Spring naar bijdragen

hallo, Alma hier


Alma

Aanbevolen berichten

Ik ben Alma, ik wil me even voorstellen zodat jullie een idee hebben wie ik ben als jullie mij zien rondscharrelen.

Ik ben midden 50, ik heb een redelijk drukke baan en geen gezin, woon alleen. Ik heb wel gezelschap van twee katten. Ik drink vanaf mijn 13, 14e. Eigenlijk altijd gedronken, maar de laatste 20 jaar bijna dagelijks, vooral wijn. Het maximum was ruim een liter wijn iedere dag. De laatste paar jaren geminderd naar driekwart, tot ruim een halve liter nu ongeveer 5 keer in de week.

Omdat ik al jaren te zwaar ben, toenemend na met roken gestopt te zijn, en eigenlijk ook weet dat de wijn daarbij een grote rol speelt, wil ik minderen. Op mijn werk heb ik concentratieproblemen, maak soms domme fouten wat ik niet kan uitstaan, en ik wijt dat ook in ieder geval voor een deel aan de alcohol. En moeite met opstaan, overdag gammel... later op de avond weer kiplekker en begin ik aan een lekker glaasje waarbij de fles vaak in rap tempo leeggaat.

Maar minderen lukt niet echt. Ik hou het een paar dagen vol en dan is het weer weekend, of ik was heeel druk op het werk en dan moet ik echt een glaasje. Of 2, of 4... Zo emmer ik al een paar jaar(!) door. Het schiet niet op.

Ik kijk nu af en toe rond op het forum en (zoals ik hier geleerd heb) probeer nu per dag te zeggen: vandaag drink ik niet. Als ik uit ga eten of zoiets dan mag ik twee glazen heb ik me voorgenomen, maar thuis ga ik niet meer drinken! Sinds 2 weken nu. En met behulp van alles wat ik op het forum heb gelezen lukt me dat tot nu toe eigenlijk wel goed. Dus allemaal bedankt alvast! Ik merk dat de verhalen me motiveren en me bij de les houden. Ik ben van plan om hier veel te lezen en misschien af en toe een duit in een zakje te doen.

Groeten van Alma

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Alma, welkom in het jaren doorge-emmerende gezelschap. Deden wij ook. Grappig dat je het woord emmeren gebruikt. In die hoeveelheden is de wijn er hier wel doorheen gegaan.

Soms wat minder soms wat meer. Maar t was nooit helemaal duidelijk wat we nou wilden.

Wilden we stoppen of door emmeren?

Geen stelling nemen ... Nou ja eventjes dan als je 's morgens wakker werd dan nam je stelling.

Maar na een paar uur kwamen de " verzachtende" omstandigheden al weer om de hoek gluren.

En dat beschrijf je zelf ook.

En toch wil je minderen.

Misschien kan jij uiteindelijk wel controle krijgen over je verslaving door het bij 1 of 2 te houden

Na 20 jaar is dat een uitdaging.

Ik denk dat het alleen mogelijk is door een duidelijk kader rond je drinkgedrag aan te brengen. Etentje wel drinken ,thuis niet.

Geen enkele uitzondering daarop!

En dan moet je sterk in je schoenen staan. Want is een lunch met collega's ook een etentje?

Is een zelf gekookt dinertje bij iemand thuis ook een etentje.

Gelukkig ga ik daar helemaal niet over en mag jij dat kader zelf bepalen.

Ik vond dat kaderen een dagtaak en het kostte me veel te veel energie ook omdat ik niet binnen die lijntjes bleef en dat steeds maar vergoelijkte ... Ja maar....

En dan kwam de smoes. En dan kwam de roes..... en dan was ik verloren

Ik werd er doodmoe van dat ik me niet aan mijn eigen afspraken kon houden.

Daarom ben ik gestopt. En dat is de beste beslissing in mijn leven geweest.

Misschien raak je geïnspireerd en ga je ook ervaren hoe het is....

Want die emmer raakt een keer vol toch?

Veel succes hier op t forum Alma. Zet m op

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dank je Skip voor je reactie. Ik ben bang dat je gelijk hebt dat helemaal stoppen veiliger en duidelijker, en uiteindelijk ook makkelijker is misschien. Ik zit er al heel lang omheen te draaien he? Maar ik vind het een beetje drastisch om ervan uit te gaan dat ik helemaal niets meer drink en durf het ook niet aan te kondigen (lafaard he). Voorlopig hou ik het bij: vandaag drink ik niet. En dat doe ik morgen weer.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Alma, welkom hier op het forum :rose: 

 

Het verhaal van Skip over minderen, kaders stellen, je niet aan je eigen afspraken houden, kan ik zo overnemen.

 

De middelste alinea van je verhaal herken ik helemaal. Het moeilijkere opstaan, de foutjes hier en daar, gammel, concentratieproblemen.

 

Toen ik hier ruim 5 maanden geleden begon, wist ik eigenlijk wel dat er voor mij maar 1 oplossing was. Dat ik niet kon minderen, matig drinken, had ik al te vaak bewezen.

Ik ben dus, inderdaad, begonnen met " vandaag drink ik niet"  en " ik neem gewoon het eerste glas niet" (want dan volgden er nog veel).

Ik stak dus eigenlijk een beetje mijn kop in het zand.

Na een aantal weken ben ik aan de Internettraining van Tactus begonnen en veel meer inzicht gekregen Wel zelf moeten zoeken, want het blijft een training en geen echte therapie.

Ik begon inmiddels te wennen aan het niet drinken, sta nu op het Jaarpact hier en ben goed op weg. Af en toe wat drinken is voor mij niet weggelegd.

 

Je bent goed begonnen en dat is een compliment waard!

Blijf eerlijk voor jezelf, dat is heel belangrijk.

Haal hier wat er voor jou te halen is, laat achter wat je met ons wilt delen.

 

Veel succes Alma!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Gipsy, ik heb het gezien dank je. Tot nu toe gaat het eigenlijk goed. Zolang er geen rare, onverwachte en/of vervelende dingen gebeuren houd ik het wel vol. Weet je, ik heb volgens mij sinds mijn jeugd niet zo lang achter elkaar niet gedronken! Erg he? Nu 16 dagen zeg maar. Het was zo'n gewoonte.

Eerlijk gezegd ben ik nog steeds niet van plan om helemaal de fles aan de wilgen te hangen. Ondanks alle goede raad van dit forum. Af en toe een of twee glaasjes (buiten de deur) moet kunnen. Althans dat wil ik graag. We zien wel hoe het gaat. Jij ook heel veel succes!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goed gezien MG. Inderdaad die haakjes staan er niet voor niks. Ik sluit de deur thuis nog niet helemaal voor een wijntje. Nog niet stabiel he. Misschien onderschat ik het wel. Ik durf mezelf nog niet ADB te noemen. Maar voor nu: so far so good.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goedenavond Alma,

 

Voor mij is stoppen veel makkelijker. En wat ik hier lees en bij de AA hoor geldt dat voor de meesten.

 

Ik heb na 4 1/2 jaar nuchter weer een paar jaar gedronken. Een enkele keer echt te veel. Maar eigenlijk viel het wel mee. Maar wat ik zo spuugzat werd was het er de hele dag mee bezig zijn. Al was het alleen in gedachten. "s Morgens alweer denken wanneer en hoeveel ik zou halen. Ik wilde niet te veel in huis hebben want ik weet van mijzelf dan moet het op ook. En dan wachten tot eind van de middag dat ik weer kon halen en wat drinken. Het is het me allemaal niet meer waard. Drinken ontneemt je zoveel. Lichamelijk, psychisch, geestelijk. Nog los van problemen die je op je werk krijgt en ook met je vrienden omdat je gewoon nooit echt fit bent. Dat is het mij niet meer waard en ik ben blij dat ik nu alweer ruim een jaar nuchter ben.

 

In het begin is het zeker niet altijd gemakkelijk niet te drinken. Het is zo'n gewoonte. Ik heb het een poosje met Refusal gedaan totdat ik de gewoonte kwijt was. Dat heeft wel een jaartje geduurd. En bij anderen kan dat nog langer duren. Maar nu ben ik er wel los van.

 

Toch weet ik dat ik altijd waakzaam zal moeten blijven. Eens alcoholist altijd alcoholist. Het is niet anders. Maar er zijn ergere ziektes. Bij alcoholisme hoef je alleen maar het eerste glas te laten staan. Menigeen zou wensen dat hij alleen met zo'n ziekte te dealen had.

 

Ik wens je veel succes.

 

Hanneke

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Hanneke, het is zeker een gewoonte. Ik drink nu een paar weken niet en het bevalt me goed. Daarmee probeer ik inderdaad de gewoonte te doorbreken. Misschien komt het ook door het warme weer: de alcoholvrije radlers zijn echt heerlijk bij zomerse temperaturen. Ik heb geen ervaring als jij, dat je na jaren droog staan toch weer te veel gaat drinken. Dit is pas de eerste keer dat ik langere tijd niet drink. Ik weet niet in hoeverre ik verslaafd ben, heb geen ontwenningsverschijnselen gelukkig. Maar heb wel ruim 20 jaar flink ingenomen, dus ik moet er zeker mee oppassen. En dat doe ik ook echt want ik wil gezond en helder blijven. Ik moest een keer flink op de rem trappen. Kijken of ik zo verder kan, op een sukkeldrafje.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zie jullie berichtjes nu pas. Geweldige timing hebben jullie. Heb net gisteren voor het eerst weer wat gedronken, 3 glazen. (Jullie zagen het zeker al aankomen!) Vanochtend hoofdpijn. Rest wijn weggekieperd. Ik vond dat ik het verdiend had aan het eind van een drukke werkweek.

Dom. Ik moet mezelf voor ogen houden dat ik mezelf met drank niet beloon. Valkuil voor mij.

Dus, aait vedan, recht zo die gaat. En geen wijnflauwekul.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Alma, welkom hier ook namens mij. Meestal reageer ik niet op indivuduele draadjes en alleen op dagdraad. Maar las van je misstap.

 

Misschien idee om het te delen voordat je gaat drinken of liever niet gaat drinken over je afwegingen op de dagdraad. Daar zijn meestal meer mensen aanwezig.

 

Is maar idee. Ondanks je uitglijder ben je volgens mij goed bezig. Succes

Link naar opmerking
Deel via andere websites

hallo alma. Ik ben ook al sinds enige tijd alcohol vrij en voel me er goed bij. En steeds sterker.

Ben wel erg bang dat ik een terugval krijg. De situatie is er niet naar hoor, maar je leest hierover

toch ook wel regelmatig dat menigeen dit overkomt.

Daarom blijf ik toch nog terugkomen en lezen.

Wat Suikertje schrijft over het delen in de dagdraad kan ik je ook van harte aanbevelen. Ik heb

daarook gebruik van gemaakt en het heeft me wel door de moeilijke uurtjes heen geholpen waardoor

ik niet ben gaan drinken.

Succes

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi, dank voor jullie reacties. Als het idee om te gaan drinken zich nestelt in mijn hoofd, dan ben ik daar haast niet meer van af te brengen. Ik had vroeger hetzelfde toen ik gestopt was met roken. Dan verdwijnen alle goede plannen, tips en voornemens naar de achtergrond en steven ik linea recta naar de supermarkt, afdeling wijnen. Vaak is er een aanleiding, een excuus, een smoes, dat kan van alles zijn.

Ik neem het stoppen met drinken nog niet zo vreselijk serieus als misschien wel zou moeten. Af en toe een drankje moet kunnen.

(Is dit vloeken in de kerk? Sorry daarvoor). Maar ik wou thuis niet drinken en dat is dus wel gebeurd.

Eerlijk gezegd ben ik nog wel redelijk tevreden hoe het gaat of ben ik nou heel naief en zitten jullie meewarig met je hoofd te schudden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hi Alma,

 

Erg herkenbaar, hoor, dat terugvallen. Het lichaam is zo gewend aan grote hoeveelheden alcohol, dat het al zich gaat voorbereiden als je er al aan denkt. Dan krijg je ontwenningsverschijnselen als je dan geen alcohol tot je neemt. Toen ik voor het eerst een beetje serieus probeerde te stoppen (net zoals jij, minderen) had ik ook veel last van terugvallen.

 

Blijkbaar hoort het erbij. Het is absoluut geen falen. Je hebt twee weken achter elkaar niet gedronken. Daar mag je best trots op zijn. 

 

Het lichaam moet er een beetje wennen aan dat je stopt. Dat als je denkt aan alcohol, niet automatisch ook een grote hoeveelheid volgt. Dat kost tijd. En soms gaat het mis. Niet erg. Zolang je maar net zolang probeert totdat het lichaam gewend is met je stoppogingen. Dan denkt het: oh wacht, ze is nu aan het stoppen. Ik hoef niet gelijk met de voorbereiding om alcohol uit het lichaam te halen als ze er toch aan denkt. En dan blijkt dat het je nauwelijks moeite kost om weerstand te bieden aan de gedachte te drinken.

 

Bij mij duurt zo'n zucht naar alcohol 3 uur voordat het voorbij is. Ik voel me erg down als ik dan niet drink. Beste wat werkt voor mij is gewoon liggen, beetje indutten en maar hopen dat het snel voorbij gaat.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Ha Gerrit, Alma meldt zich.

Het gaat goed. Ik heb sinds de laatste keer, 8 augustus, niet gedronken. Het kost me niet heel veel moeite. Ik moet erbij zeggen dat ik geen feestjes heb gehad, geen drinkend bezoek, geen kaartavonden, geen ruzies of grote spanningen, dus geen moeilijke momenten (een saai leven, dat wel! maar daar gedij ik blijkbaar goed op) de laatste weken. Na half september beginnen de meeste activiteiten weer. En ik denk dat ik dan af en toe wel een drankje zal nemen. Uitproberen, kijken hoe het gaat en of het lukt om het daarbij te laten.

Afgelopen week is gebleken dat ik een hoge bloeddruk heb en ben maar gestopt met de zoute drop. Dat valt me tegen! Ben ik dol op! Ben ik aan begonnen na het stoppen met roken. Verder doe ik aan de lijn en ook dat gaat redelijk goed. Eerlijk gezegd vond ik mezelf een slappe tinus zonder veel discipline. Maar deze weken gaat het allemaal heel goed: al mijn 'verslavingen' aangepakt: geen wijn, geen kaas, geen drop. Ik denk dat dit forum er ook mee te maken heeft. Ik schrijf niet zo veel maar lees bijna iedere dag en dat houdt me bij de les. En leve de saaiheid!

bewerkt door Alma
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dank je Gerrit. As woe weer even naar de huisarts voor een nieuwe meting. Krijg dan ook uitslag van bloedonderzoek. Vanochtend al even gemeten door iemand met een meter: bloeddruk alweer gedaald. Ben daar erg happy mee. Dat de oorzaak waarschijnlijk aan de drop ligt en niet aan mij, bedoel ik.

Over de hoeveelheden te consumeren alcolhol denk ik na. Maar dat duurt nog een paar weken. Ik ben nu per dag bezig en vandaag drink ik in ieder geval niet. Groeten en jij ook veel succes met het afvallen! Alma.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gisteravond flesje rode wijn van 0,25 ltr leeggedronken. Ik fietste naar huis, moest langs de super en had zo'n zin in een glaasje. (Eind van de week, lekker weekend, blabla onzin). Toen ik thuis kwam was de zin eigenlijk al weer gezakt. Maar later 's avonds toch leeggedronken, omdat het er was. Was het nou heerlijk, verrukkelijk, het lekkerste wat ik in tijden had gehad?? Nee, eerlijk gezegd niet. Het smaakte, maar een alcoholvrij radlertje vind ik net zo lekker. Dus gewoon een domme zet. Was niet nodig. Niet verschrikkelijk erg, maar wel een beetje jammer.

bewerkt door Alma
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...