Spring naar bijdragen

Hoe komt het toch ....


Moon

Aanbevolen berichten

Hoe komt het toch, dat als ik s'morgens opsta, ik mezelf plechtig beloof niet te gaan drinken die dag en ik uiteindelijk toch weer naar de drank grijp, denkend: ach vooruit, zo erg is het toch niet......

Weet iemand dat misschien?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

denk dat ik het antwoord bij mezelf moet zoeken, een ander kent mij niet per slot van rekening ..... misschien was het ook wel vragen naar de bekende weg want het enige dat ik hoef te doen is NIET dat biertje nemen, maarja.......

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Die drang..., het zit ook vooral in ons kopke zeker? Ik beloof me idd ook elke dag niets te gaan drinken, elke dag opnieuw... Het begint altijd meet ééntje, you know.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja het begint altijd met eentje hihi........

Bij mij ook maar gelukkig kan ik me thuis nog een beetje inhouden en blijft het bij een pijpje of drie, vooral ook omdat ik de volgende dag weer moet werken maar zoniet, dan is het einde zoek en zuip ik door tot ik omval bij wijze van spreken.

En dan de volgende dag natuurlijk zo brak als wat.

Ik neem me dus iedere keer voor dit niet meer te laten gebeuren maar er is altijd wel wat !!

Dan weer een feestje, verjaardag, afscheid collega, zware dag gehad, leuke dag gehad etc. etc.......

Moe word ik ervan.

Ga binnenkort stoppen met roken dus misschien dat dan de drang naar alcohol ook wel minder wordt.

Of eigenlijk is het niet zozeer drang, maar meer een gewoonte, als het me 's een avond is gelukt om maar 1 biertje te nemen heb ik niet eens het gevoel dat ik daar nou zoveel moeite voor heb moeten doen of dat ik iets heb gemist ofzo.........het is toch raar he eigenlijk.....

Groetjes.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik las zopas je berichtje in het forum. Doe je best om het eerste glas te laten staan, de rest gaat vanzelf. Ik ben bijna al drie jaar van de drank af, maar had een herval vorig jaar in augustus/september. Het is lastig maar het leven is voor mij en de kinderen een stuk aangenamer geworden, ook voor de andere familieleden en vrienden. Ik kan nog niet goed weg met het chatten en vind mijn baan nog niet goed in het ganse project van 'alcoholdebaas' Groetjes, hou je sterk. Boline

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik probeer het nog even. Het lukt niet zo best om mijn weg te vinden voor het chatten en het forum. Ik las je bericht en dacht ik antwoord even. Het beste is van je eerste glas te laten staan. De rest volgt vanzelf met veel wilskracht. Blijf er echt af, je kunt het, ik heb er ook nog last van. Ik ben bijna 3 jaar gestopt met drinken maar had vorig jaar een herval van +/- 1 maand. Nu gaat het veel beter. Stop er echt mee als je denkt van echte problemen te hebben met alcohol. Het vernielt je leven en dat van anderen. Als je gestopt bent zie je hoe blij je kinderen, familieleden en vrienden zijn. Maar het blijft lastig, want de drankduivel ligt overal op loer .... Groetjes Boline

Link naar opmerking
Deel via andere websites

hoi boline,

wat goed van je zeg en nog beter dat je na een terugval van een maand toch de draad weer hebt weten op te pakken, maarja er zullen ook wel een hoop nare herinneringen zijn teruggekomen in die tijd waardoor je hebt besloten er echt definitief mee te stoppen denk ik?

ikzelf ben eigenlijk eerst maar 's van plan te minderen, of eigenlijk: niet meer me helemaal laveloos te zuipen op sommige avonden, als ik het bij een paar biertjes weet te houden (wat me nu de meeste avonden van de week wel lukt) ben ik al blij.........

kinderen heb ik niet, wel een vriend maar die zit in hetzelfde schuitje als ik.....we gaan als het ware samen op.......maar hebben nu afspraken gemaakt dat we elkaar niet meer zullen meesleuren in zuipfestijnen........als ik bv iets heb van m'n werk ofzo dan bel ik 'm niet met een dronken kop op of 'ie ook komt zodat hij aan het eind van de avond ook dronken is........en omgekeerd........da's al een beginnetje he?

verder zorgt mijn "gebruik" (nog) niet echt voor grote problemen, behalve de kater meestal op zaterdag, probeer zoveel mogelijk m'n werk er niet onder te laten lijden maar soms heb je nou eenmaal doordeweeks ook wel 's wat en dan is het de volgende dag behoorlijk zwaar.....

vroeger was maandag m'n favoriete drankavond maar dat ritme heb ik gelukkig weten te doorbreken, de eerste stap in de goeie richting hihi.....

groetjes van moon

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...
  • 2 weeks later...

Ehmmm,

Misschien moet je bedenken dat het wél erg is...

Ben zelf de nadelen gaan opschrijven, de nawerkingen; inmiddels een A-4,tje vol

Da's erg.

Succes!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...

beste mensen ik weet hoe jullie je voelen en het is erg moeilijk.toch is er wel iets aan te doen: zorg dat je ergens mee bezig bent, zoek dus een hobby of ga sporten zo hoef je een tijdje niet aan alcohol te denken...:)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...

Beste medestrijders,

Vandaag ben ik voor het eerst op dit forum. Ik heb er ruim drie weken van on-line therapie op zitten en ben er zeer enthousiast over. Ik had een patroon van ca. 25 jaar waarin ik dagelijks gemiddeld 3 flesjes bier (of vergelijkbare hoeveelheid alcohol in andere drankjes) dronk en ik dacht nooit meer dit patroon te kunnen - of durven - doorbreken. Ik ga jullie niet vermoeien met allerlei gedetailleerde ervaringen en gedachten, maar voorlopig is mijn antwoord op de vraag "Hoe komt het toch..." deze:
1. Omdat we ons te weinig bewust zijn van de effecten van alcohol. Door te drinken brengen we onszelf in een toestand, waarin we alleen de "positieve", kortetermijneffecten ervaren, en ons niet (meer) kunnen bekommeren om de negatieve, langetermijneffecten.
2. Omdat we ons te weinig bewust zijn van wat we denken en voelen op de momenten dat we gaan drinken. Bewuster die gedachten en gevoelens in kaart brengen hielp mij al verrassend veel.
3. Omdat we onszelf geen positieve beloningsdoelen stellen die opwegen tegen de (tijdelijke) spanningen en ongemakken van drankafhankelijkheid.

Nogmaals, ik ben pas ruim drie weken geleden begonnen met deze therapie, maar ik heb nu al resultaten waartoe ik mezelf van tevoren nauwelijks in staat had geacht. Ik was vrijwel altijd geneigd de weg van de minste weerstand te kiezen als ik trek kreeg, maar zonder mezelf te kwellen of onmogelijk eisen op te leggen blijk ik veel meer weerstand te kunne opbrengen dan ik dacht.

Nou ja, hopelijk hebben jullie iets aan deze ervaring, of misschien is-ie aanleiding voor verdere vragen. Ik lever graag een bijdrage aan dit forum en als iemand geinteresseerd is deel ik mijn ervaringen graag.

Heel veel sterkte allemaal!

Regenkoning

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Regenkoning,

Ik heb je ervaring van bewust worden van risicomomenten met aandacht gelezen.
Ik zit momenteel in hetzelfde schuitje. Ik heb al wat langer de internetbehandeling en ben nu zover dat ik maar helemaal kap met de wijn. (1 a 2 flessen per dag).
Voor de moeilijke momenten staan de wandelschoenen klaar en liggen er een paar mooie Cd's op de kast.
Straks een familiefeestje. Dat wordt nu dus een dagje sapjes en belletjeswater.
Nou, we zien wel.
Groetje,
Mathilde

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Mathilde,

Moedige stap hoor, helemaal kappen. Van 1 a 2 flessen per dag, da's niet niks. Ik heb helemaal stoppen ook overwogen, maar ik heb me nu ten doel gesteld alleen maar te drinken als ik van een drankje wil genieten, en niet als ik (a) vind dat ik het heb verdiend of (B) er behoefte aan heb. Moet je voor jezelf eens nagaan hoeveel drankjes dan afvallen ;-) Totnogtoe lukt dat met feedback van Tactus heel goed. Een ander doel is: maximaal 12 consumpties per week, maximaal 3 per dag, en drie drankvrije dagen per week. En taraaaa... als je er zo bewust mee omgaat blijkt het ook niet moeilijk om zelfs daar onder te blijven. Maar goed, dat doel is dus heel persoonlijk, heb jij dus met Tactus een ander doel gesteld?

Het meest verrassende vind ik tot nu toe, dat ik blijkbaar in staat ben om te matigen, en dat ik niet helemaal hoef te kappen. Van tevoren had ik mezelf daar niet toe in staat geacht...

Nogmaals: uitgebreid de tijd nemen om je gedachten en gevoelens op risicomomenten te beschrijven heeft me enorm geholpen. Ik kan nu van een glaasje port nippen, er als het ware de druiven een voor een uitzuigen. Nooit durven hopen dat ik ooit nog eens gewoon van een drankje kon genieten... Ook heb ik mezelf duidelijke beloningsdoelen gesteld. Voor mij zijn dat op termijn sportieve prestaties, een paar kilo afvallen, etc.

Succes!

Groet, Regenkoning

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goedenavond dapperen, mag ik mij op dit goede initiatief even voorstellen?

Ondanks het alias telt de leeftijd slechts 54 lentes, maar qua alcoholgebruik is dit mijn 40e "jubileumjaar".
Sinds 11 dagen ingeschreven bij Tactus, en sinds 11 dagen alcoholvrij.
Moeilijk?
Nee hoor, als je maar flink last krijgt van hartkloppingen, dan gaat het als vanzelf...
Meteen een goede reden om een serieuze (4e) poging in mijn leven te wagen, geheel te stoppen, alvorens de wal het schip echt eens keert.
Niet in de zin van "je mag geen drank meer, nooit meer", want dat zijn m.i. van die onmogelijke opgaven, die je jezelf stelt.
Een ik heb me toch nog een lekkere wijn en port staan, thuis, dus nooit meer: brrr, wat ene opgave!
Maar van dag tot dag niet meer willen, is andere koek: behapbaar.
Echt bezopen geweest? Nou, laat het 10 keer zijn in die 40 jaar...
Maar verder vrijwel altijd een fles wijn (laatste jaren een fles port), 4-5 Belgische bieren (tripels, quadruppels), en bij bijzondere gelegenheden likeur; jazeker: alles smaakte goed, als er maar alcohol in zat...
En ook het gevoel van o.a. moon goed kennend: 's morgens niet meer willen, en 's middags evenzogoed de eerste maar weer genomen; jaja: nooit voor vijf uur...
Volgens mij is dat een kwestie van beleving: in de ochtend spijt van de vorige dag, en een wat langere kijk vooruit, je leven in, en 's middags is het weer een kwestie van de heel korte termijn: het nu, en wordt de langere kijk weer minimaal een dag verplaats, en nog een dag, en nog een dag...
Totdat je echt te maken krijgt met klachten die mogelijk te maken hebben met langdurig alcoholgebruik, met klachten die mogelijk niet meer omkeerbaar zijn, die jou dus de rest van je leven wel eens zouden kunnen gaan "begeleiden", oei...
Op mijn "moeilijke moment", zo rond vijf uur, probeer ik nu ook echt naar die lange termijn te blijven kijken.
En dat helpt, alweer 11 dagen...

Groet, en hopelijk tot schrijfs, opa

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Opa2,

Ben benieuwd hoe het intussen met je is. Op 23-8 11 dagen alcoholvrij, nu, op 31-8, 19 dagen...? Zelf ben ik niet alcoholvrij, maar dat is mijn doel ook niet. Ik heb het volgende doel: maximaal 12 consumpties per week, 3 dagen per week alcoholvrij, dagmaximum 4,5 (=3 flesjes pils). Ik zit daar de afgelopen drie weken al ruim onder (resp, 8, 8 en 7 consumpties per week). Ik sport weer volgens een vast schema en voel me alerter, verantwoordelijker en fitter. En natuurlijk trots op mezelf. Ik wil dit volhouden tot eind van het jaar, en als ik dan blijk matig te kunnen blijven drinken, wil ik dat volhouden. Ik heb intussen geleerd dat je ook gewoon van drank kunt genieten als je heel bewust drinkt. Niet bijv. 3 of vier glazen port achter elkaar om in een zorgeloze stemmng te komen, maar EEN glaasje port en daar als het ware de druiven een voor een uitfilteren en proeven en van genieten. De verandering: ik heb mezelf voorgehouden dat er twee aanleidingen zijn die ik mezelf niet meer toesta als reden om te drinken:
1. Als ik vind dat ik er behoefte aan heb.
2. Als ik vind dat ik het verdiend heb.
Intussen helpt Tactus me met mijn gedachten en gevoelens te evalueren. Prima!
Het klinkt simpel, maar het werkt (bij mij tenminste) wel!

Succes ermee,
groeten, Regenkoning

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Beste Regenkoning, dank voor je belangstelling!
Met mij gaat het in alcohol-opzicht uitstekend: sta nog steeds volledig droog, ondanks alle "uitdagingen", zoals bij voorbeeld gisteren, op een warm Amsterdams terras, waar men wel malt bier op de kaart had, maar niet in voorraad bleek te hebben...
Het werd toch spa rood, met name ook vanwege (dank zij Tactus) de verandering die ik in mijn denkpatroon probeer te bewerkstelligen, door naar de langere termijn te blijven kijken, in plaats van, zoals jij ook aangeeft, te "gehoorzamen" aan de behoefte-van-het-moment, of aan de gedachte, het "verdiend" te hebben.
Daarnaast genoot ik het "voordeel" van een stevige trigger: hartoverslagen, hartkloppingen e.d.
Deze zijn overigens na een dag of tien, hoewel nog aanwezig, flink verminderd.

Knap, dat je voor jezelf een schema hebt gemaakt, waarbinnen je wilt blijven: zo te lezen, slaag je daar goed in.
Ook de weg naar genieten en proeven spreekt mij aan.
Op iets andere wijze doe ik hetzelfde, door de "vrijgekomen calorieen" als gevolg van mijn alcoholvrijheid te benutten voor andere lekkere dingen.
Zo zingt ieder vogeltje weer, zoals het gebekt is...

Mijn plan is, voorlopig eens drie maanden helemaal niets te nemen, en daarna weer te zien. Stevige ondersteuning bij dit voornemen is mijn nieuwsgierigheid naar de (mogelijke verdere) positieve effecten van het alcoholvrij zijn.
Het "ik mag nooit meer"-gedachten levert naar mijn smaak en evaring onnodige inwendige strijd op, een strijd, die de persoonlijkheid vrijwel altijd van het ego verliest...

Tactus is voor mij een spiegel en zegen tegelijk: je blijft op deze (niet overdreven) wijze toch dagelijks bezig met het op z'n plaats zetten en konkretiseren van het probleem.

Met name het aantal verleidingsmomenten is feitelijk veel groter dan ik dacht, en door deze bewustheid onstaat de mogelijkheid die momenten te mijden, dan wel er op voorbereid te zijn.

Zo ging ik zeer regelmatig even bij mijn ouders (wonen vlak bij) buurten: in de namiddag, twee portjes pakken, en daarna thuis door...
Dat is nu veranderd in ochtendvisites: koffie.

Enfin: so far, so good!

Succes,

Opa2.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Opa2, Toch wil ik je uit ervaring nog even zeggen dat het mij dus mislukt is om na 3 maanden weer "iets" te drinken. Ik zat zo weer in het oude patroon. Ik wil nu tot aan de kerst proberen en dan met kerst gewoon een wijntje kunnen drinekn. Daarna kan ik weer stoppen met de refusal, of misschien ben ik dan wel net zo sterk als jij dan denkt te zijn. Ik hoop het, voor jou en voor mij. Groet, Sweetling.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 months later...
  • 5 years later...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...