeld bij lavendel.

Ook heb ik een voorraad Chinese thee staan...maar dat komt nogal spits met de watertemperatuur...mmm...toch weer eens voor de dag halen. Het voordeel van kruidenthee is dat je die inderdaad gewoon kunt laten staan en dat het dan nog prima smaakt. Voor het gemak gebruik ik ook zakjes, van Puka...of sprookjesthee haha..die is lekker zacht en wat zoetig door het zoethout. 

Bij het eten drink ik ook graag thee. Indisch, thais oid is lekker met verse jasmijnthee. Verslaafd aan thee:P

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik drink veel. Veel koffie en veel thee en veel spa rood. Vroeger ook nog veel anders.... maar nu alleen deze dranken.

Ik vind alle thee eigenlijk wel lekker, behalve de meloen, bosbessen en dergelijke gekkigheid. Jasmijn vind ik erg lekker, verse munt, earl grey, kruidenthee, maar er is sinds een half jaar echt paniek als er geen Russian Earl Grey is. Van Twinings. Heaven......

Link naar opmerking
Deel via andere websites

LOL ik drink het ook als wijn vroeger, maar dan meer in de zin van dit proberen dat proberen...

En dan schiften. Alles wat te bloemig of te fruitig is ( behalve bergamot) dat hoef ik liever niet. Heb nu de laatste twee scheppen rozenthee in de pot zitten. Wel netjes opmaken maar ik koop m niet nog eens. 

Wie heeft er suiker in zn/hr thee?

Ikzelf niet, ik zeg altijd liever een koekje erbij :) 

bewerkt door bumperjim
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hier nog een thee liefhebber. Al mag ik dat officieel niet zeggen want de theesoorten die ik drink zijn eigenlijk geen theeën. Ik drink alleen kruidenthee. Favoriete merk is Yogi tea. Hou verder van verse muntthee of rooibos thee. Het theezakje haal ik er nooit uit, hoe sterker hoe liever. En ik doe er ook geen suiker of zo in. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Idd lekker is thee, helemaal in de winter. Goed idee om er gember in te doen, ben meteen gaan kijken of ik nog een gemberworteltje in huis had maar helaas. Zelf drink ik veel Minty Marocco van Lipton. Maar binnenkort ook maar eens kijken waar we hier kruidenthee kunnen kopen. Nu drink ik detox thee van Lipton maar vind dat niet zo lekker. Doe het meer om te detoxen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nou, we zijn iig erg goedgelovig... 

Zo drink ik 's avonds "rustig aan-thee" of "slaap lekker-thee", 's middags "detox-thee'"  of eoa "energie-thee". Terwijl ik "goede nachtrust-thee" eigenlijk het lekkerst vind. En die kun je ook prima 's middags drinken heb ik ontdekt, je valt er echt niet van in slaap! En dus vraag ik me af wat "detox-thee" nou precies doet. Zou dat er echt voor zorgen dat je schoon en gezond wordt? 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

LOL als je maar hard genoeg gelooft dan doet het alles wat je wilt!

Eind jaren 70/begin jaren 80 had Roosvicee een hele serie speciale versies, zo had je de Roosvicee-Laxo en de Roosvicee-Stop die natuurlijjk het tegengestelde effect hadden. Ik herinner me nog dat m'n oma altijd de ene gebruikte en toen per ongeluk de verkeerde had gekocht, die was een week lang anaal van slag :D

Om op Adri's post terug te komen, mja ik was vroeger wijnconnaisseur en nu theeconnaisseur, maar ik geef grif toe dat ik connaisseur was in de trant van, als er op het etiket stond fruitig boeket, dan hing ik m'n neus erin en beaamde direct jaaaa, héél fruitig!!

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Detox thee is een thee (meestal kruidenthee) met kruiden die een ondersteunende werking hebben op de gal en leverreiniging. Ook hebben ze vaak wat vochtafdrijvend eigenschappen. Vaak vind je in die theeen: paardebloem, Mariadistel, lindebloesem, kamille, etc. Verwacht er geen wonderen van. Als echte detox kun je ze mijn inziens niet rekenen. Daar zijn er te mild voor. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik was altijd een fanatiek thee drinker, maar het is nu hoofdzakelijk koffie, coca cola zero en spa rood. Straks, als het voorjaar er weer is en de plantjes weer uit de grond komen met onder andere mijn kruidentuintje dan gaan we zeker weer lekkere sapjes maken. Citroenmelisse, Munt, Kamille, Lavendel, lekker hoor

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...

Telt groene ijsthee ook als thee? Heb vaak geen zin om al die moeite te nemen, waterkoker aan, wachten, theezakje in kop doen met water, wachten, theezakje eruit halen, weer wachten anders verbrand ik mn mond...

Ben verslaafd he, ik heb dorst, en ik moet drinken, moet NU ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 years later...

Tegenwoordig wissel ik Chinese groene thee af met Marokaanse thee met een beetje pepermuntsmaak, allebei van losse theeblaadjes ook. De Marokaanse thee heb ik nog van een vakantie overgehouden en de Chinese bestel ik op het internet. Met één zoetje er in is het heerlijk, vind ik. 

bewerkt door Bob
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zojuist zei knakker:

Tot drie jaar geleden was ik ook een overtuigd atheïst, maar dat is behoorlijk veranderd na het stoppen. Ik was altijd een groot wijnliefhebber, en dan niet altijd klokklok in grote stappen naar de roes, maar ook echt liefhebber. Daar is nu de thee voor in de plaats gekomen, niet echt enorm rock’n’roll, maar met thee kun je ook zo lekker experimenteren met smaken.

Ik drink mijn thee graag puur, dus gewoon blaadjes zonder poespas erin. Japanse thee bevalt mij vooralsnog het beste. Kukicha bij het ontbijt, genmaicha bij de lunch en op zon- en feestdagen een gyokuro. Ik geniet er dagelijks enorm van, en had dat nooit verwacht. Gisteren bij het theewinkeltje hele gesprekken zoals vroeger bij de slijter.

Een andere grote favoriet van mij is de Chinese lapsang souchong (lapzwans thee zeg ik altijd). Daarvan zijn de theeblaadjes boven een naaldhouten vuurtje gerookt waardoor de thee enorm rokerig smaakt, zoals vroeger mijn favoriete malt whisky’s.

ik ben echt een enorme thee noob Knakkerd. Is de eerste verdeling die te maken is, nbiet groene, zwarte en witte thee? Welke van die jij beschreven hebt , werkt ontspannend?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zojuist zei knakker:

dat de ontspanning niet zozeer uit het theestofje komt, maar eerder uit de rust en aandacht waarmee je het drinkt.

ahh oke. Want ik had daar wel goede ervaring mee. Toen ik net uit de paaz kwam kreeg ik van mijn vader goede rooibos thee. En dat werkte bijna als een pammetje bij me. Werd er zo relaxed van. Alleen ik vind het niet te drinken

Link naar opmerking
Deel via andere websites

38 minuten geleden zei knakker:

Ik denk eigenlijk dat de ontspanning niet zozeer uit het theestofje komt, maar eerder uit de rust en aandacht waarmee je het drinkt.

Maar die lapzwans thee maar niet, daarvan vlieg je misschien meteen tegen het plafond. Gewoon een degelijke groene thee zou ik zeggen. Wel blaadjes kopen, geen zakjes, tenminste dat vind ik. Gewoon flink snuffelen in de winkel, kijken wat jou bevalt. 

Knakker heeft alles gezegd. Gewoon snuffelen en vragen stellen in een goede theewinkel.

Groene thee is mijn favoriet. Sencha, long jing... Witte thee is eigenlijk gewoon blaadjes, hou ik persoonlijk niet zo van. Zwarte thee vind ik het lekkerst als earl grey. Maar misschien moet ik nog eens een echt lekkere zwarte thee proeven. Pu erh vind ik wel interessant maar niet om vaak te drinken. Tis een beetje de guinness onder de theeën.

Het is echt een universum. Veel meer varieteit dan in koffie bijvoorbeeld. Echt lekker proeven. Wat je vroeger met wijn deed. 

bewerkt door bumperjim
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...