Spring naar bijdragen

Voorstellen


Kaartje101

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

 

Vannacht heb ik veel gelezen hier op het forum. Veel heftige verhalen, sommigen zeer herkenbaar. En wat ben ik trots op veel van jullie en hoe jullie je problemen onder ogen zien en ermee aan de slag gaan!

Sinds een jaar of 4 drink ik zo goed als dagelijks flinke hoeveelheden alcohol. Als persoon met sociale angst en ook depressieve klachten kwam ik erachter hoe fijn dat "roesje" is na een paar glazen wijn of andere drank. Ik voelde me vrolijk en zelfverzekerd. Uiteraard na 4 jaar bijna dagelijks drinken is dat roesje er niet meer na een paar glaasjes en eigenlijk is het echte "fijne" roesje er helemaal niet meer. Na de 2, soms 3 flessen wijn die ik drink ben ik vooral moe, kan ik amper nog op mijn benen staan en val ik letterlijk in bed. Het leuke is er echt wel vanaf en ik ervaar nu vooral de negatieve effecten van de alcohol. Toch kan ik er niet mee stoppen lijkt het. Soms lijkt het wel uit verveling dat ik er toch weer een fles wijn bij pak, Het is gewoonte. Ik ga achter de computer zitten en daar hoort wijn of andere drank bij. Vaak is er wel een reden (lees: smoesje) voor: slechte dag, beloning ergens voor etc. Ik word dan wel niet meer vrolijk van de alcohol, het is nog wel een manier om even nergens aan te hoeven denken. En stoppen na 1 of 2 glazen kan ik niet. Het is alles of niets bij mij. Ik drink nooit overdag (misschien een paar keer per jaar een wijntje op het terras, maar verder niet). Dat is zo'n beetje de enige "regel" die ik mezelf heb opgelegd rondom de alcohol die ik heb vanaf het begin heb kunnen volhouden. Sommige dagen tel ik de uren af, kan het niet snel genoeg avond worden, andere dagen kan het zijn dat ik pas om 22.00 uur begin met drinken. Er gaat standaard meer dan 1 fles wijn doorheen, vaak 2, soms zelfs 3. De enige avonden dat ik niet drink zijn wanneer het letterlijk niet mogelijk is omdat ik niet thuis ben en niet thuis slaap (gemiddeld 1x per week). Als ik 's avonds plannen  heb kan ik tijdens de plannen heel goed niet drinken, maar dan denk ik wel altijd alweer aan die fles wijn die op me ligt te wachten als ik thuiskom. Heel soms heb ik de wilskracht om mezelf te dwingen om een avondje niet te drinken. Wel zit er dan vaak in mijn achterhoofd: maar misschien dan morgen wel weer en dat gebeurt dan ook.

 

Ik woon alleen en woon voor mijn werk in een stad niet om de hoek van vrienden en familie, waardoor ik niet vaak mensen over de vloer heb en zeker niet onverwacht. Ik mag ook graag alleen zijn. Ik weet zeker dat er niemand in mijn omgeving weet dat ik zoveel drink. Ik sta bekend als de gezelligheidsdrinker en ik ben zelf altijd de eerste die mezelf als grapje "alcoholist" noemt. Mensen weten dat ik van een drankje houd, maar omdat ik er zelf grapjes over maak en het verder mijn dagelijkse leven (voor zover zij zien) niet beinvloedt heeft niemand door wat er zich echt afspeelt. Zij zien niet hoe ik vanaf het wakker worden alweer bezig ben met de alcohol voor die avond. Heb ik nog genoeg? Heb ik vandaag nog wel tijd om nieuwe te kopen? Zo niet, hoe kan ik regelen dat ik er wel tijd  voor heb? Ik voel me onrustig als de sluitingstijd van de winkels eraan komt en ik nog geen kans heb gehad om alcohol te kopen. In sociale situaties zoals bij etentjes of verjaardagen overdag drink ik niet. Op feestjes probeer ik mezelf altijd in te houden (ik kan altijd meer drinken als ik later thuis ben, toch?), maar als dit misgaat en ik wel te dronken word ben ik niet iemand die zich vreselijk misdraagt. Ik zoek geen ruzie of doe andere opvallende dingen. Ik zal hoogstens gesprekken voeren waarvan ik de volgende dag denk: "oh nee" en het kan zijn dat ik een beetje ondersteuning nodig heb bij het naar huis gaan, want lopen gaat niet meer zo lekker, maar verder zit het niet in mijn aard om te gek te doen, al ben ik nog zo dronken. Het zijn altijd dingen waar ik de volgende dag me met een appje vanaf kan maken: "haha, wat was ik dronken hé, lachen man." Weten zij veel dat ik elke dag zoveel drink. Ik ben 26, dus als ik tijdens het stappen flink wat drink dan is dat niet raar. Mijn vrienden doen dat dan ook en zo vaak gaan we niet stappen. Kortom, ik kan het redelijk goed verborgen houden. Iedereen weet dat ik van alcohol houd, maar niemand weet hoeveel. Omdat ik alleen woon en omdat ik werk doe waarbij ik niet heel vroeg hoef te beginnen is de alcohol heel verleidelijk. Ik hoef het voor niemand te verbergen en ik kan bijna altijd mijn roes uitslapen zodat ik redelijk goed te spreken ben als ik moet gaan werken. En ook als dat niet kan ben ik niet heel gevoelig voor katers en kan ik het in elk geval doen lijken alsof ik me prima voel.

 

Maar ik wil het niet meer. Ik voel me er slecht bij, ik weet wat ik mijn lichaam aan doe en hoe ontzettend slecht alcohol is. Ik ben erg veel aangekomen qua gewicht in de laatste 4 jaar en ik kan me niet herinneren wanneer ik me voor de laatste keer echt fit gevoeld heb. Ik wil niet meer dat alles wat ik doe afhankelijk is van de alcohol. Ik wil niet meer wakker worden en me vaag herinneren hoe ik dronken mijn bed in ben gekropen vaak nog in mijn kleren van de vorige dag. Ook merk ik echt wel dat het van kwaad tot erger gaat.

 

Afgelopen woendag zo rond middernacht heb ik nu voor het laatst gedronken. Ik maak me geen illusies dat ik nooit meer een druppel ga drinken, maar lezen op het forum hier en nog eens diep nadenken zorgt er wel voor dat ik nu echt gemotiveerd ben om het onder controle te krijgen. Ik las dat het niet verstandig is om zo ineens te stoppen als je dagelijks veel drinkt. Voorlopig voel ik me eigenlijk wel goed. Ik tril wel en kon vannacht niet in slaap komen door het onrustige, nerveuze gevoel in mijn lijf. Elke keer dat ik bijna in slaap viel schrok ik weer wakker. Ik heb dus geen oog dicht gedaan, maar ik ben gelukkig vrij vandaag. Ik ga proberen vanmiddag nog een uurtje te slapen, maar verder lijkt het me goed om mijn dag en nachtritme niet in de war te schoppen.

 

Ik hoop hier op het forum steun te krijgen van mensen en ook steun te kunnen geven aan anderen. Sorry voor het lange verhaal, maar het voelt goed om het allemaal eens een keer op te schrijven, al is het wel confronterend nu ik het teruglees. Ik denk dat het besef dat ik echt een probleem heb er nog niet helemaal is, hoe gek dat misschien ook klinkt, want als ik bovenstaande lees dan zie ik echt wel in dat die persoon een probleem heeft en ik ben toch echt degene die dat allemaal heeft opgeschreven...

 

Bedankt voor het lezen!

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dag Kaartje, welkom op dit forum :rose:

 

Je hebt al een aantal belangrijke stappen gezet. Je hebt erkend dat je een probleem met alcohol hebt, je hebt de afgelopen dag niet gedronken, je wilt er wat aan doen en je hebt je aangemeld op dit forum.

 

Als ik je zo lees, dan vind ik het knap dat je met je nog prille leeftijd (in mijn ogen) al zoveel inzicht hebt verworven. Ik was ruim tweemaal zo oud als jij, voordat ik het echt in de gaten had.

 

Bij mij is het drinken langzamer steeds meer geworden, dan bij jou. En om wat andere redenen. Maar verder lijkt je verhaal toch veel op wat ik heb meegemaakt.

Drank gebruiken voor zaken, die eigenlijk op een andere manier opgelost moeten worden. Overdag niet drinken. Niet agressief of vervelend worden. Gewoon aan het werk zijn overdag (ja, ik hoef vaak ook niet vroeg te beginnen).

 

Het is niet onverstandig voor je om je huisarts te informeren. Huisartsen zijn wel wat gewend en hebben geheimhoudingsplicht. Daarnaast kunnen ze je ondersteunen bij afkickverschijnselen, slaapproblemen, mogelijke vitaminetekorten (komt veel voor bij stugge drinkers).

 

Voor de eerste tijd kun je verder zorgen dat je voldoende vocht inneemt, zoals thee, water, sapjes, wat frisdrank misschien. En dat je goed en voldoende eet, misschien zorgen voor wat lekkere dingen.

 

Vanuit de verslavingszorg wordt vaak geadviseerd om te beginnen met gedurende langere tijd niets meer te drinken. Als termijn wordt dan een jaar genoemd. Je lichaam krijgt dan de kans om te ontgiften en je geest de mogelijkheid om aan nieuwe patronen te wennen.

 

Begin vorig jaar ben ik ook in één keer gestopt (na vele pogingen in de jaren daarvoor om te minderen en te stoppen) met behulp van dit forum en een internetbehandeling (bij Tactus). Na een aantal maanden ben ik ook wekelijks een zelfhulpgroep gaan bezoeken. Voor mij heeft dat alles het gedaan en ik heb geen druppel meer gedronken. En ben iedere dag daar nog steeds blij over.

 

Ik wens je heel veel succes. Veel lezen en schrijven hier was voor mij erg belangrijk. De informatie, de herkenning, de steun.

 

Na dit bericht stuur ik je een PB, een persoonlijk bericht, met wat algemene informatie over het forum. Misschien heb je er wat aan.

Als je aangemeld bent, zie je het envelopje rechts bovenin je scherm rood kleuren ten teken van het ontvangen van zo'n bericht.

 

Zet hem op!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

welkom Kaartje,

hier nog eén in een keer gestopt,

na ettelijke minderpogingen daarvoor.

Ik wist niet wat ik nu weet, en zou je aanraden

B1/thiamine te slikken de eerste weken.

Je lijf heeft wat tekorten misschien en heeft tijd

nodig te resetten. De psychische afhankelijkheid

duurde bij mij langer. Slecht slapen, rusteloos,

depri zijn, alles kwam aan bod het 1e jaar.

<aar de voordelen bleken en bleven groter dus kan ik

nu zeggen dat ik oprecht blij ben dat ik niet meer hoef.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kaartje, chapeau!

Echt heel erg goed van je. Je hele verhaal zo herkenbaar! Ik zou zeggen, ga ervoor. Je bent hartstikke jong, vrij en onafhankelijk, laat die drank nu niet alles verpesten! Je bent een stuk vrijer zonder! Lekker doen wat je wilt..alles meemaken, weer kunnen genieten..

Zet m op!

Liefs, Phaedra

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bedankt voor het lieve, warme welkom allemaal! Dat had ik niet verwacht en doet me erg goed. Fijn dat mensen dingen herkennen. Ik ben niet alleen!

 

MijnGerrit, bedankt voor de goeie tips. Ik pak er gelijk nog even een flesje water bij. Goed blijven drinken! En je PB was ook erg nuttig. De huisarts is inderdaad misschien verstandig. Ik kom daar eigenlijk nooit en het is wel een drempel die ik dan over moet, want ik heb nog nooit tegen iemand hardop toegegeven dat ik een probleem heb.

 

Lady Jane, het kan dus wel stoppen in 1x! Dat is ook echt voor mij de enige optie denk ik. De B1/thiamine ga ik zo gelijk maar even kopen.

 

En Phaedra, dank je wel! Dat is wat ik wil: weer genieten.

 

Vanochtend was erg moeilijk vanwege het onrustige gevoel in m'n lijf en het feit dat ik niet geslapen had. Ik had op zich niet de behoefte om te drinken, maar voelde me gewoon niet top. Ik had lunch plannen met een vriendin. niet echt dichtbij huis en daar zag ik erg tegenop ondanks dat afleiding natuurlijk hartstikke goed is. Het gaf me een paniekerig gevoel, dus ik heb afgezegd. Zo rond 11.30 uur verdween het onrustige gevoel zo goed als en heb ik nog even een uurtje kunnen slapen. Daarna wat gepoetst in huis. Ik ga zo boodschappen doen en maar even een lekker stuk lopen, want het is heerlijk weer. Daarna lekker uitgebreid en gezond koken, mooie afleiding. Gelukkig hou ik niet van wijntjes bij het eten. ;-) Uiteraard zijn de avonden voor mij het moelijkst omdat ik dan altijd drink, dus we gaan zien hoe dat verloopt. Volgens mij is dit meer informatie voor "ditjes en datjes & dagdraad", dus die ga ik straks ook maar even bekijken.

 

Ik merkte wel dat ik door het lezen op het forum wat onrustiger werd. Dat merk ik nu ook, dus ik moet nog even kijken hoe en wanneer voor mij de beste manier is om me op het forum te bevinden.

 

Ik voel me op dit moment nog wel echt gemotiveerd, dus dat is mooi. Als ik vanavond niet drink is dat al een flinke stap, want ik kan me de laatste keer niet herinneren dat ik twee dagen achter elkaar niet gedronken heb. Uiteraard zie ik mezelf dan morgen alweer denken: maar je hebt twee dagen niet gedronken, neem toch een glaasje. En 1 glaasje kan ik niet. De gedachte van een jaar niet drinken zoals jullie schrijven dat het verstandigst is vind ik nogal wat. Hoe ga ik dat doen op feestjes? Als vrienden langskomen waar ik altijd drankjes mee drink? Maar goed, dat ga ik allemaal bekijken. Voorlopig maar stap voor stap. Dus vanavond niet drinken. Ik zie mezelf ook niet drinken op dit moment. De gedachte staat me tegen, ik beeld me in hoe ik voel als ik me gedronken heb en vooral de ochtend daarna (spijt!) en daar heb ik totaal geen behoefte aan nu. Hopelijk blijft dat gevoel bestaan. Normaal gesproken heb ik ondanks dat ik die ochtend tegen mezelf gezegd heb dat ik die dag niet drinken toch alweer de beslissing genomen om wel te gaan drinken die avond. Nu dus absoluut niet.

 

Nogmaals bedankt voor de lieve woorden en het begrip! Het geeft me een goed gevoel!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kaartje, het onrustige gevoel hoort erbij. Dat is even niet anders.

Ik heb daar twee tot drie weken goed last van gehad, evenals de trekmomenten. Daarna werd het in mijn geval stukken makkelijker, maar dat schijnt niet voor iedereen zo te werken. Ik hoop voor jou wel.

Die lastige momenten zullen komen en moet je door. Door voldoende te eten en te drinken, misschien wat (virtueel) gezelschap zoeken of iemand bellen, kun je het misschien wat beter doorstaan. Ook boosheid kan een trigger zijn.

Patronen doorbreken heeft mij goed geholpen, maar dat heb ik al eerder gezegd.

 

Ook de onrust door hier te lezen herken ik. Ook dat zal minder worden en aan de andere kant kan het forum je juist steunen in je streven van de drank af te blijven.

 

Het jaar niet drinken heb ik ook meegekregen, toen ik stopte. Tsjonge, wat voelde ik me dáár ongelukkig bij. Ik heb dat lekker weggestopt; als een struisvogel mijn kop in het zand gestoken. Dag voor dag, zo ben ik er doorheen gekomen. "Vandaag drink ik niet" zei ik tegen mezelf en verder keek ik niet. "Ik neem de eerste niet" en "Drank voegt niets toe" heb ik ook wel honderden keren voor mezelf herhaald.

 

Gelegenheden, waar gedronken wordt, zijn mij erg meegevallen qua reacties van anderen. Veel mensen hebben het niet in de gaten, of namen genoegen met "vandaag even niet". Mij bleek dat er best meer mensen zijn, die niets of heel weinig drinken. Die zocht ik vroeger niet op, denk ik :blush:. Je zegt het zelf al: stap voor stap.

 

Je hebt een mooie start gemaakt, compliment :rose:

 

Als jij op je "eigen" draadje wilt schrijven, dan doe je dat gewoon. Op de dagdraad is ook goed en allebei ook. Voor mij is mijn eigen draad geworden tot een weergave van belangrijke zaken. Voor anderen is het een soort dagboek, dat af en toe wordt bijgewerkt. Een enkeling voelde zich niet thuis op de dagdraad en heeft meer dan 1000 berichten op haar eigen draad staan. Wat voor jou werkt hier is goed.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

toen ik nog dronk

deed ik elk voorjaar een sapvastenkuur

(10 dagen incl. af en opbouwen van eten)

ik noemde het ook wel eens versoberen,

en testte mezelf stiekum of ik ook zonder drank,

koffie en suikers kon dus.

Toen ik stopte met drinken heb ik het ook een poosje

versoberen genoemd. Dat klinkt best trendy en minder

erg als een dieet of drooglegging.

Na 2 weken vroeg een enkeling of ik nog steeds versoberde

en dan zei ik dat het me reuze beviel en ik voorlopig niet dronk.

Van lieverlee heb ik steeds meer mensen gezegd dat ik me veel

beter voelde zonder drank en dat ik dat eigenlijk wel zo wil houden.

Inmiddels is iedereen er aan gewend, zelden nog vragen of opmerkingen

en ik heb geen enkele bijeenkomst, feest of vakantie als minder leuk

of gezellig ervaren. Soms zijn onze spinsels van te voren, gewoon

de angst voor de angst, of juist stiekem een achterdeurtje open laten,

of een teken dat we nog moeten leren om in het hier en nu te blijven.

heb maar gewoon vertrouwen in jezelf Kaartje, het gaat allemaal zoals het gaat

en dat is meestal anders dan we van tevoren bedenken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat een ongelooflijk herkenbaar verhaal, succes ermee om het de avonden naast je neer te leggen. Ondanks dat ik niet heel actief ben op dit forum helpt het voor mij enorm om gewoon verhalen en reacties te lezen als ik trek heb. Het belangrijkste is denk ik het doorbreken van patronen. Het biertje na het werk, het wijntje bij het eten, 1tje voor het slapen gaan. In ieder geval succes!

bewerkt door Anon
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kaartje, normaal gesproken reageer ik niet op berichten van anderen op een eigen draadje. Ik zag op Anons draadje eigenlijk hetzelfde dilemma beschreven en zal bij hem ook een berichtje plaatsen.

De optie om bijv. doordeweeks niet te drinken en dan in het weekend wel, of op één dag wel, heb ik vaak geprobeerd. Soms lukte het een keer, maar meestal ging ik het schip weer in. Helemaal niets was beter voor mij.

Door af en toe wel te drinken, zou ik mijn verslaving in stand houden. Dus ik doe dat niet. Onlangs werd op het forum een linkje geplaatst naar een presentatie van een vrouwelijke psychiater over verslaving en de hersenen. Zeer verhelderend, ook voor dit onderwerp. Je kunt het eventueel bekijken op

bewerkt door MijnGerrit
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat een fijne reacties weer!

 

MijnGerrit, ik ga dat filmpje zeker bekijken. Ik weet inderdaad rationeel gezien dat de ene dag wel drinken en andere dag niet drinken voor mij ook niet werkt. Of bijvoorbeeld het alleen in het weekend drinken. Ik ken mezelf. Dan is de stap te klein van ook na een rotdag op donderdag toch te gaan drinken met het excuus erbij dat ik dan zaterdag wel niet drink, terwijl ik uiteraard dan zaterdag ook drink.

 

Gisteravond heb ik niet gedronken. En het viel me eigenlijk reuze mee. Begin van de avond ben ik op de bank gaan zitten, zodat ik in elk geval niet achter de computer zat, want daar hoort voor mij een drankje bij. En daarna vroeg naar bed gegaan met een boek en een flesje water. Jaja, het was een spannende vrijdagavond. Ik heb altijd moeite gehad met in slaap vallen (niet als ik gedronken had, maar voordat het drinken een probleem werd), dus dat viel gisteren ook niet mee en ik werd heel vaak wakker, maar daarna viel ik nog wel snel weer in slaap. Dus al met al een redelijke nacht, al werd ik wel doodmoe wakker vanochtend. Het onrustige gevoel is ook een stuk minder. Donderdagnacht was ik echt onrustig en bijna paniekerig en angstig. Dat is sinds gistermiddag grotendeels weg. Voor nu in elk geval. Vanochtend ben ik met een vriendin even de stad in geweest en daarna een kopje thee gedronken. Een fijne afleiding. Wel even ongemakkelijk toen ze zei: "goh, wat trillen je handen." Tsja...

 

Ik zie nu wel een beetje op tegen vanavond. Meestal komen 's middags de berichtjes binnen met de vraag of ik vanavond mee uit ga of wil afspreken voor een paar drankjes met vrienden. Dat ga ik nu nog even niet doen en dus een smoesje verzinnen. Ook had ik een berichtje van een vriendin dat ze van de week langskomt met een flesje wijn. Jouw berichtje helpt daarbij, Lady Jane. Ik kan toch inderdaad gewoon zeggen dat ik even geen alcohol drink. En al mijn vrienden weten dat ik graag wil afvallen, dus dat ik op dieet ben is ook een prima excuus. Ik ga maar voor de 'dag voor dag' zoals MijnGerrit zegt. Ik zie mezelf nog niet op feestjes staan of met vrienden omgaan zonder drankje in mijn hand, simpelweg omdat ik dat nooit gedaan heb en inderdaad al mijn vrienden alcohol drinken. Ook door mijn sociale angst-achtige trekjes heb ik voor mijn gevoel altijd een drankje nodig bij sociale situaties. Voor mij gaan plezier hebben tijdens een avond uit of tijdens sociale situaties hand in hand met alcohol. Triest maar waar. Maar goed, stap voor stap, dag voor dag. Voorlopig heb ik twee avonden niet gedronken, wat natuurlijk niks voorstelt, maar wat voor mij zeker maanden, misschien wel een jaar geleden is. En nu gewoon volhouden. De grootste uitdaging wordt misschien wel volgende week als ik weer aan het werk ben. Tijdens een drukke werkdag is vaak mijn enige gedachte: maar vanavond lekker wijntjes drinken. Dus dat is een belangrijke gewoonte om te gaan doorbreken.

 

Nogmaals bedankt voor de lieve reacties met de goeie tips. Ik hoop op een goeie dag vandaag!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kaartje, die trillende handen ken ik :blush: maar ook dat gaat weer over.

Slecht en onrustig slapen ook. Er is hier een draadje over slapen, misschien heb je daar nog wat aan.

Als je het niet kunt vinden, dan roep je maar even.

 

Aan avondjes uit heb ik nooit zo gedaan. Als dat wel jouw gewoonte is, dan is het nu lastig voor je. Je voelt je nog niet sterk genoeg om dat zonder drank te doen.

Volg je gevoel maar, dat lijkt me verstandig.

Misschien kun je het een keer in het klein uitproberen, als je er aan toe bent. Een uurtje met een goede vriendin, of een uurtje mee en van te voren aangeven, dat je vroeg weg moet of zoiets.

 

Goed bezig hoor!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kaartje, voor je gaat vanavond

even hier ter plekke een dagpactje sluiten

dat je vandaag die eerste niet neemt.

Kun je oprecht zeggen dat je een weddenschap hebt lopen

en dat je die niet wilt verliezen.

De inzet? Een mooi muziekje/liedje voor de ander op de muziekdraad.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bedankt weer voor alle lieve, fijne reacties!

 

Ik ben het weekend goed doorgekomen zonder te drinken. Ik voel me ook goed en het slapen gaat de laatste twee nachten ook prima. Wat dat betreft valt het me allemaal mee op dit moment. Ik had gisteravond wel even erg de behoefte en voelde me een beetje onrustig, dus heb op het punt gestaan, maar toen ik mezelf inbeeldde dat ik die eerste slok zou nemen dan stond dat idee me erg tegen,dus ik heb het niet gedaan. Ik zou mezelf dan teleurstellen.

 

Feestjes en uitgaan met een grote groep ben ik nog even uit de weg gegaan dit weekend. Overigens niet omdat ik denk dat vrienden er vervelend over zouden doen. Ze zouden het zeker begrijpen. Het is meer dat ik zelf niet goed weet hoe ik een avondje uit of feestje zal ervaren zonder "gezellig" drankje omdat ik dat nog nooit gedaan heb. In mijn hoofd kan het niet gezellig zijn zonder drankje, dus zolang ik dat denk kan ik het echte uitgaan en feestjes maar even overslaan. Ik ga zo wel de stad in, even kijken wat daar te doen is en ik weet dat daar vrienden rondlopen die ik ga tegenkomen en die me zeker een biertje aan gaan bieden. Dat is voor mij toch anders dan een avond uitgaan of feestje, dus ik weet zeker dat ik nee kan zeggen.

 

Hoe dan ook, ik ga weer door. Van dag tot dag. En dat bevalt me voor nu ook prima. Ik ga mezelf niet beloven dat ik een jaar lang niet ga drinken of helemaal nooit meer, dat geeft me alleen maar onrust.

Lady Jane, ik ben gisteren niet op het forum geweest, maar zo'n weddenschap is een goed idee. Die ga ik zeker aan de eerstvolgende keer dat ik wel echt op stap ga.

En Loen: het advies voor de verslavingszorg is een erg goeie tip! Hoe je het beschrijft klinkt inderdaad alsof ik er baat bij zou kunnen hebben. Ik weet ook (en dat geldt denk ik voor bijna iedereen) dat de alcohol niet de oorzaak is, maar een gevolg van andere problemen (bijv. mijn sociale angst) en die zal ik ook zeker aan moeten pakken als ik nuchter door het leven wil gaan. Ja, ik kan het allemaal mooi vertellen, maar nu nog doen.

Fijne dag allemaal!
 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hé, goed gedaan Kaartje! :rose:

Op mijn sportclub wordt door een aantal makkers stevig doorgedronken. Daar deed ik vroeger aan mee en tegenwoordig dus niet meer.

Ik heb gemerkt dat ik het niet leuk meer vind als de mensen om me heen echt veel drinken. De gesprekken, opmerkingen etc. worden dan te sterk door drank ingevuld. Tot nog toe ga ik gewoon eerder weg. Feestjes is weer een ander verhaal. Ik ben erg benieuwd hoe je dat gaat ervaren, als je zover bent. Heel goed dat je het uitgaan nog even uit de weg bent gegaan.

Overigens is het me wel opgevallen, dat er vaak best meer mensen zijn die niet of nauwelijks drinken. Dat zag ik alleen vroeger niet :blush:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 year later...

Ruim een jaar geleden heb ik hier voor het eerst mijn verhaal op gezet, zie ik nu. Het voelt nog niet zo lang geleden. Dat ik ineens ook weer verdween van het forum had vast te maken met de vrij snelle terugval en mijn kop weer in het zand steken. Ongelofelijk dat ik na de laatste keer op dit forum nog een jaar lang zo ben doorgegaan met alcohol drinken. Ik dacht echt dat het korter was.

 

Momenteel ben ik bezig met de eerste serieuze stop poging (minderen) sinds de laatste keer dat ik op dit forum zat. Het is nu dag 5. De reden om zo ineens te stoppen na een jaar lang net doen alsof het geen probleem was is dat ik vorige week hoorde dat een jong iemand (begin 20) die ik via via kende is overleden aan de gevolgen van zwaar alcoholmisbruik. Zoiets opent je de ogen. Waar ben ik toch mee bezig? Sinds dat nieuws heb ik geen druppel meer gedronken.

 

Het gaat me goed af dit keer. Ik lees de berichten die ik hier vorig jaar op gezet heb en waar ik toch wel last had van ontwenningsverschijnselen. Daar is dit keer eigenlijk geen sprake van. Ik heb nergens last van, behalve dat de eerste nacht slapen wat moeite kostte. Sinds die eerste nacht gaat het prima. Overdag, maar ook het slapen. Inslapen kost me wat moeite, maar dat had ik ook voordat ik met alcohol begon. De vorige keer voelde ik me erg onrustig en gewoon niet lekker. Dit keer voel ik me juist heel erg goed. Dat is raar, toch? Als je van jarenlang, 6 dagen in de week gemiddeld twee flessen wijn per avond drinken naar helemaal niks gaat verwacht je dat dit moeite gaat kosten. Zeker als dit bij de vorige stop pogingen ook gebleken is. Zijn er mensen die een vergelijkbare ervaring hebben? Kan het zijn dat ik de komende dagen/weken nog ergens last van krijg? Ik heb ervoor gekozen om me volledig op gezonder leven te storten. Ik ben druk met gezonde recepten zoeken, gezond koken, meer bewegen, veel water drinken etc. Dit zorgt ook dat ik afgeleid ben van het niet meer drinken. Ik heb nog niet echt een andere avondinvulling gevonden en kies er daarom voor om vroeg naar bed te gaan en te lezen tot ik moe genoeg ben om bijna in slaap te vallen. Voorlopig werkt dit perfect. Ik heb geen zucht naar alcohol, hoogstens naar het "fijne roesje" waarvan ik weet dat ik die toch al niet meer kreeg na al die jaren drinken, dus een fles open trekken (niet dat ik die in huis heb) gaat me daar niet bij helpen. Ik word fit wakker en kan bijna nog voelen hoe ik wakker werd na een avond drinken en hoeveel fijner dit gevoel is. Voorheen lag ik door de alcohol vaak pas om 4 uur 's nachts in bed (de fles moest leeg hé, en die andere fles in de koelkast misschien ook wel) en werd ik de volgende dag om 12 uur een keer wakker. Dit kon ook omdat ik 's middags en 's avonds werk. De afgelopen nachten (sinds het stoppen) heb ik mijn ritme aardig op de rit. Ik val op zijn laatst om 01.00 uur in slaap en sta om uiterlijk 09.00 uur fit naast mijn bed. Het is natuurlijk pas dag 5, maar ik ben hier blij verrast door. Het slecht slapen is waar ik het meeste tegenop zag van het stoppen. Bij alle vorige (halve) stop pogingen is dat hetgene waardoor ik weer ging drinken. Dan zou ik tenminste goed slapen (al is dat natuurlijk niet helemaal waar).

 

Ik heb gisteren de website nog eens goed gelezen en heb voor mezelf wel de keuze gemaakt dat volledig stoppen op dit moment een te grote stap is en dat ik voor "minderen" ga. Niet dat ik al in gedachten heb wanneer ik weer een glaasje ga drinken, maar het geeft me rust dat ik niet van mezelf vraag om nooit meer te drinken. Het problematische (binge) drinken vond altijd plaats als ik alleen was (ik woon ook alleen, dus dat was elke dag) en dat wil ik absoluut niet meer. Ik ga niet meer drinken als ik alleen ben. Maar ik zeg niet dat ik niet op een feestje of verjaardag een glaasje wijn ga drinken. De eerste verjaardag waarbij dit zou kunnen gebeuren is aanstaande zaterdag. Zoals ik er nu in sta zou ik dat alleen maar zonde vinden van de calorieen, gezien mijn dieet, dus ik hoop dat ik dat zaterdag ook nog zo vind.

 

Een andere motivatie is dat ik een aantal weken geleden een gesprek heb gehad met een psycholoog (verplicht onderdeel van een cursus via mijn werk, gesprek had eigenlijk ook over werk moeten gaan), waarbij zij mij de ogen opende over mijn leven. Het alcoholgebruik is een gevolg van mijn onzekerheid, sociale angst, depressieve klachten etc.  Haar reactie op de dingen die ik vertelde (ik heb uiteraard niets gezegd over het alcoholgebruik, maar wel alles eromheen) raakte mij. Ze gaf aan dat ik te jong ben om zo in het leven te staan, dat ik meer waard ben dan wat ik mezelf nu gun. Het was een oprechte reactie die me wakker geschud heeft. Ik zat/zit zo vast in mijn veilige leventje (waar alcohol zeker bij hoort/hoorde) waar geen ruimte was voor verandering of nieuwe dingen, dat ik me niet eens besefte wat ik allemaal mis. En mijn alcoholgebruik onder controle krijgen is voor mij een belangrijk begin van weer kunnen genieten van het leven. Ik merkte bijvoorbeeld de laatste tijd dat ik uitjes afsloeg waarbij ik een nacht of langer van huis zou zijn (weekendjes weg, bij een vriend slapen na een concert etc.), omdat ik dan wist dat ik niet of niet zoveel kon drinken en dat ik daardoor heel slecht/onrustig zou slapen en dit misschien vragen zou oproepen bij vrienden (of weet ik wat voor gedachtenkronkel ik er bij had). Als ik nadenk over de leuke uitjes en andere dingen die ik het laatste jaar (misschien wel langer) gemist heb dan kan ik alleen maar flink balen. Ik heb een hoop leuke dingen gemist omdat ik liever alleen thuis met een fles wijn achter de computer zat. Ik ben echt van plan om aan mezelf te gaan werken en dan vooral die onderliggende problemen die voor mijn alcoholgebruik gezorgd hebben.

 

Ik hoop dat ik het dit keer echt kan doorzetten. De gewoonte kan doorbreken. Het is pas dag 5, maar ik voel me oprecht goed. Ik hoop dat dit zo blijft, maar ik wil niet te optimistisch of overmoedig worden. Het is pas het begin. Ik zou heel graag horen of het feit dat deze eerste dagen me zo makkelijk af lijken te gaan herkenbaar is voor mensen en wat ik eventueel nog kan verwachten en wat de valkuilen nu zouden kunnen zijn.

 

Alvast bedankt. De vorige keer waren de reacties zo prettig om te lezen, waarvoor nogmaals bedankt. Jammer dat ik het toen niet heb kunnen doorzetten. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Van binge drinker naar minderen? Ik hoop voor je dat het lukt. Ik had zelf ook die illusie dat ik wel een keer wat kon drinken. Het lukt me niet. Maar 1 mogelijkheid voor mij en dat is stoppen. Wens je veel succes. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Lars, bedankt voor je reactie. Je hebt misschien gelijk en is het een illusie. We gaan het meemaken. Voorlopig ben ik ook nog niet van plan te drinken. Misschien moet de knop nog het laatste stukje om en moet ik langzaam wennen aan het idee van nooit meer drinken. 

 

MijnGeritt, fijn om weer een reactie van jou te lezen. Ik zal zeker schrijven over mijn zaterdagavond. Ik heb er wel vertrouwen in. Ik heb inmiddels de meeste vrienden ook ingelicht dat ik geen alcohol meer drink (voor zover zij weten i.v.m. gezonder leven), dus dat is een mooie stok achter de deur. Voorlopig gaat het nog steeds aardig goed. Ik had het gisteravond even moeilijk na een stressvolle dag op het werk, maar die ben ik goed doorgekomen. Het slapen sta ik ook nog steeds van te kijken. Ik heb mijn ritme nog steeds op de rit, inslapen gaat nu ook makkelijker en ik slaap nu de hele nacht door (eerste paar nachten werd ik 2 of 3x wakker om daarna weer gelijk in slaap te vallen, maar goed dat stelde niets voor), dus dat is erg prettig en ik weet dat ik daarmee echt van geluk mag spreken. Het forum zal ik gebruiken op de moeilijke dagen of momenten. Ik hoop dat ik op den duur net als jij mensen kan steunen hier. Knap dat je zo ver gekomen bent. Ik denk dat ik het ga doen zoals jij beschreef over jezelf en bekijk het van dag tot dag. Nooit meer is inderdaad op dit moment nog een te naar idee. Voorlopig heb ik week 1 overleefd en ga met goede moed week twee in! Nogmaals bedankt! 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dank je wel, Lady Jane. Ik weet niet of ik het nog helemaal verdien.

 

De verjaardag afgelopen zaterdag is gelukkig aardig goed verlopen. Ik had om cola light gevraagd en kreeg uiteindelijk de cola in mijn hand gedrukt, maar na een slokje proefde ik gelijk dat er drank in zat (ik drink normaal gesproken altijd wodka cola light op feestjes en iedereen weet dat). Na het eerste slokje het glas weggegeven aan een vriendin en zelf m'n drinken ingeschonken (cola) de rest van de avond. Dus gelukkig is het bij een slokje gebleven. Ik ben wel op tijd naar huis gegaan toen iedereen om me heen aangeschoten begon te worden, maar ik heb me toch wel vermaakt. Het scheelde dat het allemaal vrienden en goede bekenden waren en ik dan minder last heb van mijn sociale angst en dergelijke, dus ik voelde me ook op mijn gemak zonder drank.

 

Helaas is het afgelopen dinsdag toch een klein beetje mis gegaan. Ik was bij mijn vader en die was bij een wijngaard geweest of iets dergelijks en ik MOEST toch echt de wijn proeven die hij gekocht had daar. Het glas stond al voor me en ik heb nog meerdere malen gezegd dat ik op dieet was en dat ik echt niet hoefde, maar hij bleef aandringen en hij was zo enthousiast dat ik toch een glas heb gedronken. Helaas.

 

Gisteren wel de draad weer goed opgepakt en het is nu eenmaal gebeurd, maar het is wel balen en ik heb weer het besef dat drank zo aan mijn leven verbonden is dat ik er soms gewoon bijna niet aan kan ontsnappen zolang mensen niet de echte reden weten dat ik wil stoppen. Afgelopen maandag was een zware dag op het werk en er was een crisis situatie die vrij heftig was. Bij thuiskomst kreeg ik een appje van collega: "Ik weet dat je op dieet bent, maar je hebt na vandaag echt een wijntje verdiend hoor! Schenk er maar één in." En ik heb het niet gedaan, maar er was wel een stemmetje dat zei: ze heeft gelijk, ik heb het verdiend. Iets dat zei dat het een goed excuus was en ik wel een uitzondering mocht maken, want iemand anders zegt dat ik het verdiend heb. Slaat nergens op natuurlijk, maar het was wel even lastig en ik weet dat dat soort dingen zullen blijven gebeuren. 

 

Maar ik blijf positief en ik pak de draad weer op na dinsdag. Ik heb natuurlijk ook gezegd dat ik wil minderen en niet per se stoppen, maar ik wilde eigenlijk voorlopig nog niet drinken. Het was maar één glas (en één slok zaterdag) en heeft gelukkig niet naar meer geleid, maar het is wel een beetje de eerste "tegenslag" en het besef dat het niet zo makkelijk zal zijn als het de eerste week leek te gaan. Gelukkig zie ik nog steeds alle voordelen en daar hou ik me aan vast. Vooral het fit wakker worden vind ik echt heerlijk. Wat heb ik toch een hekel aan hoe ik me voel na een avond flink drinken. Geen kater (die kreeg ik niet echt meer), maar dat duffe, slome gevoel en het gevoel hebben dat je niet helemaal helder kunt nadenken de eerste paar uur. Dat wil ik niet meer! Dus ik ga er weer voor! 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

niemand zegt dat er geen hobbels

in een nieuw ingeslagen pad zitten Kaartje

dus gewoon doorgaan zou ik zeggen.

Wel weet je nu dat dieet de lading niet dekt

ik gun je dat je volgende keer iets duidelijker

durft te zijn en drank durft benoemen zodat je vader

en vrienden weten dat ze je helpen door niet aan te dringen.

Dat zou bij een dieet eigenlijk ook genoeg moeten zijn, maar

de gevolgen van iets eten wat je niet wilt is net wat anders

dan alcohol die je niet wilt. De stappen worden makkelijker meis. :rose:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...