Spring naar bijdragen

Voorstellen Rob/ afbouwen clonazepam (Rivotril).


ditbenik

Aanbevolen berichten

Beste allen,

Ik ben Rob, 55 jaar oud en ben clonazepam (Rivotril) aan het afbouwen en ben daar een maand of drie geleden mee begonnen. Rivotril 0,5 mg. (eerst 1x daags en later 2x daags) was ruim 10 jaar geleden voorgeschreven vanuit de pijnpoli als pijnbestrijder omdat het spierverslappend werkt)), samen met de opiaten Fentanyl 12 en Oxynorm drank 10 mg./ ml. 1-6 ml. per dag. Het was voor mij de ideale combinatie om pijn redelijk leefbaar te krijgen. In januari 2014 kreeg ik tot 3x een sterke ingeving om te stoppen met de opiaten (Fentanyl en Oxynorm dus) vanwege de bijwerkingen en heb dat vervolgens CT gedaan. Het is werkelijk een hel geweest, 3 dagen lang maar toen was ik er ook doorheen. Door deze ervaring dacht ik dat het afbouwen van clonazepam een stuk gemakkelijker zou zijn omdat ik altijd gehoord had dat het stoppen met opiaten het moeilijkst is van alle medicijnen. Inmiddels heb ik kunnen ervaren dat het afbouwen van clonazepam in geen verhouding staat in vergelijking met het CT stoppen van opiaten. Clonazepam afbouwen (dus nog geen eens (CT) stoppen)) is vele vele malen erger. Mijn afbouw begon dus drie maanden geleden en toen gebruikte ik er 2 van 0.5 mg. vooral in de avond. Vervolgens heb ik dat geleidelijk af afgebouwd naar 1 x 0,5 mg. per dag waarbij ik diverse keren 1 of 2 dagen zonder kon. Daarna nam ik zo nu en dan slechts 1/2 tablet van 0,5 mg. Van dit afbouwen heb ik geen bijwerkingen gehad. Sterker nog; ik voelde mij er een stuk beter onder. Vandaag twee weken geleden besloot ik om het helemaal te stoppen omdat ik nog 'slechts' 1 x 0,5 mg. en geregeld alleen 1/2 x 0,5 mg. gebruikte. De eerste twee dagen was redelijk goed te doen maar vanaf de 3e dag ging het licht uit. Werkelijk vreselijk waar ik in terecht kwam. Van de een op de andere dag kreeg ik zo'n 25 enorm uiteenlopende klachten. Ik heb dat vervolgens 3 dagen volgehouden en toen rade een collega van mijn huisarts aan om toch maar weer 1/2 x 0,5 mg. te gaan gebruiken. Dat heb ik gedaan maar de klachten gingen niet weg en daarnaast ging clonazepam tegen mij werken. Vervolgens ben ik op onderzoek op internet gegaan en kwam vrij snel dit fantastische forum tegen. Ik las daar over de Ashtonmethode, heb dat helemaal doorgespit en vervolgens naar mijn huisarts en naar mijn hoofdbehandelaar (internist- endocrynoloog) gestuurd. Zij staan er allebei volledig achter dat ik het op de Asthon manier doe. Gelukkig dat ik een ieder geval artsen heb die mij ondersteunen en achter mij staan. Van de vele ervaringsdeskundigen op dit forum begrijp ik dat het een lange en moeilijke weg is. Maar samen staan we sterk!  Als ik hier doorheen ben dan wil ik gaan pleiten dat dit medicijn verboden gaat worden. Maar dat is voor later. 

 

-------

Clonazepam clonazepam Rivotril rivotril benzodiazepines benzodiazepinen ontwenningsverschijnselen onttrekkingsverschijnselen verslaving gewenning bijwerking bijwerkingen ontwenning afbouwen Ashton 

bewerkt door ditbenik
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Rob, dank je wel voor de bijdrage op dit forum. Ik kom hier nog maar zelden want ooit moet het een keer klaar zijn. Je hebt denk ik mijn verhaal en gevecht met Rivotril/ Clonazepam wel gelezen. Ik ben blij voor jou dat je artsen hebt getroffen die je ondersteunen en achter je staan.

Clonazepam is een duivels medicijn. Goed dat je de Ashton Methode volgt, dat is toch echt wel zo'n beetje de enige die gebaseerd is op een enorme ervaring met de benzodiazepines. 

Je schrijft dat je op enig moment wel 25 soorten klachten hebt ervaren. Dat herken ik natuurlijk gelijk. Als ik terugdenk aan de tijd dat ik aan het afbouwen was en de tijd die het duurde voordat ik me eindelijk beter ging voelen, dan kan ik het niet anders als de hel beschrijven. Kun je beschrijven welke klachten je hebt ervaren?

Het enige dat ik je kan meegeven is dat je echt geduld moet hebben en gewoon ruim de tijd nemen. Ga je te snel dan krijgt je hele zenuwstelsel een enorme dreun.En dan ben je uiteindelijk nog langer bezig met herstel.

Misschien kun je mijn verhaal nog eens teruglezen. Ik vond het erg lastig om tijdens de afbouw de juiste dosis te vinden. Ik had zwarte kleine en fijnkorrelige schuurpapiertjes naast m;n bed liggen. 1 schuurpapiertje per dag. En dan kraste ik met het pilletje witte lijntjes. Om de 3 dagen meer lijntjes op het papiertje. Op die manier heb ik het ook langzaam afgebouwd.

Volgens de Ashton methode schakel je op enig moment over op Diazepam. Dat was voor mij geen prettige omschakeling. Ik werd echt vreselijk beroerd van Valium. Ik denk achteraf dat Diazepam een heel andere werking heeft dan Clonazepam, überhaupt is de halfwaardetijd al flink verschillend. Clonazepam heeft een veel kortere halfwaardetijd. Ik liep van de Diazepam echt als een zombie rond overdag. Het was zelfs de reden dat ik toen het laatste stukje van de afbouw veel te hard ben gegaan, en daardoor kreeg mijn systeem zo'n dreun waardoor herstel zo ongeveer 2 jaar heeft geduurd. 

Verder adviseer ik je om als je een partner hebt, deze de verhalen hier te laten lezen. En wellicht ook die op benzobuddies.org. Zeker als je depressief wordt na het stoppen.

Uiteindelijk heeft mijn herstel 2 jaar geduurd. Natuurlijk niet 2 jaar lang even heftig, maar er bleven met enige regelmaat toch wel klachten opspelen. Ik heb veel geschreven hier over de zogenaamde "waves" en "windows". Tijdens de waves verkeerde ik een razende en levensgevaarlijke paniek in m'n hoofd.De tussenpozen werden uiteindelijk steeds groter en zijn nu helemaal verdwenen.

Het enige dat is overgebleven is een enorme hoogtevrees. Maar daar is verder in ons platte landje prima mee te leven. Ik had daar vroeger echt nooit last van.

Ik wens je heel veel sterkte met de afbouw en nogmaals, neem echt de tijd ervoor!

 

_________________________________________________________________________________________________________________________________________

Tenslotte, als je op dit moment in Google Clonazepam intikt, staat mijn verhaal op de eerste pagina. Ik weet een klein beetje hoe Google werkt, dus ik tik weer enkele woorden in hieronder zodat het wellicht nog hoger komt en dan kunnen nog meer mensen het lezen.

Clonazepam clonazepam Rivotril rivotril benzodiazepines benzodiazepinen ontwenningsverschijnselen onttrekkingsverschijnselen verslaving gewenning bijwerking bijwerkingen ontwenning afbouwen Ashton 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ha Gaba,

Dank je voor je reactie! 

Ik heb inderdaad jou verhaal gelezen en de vele reactie's daarop. Zodoende kwam ik bij de link die naar de Asthon methode verwijst en tevens begreep ik door jou verhaal, de reacties en uit het Asthon document dat mijn afbouwschema helemaal niet goed was omdat ik dus over had moeten stappen naar diazepam.

De klachten die ik vanaf de 3e dag kreeg zijn: darmkrampen, diarree, winderigheid, steeds sterker wordende misselijkheid, hartkloppingen, keelpijn, dikke laag wit tongbeslag en stagnatie van speekselproductie (waardoor ik slikproblemen kreeg), schokjes, ongecontroleerde bewegingen, het gevoel dat er op verschillende plekken op mijn lichaam een beestje kruipt, erge duizeligheid (die de laatste twee dagen extreme vormen aanneemt), onwerkelijk gevoel, er niet bij zijn, door de war, zweten, trillen, warm en dan weer koud etc., het gevoel dat mijn huid en de binnenkant van mijn mond en tong in de brand staat, metaalsmaak, niet kunnen slapen, pijn in mijn romp, steken, steeds sterker wordend krachtverlies in mijn benen, pijnlijke knokkels, erg veel plassen, tinteling in tong en samentrekkingen rondom mijn mond waardoor spreken af en toe geheel niet mogelijk is.

De hoeveelheid klachten is nu al een paar dagen minder maar de klachten die ik nog heb worden bijna allemaal erger.. Het gaat vooral om ritmestoornissen, darmproblemen, duizeligheid, krachtverlies in mijn benen (loop zwabberend), misselijkheid, keelklachten en de samentrekkingen rondom mijn mond. Het lijkt juist de plekken in mijn lichaam te pakken waar ik (aangeboren) ziektes op heb of die gevoelig/ vatbaar zijn : hart, darmen, evenwichtsorgaan, keel en spieren. Volgens mij las ik in het Asthon document dat het juist de zwakke plekken pakt dus dat gaat in mijn geval op. Verder heb ik sinds vandaag een klacht die mij zorgen baart en die moeilijk te omschrijven is. Er gebeurt iets in mijn hoofd waardoor ik vandaag al een paar keer bijna wegraakte.

Het staat mij bij dat ik eerder in mijn leven een keer 10 mg. diazepam heb gehad waarbij ik erg beroerd ben geworden. Zodoende wil ik proberen om de dosis clonazepam zo laag mogelijk te krijgen. Ik zit nu op 1x per dag 1/4 tablet van 0,5 mg. oftewel 0,125 mg. Omdat het precies doorsnijden van een half tablet niet echt goed gaat heb ik mijn huisarts gevraagd of ze clonazepam druppels voor wil schrijven en dat heeft ze gedaan. Dan kan ik daarvan 1 druppel per dag nemen en dat moet dan precies 0,125 mg. zijn. Vervolgens wil ik dat op een gegeven moment halveren en daarna naar een tijd dat weer halveren op de volgende manier: als ik 1 druppel in een glas met water doe en de helft van het glas water op drink krijg ik volgens mij 1/2 x 0,125 mg. binnen tenzij mijn beredenatie niet klopt. Mocht het wel kloppen dan kan ik over een tijd hetzelfde weer doen en dan 1/4 van het glas water opdrinken etc. Op deze manier wil ik proberen om tot een hele kleine dosis clonazepam te komen in de hoop dat ik helemaal niet meer over hoef te stappen op diazepam of anders op een hele lage dosis daarvan.

Wat mij niet duidelijk is: hoe lang moet ik nu op de dosis van 0,125 mg. blijven? En hoe lang op de dosis als ik 0,125 gehalveerd heb etc.? Nu wijk ik dus af van de Asthon methode omdat ik dus het liefst helemaal geen diazepam wil of anders heel laag in wil stappen op diazepam (b.v. 2 mg.) en dat dan af wil bouwen volgens de Asthon methode. Kan het uberhaubt op de manier die ik wil?

Weet jij misschien een oplossing tegen de misselijkheid? Alle reguliere medicijnen (primperan, metoclopramide en Zofran) mag ik niet gebruiken vanwege bijwerkingen en gevaarlijke interactie's met een ander medicijn wat ik gebruik.

Op internet vond ik een flyer van de pijnpoli van een academische ziekenhuis die een afbouwschema van zes weken heeft uitgaande van 40 mg. diazepam. Echt ongelofelijk! Volgens mij is dat vooral gebaseerd op natte vinger werk.

Groet,

Rob

 

 

bewerkt door ditbenik
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dag allen,

In het Asthon document had ik volgens mij gelezen dat alle klachten die je kan krijgen niet gevaarlijk zijn. Is daarvan uitgegaan van gezonde mensen? Ik ben bepaald niet gezond, heb diverse (aangeboren) ziektes en kan dus minder hebben. Heeft er iemand kunnen ervaren dat het ook helemaal mis kan gaan?

Groet,

Rob

bewerkt door ditbenik
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welkom, Rob. Wat een verhaal!

Ik sluit me wat Clonazepam betreft volledig bij je aan, het zou verboden moeten worden. Alle zoektochten op Clonazepam, Klonopin en Rivotril leveren horrorverhalen op. Clonazepam is de opperduivel onder de toch al demonische benzo's.

Heb zelf 3 weken Clonazepam gehad en bij de 1e afbouw ging het al mis en belandde ik zelfs in het ziekenhuis. Daar stabiliseerde ik op Lorazepam, wat ik nu aan het afbouwen ben. 

Wat ik weet is dat de vele klachten die je kunt krijgen (heb ik bij afbouwen Lorazepam ook, maar gelukkig wel in mindere mate) op zich geen kwaad kunnen. De klachten kunnen an sich ook geen kwaad bij mensen met (aangeboren) ziektes, maar in hoeverre dat de algemene conditie dan ernstiger schaadt zal van de persoon in kwestie afhangen. 

Alle sterkte gewenst! 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ha Cyclad,

Bedankt voor je reactie.

Welke dosis clonazepam had jij toen je begon met afbouwen? En welke klachten had je waarvoor je naar het ziekenhuis moest? 

Is lorazepam beter om op over te stappen dan diazepam of is lorazepam een zelfde soort medicijn als clonazepam en moet je dus later overstappen op diazepam?

Jij ook heel veel sterkte!

Groet,

Rob

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ha Rob,

Ik had 2 maal daags 0,5 mg Clonazepam voor een angststoornis. Ik mocht na het ongeveer 3 weken het geslikt te hebben terug naar 0,5 mg per dag en na 2 dagen ging het fout: lichaam sloeg op tilt, enorme angst daardoor en spieren die alle medewerking weigerden. In het ziekenhuis helemaal onderzocht, niets aan de hand. Werd daar wel door een psychiater opgevangen en behandeld  en hij verving de Clonazepam in Lorazepam. Dat heb ik  6 weken geslikt en ben daarna heel langzaam gaan afbouwen. De Lorazepam is qua afbouwen ook niet mals, maar in mijn geval veel beter te doen dan Clonazepam. 

Het is beter over te stappen naar Diazepam, omdat Diazepam langwerkend is en langer in je lichaam blijft. Lorazepam is relatief kortwerkend en daarom minder geschikt als afbouwalternatief.

 

groet, Ad

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hi Rob,

Clonazepam is een zware, ik zelf bouw Lorazepam af, 3 maal een poging gedaan om met Diazepam af te bouwen, je moet het kunnen. Het werkt veel langer en is veel minder potent, je hebt minder pieken en dalen met Diazepam. Lorazepam werkt ook sterker op het angstcentrum en Clonazepam doet nog wat meer, maar is door de 'weinig mg' lastig af te bouwen. Als je echt lager komt is het handig om een weegschaaltje aan te schaffen, als je af gaat bouwen met Diazepam of Lorazepam.

Heel veel sterkte!

bewerkt door Anoniem48
foutje
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Beste beste Rob @ditbenik

helaas welkom, maar wel een warm welkom. Om dit te doen hebben we lekaar hard nodig. Je dosis van 0.125 lijkt weinig maar de beste afbouw is micro afbouw. Dit doe je door je dosis dagelijks met een minimale hoeveelheid af te bouwen. In jou gval zou dat bijvoorbeeld 0.001 per dag zijn. Dan ben je in 125 dagen op 0. Op die manier krijgt je lichaam geen dreun en heeft steeds een beetje tijd aan te passen. Het is de methode waar de meeste mensen het minste last van hebben. Het minste, niet geen.... Hopelijk is de afbouw dan dragelijker dan wat je nu ervaart. Die dreun heb ik zelf ook gehad en kon ik ook niet meer lopen en heb drie weken over gedaan weer een beetje op een mens te lijken en niet een lijk op de bank. Benzobuddies heeft mensen die je kunnen helpen hoe je dat moet doen. Als je engels niet echt geweldig is kan ik kijken of ik je kan helpen dit uit te zoeken. 

Ik denk eerlijk gezegd dat je niet te veel moet nadenken over je klachten. Ze zullen na de afbouw geleidelijk verdwijnen. Maar als je zelf al voor de benzos aan iets leed dan weet je dat dat echt iets is. De rest van na benzo gebruik kan je nu bijna niet serieus onderzoeken. Als je je zorgen maakt kan je altijd een onderzoek aanvragen met de huisarts. Voor de huisarts ook chapeau trouwens. Fijn dat er iemand is die wil meedenken. Dat hebben we allemaal zo hard nodig. Als ie echt goed blijkt te zijn door je proces heen dan zou het fijn zijn als deze arts mee zou denken hoe dit  voortaan voorkomen kan worden. Want mijn hemel wat een lijden..... Niet normaal. Echt erger dan dit kan het niet worden. Onze lichamen zijn onze martelkamers geworden.

we zitten vaak bij elkaar in gesprekken waar we elkaar vaker begroeten/ ontmoeten. Voel je vrij je aan te sluiten in elk levend topic of waar benzo ontwenners zich ook maar ophouden. Samen sta je sterker.... 

 

bewerkt door Kannietmeer
Link naar opmerking
Deel via andere websites

4 uur geleden zei Cyclad58:

Ha Rob,

Ik had 2 maal daags 0,5 mg Clonazepam voor een angststoornis. Ik mocht na het ongeveer 3 weken het geslikt te hebben terug naar 0,5 mg per dag en na 2 dagen ging het fout: lichaam sloeg op tilt, enorme angst daardoor en spieren die alle medewerking weigerden. In het ziekenhuis helemaal onderzocht, niets aan de hand. Werd daar wel door een psychiater opgevangen en behandeld  en hij verving de Clonazepam in Lorazepam. Dat heb ik  6 weken geslikt en ben daarna heel langzaam gaan afbouwen. De Lorazepam is qua afbouwen ook niet mals, maar in mijn geval veel beter te doen dan Clonazepam. 

Het is beter over te stappen naar Diazepam, omdat Diazepam langwerkend is en langer in je lichaam blijft. Lorazepam is relatief kortwerkend en daarom minder geschikt als afbouwalternatief.

 

groet, Ad

Ha Ad,

Ik schrik er een beetje van dat clonazepam na slechts 3 weken gebruik al zo'n heftige reactie kan veroorzaken bij het halveren van de dosis. Die twee dagen vind ik wel opvallend want dat had ik ook. Komt dat misschien doordat de halveringstijd van clonazepam 50 uur is? Dat zou dan kunnen verklaren waarom het na twee dagen mis ging.

Groet,

Rob

Link naar opmerking
Deel via andere websites

3 minuten geleden zei ditbenik:

Ha Ad,

Ik schrik er een beetje van dat clonazepam na slechts 3 weken gebruik al zo'n heftige reactie kan veroorzaken bij het halveren van de dosis. Die twee dagen vind ik wel opvallend want dat had ik ook. Komt dat misschien doordat de halveringstijd van clonazepam 50 uur is? Dat zou dan kunnen verklaren waarom het na twee dagen mis ging.

Groet,

Rob

Dat zie je goed. Heeft met de halfwaarde tijd te maken. En inderdaad..... Het is serieuze heftige shit. Met benzos kan je zomaar ineens heel erg de sigaar zijn.... Gemene rotzooi

Link naar opmerking
Deel via andere websites

11 minuten geleden zei Kannietmeer:

Beste beste Rob @ditbenik

helaas welkom, maar wel een warm welkom. Om dit te doen hebben we lekaar hard nodig. Je dosis van 0.125 lijkt weinig maar de beste afbouw is micro afbouw. Dit doe je door je dosis dagelijks met een minimale hoeveelheid af te bouwen. In jou gval zou dat bijvoorbeeld 0.001 per dag zijn. Dan ben je in 125 dagen op 0. Op die manier krijgt je lichaam geen dreun en heeft steeds een beetje tijd aan te passen. Het is de methode waar de meeste mensen het minste last van hebben. Het minste, niet geen.... Hopelijk is de afbouw dan dragelijker dan wat je nu ervaart. Die dreun heb ik zelf ook gehad en kon ik ook niet meer lopen en heb drie weken over gedaan weer een beetje op een mens te lijken en niet een lijk op de bank. Benzobuddies heeft mensen die je kunnen helpen hoe je dat moet doen. Als je engels niet echt geweldig is kan ik kijken of ik je kan helpen dit uit te zoeken. 

Ik denk eerlijk gezegd dat je niet te veel moet nadenken over je klachten. Ze zullen na de afbouw geleidelijk verdwijnen. Maar als je zelf al voor de benzos aan iets leed dan weet je dat dat echt iets is. De rest van na benzo gebruik kan je nu bijna niet serieus onderzoeken. Als je je zorgen maakt kan je altijd een onderzoek aanvragen met de huisarts. Voor de huisarts ook chapeau trouwens. Fijn dat er iemand is die wil meedenken. Dat hebben we allemaal zo hard nodig. Als ie echt goed blijkt te zijn door je proces heen dan zou het fijn zijn als deze arts mee zou denken hoe dit  voortaan voorkomen kan worden. Want mijn hemel wat een lijden..... Niet normaal. Echt erger dan dit kan het niet worden. Onze lichamen zijn onze martelkamers geworden.

we zitten vaak bij elkaar in gesprekken waar we elkaar vaker begroeten/ ontmoeten. Voel je vrij je aan te sluiten in elk levend topic of waar benzo ontwenners zich ook maar ophouden. Samen sta je sterker.... 

 

Ha Kannietmeer,

Dank je voor je warme welkom.

Hoe kan ik aan 0,001 mg. clonazepam komen? Is dat te maken door een tablet van 0,5 mg. te verpulveren? Dan moet ik natuurlijk ook een weegschaaltje op de kop zien te tikken die zo nauwkeurig kan meten. 

Tof dat je je hulp aan wilt bieden voor het geval mijn Engels niet echt geweldig is. Mijn Engels is redelijk dus eerst wil ik het zelf proberen maar mocht het me toch niet lukken dan hoor je van me.

Inderdaad chapeau voor mijn huisarts.

Dank je voor je uitnodiging om me aan te sluiten bij een levend topic. Dat ga ik zeker binnenkort doen.

Hartelijke groet,

Rob

Link naar opmerking
Deel via andere websites

9 uur geleden zei ditbenik:

Ha Kannietmeer,

Dank je voor je warme welkom.

Hoe kan ik aan 0,001 mg. clonazepam komen? Is dat te maken door een tablet van 0,5 mg. te verpulveren? Dan moet ik natuurlijk ook een weegschaaltje op de kop zien te tikken die zo nauwkeurig kan meten. 

Tof dat je je hulp aan wilt bieden voor het geval mijn Engels niet echt geweldig is. Mijn Engels is redelijk dus eerst wil ik het zelf proberen maar mocht het me toch niet lukken dan hoor je van me.

Inderdaad chapeau voor mijn huisarts.

Dank je voor je uitnodiging om me aan te sluiten bij een levend topic. Dat ga ik zeker binnenkort doen.

Hartelijke groet,

Rob

Ik heb een weegschaaltje op internet gevonden die per 0,001 mg. kan meten. Daarmee is het dus mogelijk om clonazepam tot een heel laag minimum te verlagen waardoor ik waarschijnlijk niet meer over hoef te stappen op diazepam. Dat zou heel mooi zijn. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • ditbenik changed the title to Voorstellen Rob/ afbouwen clonazepam (Rivotril).
Op 4-11-2017 om 21:02 zei ditbenik:

Op internet vond ik een flyer van de pijnpoli van een academische ziekenhuis die een afbouwschema van zes weken heeft uitgaande van 40 mg. diazepam. Echt ongelofelijk! Volgens mij is dat vooral gebaseerd op natte vinger werk.

Hi Rob, ik denk dat ze uitgaan van de mensen die er niet half dood aan gaan als ze verlagen. Geen idee met welke klachten de mensen weglopen na de detox. Ik werd afgewezen voor hulp omdat ze alleen mensen met een hoge dosis helpen. Achteraf maar goed denk ik ....

13 uur geleden zei ditbenik:

Hoe kan ik aan 0,001 mg. clonazepam komen? Is dat te maken door een tablet van 0,5 mg. te verpulveren? Dan moet ik natuurlijk ook een weegschaaltje op de kop zien te tikken die zo nauwkeurig kan meten.

Ze doen het meestal door een oplossing te maken en daar dan met een pipet wat af te halen en zo op een dosis te komen. Kan mogelijk in water of in olie of in melk... dat moet je even uitzoeken. (Je kan hiervoor ook proberen of je bereiding kan krijgen van je apotheek. Meestal is dit niet langer dan twee weken houdbaar. En de apotheek vinden die dit kan is best lastig, en dan moeten ze het nog begrijpen en de juiste vloeistof vinden waarmee het medicijn echt oplost.)

http://www.cinderella-tx.org/nl/

Als je het kan betalen kan je via deze organisatie een taperingstrip kopen die je kan helpen om te minderen. Maar naar mijn mening kan je beter minder snel gaan dan wat zij aanbieden. De enige organisatie in Nederland die meedenkt met ons trouwens.

bewerkt door Kannietmeer
Link naar opmerking
Deel via andere websites

21 uur geleden zei Kannietmeer:

Hi Rob, ik denk dat ze uitgaan van de mensen die er niet half dood aan gaan als ze verlagen. Geen idee met welke klachten de mensen weglopen na de detox. Ik werd afgewezen voor hulp omdat ze alleen mensen met een hoge dosis helpen. Achteraf maar goed denk ik ....

Ze doen het meestal door een oplossing te maken en daar dan met een pipet wat af te halen en zo op een dosis te komen. Kan mogelijk in water of in olie of in melk... dat moet je even uitzoeken. (Je kan hiervoor ook proberen of je bereiding kan krijgen van je apotheek. Meestal is dit niet langer dan twee weken houdbaar. En de apotheek vinden die dit kan is best lastig, en dan moeten ze het nog begrijpen en de juiste vloeistof vinden waarmee het medicijn echt oplost.)

http://www.cinderella-tx.org/nl/

Als je het kan betalen kan je via deze organisatie een taperingstrip kopen die je kan helpen om te minderen. Maar naar mijn mening kan je beter minder snel gaan dan wat zij aanbieden. De enige organisatie in Nederland die meedenkt met ons trouwens.

Ha Kannietmeer,

Dat is achteraf gezien maar goed dat ze je niet wilde helpen alhoewel ik mij voor kan stellen dat je er toen wel van baalde dat ze je niet wilde helpen.

Mijn huisarts -die het helemaal met mij eens is hoe ik clonazepam af wil bouwen- heeft clonazepam druppels voorgeschreven. Mijn apotheek gaat ook mee in mijn afbouwschema en zijn ingegaan op mijn volgende idee: 1 druppel (die ongeveer 0,125 mg. clonazepam bevat) in een vaste hoeveelheid water doen. Als ik dan precies de helft van dat water drink dan krijg ik 1/2 x 0,125 mg. binnen. Als ik 1/4 van dat water op drink dan krijg ik 1/4 x 0,125 mg. binnen etc. De apotheek gaf aan dat ze dat een heel goed idee vinden.

Ik heb mijn apotheek ook gevraagd of er misschien pipetjes bestaan die een kleinere druppel maken maar dat raadde ze mij af omdat die pipetjes niet echt nauwkeurig zijn.

Mocht het mij op deze manier niet gaan lukken dan kan ik altijd nog verder gaan met de clonazepam tabletjes, die verpulveren en vervolgens met het weegschaaltje de juiste hoeveelheid afwegen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Klopt Rob, achteraf kan iedereen afraden naar zo'n kliniek te gaan. Toch zijn er mensen die er blij mee zijn. Ze slapen 20 dagen niet, zijn doodziek voor even en daarna klaar. Zo heeft iemand hier een keer zijn verhaal gedeeld, ergens te vinden in één van de actieve topics. Maar dat was een medicijn misbruikend persoon en niet iemand van wie het lichaam een ontwenningssyndroom/probleem had. Er zijn dus ook mensen die op die manier afbouwen overleven. Anderen zullen hun klachten niet aan de medicatie wijten en eindigen bij de cardioloog en neuroloog, zonder antwoorden of kloppende diagnoses.

Ik hoop dat je afbouwmethode voor je werkt, maar wees voorzichtig. Misschien dat halveren iets te gortig is. Als je het via de Ashton Methode gaat doen, ben ik wel benieuwd hoe je lichaam reageert. Trapsgewijs afbouwen namelijk zwaarder voor het lichaam dan tapsgewijs. Wanneer wil je er mee beginnen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vanavond wil ik gaan starten met de vloeibare clonazepam omdat dat preciezer is dan 1/4 tabletje clonazepam (het lukt me namelijk niet goed om daar precies 1/4 van te krijgen. Ik blijf dan op die dosis (1 druppel per dag (0,125 mg. dus)) totdat  mijn lichaam bijgekomen is van de gebeurtenissen van de afgelopen 2.5 week. Pas als ik weer redelijk op kracht ben gekomen wil ik het met het glas water gaan proberen. Je hebt natuurlijk wel een punt: halveren is misschien te gortig. Dat bracht mij op het idee om op een glas b.v. 16 streepjes te gaan zetten zodat ik per 1/16 af kan gaan bouwen ipv te gaan halveren. Mocht dit toch niet goed werken dan ga ik het met een verpulverd tabletje en het weegschaaltje doen.

Is het trouwens gebruikelijk dat de klachten per dag enorm kunnen verschillen?

Groet,

Rob

Link naar opmerking
Deel via andere websites

4 uur geleden zei ditbenik:

 

Is het trouwens gebruikelijk dat de klachten per dag enorm kunnen verschillen?

Groet,

Rob

Ja, absoluut.

 

Ik ben Lorazepam aan het afbouwen (nog 0,1 mg te gaan) en had een prima weekend, een vreselijk slechte maandag en een veel betere dinsdag. Zeg het maar. Ik kan er geen touw aan vast knopen, het moet de enorme grilligheid van de benzo ontwenning zijn. Elke dag weer een verrassing, zowel positief als negatief. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja Rob, de klachten in de afbouw en daarna kunnen inderdaad elke dag weer anders zijn. Ik heb ze misschien wel zo'n beetje allemaal gehad. Elke keer als er weer iets raars was zocht ik het op bij Benzobuddies en daar kwam ik de klacht vaak meerdere keren tegen. Zo heb ik tandpijn gehad. Niet in het tandvlees maar echt de tand deed pijn.Dat lijkt onmogelijk maar toch gebeurde het. 

Ik heb ook een tijdje flinke pijn in het kraakbeen van m'n knie gehad. Daarvoor ook een MRI scan gehad in het ziekenhuis. Daar zag de orthopeed een kleine afwijking op het kraakbeen zitten. Hij kon zich niet voorstellen dat het zo'n pijn deed maar wilde gaan opereren. Omdat ik nog in de afbouw zat van de Rivotril durfde ik geen ruggenprik of narcose aan vanwege de chemische onbalans in mijn hoofd en lijf op dat moment. Vreemde is dat de pijn een paar weken daarna langzaam verdween. Ook deze klacht kwam ik veelvuldig tegen op benzobuddies.org

Maar er is een heel scala van de meest gekke dingen die je kunt meemaken tijdens de afbouw. Wees gerust, ze gaan allemaal uiteindelijk weg die klachten. Wat natuurlijk niet wil zeggen dat je niet alert moet blijven en naar de huisarts gaat als klachten blijven aanhouden.

Bij iedereen is het weer anders, zo had ik het meeste last van de dwanggedachten en de depressie die er volgde na de stop. Anderen alleen lichamelijke klachten.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...
Op 7-11-2017 om 23:30 zei Gaba:

Ja Rob, de klachten in de afbouw en daarna kunnen inderdaad elke dag weer anders zijn. Ik heb ze misschien wel zo'n beetje allemaal gehad. Elke keer als er weer iets raars was zocht ik het op bij Benzobuddies en daar kwam ik de klacht vaak meerdere keren tegen. Zo heb ik tandpijn gehad. Niet in het tandvlees maar echt de tand deed pijn.Dat lijkt onmogelijk maar toch gebeurde het. 

Ik heb ook een tijdje flinke pijn in het kraakbeen van m'n knie gehad. Daarvoor ook een MRI scan gehad in het ziekenhuis. Daar zag de orthopeed een kleine afwijking op het kraakbeen zitten. Hij kon zich niet voorstellen dat het zo'n pijn deed maar wilde gaan opereren. Omdat ik nog in de afbouw zat van de Rivotril durfde ik geen ruggenprik of narcose aan vanwege de chemische onbalans in mijn hoofd en lijf op dat moment. Vreemde is dat de pijn een paar weken daarna langzaam verdween. Ook deze klacht kwam ik veelvuldig tegen op benzobuddies.org

Maar er is een heel scala van de meest gekke dingen die je kunt meemaken tijdens de afbouw. Wees gerust, ze gaan allemaal uiteindelijk weg die klachten. Wat natuurlijk niet wil zeggen dat je niet alert moet blijven en naar de huisarts gaat als klachten blijven aanhouden.

Bij iedereen is het weer anders, zo had ik het meeste last van de dwanggedachten en de depressie die er volgde na de stop. Anderen alleen lichamelijke klachten.

 

Ha Gaba, het heeft even geduurd voor dit bericht van mij komt maar dat heeft alles te maken met heel het afbouwproces. Ik kan er inmiddels over mee praten: het lijkt wel of ik bijna alle klachten heb gehad die een mens kan overkomen. Pijn in een tand of in kraakbeen in mijn knie zoals jij heb ik gelukkig nog niet gehad. Het is inmiddels zo erg dat ik het thuis niet meer red en dat ondanks dat ik een zeer uitgebreide indicatie voor verpleging en verzorging heb (dat had ik al jaren). Zodoende vandaag opgenomen in een verpleeghuis waar ik 24 uurs zorg heb. Wel zo fijn. Eergisteravond heb ik de stap gemaakt van 0.125 mg. clonazepam naar 0.094 mg. en zoals verwacht begin ik daar nu een duidelijke reactie op te krijgen. Ik kan de klok er haast gelijk op zetten: na ietsje afbouwen wordt het vanaf de eind 2e dag/ 3e dag erg heftig met de klachten. Dat heeft vast met de halfwaardetijd van 50 uur te maken. Het lijkt allemaal wel een gebed zonder eind maar met de zorg hier in het verpleeghuis gaat het waarschijnlijk wel lukken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

18 minuten geleden zei Kannietmeer:

Hoe heb je die stap gemaakt Rob?  van 0.125 naar 0.094 lijkt lastig..hebben ze dat voor je gedaan? Of zelf ?

Ik heb een weegschaaltje gekocht die nauwkeurig kan meten en via een instelling op het weegschaaltje kan ik met absolute waardes werken en als ik daar dan vervolgens een berekening op los laat kan ik op waardes komen van drie cijfers achter de komma (het is een beetje lastig uit te leggen hoe ik het precies doe, maar hopelijk is het je zo ongeveer duidelijk).

Clonazepam wil ik naar een zo klein mogelijke hoeveelheid afbouwen zodat ik niet meer over hoef te stappen op diazepam. Dit zijn de stappen (in mg.) met daar achter tussen haakjes de equivalent diazepam:

0.25 (5.0)

0.125 (2.5)

0.094 (1.875)

0.0625 (1.25)

0.0312 (0.625)

0.0156 (0.031)

Toen ik met afbouwen begon gebruikte ik 2x 0.5 mg per dag en had dat in ongeveer drie maanden geleidelijk afgebouwd naar 0.25 en ben toen op een gegeven moment gestopt. Dat ging toen compleet mis op de 3e dag. Zodoende na vijf dagen gestopt te zijn geweest ben ik weer begonnen met 0.25 en heb dat in ongeveer 1.5 week afgebouwd naar 0.125 Dat was eigenlijk een veelte grote stap en heb dat fysiek zeker gemerkt :-( Toch heb ik doorgezet en nu dus sinds kort op 0.094 Als mijn lichaam daar weer redelijk aan gewend is (lees: dat de klachten hanteerbaar zijn) ga ik naar 0.0625 en zo ga ik dan door.

Hopelijk is die laatste waarde in het rijtje laag genoeg om daarna helemaal te kunnen stoppen en dus geen overstap meer te hoeven maken naar diazepam. 

Met de 24 uurs zorg die ik nu in het verpleeghuis krijg moet me dat gaan lukken. Voorlopig blijf ik hier dus.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Klinkt goed en uitdagend. Knap dat je van die grote stappen kan maken. Mijn lichaam kon dat niet aan. Vandaar dat ik die stap verdeel over dagen en niet over weken en zo elke dag een microstapje doe. Zoals je kan lezen is mijn weg lang en pijnlijk, maar de grote stappen maakten me dood, dus dit is voor mij beter te doen. Ik heb lange tijd de Diazepam verminderd met 0,004. Dat lijkt nu ik nog maar 0,5 te gaan heb nog steeds te snel, of moet ik accepteren dat de klachten heftig zijn. Waarschijnlijk het laatste. heftig....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...