Spring naar bijdragen

hoi


bumperjim

Aanbevolen berichten

Het is gewoon jammer dat die manager niet naar je luistert en alles beter weet. Misschien een gesprek aangaan met je manager, duidelijk je grenzen aangeven en zeggen dat je tijd en vertrouwen wil om je werk te doen. En een tijdsbestek aangeven, bijv. 3 maanden. Mocht het daarna nog niet werken, dat je het dan op zijn manier doet en de hele dag gaat praten over hoe je je werk moet doen (in plaats van je werk doen;)).

En anders misschien een andere functie binnen het bedrijf? Lastige situatie in ieder geval... knap dat je het niet weg drinkt!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb je draadje even doorgelezen. Goed bezig! Zonder alcohol ben je eindelijk in staat om eea op een rijtje te zetten, dat kan nooit kwaad lijkt me.

Ik herken wel van alles in je beschrijvingen over het niet drinken. Wat zijn je plannen nou? Nooit meer, voorlopig niet? Want begrijp ik goed dat je op één biertje na niet meer hebt gedronken sinds je je draadje hier begon?

Sterkte met alles!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Jawel ik heb wel hier en daar wat gedronken met wisselend succes. Ik heb wel de controle terug, ik bepaal zelf wat ik drink, tenminste in een gecontroleerde toestand dwz met anderen in een restaurant of zo waar je per glas bestelt. En waar de anderen ook heel matig drinken. Dat lukt wel. 

Maar ik ga niet in mn eentje zitten drinken zeker als ik veel in huis heb. Of met anderen die veel drinken. Dan kan ik me zeer zeker niet inhouden. Na 1-2 glazen let ik dan niet meer op hoe veel ik drink, heb ik geen enkel plan meer.

Dus. Op dit moment geen enkel bier in huis, wel een paar flessen wijn maar die heb ik mezelf keihard verboden.

Ik heb nog wel steeds cravings hoor. Niet altijd even heftig maar rond dit tijdstip moet ik nog steeds zwaar afzien. Maar ik ga gewoon door. Met een hoop chocola :D 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ha,

Ik heb nu niet je hele draad doorgelezen.

Maar begrijp dat je nog af en toe drinkt. 

Ik kon dat niet. Elke keer dat ik 'de mist inging' was het moeilijker

om het weer op te pakken. Ik hield ook de craving ermee in stand.

Nu ik drie maanden droog sta is de craving een stuk minder geworden.

Maar drank in huis, nee, dat wil ik (nog) niet. 

Zou ik het mezelf ook moeilijk mee maken.

 

Lange termijn? Ja en nee. Ik bekijk het per dag, vandaag drink ik niet.

Maar ik durf ook iets verder te kijken.  Ik kan gewoon niet drinken. En wil het niet meer.

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ah zo. Zou fijn zijn als het je lukt je gebruik zo op een aanvaardbaar niveau te houden. Heb je je drankgebruik duidelijk afgebakend, of gaat het toch maar op gevoel? Bij mij werkte dat allemaal iig steeds niet, ik bedacht om de haverklap nieuwe regels voor me zelf. En heb er nu dus nog maar één....

Er staat overigens nog wel een kratje bier, maar dat is geen probleem.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

57 minuten geleden zei kruidenthee67:

Ha,

Ik heb nu niet je hele draad doorgelezen.

Maar begrijp dat je nog af en toe drinkt. 

Ik kon dat niet. Elke keer dat ik 'de mist inging' was het moeilijker

om het weer op te pakken. Ik hield ook de craving ermee in stand.

Nu ik drie maanden droog sta is de craving een stuk minder geworden.

Maar drank in huis, nee, dat wil ik (nog) niet. 

Zou ik het mezelf ook moeilijk mee maken.

 

Lange termijn? Ja en nee. Ik bekijk het per dag, vandaag drink ik niet.

Maar ik durf ook iets verder te kijken.  Ik kan gewoon niet drinken. En wil het niet meer.

 

 

Nee in principe drink ik niks maar ik heb een paar experimenten gedaan.

met mn maat hier doe ik vaak vrijdagavond een biertje. Vroeger werden dat heel veel biertjes. Nu heb ik hem alles uitgelegd en haalde ik twee (2) biertjes. Dan dronken we eerst thee en dan Het Biertje. En dat ging goed. Omdat ik verder niks in huis had. 

Streng verboden om alleen thuis te drinken. Dat controleren mijn dochters. Die hoef je echt maar een half woord te zeggen en ze letten vreselijk goed op en zijn strenger dan de strengste coach en ze kijken door alle smoesjes heen :) 

bewerkt door bumperjim
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik dronk stiekem. Ik was immers 'gestopt'

Mijn middelste had het na een slok door :blush:

'Het is weer zover', riep ze dan...boos en verdrietig.

Ze 'controleerde' mij ook...door me een kus te geven.

Je raakt me met 'controle door je dochters'.

Sorry, dat voelt niet ok. 

Die verantwoording hoort bij de volwassene, niet bij het kind.

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik haak even in hierop. Ik vraag me ook nog steeds af wat mijn dochter ervan meegekregen heeft. Ze heeft me nooit echt zien drinken. Maar natuurlijk wel de kater de dag erna meegemaakt. Ik ben dan écht een stuk ongezelliger. Korter lontje enzo. Maar heb ik daarmee dingen echt beschadigd of ben ik op tijd nu? Ik twijfel daar ook wel eens aan. Stop het overigens gauw weer weg nu want erachter komen doe ik toch niet. En 'wat als' denken schiet ook niet echt op. Lastig!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei kruidenthee67:

Ik dronk stiekem. Ik was immers 'gestopt'

Mijn middelste had het na een slok door :blush:

'Het is weer zover', riep ze dan...boos en verdrietig.

Ze 'controleerde' mij ook...door me een kus te geven.

Je raakt me met 'controle door je dochters'.

Sorry, dat voelt niet ok. 

Die verantwoording hoort bij de volwassene, niet bij het kind.

 

 

Neenee die ligt ook echt bij mij. Die lol gun ik ze niet om papa te mogen bestraffen, dat gaat niet gebeuren :P Maar ik ben wel gestopt onder andere voor hen en het is een extra stok achter de deur. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja ze krijgen het mee, dat weet ik. Het zijn overigens pubers, geen kleine kinderen meer. 

Maar IK heb al dat spul gedronken al die tijd en IK ben ermee gestopt, zij hebben geen verantwoordelijkheid noch in het ene noch in het andere, om misverstanden te vermijden. En zonder hen ga ik ook niet drinken maar het is goed om te weten dat ik, wanneer ik ooit ipv water weer een fles wijn voor me heb aan tafel, daar ogenblikkelijk een opmerking over zou krijgen. 

Heb ik dingen echt beschadigd zoals jij zei @NickyLJ80? Waarschijnlijk wel. Maar die ben ik aan het goed maken voor zover mogelijk, meet kan ik niet doen. 

bewerkt door bumperjim
Link naar opmerking
Deel via andere websites

De H (Hungry) trigger van de HALT triggers had mij ff goed te pakken gisteren. Mn liefje was bezig sushi te maken en dat duurt nogal lang dus we aten pas om 20:45.

In de tussentijd rammelde ik van de honger en Aaaaaaahhhhh ik had me toch een zin in alcohol!!! Kreeg er echt een ***humeur van. Niet op de cravings in gegaan maar het is zo raar dat dat kennelijk zo samen gaat met dat hongergevoel. Heeft iemand daar een verklaring voor?

De bierkilo die ik kwijt was, is terug in de vorm van chocola. Daar heb ik iets teveel van gesnoept, moet maar eens wat minderen. Dat is voorlopig de oplossing geweest, ferrero rocher ipv een biertje (is ook heel gezellig, als je de reclame moet geloven :P ) maar misschien moet ik maar aan de wortel of zo :( gezellig samen met de cavia. 

bewerkt door bumperjim
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb er wel een verklaring bij bedacht BJ. Alcohol is omgezette suikers. In wezen zijn we ook bijna allemaal aan suikers verslaafd.

Suikers troosten. Vullen. Geven een (nep) troost bij onmacht, verdriet, pijn, stress enz op de korte termijn. Terwijl we eigenlijk liefde nodig hebben op zo'n moment.
De hele consumptie maatschappij is vergeven van de suikers. Zelfs in vleeswaren, chips ed tref je ze aan. De light versies doen dus ook psychisch hetzelfde, ze houden mee de behoefte aan zoet in stand. Ik was zelf een Hartige type dacht ik altijd. Tot een orthomoleculair arts zei, nee ook jij bent aan suiker verslaafd en dat zie je aan je behoefte aan wijn en sterk (lees zoet) bier.  En na het stoppen met drank koop ik idd vaker zoetigheid. Neem het ook op brood vaker nu. Ik geef eraan toe, maar wel bewuster dan ik met drank deed. Maar ben dus ook nooit meer alle drank kilo's kwijt geraakt. Zit nu in een midden-gewicht wat aanvaardbaar is. Maar ben dus nog gewoon aan de suiker haha.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Lady Janes heeft gedeeltelijk gelijk. Het verband tussen alcohol en suikers heeft te maken met dopamine.

Dopamine is een prikkelende neurotransmitter die geproduceerd word in de hersenen en die betrokken is bij de beloning van gedrag. Naast de beloning van gedrag speelt dopamine ook een rol bij vele andere hersenprocessen en aandoeningen: van migraine en misselijkheid tot leren en motivatie, en van de ziekte van Parkinson tot depressies. Dopamine is ten dele verantwoordelijk voor de spierbeweging en het reguleren van ademhaling, honger en eetlust.

Dopamine wordt niet voortdurend afgegeven, maar het wordt uitgestoten wanneer je dingen doet die volgens de hersenen beloont moet worden, zoals sporten, eten, seks en verliefd zijn. De afgifte van dopamine brengt een golf van genot teweeg. Het plezierige gevoel dat je krijgt zorgt ervoor dat je het dopamineopwekkende gedrag wilt herhalen. Dingen die een onmiddellijke beloning geven hebben voor de hersenen een grotere waarde dan zaken waar je op de lange termijn wat aan hebt.

Verslaving

Het is niet verwonderlijk dat het plezierhormoon een rol speelt bij allerlei verslavingen en slechte gewoontes. Dopamine is de chemische neef van de amfetaminen, stoffen die te vinden zijn in stimulerende drugs. Wanneer middelen zoals heroïne, alcohol en nicotine worden gebruikt, zorgt het in de hersenen voor een flinke stoot dopamine. Dit effect heeft een verslavende werking. Ook eten kan het dopaminegehalte in het lichaam tijdelijk doen stijgen, wat kan leiden tot impulsief eetgedrag. Onze hersenen zijn gelukkig in staat om gedrag te onderdrukken. Bij verslaafden is deze functie echter een beetje verzwakt.

Wanneer je zelf bijvoorbeeld wilt stoppen met roken of minderen met alcohol, kan je het jezelf makkelijker maken als je het patroon van snelle dopaminebeloning weet te doorbreken. Je kan zelf je dopamine verhogen door de snelle beloning van het roken of van de alcohol te vervangen met gezondere beloningen. Vaak is dit gemakkelijker wanneer je een nieuwe omgeving voor jezelf creëert, die nauw samenhangt met de positieve kanten van je nieuwe leefstijl. Anders gezegd moet de bedrading in de hersenen worden verlegd, zodat je voortaan dopamine aanmaakt als je bijvoorbeeld groenten eet of sport. Het helpt als je structuur biedt aan de beloning van je nieuwe gewoonten, bijvoorbeeld door altijd op hetzelfde tijdstip te gaan sporten.

Houd je dopaminespiegel op peil

Er zijn veel verschillende manieren om zelf je dopaminespiegel op peil te houden. Maar hoe kunnen we zelf dopamine verhogen? Hieronder volgen 8 tips waarmee je zelf dopamine aanmaak kan stimuleren:

1. Tyrosine en fenylalanine

Dopamine wordt in het lichaam aangemaakt uit het aminozuur tyrosine (L-tyrosine). Tyrosine kan op zijn beurt in het lichaam aangemaakt worden door het aminozuur fenylalanine (L-fenylalanine). Eet voedsel dat rijk is aan tyrosine en fenylalanine. Dit zijn amandelen, avocado’s, bananen, zuivel, peulvruchten, zaden, noten, mager rood vlees, kip, kalkoen, zeevruchten en tofu. Een maaltijd met veel eiwitten en weinig koolhydraten kan helpen de dopaminespiegel te verhogen.

2. Antioxidanten

Zorg ervoor dat je meer antioxidanten binnen krijgt. Dopamine oxideert gemakkelijk en antioxidanten kunnen vrije radicalen verhinderen om schade aan te brengen aan hersencellen die dopamine produceren. Veel soorten groente en fruit zijn rijk aan antioxidanten, zoals:

  • Bètacaroteen en carotenoïden: bladgroente, oranje groente en fruit, asperges, broccoli, bietjes
  • Vitamine C: paprika’s, sinaasappels, aardbeien, bloemkool, spruitjes
  • Vitamine E: noten, zonnebloempitten, bladgroente, broccoli, wortelen

3. Vitaminen en mineralen

Verder helpen co-enzym Q10 en DLPA om dopamine verhogen: foliumzuur, ijzer, magnesium, vitamine B3 en B6 zijn betrokken bij de synthese van dopamine in het lichaam. De juist voeding, zoals groente, fruit en rood vlees, of voedingssupplementen kunnen ervoor zorgen dat je voldoende vitaminen en mineralen binnen krijgt.

4. Te vermijden voedsel

Vermijd voedsel waarvan de hersenfuncties minder worden. Dit zijn vaak bewerkte producten, witte bloem, cholesterol, cafeïne, verzadigde vetten en suikers.

5. Beweging

Zorg ervoor dat je elke dag voldoende beweegt. Sport verhoogt het calcium in je bloed, en dat stimuleert dopamineproductie en opname van dopamine in je hersenen. Probeer 30 tot 60 minuten per dag te lopen, zwemmen of joggen om je dopamine-aanmaak op gang te helpen.

6. Nachtrust

Slaap voldoende. Je hersenen verbruiken heel weinig dopamine terwijl je slaapt, dus met genoeg slaap hou je meer over voor de volgende dag. Slaap minstens 8 uur per nacht.

7. Seks

Seksuele activiteit en aanrakingen verhogen de dopamineaanmaak.

8. Medicatie

Als je last hebt van de volgende aandoeningen, kun je medicatie overwegen. Je huisarts kan medicatie voorschrijven waarmee je je dopamineniveau verhoogt, afhankelijk van de symptomen.

  • ADHDAls je echt moeite hebt om je aandacht ergens op te richten en je bent hyperactief, dan kan je huisarts een psychostimulant als Ritalin voorschrijven om de dopamineproductie in je hersenen te verhogen.
  • Depressie. Een laag dopamineniveau wordt vaak geassocieerd met depressie. Als niets lijkt te werken en je hebt nog steeds geen energie, praat dan met je huisarts, misschien ben je wel depressief. In het ergste geval zou je kunnen denken aan antidepressiva.
  • Parkinson. Mensen met de ziekte van Parkinson hebben vaak last van onvrijwillige beweging van bepaalde lichaamsdelen. Een medicijn met de naam Levodopa kan het dopamineniveau helpen verhogen bij patiënten met Parkinson.

BRON

bewerkt door Parimendes
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zondag vlieg ik naar het verre buitenland voor een week. 

Ben ik Lonely, Tired, waarschijnlijk Hungry ook. Angry niet in principe maar je weet nooit. Alarmfase rood.

Moet ik in het vliegtuig al beginnen met niet drinken 12 uur lang. Gelukkig is de wijn daar iha van zodanig kaliber dat dat niet zo'n opgave is. Maar al die avonden in restaurants en hotels, alle bekende zuipplekken, dat wordt heftig in me hoofd. En het is daar 25+ graden :devil:

Wish me luck :) 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je mindset, Bumperjim, die bepaalt uiteindelijk of het gemakkelijk wordt of een strijd. Je hebt hier in je berichten in elk geval bij mij de stellige indruk achtergelaten dat je volop gereedschap verzameld hebt voor de juiste mindset. 

Verkeerd, en niet helpend, zijn gedachten als: "Ik ga het moeilijk krijgen, straks is er allerlei verleiding, ik weet niet of ik dat wel ga kunnen".
De juiste mindset zegt: ik wil dit kunnen, dus ik bereid me er op voor en zorg dat ik gereedschap klaar heb liggen.

Het verbaast me bijvoorbeeld dat je schrijft: "Moet ik in het vliegtuig al beginnen met niet drinken 12 uur lang." Hoezo, je hebt toch al veel langer dan 12 uur geen alcohol gedronken? Waarom zou dat dan in een vliegtuig of waar dan ook ineens een probleem worden? In dat vliegtuig en ook tijdens al die avonden in restaurants en hotels krijg jij de prachtkans om aan je zelf te laten zien dat het geen enkel probleem is om daar, net als hier en nu, de alcohol te laten voor wat het is: niet meer jouw ding. En bij 25+ graden vraagt je lichaam vooral om vocht en schaduw, niet om alcohol. 

Zie het als een prachtkans om er een vaardigheid bij te leren. Volgende keer dat je weer een zakenreis hebt kun je zeggen "daar hoef ik niet bang voor te zijn want dat kon ik eind 2017 ook."

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...