Spring naar bijdragen

Pelle drinkt niet meer


Pelle2

Aanbevolen berichten

  • 3 months later...

Ik heb anderhalf jaar geen alcohol gedronken. En sinds een paar weken of af en toe wel weer. Ik heb me afgevraagd of ik dat hier moest melden. Ik denk het wel. Ik heb in mijn begintijd hier zoveel gehad aan dit forum. Ik kon mijn ei kwijt, ik kreeg respons op alles wat ik inbracht, ik kon eerlijk zijn. Ik heb mij zoveel afgevraagd toen. Hoe kan dat, nooit meer drinken. Ik weet nog dat ik een boek las (ik las elke roman over stoppen met drinken) waarin een vrouw op een feest in de kroeg op een gegeven moment toch weer een glas wijn nam....wat vond ik dat toen spannend! Het bleek toen overigens geen goed idee. In de andere boeken bleek het stoppen vooral veel op te brengen. Dat was vrij duidelijk, maar ook een beetje eng. Drinken was een belangrijk deel van mijn leven geworden en nooit meer drinken was een eng idee.

Ik heb enorm veel geleerd van de afgelopen jaren. Waarom ik ben gaan drinken, waarom ik ben blijven drinken, het stoppen met drinken, weer beginnen, 'echt' stoppen... Ik ben gescheiden, verhuisd, gestopt met mijn werk wat anders gaan doen en toch weer begonnen met wat ik deed, maar wel anders. Ik heb een nieuwe relatie, ik ben open en eerlijk... waarom ik dat niet eerder heb gedaan....! Ik durf mezelf te zijn, ook als het tegenzit. Ook als ik me onzeker voel. Ik heb echt heel veel geleerd, heel jammer dat dat niet gebeurd is toen ik 20 was, maar fijn dat het er toch van gekomen is uiteindelijk!

Die anderhalf jaar zonder alcohol was een avontuur. Ik ben daar ingevlogen, de eerste dagen, weken, maanden met behulp van dit forum. Dat was bijzonder. Eén keer heb ik een aantal forumleden toen in het echt gezien, in Scheveningen, dat heeft enorme indruk gemaakt. Vanaf het moment dat ik niet meer dronk ben ik dat langzaamaan best stoer gaan vinden. Ik durfde mijn verhaal te vertellen, ik schaamde me niet meer voor het bezopen leven dat ik eerst leefde. Ik durfde te zeggen dat ik een probleem heb met alcohol. Dat ik geen maat kan houden. Dat ik altijd maar door ga en dat ik als ik thuis kom na een feestje nog een fles wijn open trek. En dat ik dat ook deed op vrijdagmiddag als ik thuis kwam van mij werk. En op woensdag middag. En op maandagavond, zaterdagmiddag en donderdagavond....  En dat ik daarom niet meer drink, dat dat rust geeft. En dat dat gezond is, dat ik er energie van krijg. Dat ik enthousiast ben en weer zin heb in het leven!

En waarom ben ik dan toch weer gaan drinken?? Het beklemmende gevoel dat het niet mag, niet vastzitten in een keurslijf, toch nog eens aangeschoten en dronken willen worden. Het hemelse gevoel van de alcohol die langzaamaan bezit van je neemt, wat overigens uiteindelijk een ontzettende tegenvaller is. Wakker worden als je gedronken hebt ook. Ook al is het maar drie flesjes bier. Het was natuurlijk spannend om weer te gaan drinken, maar het valt eigenlijk heel erg tegen. Ik dacht, met de wijsheid die ik had verzameld de afgelopen tijd, verstandig met alcohol te kunnen zijn en zo toch het plezier ervan te kunnen ervaren. Ik weet dat ik ook zonder alcohol een fijne avond kan hebben, ik weet wat mijn triggers zijn, wanneer die de kop op steken (verveling bijvoorbeeld!), dus ik kan dat hele alcoholgebeuren inmiddels wel handelen.

Eigenlijk is dat niet zo. Maar ik wil niet meer elke dag moeizaam uit mijn bed komen omdat ik de avond ervoor te veel gezopen heb. Dus wil ik niet drinken. Maar toch, de gedachte ach, doe er maar één, en nog maar één.... ik denk dan niet: ach, laat maar, ik wil me morgen fris en fit voelen. Als ik begin, ook nu, na alles wat ik inmiddels weet, doe ik dingen waar ik een dag later spijt van heb.

Ik ga mij nog eens achter de oren krabben, wat is verstandig....ik heb wel een vermoeden nadat ik dit hier zo neer schrijf... Voor de mensen die net gestopt zijn en dit lezen: eerst stoppen! Het heeft mij heel erg opgelucht, het hoeft niet meer. Maak er een mooi avontuur van. Het is natuurlijk klote, je raakt een goede vriend kwijt, maar het is ook bijzonder. Er gaat een nieuwe wereld voor je open. Echt waar! En daarin gebeurt van alles. Af en toe even slikken, want als het lastig wordt is het niet de bedoeling dat je een biertje drinkt. En nooit meer een biertje is gewoon een eng idee. Maar gelukkig is er nog veel meer waar je blij van kan worden en waar je energie van krijgt!

Pelle

 

bewerkt door Pelle2
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Pelle het belangrijkste is dat je t spul de baas bent. Een niet-alcoholist drinkt ook wel eens een biertje maar bij "ons soort mensen" is er altijd een bijsmaak Ja daar is weinig spectaculairs aan, "valt ontzettend tegen" zoals je zelf zegt. Dat is denk ik goed dat je dat realiseert. 3 bier valt tegen, 30 bier was nog veel harder tegengevallen :D

 

bewerkt door bumperjim
Link naar opmerking
Deel via andere websites

6 uur geleden zei Pelle2:

Ik heb anderhalf jaar geen alcohol gedronken. En sinds een paar weken of af en toe wel weer. Ik heb me afgevraagd of ik dat hier moest melden.

Je had je in elk geval bij het jaarpact moeten afmelden. Daar haal ik je dus nu maar van de lijst af. Verder staat het je uiteraard vrij te doen en te laten wat je zelf belangrijk vindt, al denk ik dat het voor anderen hier wel degelijk zinnig is mee te lezen over de twijfels en gedachten van iemand die langer gestopt is en weer overweegt het af en toe los te laten.

Ik herinner me de dag in Scheveningen ook. Leuk hè, dat een persoonlijke ontmoeting toch iets extra's toevoegt aan de onderlinge band die dit forum toch al geeft.

Ik wens je veel wijsheid bij het bepalen van je verdere leefwijze op dit gebied. Misschien heb je deze fase wel nodig om te merken wat het je doet als... Zelf heb ik die twijfels ook wel eens, maar ik heb niet meer het gevoel dat ik iets niet "mag". Dat scheelt veel. Wellicht kun je dat gevoel ook kwijtraken of ombuigen. Je mag best, maar je hoeft niet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ik vind het wel grappig, JB het spul de baas zijn? Ik lees toch van niet.
Bob principes; afmelden, eerlijk zijn.
Ik neig ook naar dat laatste.
en verstand en gevoel, dat blijft een issue; na drank wel weer in andere vormen bij mij.
en zo blijft het forum altijd boeiend, en ons leerproces nooit uitgeleerd
Pelle succes met jouw pad!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei Quinn:

zit er nog steeds verheerlijken van alcohol

Dit vind ik zelf heel moeilijk. Ik ben daar ook tegenstrijdig in. Ik wil dat alcohol me niets biedt, maar het heeft me wel ontspannen (verdoofde) en leuke momenten bezorgt en ik vind wijn lekker.

ECHTER,..de voordelen wegen totaal niet op tegen de nadelen. Het heeft me veel meer ellende dan plezier gebracht. Echt veel meer. Daarom denk ik vaak aan dat gezegde over stoppen met alcohol, dat je 1 ding opgeeft voor alles, in plaats van alles voor 1 ding

bewerkt door Vocatus
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Veel herkenning in je bericht Pelle. Ook ik ben destijds na een jaar en 7 maanden weer gematigd gaan drinken. (Alhoewel ik 2 keer een uitschieter heb gehad daarna) veel geleerd over mezelf ook. Denk dat t daardoor kan nu. Aan de andere kant voelt drinken nog vaak beladen en ik denk dat dat altijd zo blijft. Het is niet meer onbevangen. Daardoor laat ik t steeds vaker aan me voorbijgaan, nu alweer 3 maanden niks. Stel mezelf dezelfde vragen als jij. (Doe ik hier goed aan of helemaal kappen?) Zolang je maar eerlijk bent to jezelf denk ik. Als het weer de verkeerde kant opgaat weet je genoeg. Misschien dat je het nu wel kan, dat gematigd drinken, de vraag is of je het wilt. Ik volg je graag en hoop dat je weer wat vaker hier bent! Ook ik vond de meeting in Schevening heel bijzonder, staat nog goed in mn geheugen geprent. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dan Pelle. Fijn je te lezen. 

Ik kan soms wel eens verlangen de laatste tijd... maar heb voor mezelf een lekkere 0,0 ipa gekocht en dat volstaat volkomen merk ik! Ik had behoefte aan ‘ook iets lekkers en speciaals ‘....

Ik weet dat ik het niet kan. 1 leidt tot veel bij mij. Net als chocola en ijs. Maar dat sta ik mezelf af en toe toe. Om iets te mogen denk ik nu. 


Ik word daar ook niet leuker van, maar doe geen dingen waar ik spijt van heb en verlies mijn heldere hoofd niet. Dat is me veel waard. 
 

Bij jou vraag ik me altijd af: wat voegt het voor jou toe? Of is dat gevoel van weer even proberen en dan weten hoe het was, weer genoeg? 
 

Ga goed!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...