Spring naar bijdragen

Tesje gaat voor een gezonder leven


Tesje

Aanbevolen berichten

Welkom terug Tes. Sterk om het allebei tegelijk aan te pakken, maar wel de juiste keuze denk ik. Je mag jezelf gerust een trotse en verantwoordelijke schipper voelen die de boot bijstuurt naar meer gezondheid en een langer en leuker leven. Het zal ook veel fijner zijn voor je kids, zo'n moeder.

Ik heb nog steeds geen enkele spijt van mijn besluit om te stoppen met drinken, al weer meer dan 3 jaar geleden inmiddels. Met roken was ik daarvoor al gestopt. Ook nog steeds blij om.

Succes!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei Rosee:

Hey Tesje, welkom back, heb net je draadje gelezen. Wanneer ben je weer begonnen met roken en drinken, is het er weer langzaam ingeslopen? Knap om beide verslavingen aan te pakken! Als je toch bezig bent;) succes!

Hey, ik weet het niet meer precies , het was opeens klaar met mijn motivatie en beide zaken waren weer terug bij af..  roken en drinken gaan zo samen dat het niet anders lukt op ermee te stoppen. Roken is nu dag 9 drinken dag 3. Ik ben wel al een week heel erg geminderd met drinken. Het gaat goed behalve het slapen is een drama. Verder probeer ik zoveel mogelijk te sporten en te rusten. Ik merk op mijn werk dat ik zo gefocust ben op mijn stoppen dat de rest een beetje onbelangrijk wordt..komt vast goed. Ben jij al lang gestopt? Ik ga je even lezen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

57 minuten geleden zei Bob:

Welkom terug Tes. Sterk om het allebei tegelijk aan te pakken, maar wel de juiste keuze denk ik. Je mag jezelf gerust een trotse en verantwoordelijke schipper voelen die de boot bijstuurt naar meer gezondheid en een langer en leuker leven. Het zal ook veel fijner zijn voor je kids, zo'n moeder.

Ik heb nog steeds geen enkele spijt van mijn besluit om te stoppen met drinken, al weer meer dan 3 jaar geleden inmiddels. Met roken was ik daarvoor al gestopt. Ook nog steeds blij om.

Succes!

Hoi Bob, fijn zulke bemoedigende woorden!!  Heb jij besloten om nooit meer te drinken? Wat ervaar jij als grootste voordeel van het nuchter zijn?

En als je nog tips hebt voor een goede nachtrust houd ik me aanbevolen. Ben wel 25 x per nacht wakker..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Tesje ik ben anderhalf jaar gestopt geweest en drink sinds een maand weer heel af en toe en met mate. Weet niet zeker of ik hier goed aan doe dus ben er nog niet van overtuigd om ermee door te gaan. Met roken 1 jaar en 3 maanden gestopt. Ging ook voor mij hand in hand, maar ben eerst 4 maanden met drinken gestopt voordat ik ook met roken stopte. Heb net als jij 2 puberzoons.:)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 uur geleden zei Tesje:

Heb jij besloten om nooit meer te drinken?

Eerst besloot ik in elk geval drie maanden niet meer te drinken, maar dat had ik pakweg een jaar eerder ook al eens met succes gedaan en daarna was ik weer vrij vlot teruggevallen in mijn oude gewoontes. Ik had daarom die tweede keer al in het begin het gevoel dat ik het misschien wel langer wilde volhouden, maar ik wilde mezelf ook geen dwang opleggen. Eerst maar eens drie maanden dus, en dan evalueren en verder zien. Al voordat die drie maanden om waren besloot ik dat het me eigenlijk best goed beviel en heb ik er een jaar van gemaakt. Ik heb mezelf toen ook op het jaarpact gezet. Gedurende dat jaar merkte ik steeds meer dat het een goede wending aan mijn leven gaf. Ik heb nooit een definitief besluit voor altijd genomen, maar ik denk niet dat ik er ooit weer aan begin. Niet nodig, geen behoefte, en ook geen zin om weer terug te gaan naar hoe het was toen ik nog regelmatig dronk.

2 uur geleden zei Tesje:

Wat ervaar jij als grootste voordeel van het nuchter zijn?

Grootste voordeel: de leverwaarden zijn weer goed en mijn levensverwachting is daardoor significant gestegen. Maar er zijn ook allerlei bijkomende voordelen, zoals niet meer afhankelijk zijn van de alcohol, meer geld overhouden, meer tijd hebben waarin je nuchter en fit bent en daardoor op allerlei terreinen beter functioneert. En er is nog iets wat heel belangrijk is en min of meer direct ermee samenhangt: ik ben veel meer gaan begrijpen van wat ik voorheen met alcohol placht te verdoven en ga daar nu heel anders mee om. Wat dat laatste precies behelst kan ik niet zo even in een paar zinnen uitleggen maar ik ervaar het in elk geval als een grote winst.

2 uur geleden zei Tesje:

En als je nog tips hebt voor een goede nachtrust houd ik me aanbevolen. Ben wel 25 x per nacht wakker.

Laat maar even gebeuren de komende weken, je lichaam moet zich nog aanpassen. Geef het de tijd. Maar voor de hand liggende tips zijn: regelmaat in de dagindeling, donkere slaapkamer, geen onrustige geluiden om je heen, lekker liggen, niet te warm, voor het slapengaan al rustiger aan doen en iets ontspannends doen, zoals lezen of een spelletje. Ik wordt nu pakweg eens per uur even wakker, draai me om en slaap weer door. Dat is normaal. Je gaat je misschien ook weer meer van je dromen herinneren. Dromen zijn ook normaal, daar hoef je niet over na te blijven denken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

6 uur geleden zei Bob:

Eerst besloot ik in elk geval drie maanden niet meer te drinken, maar dat had ik pakweg een jaar eerder ook al eens met succes gedaan en daarna was ik weer vrij vlot teruggevallen in mijn oude gewoontes. Ik had daarom die tweede keer al in het begin het gevoel dat ik het misschien wel langer wilde volhouden, maar ik wilde mezelf ook geen dwang opleggen. Eerst maar eens drie maanden dus, en dan evalueren en verder zien. Al voordat die drie maanden om waren besloot ik dat het me eigenlijk best goed beviel en heb ik er een jaar van gemaakt. Ik heb mezelf toen ook op het jaarpact gezet. Gedurende dat jaar merkte ik steeds meer dat het een goede wending aan mijn leven gaf. Ik heb nooit een definitief besluit voor altijd genomen, maar ik denk niet dat ik er ooit weer aan begin. Niet nodig, geen behoefte, en ook geen zin om weer terug te gaan naar hoe het was toen ik nog regelmatig dronk.

Grootste voordeel: de leverwaarden zijn weer goed en mijn levensverwachting is daardoor significant gestegen. Maar er zijn ook allerlei bijkomende voordelen, zoals niet meer afhankelijk zijn van de alcohol, meer geld overhouden, meer tijd hebben waarin je nuchter en fit bent en daardoor op allerlei terreinen beter functioneert. En er is nog iets wat heel belangrijk is en min of meer direct ermee samenhangt: ik ben veel meer gaan begrijpen van wat ik voorheen met alcohol placht te verdoven en ga daar nu heel anders mee om. Wat dat laatste precies behelst kan ik niet zo even in een paar zinnen uitleggen maar ik ervaar het in elk geval als een grote winst.

Laat maar even gebeuren de komende weken, je lichaam moet zich nog aanpassen. Geef het de tijd. Maar voor de hand liggende tips zijn: regelmaat in de dagindeling, donkere slaapkamer, geen onrustige geluiden om je heen, lekker liggen, niet te warm, voor het slapengaan al rustiger aan doen en iets ontspannends doen, zoals lezen of een spelletje. Ik wordt nu pakweg eens per uur even wakker, draai me om en slaap weer door. Dat is normaal. Je gaat je misschien ook weer meer van je dromen herinneren. Dromen zijn ook normaal, daar hoef je niet over na te blijven denken.

Bedankt voor je uitgebreide antwoorden.  Fijn dat het goed gaat met jou, ik hoop over een tijd ook anderen zo te kunnen steunen. Voor nu is het nog dag voor dag en iedere dag tegen mezelf zeggen dat ik de alcohol niet nodig heb. Ik ben super fanatiek aan het sporten geslagen , en lees veel over meditatie en goede voeding en dat soort dingen. Nu nog goed slapen ..Ik heb nog refusal liggen ..twijfel of ik die zal nemen..ik voel me sterker als ik het op eigen kracht doe! 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

www.beslist.nl/gezond_mooi/d1036411143/Gezondheidszorg_Massage_Kussen_Acupressuur_Mat_Stress_Pijn_Acupunctuur_Spike_Yoga_Mat_Kussen_met_Zak_-_Kussen_met_mat_-_Kussen_met_mat.html?productIdentifier=00000001229397057799956080424&utm_medium=paid-search&utm_source=google-shopping&utm_campaign=Drogisterij|65557048279&device=c&network=g&gclsrc=aw.ds

acupressuurmatje helpt mij al een jaar of 8 a 9 om heerlijk te slapen. (en stimuleert ook nog de detox)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nu een paar dagen alcoholvrij. Gek hè hoe het je bezig kan houden. Ik denk er de hele dag aan , tegelijk ben ik fanatiek aan het bewegen en verder heel bewust met mijn gezondheid bezig. Dus op alle andere vlakken ook bewuste keuzes maken. Ik eet geen suiker meer bijvoorbeeld.  Ik voel me best lekker ,soms wat deprie en alleen..maar over het algemeen voel ik me sterk en zelfverzekerder dan ooit!  Slapen ging al vannacht redelijk ..Ik moest "maar" 3x plassen.

Succes aan ieder!!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

18 uur geleden zei lady jane:

www.beslist.nl/gezond_mooi/d1036411143/Gezondheidszorg_Massage_Kussen_Acupressuur_Mat_Stress_Pijn_Acupunctuur_Spike_Yoga_Mat_Kussen_met_Zak_-_Kussen_met_mat_-_Kussen_met_mat.html?productIdentifier=00000001229397057799956080424&utm_medium=paid-search&utm_source=google-shopping&utm_campaign=Drogisterij|65557048279&device=c&network=g&gclsrc=aw.ds

acupressuurmatje helpt mij al een jaar of 8 a 9 om heerlijk te slapen. (en stimuleert ook nog de detox)

@lady jane, heb jij ook een taalcursus of zo gevolgd, en zo ja, welke dan in godsnaam? 't Is géén Zweeds, voor zover ik er wat uit kan opmaken... :P

Sorry, Tesje, dat ik dit zo op jouw draadje vraag, maar lady jane is over het algemeen wel duidelijk en helpend in haar antwoorden. En misschien helpt
het jou wel, maar ik kan er geen chocola van maken in dit geval. Op haar laatste zin na, maar die kende ik al een jaar of 8 à 9.. :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

47 minuten geleden zei Kohtje:

@lady jane, heb jij ook een taalcursus of zo gevolgd, en zo ja, welke dan in godsnaam? 't Is géén Zweeds, voor zover ik er wat uit kan opmaken... :P

Sorry, Tesje, dat ik dit zo op jouw draadje vraag, maar lady jane is over het algemeen wel duidelijk en helpend in haar antwoorden. En misschien helpt
het jou wel, maar ik kan er geen chocola van maken in dit geval. Op haar laatste zin na, maar die kende ik al een jaar of 8 à 9.. :)

Zo duidelijker?

Link naar acupressuurmatje 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

soms lukt kopieren en plakken wel meteen goed Koh en zie je een blauwe link die je zo aan kunt klikken.
Nu niet dus (nu weer dikke letters zomaar uit het niets?) maar de tekst kan wel gekopieerd en geplakt worden in een
lege adresbalk. En hetzelfde matje was bij de lidl in de aanbieding voor 15,-, misschien zijn er nog een paar niet verkocht
en voor die prijs aanwezig? Met kussentje erbij zorgen ze geheid voor een goede ontspanning en/of nachtrust. zonder pillen!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dag 6. 

Wat een achtbaan van emoties. De ene dag gaat het lekker en voel ik me sterk en blij. De andere dag voel ik me alleen en zielig. De ene dag heb ik het gevoel dat ik de hele wereld aan kan en de andere dag weet ik niet meer waarom ik dit nou echt wilde. Ik slaap slecht en denk de hele dag aan niet drinken (en niet roken)  Ik ben wel trots dat ik er alweer bijna een week op het zitten.  Ik ga gewoon door!! 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Stoppen met roken en drinken tegelijk, keigoed! Ik ben bijna twee jaar geleden gestopt met roken. Dat vond ik een hele klus. Nicotine en alcohol zijn innige maatjes. Het is een heel proces dat je doormaakt. Ja, die emoties... Als het je lukt om er een beetje op een afstandje naar te kijken af en toe, maakt dat het wel makkelijker. 

Nu dus een week, die heb je mooi in de pocket.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

17 uur geleden zei Tesje:

Dag 6. 

Wat een achtbaan van emoties. De ene dag gaat het lekker en voel ik me sterk en blij. De andere dag voel ik me alleen en zielig. De ene dag heb ik het gevoel dat ik de hele wereld aan kan en de andere dag weet ik niet meer waarom ik dit nou echt wilde. Ik slaap slecht en denk de hele dag aan niet drinken (en niet roken)  Ik ben wel trots dat ik er alweer bijna een week op het zitten.  Ik ga gewoon door!! 

Ja Tes geniet er nou maar van van die emotionele rijkdom :P Gewoon doorgaan en zet maar een pot thee elke keer als je aan niet drinken denkt. Dat gaat langzaam over. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

11 uur geleden zei Gezond2019:

roken en alcohol zijn elkaars vrienden en vijanden.

Wat je omschrijft, herken ik. 

Ik stop sinds vandaag met roken. jaren gestopt, sinds een paar maanden weer begonnen. Volgens mij als vervanger voor alcohol!!!

Maar goed, zet 'm op en schrijf maar veel. Succes.

Hoe gaat dag 1 weer?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Myle hoi lief dat je dat vraagt. Ik voel me wel oké, al hoewel ik zo snel geïrriteerd ben.. mijn partner drinkt wel en dat irriteert me zó!! Hij zou ook gaan minderen maar nu het weekend is wil hij lekker drinken. Hij zei net :ik ga lekker whisky drinken en dronken worden. Dan voel ik me zó boos /alleen /verdrietig. Ik snap niet heel goed waarom .. Ik trek mezelf dan terug en denk dat ik het dan maar alleen moet doen allemaal.  Ik ben blij dat er hier mensen zijn die snappen waar je mee worstelt. Hoe is jouw dag tot nu toe? Je staat ook op het dag pact zag ik? 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik vind het rot voor je.  Het is heel jammer dat hij je (juist) niet steunt. Het gevoel om het alleen te moeten doen versterkt dat lijkt me. Kun je hem aangeven dat dit voor jou juist zo averechts werkt? 

Ik sta op het dagpact inderdaad. En ik Hou me eraan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

11 uur geleden zei Tesje:

Hoe gaat dag 1 weer?

ja, overleeft. Het is eigenlijk net zoals met alchohol. Je overleeft het, er zijn minuten dat de craving het ergst is en dat ebt weer weg. 

Mbt je man die je niet steunt. Heb je mensen die je wel kunnen steunen? Ik heb ook een man die drinkt. Toch is hij er voor me. We kunnen het er goed over hebben. Als ik het echt moeilijk heb, dan drinkt hij niet. Maar.... ik moet zeggen, ik vermijd de feestjes etc niet. Op de 1 of andere manier, gaat me dat (meestal ) goed af. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

wij zijn toch ook pas gestopt toen het kon? (en vaak jaren later dan eigenlijk nodig was?)
dat kunnen we echt niet van een ander verlangen en zouden we zelf waarschijnlijk ook
niet voor een ander hebben gekund. de enkeling van partner die het wel kan is uniek dus.
en de partners die wel steunen: standbeeldje daarvoor. maar ook dat geeft geen garantie.
omdenken dus; en zelf het goede voorbeeld blijven geven is denk ik de enige weg.
en veel hier komen, want wij hebben dezelfde keuze gemaakt op onze eigen tijd en met
een motivatie die stand kan houden mits we eraan blijven werken.

Zomergasten van gisterevond is een echte aanrader, zeker wat rookverslaving betreft.
shocking vond ik het bij tijd en wijle terwijl ik dacht er best al veel over te weten.
De fabrikanten-maffia die daarachter zit, daar gaat de film vnl over. en dan snap je ook beter waarom
het zo moeilijk is om van roken af te komen. zo blij dat ik mezelf dat bespaard heb.

de euforie is heerlijk en laat je weer trots worden op jezelf, vaak na jarenlange faalgevoelens.
we zijn sterker dan we denken en als we leren dat we niet toe hoeven te geven aan die snelle fix
dan zijn we halverwege denk ik wel eens. nu met eten nog dat leren, dat vind ik persoonlijk nog moeilijk.
 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...