Spring naar bijdragen

Even voorstellen


Gast

Aanbevolen berichten

Beste Spud

Welkom op het forum..je bent hier aan het juiste adres voor ondersteuning en begrip en een geregeld schop onder je kont ..mocht je daar ook behoefte aan hebben.

Bij Tips en adviezen is een hele uitleg over de AA wat ikzelf heel interessant vond, toen ik erover nadacht om bij de Aa te gaan.
En ik kopieer ook even een tekst waar je nu misschien gelijk al wat aan hebt nu je last hebt van terugvallen.
========================================================
Vuistregels bij een terugval

Enkele vuistregels om de schade te beperken als je uit de bocht gaat.(Hoe te vermijden dat eenmalige "terugval" tot een volledige "terugval" leidt)
· Stop: Stop onmiddellijk met wat je aan het doen bent en ga weg uit de situatie.
· Blijf kalm: Het is normaal dat jij je schuldig voelt. Geef je gevoelens de tijd om over te gaan. Vermijd het jezelf alles te verwijten ("ik ben een lozer") en terug te kijken naar het verleden (" 't is altijd zo geweest").
· Leren mag wat kosten: zie je val als een fout; een fout is een vergissing terwijl je iets aan het leren bent. Zo'n fout is niet zo erg, tenzij je er aan toegeeft en de controle uit handen geeft. Bekijk deze fout als iets eenmaligs, iets wat vermeden kon worden en waaruit je veel kunt leren. Als je steeds opnieuw een terugval hebt, spreken we niet over een fout maar over een verkeerde attitude.
· Wat had je met jezelf afgesproken? Denk terug aan de redenen waarom je besloot om te stoppen met drinken, en schrijf ze op. Denk aan de voordelen op lange termijn. Wil je die opgeven omwille van één terugval? Kijk waar je al geraakt bent. Lees de voor- en nadelen van gebruik nog eens na op het lijstje dat je in je portefeuille draagt. Herinner jezelf eraan dat je dit doet om zorg te dragen voor jezelf, je gezondheid en je leven.
· Wat is hier aan voorafgegaan? Bekijk opnieuw de situatie die leidde tot deze terugval. In plaats van jezelf de schuld te geven, stel je volgende vragen:
o Welke gebeurtenissen hebben geleid tot deze terugval?
o Waren er waarschuwingssignalen voor deze val?
o Heeft één van de volgende zaken bijgedragen tot de terugval: plaats, tijdstip, andere mensen, stemming?
o Probeerde je om te gaan met de situatie voor de val? o Was je motivatie verzwakt door vermoeidheid, druk van anderen? Wat kan ik de volgende keer anders doen om efficiënter met deze situatie om te gaan?
· Maak nu een plan op: zet je ervaring om in een plan dat je onmiddellijk kunt uitvoeren. Hierbij de volgende tips:
o gooi alle drugs, drank, pillen die je in verleiding kunnen brengen onmiddellijk weg.
o Zorg ervoor dat je wegblijft uit riskante situaties, ga weg, naar huis, wandelen...
o Vraag hulp en stimulans aan vrienden of lotgenoten, praat met je begeleiders over je situatie.
· Waar een wil is, is een weg (de geest staat boven het lichaam): Een hardnekkige mythe bij gebruikers is de "lichaam boven geest" - theorie: de stelling dat het onmogelijk is de controle weer in handen te krijgen als je eenmaal terug aan het gebruiken bent (een terugval beleeft), en je dus gedoemd bent om verder te gebruiken. Zo is het ook meestal gelopen in het verleden. Controle en onthouding zijn binnen handbereik. Onthouding kan op elk moment terug gewonnen worden, door, eenvoudigweg, het gebruik niet te hervatten. Je verlangen om opnieuw te gebruiken kan weldegelijk bedwongen worden. Vroeger lukte je dat misschien niet, wellicht lukt het nu wel, met de hulp van deze vuistregels.

schrijver: : Dirk iZZa Gent


k hoop dat je er gauw uitkomt met de hulp van de AA en met de hulp van jezelf.
Jij moet de knop omdraaien en vechten voor jezelf..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welkom Spud!

Dat is een heel duidelijk en lang verhaal. Je weet hoe het werkt maar je kan er (nog) niet naar handelen.
Bekend hoor want ik wist ook al heel lang diep van binnen dat ik teveel dronk, maar wist het iedere keer zodanig te verpakken voor mezelf dat ik jarenlang gewoon ben doorgegaan.
De eerste stap naar de AA is gezet. ik kan me voorstellen dat je dat heel spannend vindt.
Heb je ook al gedacht over de internet behandeling? Anoniem en gratis, ik kan het iedereen aanbevelen.
Ik ben er zelf aan begonnen toen iok al even droog stond, maar ik leer er veel van!

Tja en nu de tweede stap. Als je hier een tijdje meeleest zal je merken dat de meesten van ons niet verder kijken dan een dag vooruit en soms per kwartier of per uur. Het is tenslotte gemakkelijker te zeggen vandaag drink ik niet, dan om te zeggen ik ga de hele week niet drinken! Een dag is een haalbaar streven.

Ik hoop je op ons draadje te zien en praat daar lekker mee! Je zult er veel steun vinden en je kan je ervaringen delen met anderen!

Tot op het draadje.

groeten,

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Beste Spud,

Welkom hier.
Ik heb twee behandelingen nodig gehad om er echt vanaf te komen.
De eerste bij de Bouman, die was niet zo succesvol, veel uitglijers en uiteindelijk een mega terugval.
Ik heb echt met de rug tegen de muur gestaan. In het voorjaar de internetbehandeling gevolgd. Van te voren niet kunnen geloven dat ik het zou redden. Ter ondersteuning gebruik ik Refusal. Als je dat gebruikt, of diens broertje Antabus, word je gelijk ziek als je toch drinkt.
Ik ben echt heel blij dat ik niet meer hoef te drinken.
Gezien de lange periode dat je al drinkt, moet je heus Thiamine (vitamine B1) gaan innemen. Alcoholisten hebben een gigantische gebrek aan vitamine B1. Het is het eerste wat een verslavingsarts voorschrijft.
Aangezien je al meerdere keren een week niet hebt gedronken zonder al te veel afkickverschijnselen, is het vooral zaak om je gedrag en je gedachten aan te pakken om niet steeds weer te gaan drinken.
Ik kan je echt de internetbehandeling aanraden, zij geven je ontzettend veel handvatten om met succes te stoppen of te minderen. Ze laten je helemaal in je waarde. Ze veroordelen niet en bieden hele goede begeleiding.
Het beste is in ieder geval om eerst een hele tijd niet te drinken alvorens te overwegen om matig te gaan drinken. Voor mij is dit i.i.g. niet weggelegd. Ik kan geen maat houden; 1 glas is niet genoeg, 15 is te veel. Voor mij hoeft dat eerste glas dus niet. Ik ben nu vrij.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Spud,

Je houdt van 'vrienden' waarbij je je moet vrij-vechten en waar je bang voor bent??
Aan jou de keus, wat wil je liever: erbij horen, ten koste van jezelf dus, of voor jezelf gaan? Of: wat is belangrijker voor je: je rol in een groep, of de rol die je gedrag in je eigen leven speelt? Klinkt een beetje als de puber die gaat roken terwijl ze het vies vindt namelijk. Vrienden die het echt waard zijn, blijven vrienden, no matter what! En voor de rest zou het een mooie natuurlijke selektie zijn...

Ik heb zelf ook ervaren dat vrienden ontkennen dat ik een alcoholprobleem heb, simpelweg omdat ze niet bij me wonen en dus niet door hadden dat het echt zo erg was als ik al vaak zei. Ik was ook bang dat ik minder leuk/gek/energiek/etc zou zijn als ik niet meer dronk, maar surprise surprise: ik ben (het kon bijna niet meer maar toch ;-) zelfs NOG leuker geworden;-)))

Echt Spud, je bent hartstikke goed bezig met het opschrijven van je verhaal en het zoeken naar hulp en lotgenoten, het is geen overbodige luxe, je overdrijft het niet in je hoofd, voordat je het weet ben je zo jaren verder en krijg je schade aan lever, hersenen, sociale kontakten.....tijd gaat veel sneller dan je denkt en zelfs sneller dan jij zelf gaat als je zoveel drinkt, dus laat je niet gek maken door de drank, noch door je omgeving, maar blijf bij jezelf want jij hebt tenslotte alleen maar het allerbeste met jezelf voor!

Dus welkom hier en welkom op weg naar een niet-alcoholistisch leven!

Groetjes, Kaia.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Spud,

Ik sluit mij helemaal bij Kaya hierboven aan.
Beter zou ik het niet kunnen verwoorden!
Ik wou dat ik 10 jaar eerder was gestopt! Dat is niet zo, en ben blij dat ik het nu wel heb gedaan..
Maar heus; het gaat om jou
om jou
om jou
dus; kies voor jezelf!
Welkom!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Spud: dit klinkt behoorlijk speedy en ik heb sterk de indruk dat je het helemaal gaat redden joh!!
Je gaat naar de AA, ik las je al op het draadje!!! Je wilt er zelf voor gaan, je ziet je eigen probleem in , je hebt jezelf van voor en naar achteren bekeken en je bent die zooi gewoon spuug zat.
Prima, tijd om te stoppen. Dit gaat je gewoon lukken. Even een paar dagen doorbijten en dan gaat het goed. Je bent nog jong en een heel leven voor je!!!!
Welkom en sterkte

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Spud, ik ken dat, vrienden die je het liefste willen laten zijn zoals je bent, dat is namelijk wel zo veilig voor hun.. maar niet voor jou!
ik ben het dan ook helemaal met Kaia eens.. het wordt gewoon tijd om nu aan jezelf te gaan denken. Je eigen leven op te pakken, stoppen met drinken is ook loslaten en rouwen om wat er was, maar dat geeft ook ruimte om je nuchtere ik te leren kennen en echt die is vaak leuker dan je denkt
Pak het aan per dag, vandaag niet drinken en morgen zie je wel weer, en meld je aan voor de internettherapie van Tactus, dat geeft je een goed inzicht in je drankgebruik en heeft velen van ons al geholpen!

succes en... je kan het, dat weet ik zeker!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 8 years later...

Ik moet iets van me afschrijven. Anders gaat het in mijn hoofd heel raar doen.

Op nieuwe fora snap ik ook wel dat je dit niet kan vertellen en daardoor begrip kan krijgen. Dus doe ik het hier maar, gaat immers om mij persoonlijk.

 

Ik ben een dierbaar iemand verloren aan zelfdoding. En die heeft me ook een inkijk kunnen geven in hoe het leven dan is wanneer je dat van plan bent. Waardoor ik niet meer zo snel oordeel dat het fout is dat je uit het leven stapt. Ik kan het alleen niet zo overtuigend verwoorden tegenover andere mensen omdat het echt gevoelsmatig was, waardoor ik het kon snappen.

Ik heb de tijd gekregen om vragen te stellen waar je anders mee blijft zitten. Ik heb ruimte gekregen om afscheid van hem te nemen. En ik heb zijn teleurstellingen gehoord als het mislukte.

 

Bovendien, weet ik nu dat ik geen enkele hulp kan verwachten als ik vind dat mijn leven genoeg is. Ik weet ook aan welke stenen ik me niet meer hoef te stoten. Ben nog niet levensmoe hoor! ;)

 

Enige waar ik altijd moeite mee gehad heb, is dat hij het op een andere manier voor elkaar moest krijgen dan dat hij zelf wilde, heeft ie zelf ook aan moeten wennen.

Toen het gelukt was, was ik dus blij voor hem maar best wel boos op de wereld. Ik kon verwijten en oordelen over andere niet echt handelen en was fel in discussies.

Nu pak m beet 6 jaar later, ben ik daar wat milder in geworden. Ik snap wel dat ik eigenlijk heel veel geluk gehad dat me zoveel uitgelegd is, de meeste mensen moeten het zonder invulling doen.

Toch bleef ik wel een beetje verbitterd over het feit zoals het moest gaan.

 

Maar onlangs had ik dus een hele leuke droom, al is deze voor een toehoorder/lezer misschien best wel luguber.

 

Ik zat in de auto met mijn vriend. En ik had heel veel dorst, dus dronk een hele fles leeg zonder te delen.

Dat vond ik niet oké, dus dook in mijn tas waar opeens hele kleine flesjes water uitkwamen. Ik bood dat mijn vriend aan en hij nam een slokje en gaf de rest aan mij, met de boodschap jij hebt er meer nood aan dan ik straks. En ik heb straks genoeg. :D

 

En toen wist ik het, we zaten in de auto naar een kliniek met een hele mooie vijver eromheen. En hij zou onder narcose gebracht worden en dan zouden ze hem laten verdrinken.

Ik werd wakker en was blij mijn vriend nog eens gezien te hebben, niet echt gesproken maar we hadden alles al gezegd. Maar een geruststelling dat ie humaner dan dat om zijn leven kwam stelde me wel gerust.

 

Stukje in mijn verwerking dus weer. Waar ik heel blij mee ben. Ik ben milder en heb meer begrip naar andere mensen toe die hetzelfde overkomt maar ook dat ik hem beter los kan laten. Al zal ik hem en zijn overlevingstips nooit vergeten en altijd aan de ruggensteun denken die hij mij gaf in moeilijke situaties.

 

En volgens mij vergaat het alleen lopen zonder begeleidende hand mij heel goed. Mag ook wel na 6 jaar na vallen en opstaan.  :heart:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dankjewel voor je reactie Tomtom. Waar werd je droevig van als ik vragen mag?

Wat er gebeurt is vind ik zelf eigenlijk wel mooi en is een dierbare ervaring voor me.

Het maakt me soms wel verdrietig dat ik er niet open over kan praten en delen omdat het een zwaar onderwerp is met veel oordelen. En eigenlijk niet over gesproken mag worden.

Het heeft mij wel geholpen om te kunnen relativeren als dierbaren plots doodgaan na een ongeluk of ziekte. Dan blijf je nog met dingen zitten die je ooit had willen zeggen.

Ik stel dat ooit niet meer uit. Ik stel nu gewoon mijn vragen en dat is soms ook lastig voor mensen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik zit hier eigenlijk met mijn mond vol tanden en weet niet zo goed hoe ik deftig kan reageren.

Zo mooi dat ik het vind en wat voor inzicht het me weer geeft wat je zegt.

 

Hoe breng ik dit nu netjes onder woorden?

Dat ik me nu pas besef, dat ik me zo gewapend heb voor vooroordelen over zelfdoding en onbegrip, dat ik niks hoorde van andermans gevoelens en beleving, ik hoorde alleen maar praat er niet over moet in de doofpot. Wat me soms heel boos maakte.

 

Maar volgens mij was dat in veel gevallen niet zo het geval. En was eigenlijk de boodschap Spud houd erover op, want doet gewoon heel veel met me. Het raakt me.

 

Dus dankjewel voor je eerlijke reactie.

 

Die droom stelde mij echt gerust, omdat ik hem werkelijk het hemd van zijn schouders heb kunnen vragen de maanden ervoor. Maar ik ben er nu ook blij mee om eindelijk eens de andere reactie te kunnen oppikken van mijn verhaal.

Jou reactie dus.

 

Nu snap ik het.

 

Dankjewel.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

En wat die vriend betreft die draag ik altijd met me mee. En hoewel hij geen zin had in geesten gedoe of het hiernamaals. Ben ik zijn levens tips nog steeds niet vergeten en zijn supporters dingen ook niet en dat is fantastisch om te herinneren als je voor moeilijke keuzes staat. :)

 

Ben nu weer met een nieuw dieren project bezig. :):heart:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik vind het een mooie kant hebben, Spud.

Jullie hebben elkaar in zijn laatste stukje van zijn leven nog veel kunnen geven.

Jij aan hem begrip, niet oordelen, er voor hem zijn. Dat hij mocht zijn zoals hij was.

Dat is waardevol. En hij gaf ook aan jou, wat je dierbaar is gebleven.

In de droom lees ik dat je zelf nog een grote levensdorst hebt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nou en of Kate! :D

Ik begin het leven steeds boeiender en interessanter te vinden met al zijn ups & downs.

 

En dankjewel dat je de moeite genomen hebt om te vertellen dat jij die mooie kant eraan ook wel kan zien. Blijft toch stiekem ook wel heel fijn om dat ook eens van een ander te horen. ;)

Extra bijzonder vind ik het wel, omdat ik nu dus besef dat er waarschijnlijk wel vaker zoiets moois tegen mij gezegd is, maar omdat ik nog in de verdedigingsfase zat dat vrij rap uit mijn systeem was wanneer ik dacht er weer iets negatiefs over te horen. Want ik twijfel er nu aan of dat altijd wel zo negatief bedoeld was.

 

Volgens mij noem je zoiets verwerkingsfases.....Al noem ik ze liever berustingsfases of iets dergelijks.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...