Spring naar bijdragen

Dinsdag 12 december 2017


Lars

Aanbevolen berichten

1 uur geleden zei Yvonne:

Nee Spud, ik versta het vaak zelfs niet. 
Vanmorgen in de bieb een mannetje die zeker tien minuten hele verhalen over ons stadje heeft zitten vertellen tegen mij.... 
ik had op een gegeven moment geen flauw benul meer waar het over ging... :blush:
Dat is dan moeilijk 'ja' en 'nee' knikken en schudden hoor.... 

Mijn Frans is zelfs nog beter dan mijn Fries :wacko:

Thanks voor je antwoord. Stiekem tussen ons gezegd, dat ja en nee knikken doe ik ook weleens, maar afwachten en zien of ik op het juiste moment goed geknikt heb brengt meer spanning met me mee dan gewoon zeggen dat ik het dialect niet helemaal versta of dat ik het eigenlijk niet hoorde wat iemand zei. Soms is een gesprek ook zo interessant om te willen volgen, dat ik gewoon toegeef dat ik niet alles versta van wat ze zeggen. En dan zijn er creatieve dingen mogelijk zoals gebaren om sommige woorden uit te leggen.

Zo mis je in ieder geval geen enkel verhaal. Want een verhaal horen over je dorp is leuk toch? Ik zou dat wel leuk vinden tenminste.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je nu parle pa francias. Letterlijke uitspraak. Heeft ervoor gezorgd dat ik mijn weg wel vond in la France en beetje begreep wat men zei. ;)

Als klein reisje bedoeld van 2 weken maar werden er uiteindelijk 5 in combinatie met zelfvertrouwen, zelfs mijn katten thuis miste ik daar minder.

Ik werd alleen de stokbroden zat, wilde weleens een lekkere platte boterham waar ik al die kaas op kon leggen die ze in la france nog beter schijnen te maken dan in La Hollandia. :P

 

bewerkt door Spud
Link naar opmerking
Deel via andere websites

 
 
1956.jpg

1956


Plat verpakte meubels om zelf te monteren
Het besluit om zelf meubels te ontwerpen wordt genomen nadat de concurrenten bij leveranciers aandringen om IKEA te boycotten. Er wordt voor het eerst gekeken naar de mogelijkheid van platte pakketten als een van de eerste IKEA medewerkers de poten van een LÖVET tafel afhaalt omdat hij anders niet in de auto past. Platte pakketten en zelfmontage worden onderdeel van het concept.
 
 
 
1958.jpg

1958


Opening van de eerste IKEA winkel in Zweden
De eerste IKEA winkel in Älmhult biedt 6.700 vierkante meter woninginrichting. In die tijd is het de grootste meubelzaak in Scandinavië.

 

 

 

 

Een pionier was je, LARS. Nog van vóór de eerste winkel in Zweden.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

57 minuten geleden zei Bor:

Spud; Bûter, brea en griine tsiis
Wa"t dat net sizze kin is gjin oprjochte Fries.

Als Grutte Pier twijfelde of het wel echte Friezen waren of Hollanders dan liet hij ze dit opzeggen, konden ze het niet dan ging het zwaard erover.:face-icon-small-shocked:

Die goeie ouwe tijd:blush:

Dankjewel Bor! :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

13 minuten geleden zei Kohtje:
 
 
1956.jpg

1956


Plat verpakte meubels om zelf te monteren
Het besluit om zelf meubels te ontwerpen wordt genomen nadat de concurrenten bij leveranciers aandringen om IKEA te boycotten. Er wordt voor het eerst gekeken naar de mogelijkheid van platte pakketten als een van de eerste IKEA medewerkers de poten van een LÖVET tafel afhaalt omdat hij anders niet in de auto past. Platte pakketten en zelfmontage worden onderdeel van het concept.
 
 
 
1958.jpg

1958


Opening van de eerste IKEA winkel in Zweden
De eerste IKEA winkel in Älmhult biedt 6.700 vierkante meter woninginrichting. In die tijd is het de grootste meubelzaak in Scandinavië.

 

 

 

 

Een pionier was je, LARS. Nog van vóór de eerste winkel in Zweden.

 

:lol:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei Bor:

:rolleyes:Bûter, brea en griine tsiis...
Grutte Pier zou je hebben onthoofd en overboord gegooid en je schip vernietigd.:face-icon-small-shocked:

En dát kon ik nog net wel zeggen :) ... 
Maar ben ook wel heel blij dat Grutte Pier er al even niet meer is Bor. 
En weet je: ik kan me het heen en weer ergeren aan mensen die het verdommen om Nederlands te praten als
ik in 'openbaar' gezelschap ben en ze weten dat ik het Fries moeilijk versta...(ik weet dan precies hoe een vluchteling zich kan voelen hier in Nederland) ,
en tóch kan ik ook genieten van het leven hier in Friesland... geen heimwee naar de randstad... echt niet .

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik meld me droog af. Morgen om 10 uur zijn mijn dochters hier. Eerst bakje koffie en dan gaan we met auto naar station in de buurt. Eerst stukje met trein en om half 1 met trein naar Parijs. Daar zijn we om half 4 en dan naar hotel even opfrissen en dan ergens wat eten. Welterusten 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ben laat. Slaap lekker allen. Dagje waar ik veel van kan leten, maar dat niet goed voelde, gevecht tegen mezelf. Niet op drankgebied, maar op het gebied van een beetje goed voor mezelf zorgen. Te krampachtig en te veel aan het werk... en vroeger zou ik dan als beloning......

Ik zie het. Herken het. Maar soms pak ik het gewoon even niet zo handig aan, ook niet erg. Geen reden om te verdringen en te drinken. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welterusten allen. 

Probleemloos gereden. In een vloek en een zucht voorbij. Kruik in bed, brood achter de kiezen. Ik ga plat. 

Morgen zie ik wel verder. Laatste werkdag en dan weer 5 dagen vrij. 

Geen loop-tripje dit keer. Elders vier dagen klussen. Ook goed. Ook fijn. Ook zinvol. Ook belangrijk.  

 

bewerkt door Gast
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...