Spring naar bijdragen

Afbouw mirtazepine


Aanbevolen berichten

Hoi,

Ik heb geen idee of ik hier goed zit. Ik ben bezig met de afbouw van mirtazepine. Ik slikte dit om minder angstig te zijn, maar had het gevoel dat dit medicijn niet hielp. Na overleg met psychiater GGZ bezig met afbouwschema. Ik begon met 45 mg en via 30mg zit ik nu op 15 mg.

Echter het valt me niet mee. Heb bijna elke dag enorme hoofdpijn en ook een moe gevoel in de benen. Het lijkt wel alsof ik iedere dag een marathon loop. Ik ga morgen contact opnemen met mijn psychiater want dit wil ik zo niet langer. In het verleden ook wel andere ad gehad en afgebouwd, venlafaxine en citalopram, en daar had ik geen last van. Ik vraag me af of hier iemand is die bekend is met de mirtazepine en het eventueel afbouwen daarvan. 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hi Suikertje,

dat is bijzonder wat je nu verteld. De citalopram en Venlafaxine staan bekend om hun heftige afbouwverschijnselen en de Mirtazepine juist om zijn mildheid. Mirtazepine is in zekere zin een middel dat niet meer echt als AD wordt gebruikt omdat het daar niet voor helpt, maar meer als slaapmiddel in lage dosering. Je afbouwverschijnselen zijn verder wel heel erg herkenbaar en blijkbaar heb je last van ontwenning. Dit zal enige tijd duren. Betekend dat je langzaam moet afbouwen, mogelijk met hele kleine stapjes. De tijd zal je waarschijnlijk helemaal doen herstellen, dus dat is het goede nieuws.

Ik hoop dat de psychiater adequaat handelt, maar mijn ervaring is dat ze meestal niet erg geloven dat je er behoorlijk ziek van bent. Wat ze bij de afbouw doen als die je hard valt, is benzo's voorschrijven. Dat is de reden waarom ik hier zit. Onwetend in de val gelopen van een zeer verslavend medicijn. Blijf dus vooral daarbij vandaan is mijn advies. Of als je echt denkt dat het wel goed voor je zal zijn, zorg dan dat je het alleen in uiterste nood gebruikt.

heel veel sterkte!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dank voor je reactie Kannietmeer, dan heb ik dus geluk gehad dat ik van de citalopram en venlafaxine af ben. Ik kijk wel uit om aan de pammetjes te gaan. Vorig jaar korte tijd zowel diazepam als oxazepam gebruikt en zelfs toen al moeite gehad om er mee te stoppen. Ik dacht dat ik niet meer zonder kon, maar gelukkig weigerde de psychiater en mijn huisarts om ze nog voor te schrijven. Ik had al zon idee dat de mirtazepine geen effect had. Om in slaap te komen slik ik quetiapine, dus heb daar geen mirtazepine voor nodig. Kijken of ik mijn psychiater te spreken krijg morgen. Ik slik nu namelijk nog 1 week 15 mg en daarna niets meer. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

dat is een flinke stap terug zeg! van 15 mg naar niks lijkt me een beetje heftig als je je nu al ziek voelt ervan.

Als je moeite hebt met deze stap kan je ook nog vragen om een taperingstrip voorgeschreven te krijgen.

http://www.cinderella-tx.org/nl/

Mogelijk wordt dat niet vergoed door je verzekering. De mijne vergoed het niet in ieder geval, hoe ziek ik ook ben van de afbouw van de benzo.

Maar mirtazepine wordt wel aangeboden in taperingstrips vanwege mensen zoals jij en ik. Je zal de website interessant vinden denk ik.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nog een tip die ik zelf nog niet geprobeerd heb, maar die ik van plan ben zelf te gaan doen: Buteyko training. Het is een ademhalingstraining, die uitgaat van het  idee, dat we verkeerd ademen en met ademhaling ook angst kunnen verminderen. Maar dan niet vanuit het oogpunt van verbeterde zuurstof opnamen, maar verminderde CO2 afgifte.

Dr. Buteyko heeft 20 jaar de ademhaling bestudeerd en is van mening dat er 150 verschillende ziekten terug te herleiden zijn naar een verkeerde balans tussen zuurstof en CO2 in onze cellen en dat met een juiste ademhaling veel zaken herstellen. Ëén van die dingen is angst en paniekaanvallen. Misschien heb je er wat aan.

http://www.buteyko-methode.eu/artikelen/buteykomethode.html

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 years later...

Ik ben nu aan het afbouwen van 15 mg mirtazapine. Langzaam geminderd met steeds kwart tabletje. Sinds week helemaal niks meer. De afkickverschijnselen zijn nu op zijn ergst denk ik. Verschrikkelijk oorsuizen. Niet meer slapen. Vreselijke huilbuien en extreem angstig. Dus dat niemand meer zegt dat mirtazapine wel meevalt. Al de vierde stoppoging wel met hulp van psycholoog. Alleen die weten niet hoe erg de verschijnselen zijn. Zet nu door. En ook geen pammetjes om het te verlichten. Moet hier door. Weet alleen niet hoelang dit nog duurt.

bewerkt door Angsthaas
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...