Spring naar bijdragen

even voorstellen


Cyclad58

Aanbevolen berichten

Ik post nu ruim een maand op dit forum en heb me niet eens fatsoenlijk voorgesteld. Schandalig!

Mijn naam is Ad, ben 59 en getrouwd en heb 2 volwassen zoons. In 2006 ben ik na een dienstverband van 28 jaar van baan gewisseld. Er gebeurde dat jaar iets te veel, waardoor ik met spanningsklachten uitviel op het werk en door mijn arts op paroxetine werd gezet. Dat ging ruim 9 jaar voortreffelijk, totdat ik door mijn huisarts werd gewezen op de mogelijkheid van afbouw. Dat ging op zich goed (elke 3 weken 2 mg minder), zodat ik na een klein half jaar paroxetinevrij was. helaas werd ik kort daarna ziek en het ging niet over. Serotoninetekort, veronderstelde mijn huisarts, begin maar weer met paroxetine. 

Dat deed ik dus. Mijn lichaam en geest wisten het toen klaarblijkelijk niet meer, want ik kreeg ernstige klachten. Werd op clonazepam gezet (2 x 0,5 mg per dag), ging na 2 weken al beter, waarna GGZ me voorstelde om de clonazepam maar te halveren. En toen ging het mis, belandde op de eerste hulp en in het ziekenhuis.  Hevige angsten, disfunctionerend lichaam. 
In ziekenhuis kreeg ik (was inmiddels oktober 2016) 4 mg Lorazepam toegediend (verspreid over de dag). Daardoor herstelde ik en mocht ik thuis volgens een schema afbouwen. 
Elke stap kostte mij moeite (slapeloosheid, spiertrillingen, onrustige maag en darmen), maar op 1 juli 2017 was ik Lorazepamvrij. 
Voor een week, want na 3 dagen werd de situatie al onhoudbaar, ik sliep helemaal niet meer. GGZ zette mij weer op 1 mg Lorazepam en dat hielp. 
Pas weer op advies van GGZ arts afgebouwd naar 0,5 mg en weer voel ik dat het te snel gaat. Ik was hardleers, maar nu niet meer, eerst stabiliseren en vervolgens zeer langzaam taperen. Te snel werkt niet. Bij mij sowieso niet.

Tweeledig gevoel, baal ontzettend dat poging 1 is gestrand, maar ook wel trots dat ik inmiddels  87,5% heb afgebouwd. Dat scheelt toch een slok op een benzoborrel. Nu nog 0,5 mg te gaan.... is niet veel meer, maar de laatste loodjes......

iedereen veel succes in de afbouwstrijd, het moet eens lukken. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...

Pittig hoor Cyclad! Betekend dit dat je nu eigenlijk na de Lorazepam toch medicatie vrij zal zijn dan?

Als je zegt :ik werd ziek, bedoel je dan depressie of angstklachten?

 

Ik ben ook aan de lorazepam geholpen doordat ik verkeerd reageerde op een verhoging van Citalopram. Sliep ik ook niet meer en werd helemaal gek van de spanning. Ik voelde me als een overdreven opgeblazen ballon die op klappen stond, maar dan in mijn hoofd ofzo. Ik weet heel zeker dat als ze me hadden gewaarschuwd het niet vaak te gebruiken en het alleen in geval van nood te gebruiken ik er niet zo had bijgezeten. Maar de boodschap was; neem het nou maar gewoon! Ook de dosis op zich is direct zo veel! Jij ook met je Lorazepam. 4mg per dag! als je dat vergelijkt met valium is het tussen de 20-40 mg Valium !! Knetter....

 

Ik hoop echt dat je gaat stabiliseren. Laat je verder niet gek maken. Je bent niet gek! Luister naar jezelf en je lichaam. Erg jammer dat je thuis niet veel begrip krijgt.... dat is in mijn ogen erg pijnlijk. Schrijf lekker van je af hier op het forum.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb naast de Lorazepam nog 20 mg Paroxetine. Daar kom ik niet meer vanaf, omdat ik dan een serotoninetekort opbouw. 

En met ziek bedoel ik dat ik klachten kreeg als geen eetlust, niet slapen, bijna niet kunnen plassen, obstipatie en brandende en pijnlijke spieren. En veel zweten. Kortom, een disfunctionerend lichaam. Daar kwam ook angst bij, omdat ik het allemaal niet herkende natuurlijk.

De Lorazepam was toen wel even nodig....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 months later...

Hallo Cyclad58, we hebben via mijn draadje al contact gehad en je helpt en steunt me enorm met jouw adviezen. Ik heb nu ook jouw verhaal gelezen, je hebt een lange weg afgelegd zo te lezen. Respect daarvoor! Heb je inmiddels vannacht alweer beter geslapen? En als ik jouw verhaal lees en ook andere verhalen zie ik wel, dat het begin vaak aardig gaat met afbouwen maar dat die laatste fase zo moeilijk is...

De diazepam nam ik gisteravond voor het eerst en ik heb dus voor het eerst sinds weken een nacht met rust gehad. Ik voelde me vandaag ook fris en opgewekt. Ik weet dat dit door de medicatie komt maar ondertussen ben ik wel blij dat ik me niet meer zo down en naar voel als de afgelopen weken. Ik vraag me ook af, of ik misschien sowieso  totaal verkeerd reageerde op die oxazepam. Ik heb de afgelopen 2 maanden gevoel gehad in een tunnel te hebben geleefd, Maar als ik het niet innam reageerde mijn lichaam zo vreemd en slapen was onmogelijk. Nu de oxa vervangen en de 10 mg diazepam dus genomen en dat de komende dagen herhalen en  over een kleine week ga ik starten met de afbouw...

Sterkte weer en ik hoop op een goede nacht voor jou, je bent bezig met de laatste loodjes!! Groetjes weer van Teuntje 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Teuntje, dank je wel voor je reactie! 

De afgelopen 2 nachten ging het slapen wel goed. Bij mij gaat het nachten goed en dan weer een nacht niet. Ik moet me daar eigenlijk niet door laten afschrikken, maar zo´n rotnacht werpt me toch weer even terug. En ja, het afbouwen gaat in het begin beter dan op het eind. 

Fijn dat jij nu een rustige nacht had en je opgewekt voelt!
Diazepam werkt anders dan Oxazepam en door je omzetting naar 10 mg slaap je vast beter. Als het goede gevoel blijft heb je een mooi startpunt om de afbouw te beginnen. 

Goed bezig!

Groetjes Ad

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 weeks later...

Hallo Ad, ik was hier al een tijdje niet geweest op het forum en lees nu je verhaal pas. Allemaal herkenbaar natuurlijk. Wat zijn die artsen toch aan het klooien geweest.

Respect dat je al zo'n groot deel hebt afgebouwd en doe alsjeblieft het laatste stukje heel erg langzaam, want dat is cruciaal voor het verdere herstel.

Heb je ook last van depressieve klachten? 

 

Gr. GABA

Link naar opmerking
Deel via andere websites

13 uur geleden zei Gaba:

Hallo Ad, ik was hier al een tijdje niet geweest op het forum en lees nu je verhaal pas. Allemaal herkenbaar natuurlijk. Wat zijn die artsen toch aan het klooien geweest.

Respect dat je al zo'n groot deel hebt afgebouwd en doe alsjeblieft het laatste stukje heel erg langzaam, want dat is cruciaal voor het verdere herstel.

Heb je ook last van depressieve klachten? 

 

Gr. GABA

Niet echt Gaba, alleen word ik somber als ik weer een nacht niet heb geslapen.

Nu vooral onrust en slapeloosheid. Met name onrust is iets dat niet echt minder wordt, ik heb me al tijden niet meer echt ontspannen gevoeld. 

Artsen willen dat ik daartegen Seroquel 25 mg neem, maar ik ben nog even heel terughoudend. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

8 minuten geleden zei Kannietmeer:

Hoe is het nu Ad?

Op  en af, Liz. Vandaag weer een goede dag. Ik zet door met afbouwen, zat gisteren op 0,08 mg Lorazepam. Slaap schema blijft wankel, maar er zitten goede nachten tussen, zodat het draaglijk  blijft. Laatste loodjes zijn wel hevig.

Hoe vergaat het jou?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ga iets langzamer. ipv 0.005 afbouwen doe ik 0.003. De dagen dat het niet goed ging, lieten me zien dat dat beter was. En tussendoor een twee dagen niet verlaagd. Nu ben ik weer stabiel in mijn klachten. Slaap slecht, maar lig 12 uur in bed. Ik ben weer een paar dagen bij mijn vriend. Dat had anders niet gekund.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vandaag minder geluisterd. Er moesten wat dingen gebeuren omdat mijn vriend verhuisd is. Naar een groot winkelcentrum geweest en daar de nodige dingen gekocht die nodig waren. Wel 5 uur op de been geweest. Ik weet niet hoe jullie dat normaal gesproken doen, maar dat is een aanslag voor mij qua energie en daardoor de onrust in mijn lichaam. Gaan jullie wel eens zo lang op pad? En voel je dat gelijk zoals ik?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op ‎11‎-‎11‎-‎2017 om 20:34 zei Kannietmeer:

Vandaag minder geluisterd. Er moesten wat dingen gebeuren omdat mijn vriend verhuisd is. Naar een groot winkelcentrum geweest en daar de nodige dingen gekocht die nodig waren. Wel 5 uur op de been geweest. Ik weet niet hoe jullie dat normaal gesproken doen, maar dat is een aanslag voor mij qua energie en daardoor de onrust in mijn lichaam. Gaan jullie wel eens zo lang op pad? En voel je dat gelijk zoals ik?

5 uur op pad is lang.

Ik doe dat ook wel eens (langer ook wel) en dat gaat meestal prima, al merk ik daarna ook wel dat het energiepeil wat is afgenomen. Dat is normaal en zeker in onze situatie! 
De onrust die daarop volgt herken ik soms, doorgaans als mijn slaapuren daardoor worden aangetast. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...