Spring naar bijdragen

Hohoho!


Pytje

Aanbevolen berichten

Ik had het even moeilijk de afgelopen dagen. Volgens mij een bekend gegeven als de eerste weken voorbij zijn. Het lijkt al best lang geleden dat het laatste glas wijn erin ging en de (alcoholvrije) toekomst lijkt ook nog eens eindeloos. Weer gaan drinken lost dit probleem alleen niet op, want het blijft vragen om dezelfde trits aan ervaringen. Dat snap ik nu wel. Ik ben er ook weer doorheen en ga morgen gewoon de vijfde week in.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 29-1-2022 om 10:50 zei Pytje:

Ik had het even moeilijk de afgelopen dagen. Volgens mij een bekend gegeven als de eerste weken voorbij zijn. Het lijkt al best lang geleden dat het laatste glas wijn erin ging en de (alcoholvrije) toekomst lijkt ook nog eens eindeloos. Weer gaan drinken lost dit probleem alleen niet op, want het blijft vragen om dezelfde trits aan ervaringen. Dat snap ik nu wel. Ik ben er ook weer doorheen en ga morgen gewoon de vijfde week in.

Inderdaad dit is ff lastig, je hebt jezelf bewezen, zie je wel ik kan het, en als beloning mag ik nu.......

ff door zetten dan kom je in rustiger vaar water :rose:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vanavond een activiteit, waar "naborrelen" een vast onderdeel is. Ik ben me er al dagen op aan het voorbereiden. Op alcoholvrij naborrelen. Zoals de meeste zware drinkers, dronk ik trouwens in gezelschap altijd heel matig. Om daarna thuis nog even los te gaan natuurlijk.

Vanochtend, toen ik daarover liep te denken, kwam ik erachter dat het verheugen op de drank s avonds eigenlijk het hoogtepunt van de dag was. Nu verheug ik me dan maar op lekker in bed met een goed boek. Maar er mist toch iets in dat verheugen. Terwijl de realiteit is dat ik me voorheen dus eigenlijk verheugde op drinkend hangen op de bank en voor de buis. Hoe kan ik dan nu iets missen? Objectief slaat het nergens op..een goed boek lezen is zeker zo bevredigend. Het zal de verandering van gewoonte zijn die een gevoel van gemis doet opploppen. 

Jouw woorden @reboot, dat ik in rustiger vaarwater kom als ik nu doorzet, zijn hoopgevend. Dank je! Ik ga zeker doorzetten, ook vanavond!

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik zit in mijn zesde week. Er zijn al dagen dat ik geen enkele zucht (naar alcohol) meer heb. In de afgelopen week heb ik die zucht weggegeten met chocola en kaaswafels. Afgelopen weekend ben ik daar over aan het denken geraakt. Waar die vervanging toe dient. Het blijven allemaal pogingen om mezelf te troosten en te belonen denk ik. Niet dat er nu zoveel te troosten te belonen valt, maar ooit had het een functie. En daar is de gewoonte uit voortgekomen: de primaire behoefte om mezelf vol te proppen. 

Ik zie het nu als een uitdaging om s avonds niets meer te eten (en te drinken). Ben eigenlijk best benieuwd wat dat me gaat brengen, welke gevoelens van ongemak hier dan weer uit voortkomen. Of misschien helemaal geen gevoelens van ongemak, maar een bevrijding? 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tsjaa @Oskar, rauwe wortels met geitenmelk.. een lonkend perspectief! En dan op naar een nieuw forum om daar weer vanaf te komen.:rolleyes:

Het zal wel allemaal te maken hebben met hoe kritisch ik over mezelf ben. Ik doe het in mijn ogen nooit goed genoeg. Ben me ervan bewust dat ik hier een paar open deuren sta in te trappen, want denk dat ieder mens min of meer met deze problematiek zit. Bij mij is het wat meer, bij mijn lief bijvoorbeeld wat minder. Die neemt de dingen meer zoals ze zijn. Gelukkig!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maand twee gaat onverwachts gemakkelijk. Ik heb dat wel anders meeegemaakt. Het drinken staat best ver van me af en houdt me veel minder bezig dan in de eerste maand. Ook afgelopen weekend - tijdens een langdurig etentje - had ik nergens last van. Sterker nog, ik genoot echt van de aangeboden alcoholvrije varianten. Wijn is wijn, maar alcoholvrij is er eigenlijk veel meer variatie. Ik krijg vertrouwen in een alcoholvrij leven!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Fijn om te lezen, @Pytje. Ja bewust alcoholvrije drankjes kiezen en leren ontdekken is best een grappige hobby. Vaak is er ook best veel te kiezen, en het is ook weer wat nieuws. Opmerkelijk genoeg ben ik zelf steeds meer richting simpel vocht gaan bewegen: gewoon thee of water met een eenvoudige frisse smaak maar verder geen rompslomp. Drinken puur om vocht binnen te krijgen dus. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Ik schreef net op het weekpact, maar hier ook maar even noteren.

Ik ben al een beetje gewend aan niet drinken. Bijvoorbeeld: ik denk niet als ik wakker word: "o jee, ik drink niet meer en moet me dus verhouden tot deze dag". En gaandeweg de dag komt steeds minder vaak het blijmoedige gevoel langs dat ik over een paar uur weer "mag". Dit alles houdt me ook op de been: het is een behoorlijke winst dat dingen losgekoppeld raken van wel of niet (kunnen) drinken. Er over denken dat ik ooit weer opnieuw aan dit proces zou moeten beginnen houdt me ook echt gemotiveerd.

Toch heb ik met regelmaat nog momenten, waarop ik al deze winstpunten zo overboord wil kieperen en een goed glas aan mijn lippen wil zetten. Een goed glas, rare uitdrukking eigenlijk, want het is het meest verkeerde glas voor mij. Na die eerste zou ik echt weer van voren af aan moeten beginnen. 

Dat toch willen heeft met zoveel dingen te maken: na een drukke dag tot rust willen komen, een moment met mijn partner willen creëren, mijn vermoeidheid overwinnen. Ik kan wel van mezelf schrikken dat ik zo dicht bij dat punt kan komen. Wat me tot nu toe altijd wel weer helpt is weten dat het allemaal minder onschuldig is dan het lijkt op zo'n moment. Bovendien gaat het moment wel steeds redelijk snel voorbij. Vroeger kon ik daar dagen in blijven hangen, werd het echt een strijd. Dat is gelukkig niet meer zo. Kortom: ik ga maand twee ook nuchter afsluiten, hoor!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

goed dat je van jezelf schrikt Pytje
vroeger zou je het als vanzelfsprekend gekocht/gedronken hebben.
Deze fase is er een van bewust worden, waar de behoefte echt voor staat.
en dan alternatieven die wel goed zijn ervoor in de plaats bedenken.
dat moment met je partner kan er zonder drank prima zijn, vermoeidheid gezonder overwinnen.
En die alternatieven ook de kans geven goede gewoontes te laten worden.
Uiteindelijk zal dat je beter bekomen en dan ben je ook bewuster aan het oogsten!
 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het is weer fout gegaan. Net als alle vorige keren na een maand of twee. Ik had er deze keer zoveel vertrouwen in en ik ben nu zo verschrikkelijk teleurgesteld in mezelf. Hoeveel jaren ben ik al op deze manier bezig? De aanleiding? Het gaat eigenlijk altijd op dezelfde manier. De eerste weken let ik erg goed op mezelf. Probeer hele drukke of hele spannende momenten te mijden. Dan merk ik dat de hele erge behoefte om op dit soort momenten te drinken langzaam minder wordt en ga ik ook weer meer aan. De behoefte om te drinken komt dan wel regelmatig langs, maar verdwijnt ook weer. En dan, toch ineens, lijkt hij groter te zijn dan ikzelf. Een hele hoge golf, die me dan overspoelt lijkt het.

Ik heb het weer opgepakt, al was het maar omdat ik me afgelopen dagen ziek en depressief voelde. Mijn lichaam laat me op allerlei manieren weten dat het niet meer weet hoe met deze rotzooi om te gaan. Ik heb het gevoel weer van voren af aan te beginnen. Weg trots, weg vertrouwen. 

Ik heb mezelf weer op het weekpact gezet: na 1 nederlaag is de oorlog natuurlijk niet verloren. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei Oskar:

Balen Piet. Net als je denkt dat de kust veilig is staat Oom Bier weer om het hoekje om je een tik met zijn knuppel te geven. Een periodiek verschijnsel inderdaad. Altijd alert blijven. Maar niet versagen. De knietjes & het kroontje. Je begint niet weer van voren af aan. Even met het moede hoofd schudden en dan weer trots verder op de reeds ingeslagen weg. Voorwaarts!

Dank je @Oskar! Ik heb de goede afsla weer genomen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

13 uur geleden zei Pytje:

Het is weer fout gegaan. Net als alle vorige keren na een maand of twee.

Had je nu en/of de vorige keren ooit het gevoel dat er echt een knop om was gezet, of waren het pogingen om te zien hoe ver je zou komen? Serieuze pogingen, maar toch pogingen?

Bij mij zat hem het verschil met eerdere pogingen daarin. De knop ging om, basta.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

14 uur geleden zei Rosee:

Aaargh idd balen Pytje. En dus steeds na zo'n 2 maanden. Is het n idee om een soort van preventieplan te maken voor als je die golf voelt aankomen? Maar die maanden zijn niet verloren he.:rose:

Ja @Rosee, dat is wel een idee. Ik realiseer me nu wel beter dat het steeds op dezelfde manier gaat. De vorige keren gaf ik het daarna al gauw weer op, omdat ik de poging als mislukt zag. Nu heb ik wel echt gevoeld dat de weg met alcohol een absoluut doodlopende weg is. Ik word er ziek en depressief van. Het is geen oplossing om met moeilijke situaties om te gaan. Ik ga nu weer door met alcoholvrij leven en zie de misstap maar als een extra leermoment.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

10 uur geleden zei Bob:

Had je nu en/of de vorige keren ooit het gevoel dat er echt een knop om was gezet, of waren het pogingen om te zien hoe ver je zou komen? Serieuze pogingen, maar toch pogingen?

Bij mij zat hem het verschil met eerdere pogingen daarin. De knop ging om, basta.

Ik geloof niet dat ik de knop zo bewust heb omgezet, @Bob. Wel dat hij steeds meer een stukje naar definitief "off" gaat. Misschien is dat mijn weg. Ik ben wel zo iemand die een les heel vaak moet hebben om in te zien dat de keuzes anders gemaakt moeten worden. In die zin verbaas ik mezelf niet, het is meer van hetzelfde. Gelukkig weet ik ook dat ik uiteindelijk niet heel destructief blijf en uiteindelijk wel kies voor de weg naar boven. Dat vertrouwen is nu wel weer een beetje terug gekomen gelukkig.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Inmiddels al weer twee weken geleden dat ik even de verkeerde afslag nam. Ik beluisterde deze week de Podcast van Koos van Plateringen "Eerlijk over alcohol". Ik hoorde daar voor het eerst een mogelijke verklaring voor mijn struikelen na 2 maanden: the wall. Tussen acht en zestien weken zit je op een soort plateau, waar niet veel nieuws gebeurt, je geen ontwikkelingen meer ziet en steeds minder voordelen. Pas na 16 weken ontstaat er een nieuwe fase, die van acceptatie (geloof ik). Het is dus een lastige periode, waarin je je de ene dag volledig vrij voelt van alcohol en de andere dag er heel erg mee bezig bent. Nu ik het weet, herken ik het ook wel. Ik zit nu inmiddels op tien weken. Dat voelt in ieder geval goed.

De Podcast is trouwens ook wel interessant. Gelukkig eens een aantal mensen (BN'ers)  die gewoon eerlijk willen zijn over hun alcoholgebruik.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...