Spring naar bijdragen

Afbouw Bromazepam


Vincy

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

Momenteel ga ik door een HEL. Ik lijd al enige tijd aan een hevige en zware dissociatieve angststoornis met ernstige vervreemdingsklachten.

Ik ben bij een psychiater van de GGZ onder behandeling. Ik gebruik al jaren 3 mg Bromazepam tabletten per dag, de laatste maanden gemiddeld 6 tabletten per dag. Op extreme dagen heel soms 8. Sinds afgelopen maandag heeft de psychiater met me afgesproken om nog op 5 tabletten per dag te gaan zitten. Vandaag en gisteren vanaf het opstaan zeer extreme angst en angstaanvallen, onrustig en gespannen, veel last van depersonalisatie en derealisatie. Suïcidale gedachten. Gevoel om gek te worden. Pas later op de avond is mijn toestand iets ontspannender. Gelukkig slaap ik over het algemeen goed. Bij het wakker worden begint de ellende weer. Psychiater heeft vandaag op mijn spoedverzoek opgebeld. Ik heb gezegd dat ik deze week ondraaglijke dagen heb en niet weet waar ik het zoeken moet van de hevige angst, dp/dr, onrust en spanning. Ik heb gevraagd om tijdelijk de regie mbt de medicatie weer in eigen handen te willen hebben bij ernstig psychisch lijden. Het anti depressivum (fluoxetine) is ongeveer 5 weken geleden verdubbeld van 20 mg naar 40 mg. Als angstremmer werkt dit nu nog niet. Een eventuele werking kan volgens de GGZ nog een paar weken op zich laten wachten.

Wie herkent dit verhaal en heeft misschien nog wat tips om deze voor mij inktzwarte periode enigszins draaglijk door te kunnen komen ?

Gr. Frank

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Frank,

Ik ken Bromazepam niet, maar volgens de omrekentabel staat  6 tabletten Bromazepam gelijk aan 18 mg Diazepam en dat is een stevige dosis. Als je teruggaat naar 5 bouw je meteen al 16 2/3% af en dat is veel. Microtaperen is het toverwoord (bv 5% per week of zelfs nog minder) , anders zijn de onttrekkingen doorgaans te heftig. Daarnaast helpt de opbouw van de fluoxetine niet, ook dat geeft vergelijkbare klachten, zodat het lijkt dat je het nu dubbelop krijgt. Je moet zolang de opgebouwde fluoxetine niet is ingewerkt inderdaad even niet afbouwen. 
Daarna kun je het afbouwen oppakken, waarbij het wellicht raadzaam is om het om te zetten naar Diazepam. In veel gevallen zorgt Diazepam door de langere halfwaardetijd voor een "zachtere" onttrekking. Overleg dat met GGZ of huisarts! 

Veel sterkte en lees de overige actuele threads bij het benzogedeelte even door, daar vind je verhalen van lotgenoten en tref je mogelijk voor jou meer bruikbare tips aan.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Cyclad,

Bedankt voor je advies en verhaal. Eigenlijk is het percentage afbouw vd Bromazepam nog veel groter. Bij hevige terugslagen tijdens mijn zware burnout en hierdoor zeer heftige angststoornis heb ik tot dusver meer dan 6 tabletten Bromazepam per dag gebruikt. Vandaag heb ik er tot dusver 7 gehad waardoor de angst gelukkig wordt gedempt. Tijdens betere dagen en soms een aantal weken gebruik ik ook minder kalmeringstabletten. Een lotgenoot op www.overspannen.nl heeft de ervaring dat je lichaam in principe zelf in staat is om aan te geven of je meer of minder nodig hebt. Die ervaring heb ik overigens ook. Tijdens voor mij hele zware dagen, dat ik zelfs 113 bel voor tips, ga ik nu echt niet op 5 tabletten per dag zitten. Ik heb het wel geprobeerd.  Dat er sprake is van verslaving is volstrekt evident.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Frank,

Als het lichaam het zelf aangeeft bestaat juist het gevaar dat je steeds meer gaat gebruiken. Gelukkig minder jij als het wat beter gaat! 

Zelf gebruik ik nu een jaar Lorazepam. In de eerste maanden 4 mg per dag, nu afgebouwd tot 0,5 mg per dag en daarop nu 2 maanden gestabiliseerd omdat terug naar 0 niet te doen was qua onttrekkingsverschijnselen.  Ik merk nog wel regelmatig spanning in mijn lichaam, maar tot nu toe heb ik nog geen hunkering naar een extra tablet. Ik ga vanaf vandaag met 3% per dag afbouwen. Duurt 3 maanden, maar dat moet dan maar. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Cyclad,

Ik heb uitgerekend dat ik vanaf 13-09 jl. nog geen 50 tabletten Bromazepam heb gebruikt. Dat houdt in dat het gemiddelde gebruik in 10 dagen nog onder de 5 per dag ligt. Nu zit ik daar ruimschoots boven omdat ik bij ondraaglijke angst en dissociatie de dag niet kan doorkomen. Dat ik een keer van die benzo's af moet ben ik het over eens, maar het gaat om het hier en nu. En nu voel ik me ivm een zware terugval heel erg slecht. Het bed uitstappen s-morgens is al een enorme drempel. Je gaat zelfs langzaam lopen. Mijn vorige psychotherapeut zei. Neem extra wanneer je ze nodig hebt. Bouw af als de omstandigheden daar naar zijn. Ik zou het liefst worden opgenomen maar dat doen ze niet zomaar. Van een tolerantie is al langere tijd sprake maar ik ga mezelf niet zitten geselen en martelen. Er staat op mijn medicijn.nl zelfs een uitzonderlijk verhaal van nog een jong iemand die op een gegeven moment op 48 mg Bromazepam (16 tabletten !!!! ) per dag zat en uiteraard met heel veel pijn en moeite over een hele lange tijd samen met haar huisarts aan het afbouwen is !

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Lieve beste Frank,

ik zou je zo graag wat met je meedenken  maar ik heb zoveel vragen. Ik ga er een paar afvuren omdat ik anders niet weet hoe ik je kan helpen en begrijpen wat je nodig hebt.

Weet je dat een groot deel van de klachten die je hebt ook ontwenningsverschijnselen en benzo beschadigingssymptomen kunnen zijn? Weet je dat lang gebruik zeer schadelijk is voor je brein? Wanneer zijn je klachten begonnen en verergert? Wat doe je nog in het dagelijks leven?

Psychiaters en psychologen en huisartsen weten weinig van de vreselijke hel die benzo's kunnen veroorzaken. Mijn ervaring is dat ze echt geen idee hebben! Alles wat je hierboven beschrijft kan ook allemaal van de pammetjes komen en dan is afbouwen de enige hoop op herstel en heb je een lange weg te gaan. Wat je lichaam aangeeft is de slechtste raadgever aangezien deze kapot is gemaakt en nooit meer kan herstellen als het de benzo's blijft krijgen. Misschien heb je al tolerantie ontwenningsverschijnselen al die tijd. (tolerance withdrawal). Tip: Lees je in over de benzodiazepines  via de Ashton Manual zodat je gaat begrijpen wat de medicatie ECHT is en doet, niet wat je therapeut denkt of psych denkt. Dr. Ashton heeft meer dan 100 artikelen geschreven over dit onderwerp en ik kan met recht zeggen dat ze een expert is. Zij vindt de benzodiazepine groep van medicatie net zo'n grof schandaal als Softenon is geweest. Alleen blijven ze de benzo's gewoon voorschrijven en softenon is van de markt gehaald.

 

Ik wens je veel sterkte en denk graag met je mee. De hel waar je inzit kan ik me als geen ander voorstellen en weet hoe vreselijk wakker worden en dag doorkomen kan zijn. Heel veel sterkte.

x Liz

bewerkt door Kannietmeer
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Lieve mensen,

Ik ben het helemaal eens met kannietmeer. Ik schrik er echt van welke diagnoses mensen krijgen terwijl ze benzo's gebruiken en of afbouwen.

Toen ik benzo's gebruikte en afbouwde hadden ze mij ook kunnen diagnostiseren met zware depressie en ernstige angststoornissen, ik ben nu 10 maanden benzo vrij en ik heb niets meer. Geen angst, geen paniek, geen depressie.. Ik geniet weer van mijn leven en ik slaap weer aardig goed.

Mijn slaap was door de pammen echt helemaal naar de maan.... slapeloosheid waarvan ik niet wist dat het bestond.. nachten ben ik wakker geweest... Ik was volledig uitgeput omdat mijn brein de slaap niet kon vatten.

Mijn herstel na volledige stop is ook echt zo gegaan zoals de ashton manual omschrijft.. Het Windows en waves patroon waarvan de eerste 4 maanden het ergst waren, maar de Windows werden groter en de waves kleiner en ik voel me nu denk ik al 2 maanden prima met heel soms nog wat inslaap moeilijkheden. Ik werk weer, ik geniet weer van mijn 2 zoontjes ( vooral voor hen heb ik dit vreselijk gevonden)  ik ben op vakantie geweest en Ik zit overal weer op en in. 

Zoals mevrouw Heather Ashton zegt: 

Het is een Medical disaster.

Zij is idd de expert en het is niet te geloven dat geen enkele arts op de hoogte is van de ashton manual en de verwoestende werking van benzodiazepines op het centraal zenuwstelsel.

 

Ik kreeg het overigens voor spanningklachten. Maar deze spanningklachten waren niets vergeleken met wat er met mij gebeurde  toen ik deze pillen slikte en ermee probeerde te stoppen. 

Ik wist na 2 maanden gebruik dat de benzodiazepines mijn probleem waren en ik heb dus 2 maanden gebruikt en vervolgens nog 4 maanden afgebouwd.

Ik heb een 1 mg lorazepam pil afgebouwd en dit heb ik gedaan door er iedere 2 a 3 weken een achtste vanaf te halen. De laatste achtste heb ik vervolgens nog tot een laatste kruimel afgebrokkeld en daarna ben ik gestopt. 

Velen schakelen over naar diazepam omdat dit langer werkt en kunnen het zo makkelijker afbouwen. 

Heel veel liefs.

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Liz, slapen doe ik gelukkig goed en lang. Tijdens een zware burnout heb ik te maken met korte(re) periodes dat het beter gaat en dat je weer zwaar terugvalt. De benzo medicatie is afgestemd op de mate van klachten. Dat ik ervan af moet is iedereen het over eens. Alleen moet de afbouw volgens mij over een (veel) langere periode uitgesmeerd worden. De afbouw iov GGZ was veel te rigoureus met alle gevolgen van dien. Dit zal ook a.s. donderdag met mijn psychiater besproken gaan worden.

Er zijn in dit land honderdduizenden mensen in mindere of meerdere mate verslaafd aan slaap en kalmeringstabletten !!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Beste Frank,

Burnout is niks vergeleken met wat je kan overkomen door de Benzo's. Laat dat je geen zins schrik aanjagen, want niet iedereen heeft er op die manier last van. En ja er zijn honderdduizenden aan deze pillen en komen er nooit vanaf omdat het gewoon de hel meebrengt. Ook zjin er veel mensen die allerei diagnoses krijgen die niet kloppen. Jij heb  mogelijk slechts last van benzodiazepine vergiftiging, zoals ik het ben gaan noemen. Een burnout is vervelend, net als spanningsklachten en  niet goed slapen. Maar als j receptoren worden vernield door de benzo's, dan krijg je last van al die dingen die jij beschrijft. Neem inderdaad het roer in eigen handen en laat je niet gek maken door GGZ of verslavingszorg. Je moet dit voorzichtig en langzaam doen en misschien als het je het wilt, overstappen op Diazepam omdat die het beste af te bouwen is. Het zal een pittige tijd zijn en je hebt een behoorlijke dosis te gaan als ik het zo hoor. De Ashton Manual gaat vrij snel en gaat trapsgewijs. Voor sommigen is het zo te doen, voor velen niet. Die hebben een micro taper methode nodig, elke dag een minimale hoeveelheid naar beneden, zodat ze minder gevloerd worden, minder pijn.

Lees veel, dat is mijn advies, zodat je begrijpt hoe je voor jezelf moet zorgen en wat er nodig is ivm benzo's. In NL is er niet zoveel behulpzaam te vinden. De Manual blijft het beste in de NLse..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...

Op 10 november krijg ik een intake en adviesgesprek bij een verslavingsinstelling voor klinische afbouw. Dat wordt de inzet. Ik merk dat de huidige dosis Bromazepam (7 x 3 mg per dag) niet meer werkt, voor mijn gevoe nul zelfs paradoxaal werkt. Nog meer angst en dissociatie ! De verdubbeling van fluoxetine naar 40 mg heeft ook niet geholpen of de klachten icm de benzo's zelfs verergerd. Vanaf zaterdag jl. heb ik de fluoxetine na zo'n 9 weken dan ook weer gehalveerd naar 20 mg. De kwaliteit van leven is nu heel ver te zoeken. Iedere dag overleven dus. Gelukkig slaap en eet ik goed. Niemand ziet iets aan me. Door de hoge cortisolwaarden s-morgens bij het opstaan is de extreme angst weer in alle hevigheid terug. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op ‎25‎-‎9‎-‎2017 om 14:22 zei Vincy:
12 uur geleden zei Vincy:

Op 10 november krijg ik een intake en adviesgesprek bij een verslavingsinstelling voor klinische afbouw. Dat wordt de inzet. Ik merk dat de huidige dosis Bromazepam (7 x 3 mg per dag) niet meer werkt, voor mijn gevoe nul zelfs paradoxaal werkt. Nog meer angst en dissociatie ! De verdubbeling van fluoxetine naar 40 mg heeft ook niet geholpen of de klachten icm de benzo's zelfs verergerd. Vanaf zaterdag jl. heb ik de fluoxetine na zo'n 9 weken dan ook weer gehalveerd naar 20 mg. De kwaliteit van leven is nu heel ver te zoeken. Iedere dag overleven dus. Gelukkig slaap en eet ik goed. Niemand ziet iets aan me. Door de hoge cortisolwaarden s-morgens bij het opstaan is de extreme angst weer in alle hevigheid terug. 

 

Heftig, Vincy! Klinische afbouw betekent dat het onder veilige begeleiding gebeurt, je bent dan sowieso onder controle en dat kan de innerlijke rust bij de afbouw bevorderen. Fijn dat je goed eet en slaapt, dat betekent naar mijn idee dat je lichaam in elk geval niet door andere belemmeringen wordt aangetast.

Zijn die hoge cortisolwaarden `s morgens bij jou gemeten?

Laat ons weten hoe de voortgang verloopt. Alle sterkte gewenst! 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ik hoop dat je er van gaat opknappen en dat het je zal helpen. Geef jezelf veel tijd om te herstellen na de afbouw. Het kan mogelijk een pittig jaar worden, maar als je jezelf de tijd geeft (denk aan minstens een jaar echt ruimte maken als dat nodig is) dan kan je lichaam echt in die tijd genezen. Heel veel sterkte!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 years later...
Op 21-9-2017 om 20:04 zei Vincy:

Hallo allemaal,

Momenteel ga ik door een HEL. Ik lijd al enige tijd aan een hevige en zware dissociatieve angststoornis met ernstige vervreemdingsklachten.

Ik ben bij een psychiater van de GGZ onder behandeling. Ik gebruik al jaren 3 mg Bromazepam tabletten per dag, de laatste maanden gemiddeld 6 tabletten per dag. Op extreme dagen heel soms 8. Sinds afgelopen maandag heeft de psychiater met me afgesproken om nog op 5 tabletten per dag te gaan zitten. Vandaag en gisteren vanaf het opstaan zeer extreme angst en angstaanvallen, onrustig en gespannen, veel last van depersonalisatie en derealisatie. Suïcidale gedachten. Gevoel om gek te worden. Pas later op de avond is mijn toestand iets ontspannender. Gelukkig slaap ik over het algemeen goed. Bij het wakker worden begint de ellende weer. Psychiater heeft vandaag op mijn spoedverzoek opgebeld. Ik heb gezegd dat ik deze week ondraaglijke dagen heb en niet weet waar ik het zoeken moet van de hevige angst, dp/dr, onrust en spanning. Ik heb gevraagd om tijdelijk de regie mbt de medicatie weer in eigen handen te willen hebben bij ernstig psychisch lijden. Het anti depressivum (fluoxetine) is ongeveer 5 weken geleden verdubbeld van 20 mg naar 40 mg. Als angstremmer werkt dit nu nog niet. Een eventuele werking kan volgens de GGZ nog een paar weken op zich laten wachten.

Wie herkent dit verhaal en heeft misschien nog wat tips om deze voor mij inktzwarte periode enigszins draaglijk door te kunnen komen ?

Gr. Frank

Frank ik begrijp je ik ben 40 jaar aan de bromezepam ik slikte ook 7 bromezepam 3 mg ook vele angsten ik sta nu op 2 heel moeilijk maar jij komt er ook angst is vreselijk geef niet op ga door het wordt iedere keer een stukje beter belangrijk is als iemand kent waar je mee kan praten  liefs Wilhelmina

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...