Spring naar bijdragen

Afbouwen met lorazepam en/ of diazepam....


Aanbevolen berichten

17 uur geleden zei Anoniem48:

 

 

Ik heb dit gisteren meer info  gelezen, en had vanmiddag weer een afspraak met de psych. ; hij wilde mij anti epileptica voorschrijven! Ik zei; een nog zwaarder middel, ik heb nu geen last van epilepsie, niet nodig, dus niet doen! Vier maanden geleden zonder de juiste info zou ik het weer geslikt hebben! De psych deed van alles om de middelen te verdedigen en een diagnose te stellen, wat niet lukte. Het kostte mij veel energie, maar het gaat geburen zoals ik wil, want ik geloof hem niet! Ik krijg mijn kleinere lorazepampillen en tot eind van het jaar in mijn tempo!

 

bewerkt door Anoniem48
geen duidelijke info
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zolang psychiaters het medisch model hanteren ben je als zorgafnemer de sjaal. " je moet erg kritisch zijn om de psychiatrie te overleven ". Je ziet duidelijk een fuik mechanisme in die schimmige wereld ontstaan. Ik ben er ook lachend ingelopen, nu moet ik mezelf boven water houden in die *afkick en daarna de oorzakelijke problemen aanpakken. Het laatste stond namelijk gewoon 6 jaar geparkeerd. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

17 uur geleden zei Anoniem48:

Ik heb dit gisteren wat meer info gelezen, en had vanmiddag weer een afspraak met de psych. ; hij wilde mij anti eleptica voorschrijven! Ik zei; een nog zwaarder middel, ik heb nu geen last van epilepsie, niet nodig, dus niet doen! Vier maanden geleden zonder de juiste info zou ik het weer geslikt hebben! De psych deed van alles om de middelen te verdedigen en een diagnose te stellen, wat niet lukte. Het kostte mij veel energie, maar het gaat geburen zoals ik wil, want ik geloof hem niet! Ik krijg mijn kleinere lorazepampillen en tot eind van het jaar in mijn tempo!

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dag allemaal,

Ik ben eind oktober 2016 na een ziekenhuisopname op 4 mg Lorazepam per dag gezet. Dat heeft me toen de rust gegeven die ik nodig had (had angst- en paniekklachten) 
Ik bouwde vanaf eind november af in een rustig tempo. 
Op 30 juni nam ik mijn laatste 0.25 mg en vanaf 1 juli was ik van de Lorazepam af. Dacht ik. Na 3 dagen kreeg ik erge ontwenningsverschijnselen en 4 dagen later was voor mij de maat vol. In overleg met behandelaar weer 1 mg Lorazepam per dag genomen om stabiliteit terug te krijgen. Na 1 week (dat is a.s. zaterdag) mag ik "proberen" terug te gaan naar 0,5 mg per dag. Overstap naar diazepam acht mijn behandelaar niet zinvol.

Tijdens het afbouwen ging het eigenlijk best goed. Wel wat last, maar niet buitensporig. Na de overstap van 0,25 mg naar 0 kreeg ik echt heftige verschijnseleen, waarvan slapeloosheid en heftige spiertrekkingen de ergste waren. 

Ik moet nu weer vertrouwen in opnieuw afbouwen. Ik ga de strijd weer aan, maar voel me als een bokser die 2 maal 8 tellen rust heeft gehad , maar niet knock-out gaat. 

Ik was er kennelijk nog niet klaar voor. Hopelijk lukt het straks wel, ik zal de laatste stappen nog rustiger doen, desnoods met schuurpaper (de pillcutter werkt niet meer bij kleinere doseringen dan 0,25 mg). 
Iedereen hier veel sterkte gewenst! Ik ben wel gesteund door jullie ervaringsverhalen, het ligt dus niet aan mij.....
 

 

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Cyclad58 Lastig voor je dat je geen medewerking krijgt voor de diazepam. Dat is toch wereldwijd de beste methode gebleken. Wil je behandelaar je helpen met taperingsstrips voorschrijven? Dat zou je wel kunnen helpen. En dan met toch een langzaam afbouw schema, omdat Lorazepam een kortere werking heeft en tegelijk zoveel sterker is dan diazepam. Hoop dat je wat aan de tips hebt.

Sterkte! Het gaat je zeker lukken, maar probeer wel even de goede methode te vinden. Doodziek worden is echt onnodig in dit geval. Met beleid zou je er goed doorheen moeten kunnen komen. Ik ben van 1 mg Lorazepam overgestapt op 5 diazepam en dat was nogal een tik kan ik je vertellen. Maar het afbouwen heb ik wel vertrouwen in. Mocht het niet lukken, ga dan gewoon een arts zoeken die je wel wilt helpen. Mijn dokter was gelukkig wel bereid en mijn psychiater ook, dus er is wel hoop...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Lieve Anoniem48,

Heb je al geprobeerd met je verzekering in conclaaf te gaan om de taperingstrips vergoed te krijgen? Er ligt een antwoord van de tweede kamer op vragen die zijn gesteld door de apotheker die je zou kunnen gebruiken als bewijzen dat ze het eigenlijk zouden moeten vergoeden.

Het is echt balen dat het je niet lukt om over te stappen op de diazepam :-(. Zou je echt zoveel kunnen schelen. Ik weet niet hoe ik het anders zou kunnen doen. Lorazepam is gewoon veel te heftig  en kort werkend. Ik vind het ongelooflijk * voor je dat je het ook alleen moet doen, dat helpt gewoon niet mee.

Ik ga vooralsnog redelijk, ben vannacht wel tig keer wakker geworden, maar ik slaap toch ook en droom ook nog, al zijn het gekke dromen.

Heel veel sterkte lieverd! Je bent ongelooflijk goed bezig, en je gaat het redden! Je komt er doorheen. Echt waar!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Anoniem hoe is het nu met je? Wat ellendig voor je. Dat machteloos gevoel is het ergste, je kan er helemaal niets aan doen, waardoor het rotgevoel minder wordt.

Nog aanhikken tegen die 2,5 Lora. pffffftttt.

 Maar ik vind het zo knap van je hoe je er mee omgaat. Laat de moed niet zakken hé? Niets is blijvend, dit gaat ook over.

Veel kracht meid.:rose::heart:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Kannietmeer het is toch schandalig dat de je de tapering zelf moet betalen, ik merk zelf ook dat het met de pillensnijder en het schuurpapier een klus is, want je moet echt goed doseren om zo min mogelijk afkickverschijnselen te krijgen.

@bolletje, ik was gisteren echt te ziek en te negatief om hier wat te schrijven, ik denk dat de dosering wat te laag was pfff. Ik had maanden geleden ook nog clonidine, ook troep, tegen opvliegers en je hart etc., ook die heb ik er tussen het afbouwen van lorazepam maar afgehaald, want dat zijn vaatverwijders. Ik kreeg een gevoel van om te vallen, net als met de lorazepam afbouw, maar dat is nu minder. Nu gaat het weer iets beter, gewoon weer doorgaan.

Volgende gesprek met de psychiater heb ik pas 31 juli, hij kan met mij geen kant op, omdat ik te veel weet, helaas zoals jullie allemaal dat je die troep weer moet afbouwen. Anti eleptica, hoe durft ie, terwijl de verslavingsarts me te snel wilde laten afbouwen, en eventueel een lage dosering citalopram voorstelde. Een AD wat over het algemeen op je angstsklachten werkt en waarop je beter slaapt, ook een bepaalde tijd natuurlijk.

Het is toch wel raar, dat een psychiater later ineens over andere dingen gaat praten? Ik voelde me heel sterk bij de psych, wat ik nog nooit eerder had gevoeld.

Ik zit nu 3 weken op die dosering, en vraag me af wat het beste is te doen, citalopram... Ik lees nl hier geen ervaringen met deze AD.

Dank je wel bolletje, we slepen elkaar hier wel doorheen! Jij ook veel kracht en sterkte!

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Anoniem,

Je mag hier best negatief zijn en er op los slaan af en toe, hoor.

Het is zo logisch als wat, dat je je niet positief voelt.

Tijdens de ontwenning ben ik ook even begonnen aan een ssri, een broertje of zusje van citalopram en het werd een ramp. Ik ben er snel mee gestopt, de verschijnselen van opbouw zijn ook niet mals. Dan krijg je het nog moeilijker. Dus ik zou het wel laten. Zoiets kun je beter vooraf aan de ontwenning gaan slikken. Ik zou de lorazepam omzetten naar diazepam en dan iets meer diazepam gaan slikken, dan de equivalent van 2,5 mg. Verspreid over de dag in 2 giften. 

Wat een gedonder, hè? Ja, psychiaters vinden het lastig als je veel weet.Laat je geen anti epileptica aansmeren. Wel de laagste dosering mirtazapine om te slapen. Van citalopram krijg je geheid slaapprobleem ook, de eerste weken. Dus dit zou ik niet doen. Op alle ssri's slapen mensen vaak slecht.

Je hebt recht op goede begeleiding. Kreeg ik ook niet.

Ze helpen je aan de pillen, maar vaak niet van de pillen. Dat mag je zelf uitzoeken. Raar maar waar.Schande..

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@ sneeuwhoen, ik kreeg wel een tik op de vingers voor verkeerd taalgebruik van een moderator! hahahaha..... That made my day ....  de eerste dagen dat ik er achter kwam waarom ik zo beroerd was heb ik behoorlijk gevloekt in mijzelf en heel soms dat gevoel geuit naar een vriendin. Hahaha... gelukkig niet hier. Ik was gelijk verwijdererd anders :-)

Verder nodig ik iedereen  uit vooral zichzelf te zijn, want niemand heeft om deze vreselijk onttrekkingsverschijnselen gevraagd.  X

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Sneeuwhoen,

Ook ik heb een waarschuwing gehad, misschien wel terecht, ik was iets te heftig. Ik zit ruim 3 weken stabiel, en ik voelde me verschrikkelijk, hoofdpijn en steken in mijn hoofd, het bleek dat mijn bloeddruk 110/140 was. Ik weet nu achteraf dat de laatste weken te veel stress heb gehad. Dus ook daar erg moe van, ik moet echt grenzen voor mezelf stellen, dat heb ik nu gedaan.

Ik heb 3 pogingen gedaan op diazepam, no way voor mij! De laatste keer met beiden, dit was te veel, daar kan ik dus ook niet meer tegen! Helemaal een zombie en nog slechter geslapen. Het is een heel andere werking. Dit was volgens de Ashton methode tabel. Wat meer pieken en dalen met lora, dan slaap ik wel wat beter. Dus ik zit op de lorazepam nog....

Kannietmeer en Sneeuwhoen veel sterkte en bedankt voor de tips! X

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik kan ook best boos worden op de farma industrie, maar het helpt me nu niet met afbouwen, dus die energie spaar ik liever.

Ik ben gisteren terug gegaan van 1 mg Lorazepam naar 0,5 mg op advies van mijn psychiater. Eens kijken hoe dat uitpakt. Ik had na mijn mislukte stoppoging (na langzaam afbouwen) 1 weel 1 mg Lorazepam genomen om weer te stabiliseren. Voelde me de laatste dagen goed, dus ik probeer het weer. 

Strekte allemaal in jullie strijd! 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Kannietmeer, ik wist niet dat er taperingsstrips voor Lorazepam bestonden. Zal het eens navragen. Overstappen naar diazepam wordt niet zinvol geacht omdat mijn dosering nu laag is en omdat het lang niet zeker is of diazepam bij mij goed aanslaat. Ik lees daar ook verschillende verhalen over. Het is wel een heel gedoe.
Toen ik 3 weken terug op 0,25 mg Lorazepam zat was ik heel stabiel en ging het prima. Een stemmetje in mij zegt dat ik het daarbij had moeten laten, maar ik wil het nog een kans geven. De wilskracht is er wel. 
 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Cyclad58 Wauw.  Hardlopen is echt iets wat ik niet zou kunnen.  Fijn dat dat gelukt is! Ik merk wel ook dat bezig zijn helpt als je lichaam dat kan.  Ik vind het wel stuitend dat de psychiater je direct op 1mg lorazepam terug zet.  Waarom niet 0.25 als dat werkte?  Neem het heft in eigen handen nu en voel aan je lichaam wat je moet doen.  Want de dokter roept maar wat.  

Ik ben zelf wel van 1 mg lorazepam naar 5 mg Diazepam gegaan om af te bouwen (wat geen goede overstap was trouwens maar ben er nu wel aan gewend).  

Te lage dosis om over te stappen is vette onzin in mijn ogen want je bent er net zo doodziek van als ieder ander. 

Kijk wat goed is voor jou en probeer zoveel mogelijk kennis te vergaren.  Dan kan je voor jezelf zorgen.  De dokters doen dat echt niet. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dank je wel, Kannietmeer! 

Wat waren jouw bevindingen bij de overstap van Lorazepam naar Diazepam? Ik hoor daar verschillende dingen over, de één bevalt het, de ander absoluut niet. 

Ik zie het toch als een mogelijk alternatief als het met de Lorazepam niet lukt. Een 2e mogelijkheid lijken toch de taperingstrips te zijn. Ik heb op www.taperingstrip.nl gezien dat de strips ook beschikbaar zijn voor Lorazepam. Indien nodig zal ik mijn behandelaar er van moeten overtuigen dat dat een goed alternatief kan zijn.

Maar goed, voorlopig maar eens zien wat de stap van 1 mg naar 0,5 mg doet. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb besloten voor mijzelf dat ik het waard vind om taperingstrips te gebruiken No matter what.  Of Ze het nu vergoeden of niet.  

 

Mijn overstap naar Diazepam is te lezen in een ander topic.  Ik was er dood ziek van.  Echt waar. ..ik was een dood vogeltje en kon mijn vingers niet optillen. Zat denk ik 1 uur pd in totaal recht op. Mac.  Dat duurde drie dagen en toen ging ik voetje voor voetje vooruit.  Ik heb volgehouden omdat ik de kleine stapjes niet kan maken met lorazepam.  

Achteraf had ik de overstap misschien naar iets meer diazepam moeten doen. Of half lorazepam en half diazepam voor een week en dan overstappen. Hoe dan ook ben ik nu wel zo ver dat ik weer rustig en helder ben en tevreden met de overstap.  Maar de overstap zelf nam echt wel 3 weken in beslag om te verwerken.  Ik ben blij dat ik het gedaan heb. ..denk ik.  Je weet nooit hoe het met de één of andere zou zijn gegaan.  

Ik ga groots inzetten om de verzekering te dwingen dit te vergoeden.  Desnoods persoonlijk de publiciteit zoeken.  Het is te zot voor woorden wat we doormaken zonder meestal zonder begrip van arts of psychiater.  

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei Kannietmeer:

 

Ik ga groots inzetten om de verzekering te dwingen dit te vergoeden.  Desnoods persoonlijk de publiciteit zoeken.  Het is te zot voor woorden wat we doormaken zonder meestal zonder begrip van arts of psychiater.  

 

 

Het is zeker te zot voor woorden. Ik verbaas me er telkens weer over hoe weinig de zg. professionals van hun eigen vak afweten. Begrip is ver te zoeken. Succes met je kruistocht! Alle respect! 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...